Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Største forskjellen er mindre tid med begge. Da eldste var baby måtte han egentlig aldri vente og gråte, vi tok han med én gang han gråt feks. Lillesøster har måtte vente mer på påkledning, bleie, oppmerksomhet og trøst fordi det ikke alltid er mulig når man feks bytter bleie på storebror. Storebror må også brått vente og dele oppmerksomhet med søster, vi kan ikke alltid bli med og leke og ikke alltid slik han vil pga amming eller stell av søster, eller at ikke søster skal ligge alene i stua mens vi leker på soverommet. Det er 19 mnd mellom mine.HeiVenter barn nummer to i september, har fra før av en datter som blir 1 år i mars. Dere med litt tette barn, hva var største forskjellen på å ha et barn i forhold til å ha to barn?
![]()
Største forskjellen er mindre tid med begge. Da eldste var baby måtte han egentlig aldri vente og gråte, vi tok han med én gang han gråt feks. Lillesøster har måtte vente mer på påkledning, bleie, oppmerksomhet og trøst fordi det ikke alltid er mulig når man feks bytter bleie på storebror. Storebror må også brått vente og dele oppmerksomhet med søster, vi kan ikke alltid bli med og leke og ikke alltid slik han vil pga amming eller stell av søster, eller at ikke søster skal ligge alene i stua mens vi leker på soverommet. Det er 19 mnd mellom mine.![]()
Jeg ble overveldet over hvor stor forskjell det var å gå fra ingen til et barn. Hadde aldri sett for meg hvor annerledes ting ville bli. Jeg ser for meg at det ikke vil bli like stor omveltning fra et til to barn. Hva tenker du om dette? 
Både ja og nei. Selv var det å få barn i grunnen slik jeg så for meg, så ble ikke overrasket eller overveldet. Nå kjenner du jo konseptet, så du vet mer Hva som venter med neste baby. Her har vi hatt mye sykdom med to så tette,så der ble mer enn jeg hadde trodd med sykdom på henne i alle fall. Jeg tror du vil kjenne igjen mye, og med to tette så husker du også mye fra første.Takk for svarJeg ble overveldet over hvor stor forskjell det var å gå fra ingen til et barn. Hadde aldri sett for meg hvor annerledes ting ville bli. Jeg ser for meg at det ikke vil bli like stor omveltning fra et til to barn. Hva tenker du om dette?
![]()
Ser nå at det er et annet innlegg om dette. Men i mitt tilfelle vil aldersforskjellen være mye mindre, så jeg lurer mer på den største forskjellen for dere som foreldre, ikke for barnet.
Signerer denne (ca samme alderssprik), man merker virkelig mangelen på armer da når man går fra 1 til 2Største forskjellen er mindre tid med begge. Da eldste var baby måtte han egentlig aldri vente og gråte, vi tok han med én gang han gråt feks. Lillesøster har måtte vente mer på påkledning, bleie, oppmerksomhet og trøst fordi det ikke alltid er mulig når man feks bytter bleie på storebror. Storebror må også brått vente og dele oppmerksomhet med søster, vi kan ikke alltid bli med og leke og ikke alltid slik han vil pga amming eller stell av søster, eller at ikke søster skal ligge alene i stua mens vi leker på soverommet. Det er 19 mnd mellom mine.![]()
jeg forventet ikke samme slags baby som første var (sov hele natta fra 2-3mnd gammel og jevnt over lett å ha med å gjøre, eneste var at hun sov ikke ordentlige lurer på dagen før hun var 7mnd), men jeg forventet IKKE å få en baby som var i helt andre enden av skalaen heller (myye våkentid på natt, ut og trille osv. Hyling i flere timer på kvelden, pga smerter. Men hadde gode lurer på dagen fra tidlig av) 

Både ja og nei. Selv var det å få barn i grunnen slik jeg så for meg, så ble ikke overrasket eller overveldet. Nå kjenner du jo konseptet, så du vet mer Hva som venter med neste baby. Her har vi hatt mye sykdom med to så tette,så der ble mer enn jeg hadde trodd med sykdom på henne i alle fall. Jeg tror du vil kjenne igjen mye, og med to tette så husker du også mye fra første.
for oss foreldre var den største forskjellen når nr 2 kom året etter nr 1 at vi visste hva vi skulle gjøre. Vi hadde rutiner på plass og var generelt mer avslappet og mindre bekymret.
Signerer denne (ca samme alderssprik), man merker virkelig mangelen på armer da når man går fra 1 til 2
I tillegg var jeg ikke forberedt på såpass mye hyling på kveldstid med minsten (sliter med forstoppelse, så får daglig laktulose)jeg forventet ikke samme slags baby som første var (sov hele natta fra 2-3mnd gammel og jevnt over lett å ha med å gjøre, eneste var at hun sov ikke ordentlige lurer på dagen før hun var 7mnd), men jeg forventet IKKE å få en baby som var i helt andre enden av skalaen heller (myye våkentid på natt, ut og trille osv. Hyling i flere timer på kvelden, pga smerter. Men hadde gode lurer på dagen fra tidlig av)
Den tiden da de begynte å samkjøre søvnen på dagtid var magisk, å faktisk få sitte i fred med en kaffekopp mens begge sov![]()
For oss ble det størst omveltning da andremann ble født, som du serWow hørtes utfordrende ut. Datteren vår sover fortsatt ikke natten igjennom hver natt og vil vel si hun verken har vært enkel eller vanskelig. Hun er også ekstremt sosial og kjeder seg lett med bare meg og pappaen så hun fikk begynne 4-5 timer om dagen i barnehagen da hun var 10 måneder og hun trives utrolig godt. Tror og håper hun kommer til å ha stor glede av et søsken
Ser for meg at det kanskje blir enklere et halvt år etter fødsel for det var da det begynte å bli enklere med datteren vår.
men det er helt fantastisk å se dem sitte å leke sammen, dele ting med hverandre og den ene bare MÅ gi en kos til den andre
Ja, det er det jeg tror og håper. Det er ikke så lenge siden vi hadde en nyfødt så vi kan det meste fra før. Er selvsagt forskjell på barn, men tror det blir enklere. Vi ville ha to tette for å heller ha en kortere tid som småbarnsforeldre. Flere av vennene våres som har latt det gå 3-4 år gikk fra å ønske seg 2-3 barn til å til slutt kun ha det ene barnet. Jeg vet det kommer til å bli veldig hektisk det første halve året med to, men ser for meg så mye glede de kan få av hverandre i oppveksten.
Signerer denne (ca samme alderssprik), man merker virkelig mangelen på armer da når man går fra 1 til 2
I tillegg var jeg ikke forberedt på såpass mye hyling på kveldstid med minsten (sliter med forstoppelse, så får daglig laktulose)jeg forventet ikke samme slags baby som første var (sov hele natta fra 2-3mnd gammel og jevnt over lett å ha med å gjøre, eneste var at hun sov ikke ordentlige lurer på dagen før hun var 7mnd), men jeg forventet IKKE å få en baby som var i helt andre enden av skalaen heller (myye våkentid på natt, ut og trille osv. Hyling i flere timer på kvelden, pga smerter. Men hadde gode lurer på dagen fra tidlig av)
Den tiden da de begynte å samkjøre søvnen på dagtid var magisk, å faktisk få sitte i fred med en kaffekopp mens begge sov![]()
Jeg kjenner det helst når minsten nekter å gå med meg og frøkna (lært henne til å alltid holde hånda der det er biler) og legger seg ned. Verst var det da jeg ikke kunne løfte, da var jeg helt hjelpesløs da han slo seg vrangher var det motsatt. Det var nr 1 som hylte på kveldstid, mens nr 2 ikke gjorde det. Nr 2 virker veldig enkel i forhold til nr 1 og da ble overgangen fra 1-2 mye enklere enn 0-1. Kjente for såvidt ikke på mangel på armer med 2, men nå med 3 kjenner jeg masse på det.

han hadde jo vondt, stakkars. Og vi klarte ikke å trøste han ordentlig Vi er nesten i samme situasjon med en 1 åring nå og venter nummer to i september. Første har vært luksus drømme baby så blir spennende med nestemann, spesielt etter å ha lest svarene her inne.
Jeg gruer meg veldig og skal til støtte samtaler for å få hjelp <3![]()
Vi er nesten i samme situasjon med en 1 åring nå og venter nummer to i september. Første har vært luksus drømme baby så blir spennende med nestemann, spesielt etter å ha lest svarene her inne.
Jeg gruer meg veldig og skal til støtte samtaler for å få hjelp <3![]()