Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Synes det var mer hektisk med to, men samtidig hadde jeg en helt annen ro. Valgte jo faktisk å få 3 tette og da først begynte jeg å kjenne på at jeg hadde en arm for lite. Som du sier er det forskjell på barn. Her har det vært mest utfordringer med nr 1 (mye magevondt pga melkeprotein allergi og cøliaki, tok tid før vi skjønte det) så nr 2 og 3 har vært veldig enkle sammenliknet med nr 1. Hadde nok merket det mye mer hvis de kom i motsatt rekkefølge.

Det å samkjøre søvn er det vanskeligste føler jeg. Vi har 13 måneder mellom våre to. Det var uten tvil mye større overgang å gå fra 0 til 1 enn fra 1 til 2 barn. Jeg følte meg rutinert når det gjaldt alt fra amming til bleieskift andre gangen og mer avslappet. Spesielt ammingen var en drøm sammenlignet med førstemann (som også var prematur, sugasvak, lå lenge på sykehus etc). Vi var heldige ved at første var mest utfordrende pga prematur fødsel, mens terminfødte nummer to var en drøm til sammenligning (selv om han alltid har vært et klistremerke og må ha nærhet stort sett hele tiden). Det er heller ingen sjalusi her og de er oppriktig interessert i hverandre. Eldste koser med minste og minste smiler støtt og stadig til broren sin. Det mest slitsomme er dette med søvnen som er utfordrende å koordinere i tillegg når det blir sykdom og vi har to små å ta vare på i tillegg til å være syke selv. Jeg hadde aldri klart det alene og er utrolig glad for å være et godt team med mannen min. Det er moro med to tette selv om det går i ett og egentid er et fremmedord
jeg slet med ammingen og ga opp da ungen var 10 uker, jeg var fryktelig bekymret med datteren min hele tiden og var så redd for å gjøre feil. Nå føler jeg meg som en veldig god mamma og jeg vet hva jeg holder på med, så for meg så tror jeg det blir enklere når nummer to kommer. Jeg kommer i hvert fall ikke til å la ammingen gå så langt at jeg får månedsvis med skamfølelse fordi jeg sluttet så tidlig. Det du skriver om interesse for hverandre er grunnen til at vi valgte å prøve å få en til såpass tidlig. En annen grunn var at jeg ville bli «ferdig» med det. En tredje grunn er at det ikke blir noen fremtidige søskenbarn på flere år og det synte vi høres så kjedleig ut siden vi begge har vokst opp med mange jevngamle søksenbarn.
Tre tette ja! Det er imponerende. Hvordan får du/dere hverdagen til å gå opp? Har du noen gode tips på forenkling av hverdagen? Noen gode rutiner?![]()
Alt dessverre. Uplanlagt graviditet, og jeg ville egentlig ikke ha noen barnKan jeg spørre hva som gjør at du gruer deg?![]()
Alt dessverre. Uplanlagt graviditet, og jeg ville egentlig ikke ha noen barn
Jeg gruer meg til å bli mindre mobil, bekymrer meg for samboer pga opplevelsene vi hadde under forrige svangerskap (han fikk dyp depresjon pga andre ting og var ingen støtte i månedsvis, gjennom siste tre mnd av graviditeten og de første fire mnd etter fødsel) og det har satt seg dypt.
Jeg gruer meg fordi vi bor teit og må flytte, men har for liten egenkapital til enebolig eller noe lignende, så vi spinker og sparer. Jeg engster meg for egen utdannelse fordi jeg er allerede forsinket med en del år.
Jeg har teite tanker rundt graviditeten etc. så er mye. Men med forrige svangerskap ønsket jeg ikke barnet i det hele tatt før etter ultralyd ved 15 uker og da endret alle de vonde følelsene seg til kjærlighet og glede. Og nå elsker jeg han selvfølgelig for alt og ville aldri vært foruten.

Ja, det var ikke planlagt akkuratOi da ble du gravid fire måneder etter første var født? Da hadde ikke jeg begynt å orke tanken på sex en gangjeg slet med ammingen og ga opp da ungen var 10 uker, jeg var fryktelig bekymret med datteren min hele tiden og var så redd for å gjøre feil. Nå føler jeg meg som en veldig god mamma og jeg vet hva jeg holder på med, så for meg så tror jeg det blir enklere når nummer to kommer. Jeg kommer i hvert fall ikke til å la ammingen gå så langt at jeg får månedsvis med skamfølelse fordi jeg sluttet så tidlig. Det du skriver om interesse for hverandre er grunnen til at vi valgte å prøve å få en til såpass tidlig. En annen grunn var at jeg ville bli «ferdig» med det. En tredje grunn er at det ikke blir noen fremtidige søskenbarn på flere år og det synte vi høres så kjedleig ut siden vi begge har vokst opp med mange jevngamle søksenbarn.