Ah ok, takk for info!Ja, veldig Håper så inderlig at det klaffer nå.
Skal ta 2 tabletter om morningen til samme tid hverdag i 5 dager. Skal ta blodprøve på CD 21 ca
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Ah ok, takk for info!Ja, veldig Håper så inderlig at det klaffer nå.
Skal ta 2 tabletter om morningen til samme tid hverdag i 5 dager. Skal ta blodprøve på CD 21 ca
Starter på dag 3, CD 3. så håper TR starter snart.. Når skal du begynne?Ah ok, takk for info!
Nei, jeg får nok ingen resept osv før jeg har tatt blodprøver og fått svar på dem kanskje? Det er på mandag. Kan jo spørre hun i resepsjonen om hvordan det fungerer, for den opprinnelige timen hos gynekologen er ikke før 19. Mai. Vet ikke hvor mye hun orker å gjøre for meg sånn "på siden"? Altså før timen?Starter på dag 3, CD 3. så håper TR starter snart.. Når skal du begynne?
Aha, tenker kanskje du vil få det er det. Skader jo ikke å høre om når de evt tenker at du kan få det på resept etter som det har blitt snakket om.Nei, jeg får nok ingen resept osv før jeg har tatt blodprøver og fått svar på dem kanskje? Det er på mandag. Kan jo spørre hun i resepsjonen om hvordan det fungerer, for den opprinnelige timen hos gynekologen er ikke før 19. Mai. Vet ikke hvor mye hun orker å gjøre for meg sånn "på siden"? Altså før timen?
Her står det jo veldig godt hvorfor det vil være bra for oss som har eggløsning regelmessig og få dette og, tror mange tenker det kun er for de uten eggløsning? Men klart, det er kanskje mer aktuelt for oss som er eldre som har eggløsning av oss selv, siden den også modner og gjør eggene mer fertil.Informasjon om Letrozol
Hva gjør Letrozol med eggløsning?
Letrozol er en aromatasehemmer som brukes til å stimulere eggløsning hos kvinner med fertilitetsutfordringer, spesielt ved tilstander som polycystisk ovariesyndrom (PCOS) eller uregelmessige sykluser. Slik fungerer Letrozol i forbindelse med eggløsning:
1. Redusert østrogennivå:
Letrozol hemmer enzymet aromatase, som er ansvarlig for å omdanne androgener til østrogener. Dette fører til en midlertidig reduksjon i østrogennivåene i kroppen.
2. Økt FSH-produksjon:
Når østrogennivåene synker, mottar hjernen (hypothalamus) et signal om at kroppen trenger mer follikkelstimulerende hormon (FSH). Hypofysen frigjør dermed mer FSH, som stimulerer eggstokkene.
3. Follikkelmodning:
Den økte mengden FSH fremmer modning av en eller flere follikler i eggstokkene, som inneholder eggene. Dette øker sannsynligheten for eggløsning.
4. Eggløsning:
Når en eller flere follikler er tilstrekkelig modne, fører en naturlig økning i luteiniserende hormon (LH) til at eggløsningen utløses.
Ved å stimulere eggløsning kan Letrozol hjelpe kvinner som ikke har regelmessig eggløsning, eller som har problemer med å bli gravide. Sammenlignet med andre medisiner som klomifensitrat, har Letrozol ofte færre bivirkninger og kan gi bedre resultater i visse grupper, spesielt for kvinner med PCOS.
Blir eggene mere modne og fertile av Letrozol?
Ja, Letrozol kan bidra til at eggene blir mer modne og fertile. Dette skjer fordi medisinen fremmer en mer naturlig og effektiv modning av egg ved å øke produksjonen av follikkelstimulerende hormon (FSH), som stimulerer veksten av follikler i eggstokkene. Dette har flere positive effekter:
1. Bedre modning av follikler:
Letrozol hjelper til med å modne folliklene til en optimal størrelse før eggløsning. Dette øker sannsynligheten for at egget er av høy kvalitet og klart til befruktning.
2. Økt sjanse for naturlig eggløsning:
Ved å fremme en naturlig eggløsningsprosess kan Letrozol bidra til å utvikle egg som er mer fertile sammenlignet med egg som frigjøres fra mindre modne eller underutviklede follikler.
3. Redusert risiko for overmodning:
Sammenlignet med noen andre medisiner som klomifen, er Letrozol mindre sannsynlig å føre til overmodning eller overproduksjon av follikler, noe som reduserer risikoen for bivirkninger som ovarial hyperstimuleringssyndrom (OHSS).
Dette gjør Letrozol til et godt valg for kvinner som ønsker å oppnå graviditet, spesielt for de med tilstander som polycystisk ovariesyndrom (PCOS) eller andre former for eggløsningsforstyrrelser.
Veldig enig med deg Det her er bra for både de som får eggløsning hver mnd, men er 40+ og for dem som ikke får eggløsning av seg selv. En jeg kjenner prøvde i 2 år uten hell, starta på dem og ble gravid med tvillinger etter 3 mndHer står det jo veldig godt hvorfor det vil være bra for oss som har eggløsning regelmessig og få dette og, tror mange tenker det kun er for de uten eggløsning? Men klart, det er kanskje mer aktuelt for oss som er eldre som har eggløsning av oss selv, siden den også modner og gjør eggene mer fertil.
Ja, man sitter liksom å tripper etter neste PP når man venter TR og når den starter venter man på EL Gleder meg til å starte på Lørdag. Er så spent på om EL kommer til tiden eller om den kommer før. Nå skal jeg ha EL 25-26 eller 27 Desmeber. Den bytter på mellom CD 15 og 17Så bra den endelig kom! Ja, du skjønner hva jeg mener, jeg skulle jo ønsket du heller var gravid, men når du ikke var det så vil man jo bare komme i gang! Er såå spent for deg jeg og! Hvordan blir forventede "stats" fremover nå? Når eggløsning osv?
Jaaa! Gleder meg så mye til å starte i morgenSå spennende med letorozol, krysser fingrene for at det er nok og klaffer på denne ppen!
Blir så spennende denne pp med letrozol! Har såå troaPP6, CD 2:
Herregud, tenk at i morgen så starter jeg på Letrozol dobbel dose! Føler meg helt over gira faktisk. Har så sykt høye forhåpninger denne PP.
Tenk om det faktisk klaffer nå, og hva vet man om det blir 1 eller 2
I såfall er jeg så klar for og egentlig bli ferdig med det stresset med å prøve hver eneste mnd, så håper virkelig det blir vår tur snart.
TR er på vei til og gi seg. Har styrt blødninger på dag 1, dag 2 mellom og dag 3 lite, dag 4 så og si nesten TR fri. Har alltid hatt det sånn og er veldig glad for det.
Var på Lucia feiring i BHG i dag, kjempe kos. Skulle egentlig ta turen til Lillestrøm for å møtte venninne gjengen på julegrøt med barna, men pga sykdom hos 2 andre små så blir det søndag i stede
Jaaaa! Herregud, føler meg som den super synderen i dag. Tatt en røyk( røyker sjeldent) 2 glass vin og etter det nå så ble det iskaffe og 1 redbull Føler alt blir så mere realistisk nå. Så fra i dag er det stopp på alt som er en "synd".. er rart hvordan det egentlig påvirkerBlir så spennende denne pp med letrozol! Har såå troa
Viktig å kose seg litt og! Blir strengt soon enough nå som det snart klaffer du har jo vært såå flink lenge nå og!Jaaaa! Herregud, føler meg som den super synderen i dag. Tatt en røyk( røyker ikke sjeldent) 2 glass vin og etter det nå så ble det iskaffe og 1 redbull Føler alt blir så mere realistisk nå. Så fra i dag er det stopp på alt som er en "synd".. er rart hvordan det egentlig påvirker
Jaaa! Nå ble det siste kosen, håper det blir 9 fantastiske gravid mnd fra Januar Gleder meg så utrolig mye til å bli gravid igjen. Elsker detViktig å kose seg litt og! Blir strengt soon enough nå som det snart klaffer du har jo vært såå flink lenge nå og!
Jaa skjønner hva du mener!! Nå har ikke jeg gått en hel graviditet enda, men det jeg fikk oppleve elsket jeg!! En helt fantastisk følelse å Gro noe inni segJaaa! Nå ble det siste kosen, håper det blir 9 fantastiske gravid mnd fra Januar Gleder meg så utrolig mye til å bli gravid igjen. Elsker det