Fra 3kløver til 4kløver

Starter på dag 3, CD 3. så håper TR starter snart.. Når skal du begynne?
Nei, jeg får nok ingen resept osv før jeg har tatt blodprøver og fått svar på dem kanskje? Det er på mandag. Kan jo spørre hun i resepsjonen om hvordan det fungerer, for den opprinnelige timen hos gynekologen er ikke før 19. Mai. Vet ikke hvor mye hun orker å gjøre for meg sånn "på siden"? Altså før timen?

Informasjon om Letrozol :)
Hva gjør Letrozol med eggløsning?

Letrozol er en aromatasehemmer som brukes til å stimulere eggløsning hos kvinner med fertilitetsutfordringer, spesielt ved tilstander som polycystisk ovariesyndrom (PCOS) eller uregelmessige sykluser. Slik fungerer Letrozol i forbindelse med eggløsning:

1. Redusert østrogennivå:

Letrozol hemmer enzymet aromatase, som er ansvarlig for å omdanne androgener til østrogener. Dette fører til en midlertidig reduksjon i østrogennivåene i kroppen.

2. Økt FSH-produksjon:

Når østrogennivåene synker, mottar hjernen (hypothalamus) et signal om at kroppen trenger mer follikkelstimulerende hormon (FSH). Hypofysen frigjør dermed mer FSH, som stimulerer eggstokkene.

3. Follikkelmodning:

Den økte mengden FSH fremmer modning av en eller flere follikler i eggstokkene, som inneholder eggene. Dette øker sannsynligheten for eggløsning.

4. Eggløsning:

Når en eller flere follikler er tilstrekkelig modne, fører en naturlig økning i luteiniserende hormon (LH) til at eggløsningen utløses.

Ved å stimulere eggløsning kan Letrozol hjelpe kvinner som ikke har regelmessig eggløsning, eller som har problemer med å bli gravide. Sammenlignet med andre medisiner som klomifensitrat, har Letrozol ofte færre bivirkninger og kan gi bedre resultater i visse grupper, spesielt for kvinner med PCOS.

Blir eggene mere modne og fertile av Letrozol?

Ja, Letrozol kan bidra til at eggene blir mer modne og fertile. Dette skjer fordi medisinen fremmer en mer naturlig og effektiv modning av egg ved å øke produksjonen av follikkelstimulerende hormon (FSH), som stimulerer veksten av follikler i eggstokkene. Dette har flere positive effekter:

1. Bedre modning av follikler:

Letrozol hjelper til med å modne folliklene til en optimal størrelse før eggløsning. Dette øker sannsynligheten for at egget er av høy kvalitet og klart til befruktning.

2. Økt sjanse for naturlig eggløsning:

Ved å fremme en naturlig eggløsningsprosess kan Letrozol bidra til å utvikle egg som er mer fertile sammenlignet med egg som frigjøres fra mindre modne eller underutviklede follikler.

3. Redusert risiko for overmodning:

Sammenlignet med noen andre medisiner som klomifen, er Letrozol mindre sannsynlig å føre til overmodning eller overproduksjon av follikler, noe som reduserer risikoen for bivirkninger som ovarial hyperstimuleringssyndrom (OHSS).

Dette gjør Letrozol til et godt valg for kvinner som ønsker å oppnå graviditet, spesielt for de med tilstander som polycystisk ovariesyndrom (PCOS) eller andre former for eggløsningsforstyrrelser.

Nei, jeg får nok ingen resept osv før jeg har tatt blodprøver og fått svar på dem kanskje? Det er på mandag. Kan jo spørre hun i resepsjonen om hvordan det fungerer, for den opprinnelige timen hos gynekologen er ikke før 19. Mai. Vet ikke hvor mye hun orker å gjøre for meg sånn "på siden"? Altså før timen?
Aha, tenker kanskje du vil få det er det. Skader jo ikke å høre om når de evt tenker at du kan få det på resept etter som det har blitt snakket om.
Jeg fikk etter Gynekolog timen :)

Litt om vitaminer:

Vi tar begge to multivitamin hverdag og Omega 3.
Jeg tar også 1 mg Folat hverdag.
Får den på resept. Siden jeg er over 40 så skal man ta mere folat en vanlig når man prøver å bli gravid.
Mannen får 1 glass med C vitamin bruse tablett som han svelger sine vitaminer med.

C-Vitamin for bedre sædkvalitet

C-vitamin (askorbinsyre) kan ha en positiv effekt på sædkvalitet, spesielt for menn med oksidativt stress eller nedsatt fruktbarhet. Her er hvordan C-vitamin kan bidra:

Fordeler med C-vitamin for sædkvalitet

1. Antioksidant-effekt:

C-vitamin er en kraftig antioksidant som beskytter sædceller mot skade forårsaket av frie radikaler. Dette kan forbedre både sædcellenes DNA-integritet og funksjon.

2. Forbedret bevegelighet (motilitet):

C-vitamin kan bidra til bedre sædbevegelighet, noe som er avgjørende for at sædcellene skal kunne nå og befrukte egget.

3. Økt sædkonsentrasjon:

Flere studier har vist at tilskudd av C-vitamin kan øke antallet sædceller hos menn med lav sædkonsentrasjon.

4. Redusert risiko for deformerte sædceller:

C-vitamin kan bidra til å redusere antallet sædceller med strukturelle feil, noe som kan øke sannsynligheten for vellykket befruktning.

Anbefalt dosering

Studier har brukt doser på 500–1000 mg per dag for å forbedre sædkvalitet. Dette er trygt for de fleste, men det er viktig å ikke overdosere (høyere doser kan gi bivirkninger som magebesvær).

Kilder til C-vitamin

• Naturlige kilder: Sitrusfrukter, kiwi, paprika, jordbær, brokkoli, og spinat.

• Kosttilskudd: Kan være et alternativ hvis det er vanskelig å få i seg nok via kosten.

Andre faktorer for sædhelse

C-vitamin fungerer best som en del av en sunn livsstil. Kombinasjon med andre antioksidanter som E-vitamin, sink, og selen kan gi synergistiske effekter. Redusert alkoholinntak, røykestopp, og sunt kosthold vil også bidra.

Hvis du vurderer å bruke C-vitamin for å forbedre sædkvaliteten, kan det være lurt å rådføre seg med en lege for å få en helhetlig vurdering av fertiliteten din.

Gulrøtter

Gulrøtter er kjent for å ha en positiv effekt på sædkvaliteten, takket være deres høye innhold av viktige næringsstoffer som bidrar til sædhelse. Dette inkluderer spesielt karotenoider, som omdannes til vitamin A i kroppen, samt antioksidanter som kan beskytte sædceller.

Hvordan gulrøtter kan forbedre sædkvaliteten

1. Forbedret motilitet (sædbevegelighet):

Studier har vist at menn som spiser gulrøtter eller andre matvarer rike på karotenoider, som beta-karoten, kan oppleve bedre sædbevegelighet. Dette er viktig for at sædcellene skal kunne nå egget.

2. Beskyttelse mot oksidativt stress:

Antioksidantene i gulrøtter bidrar til å beskytte sædceller mot skader fra frie radikaler, noe som kan forbedre sædcellens DNA og struktur.

3. Bedre morfologi:

Gulrøtter kan også bidra til sunnere form (morfologi) på sædcellene, noe som øker sjansene for vellykket befruktning.

4. Økt fruktbarhet gjennom vitamin A:

Vitamin A, som kroppen produserer fra beta-karoten, spiller en viktig rolle i produksjonen av sunne sædceller.

Hvordan inkludere gulrøtter i kostholdet

• Rå gulrøtter: Kan spises som snacks eller i salater.

• Kokt eller dampet: Koking gjør karotenoider lettere tilgjengelige for kroppen.

• Smoothies: Gulrøtter kan enkelt blandes inn i frukt- eller grønnsakssmoothies.

Hvor mye bør du spise?

En daglig porsjon på 1–2 gulrøtter er et godt utgangspunkt for å gi kroppen en tilstrekkelig mengde karotenoider. Dette kan kombineres med andre karotenoidrike matvarer som søtpoteter, spinat, eller tomater for maksimal effekt.

Gulrøtter er et enkelt og sunt tiltak som kan støtte sædkvaliteten som en del av et balansert kosthold og sunn livsstil!

Informasjon om Letrozol :)
Hva gjør Letrozol med eggløsning?

Letrozol er en aromatasehemmer som brukes til å stimulere eggløsning hos kvinner med fertilitetsutfordringer, spesielt ved tilstander som polycystisk ovariesyndrom (PCOS) eller uregelmessige sykluser. Slik fungerer Letrozol i forbindelse med eggløsning:

1. Redusert østrogennivå:

Letrozol hemmer enzymet aromatase, som er ansvarlig for å omdanne androgener til østrogener. Dette fører til en midlertidig reduksjon i østrogennivåene i kroppen.

2. Økt FSH-produksjon:

Når østrogennivåene synker, mottar hjernen (hypothalamus) et signal om at kroppen trenger mer follikkelstimulerende hormon (FSH). Hypofysen frigjør dermed mer FSH, som stimulerer eggstokkene.

3. Follikkelmodning:

Den økte mengden FSH fremmer modning av en eller flere follikler i eggstokkene, som inneholder eggene. Dette øker sannsynligheten for eggløsning.

4. Eggløsning:

Når en eller flere follikler er tilstrekkelig modne, fører en naturlig økning i luteiniserende hormon (LH) til at eggløsningen utløses.

Ved å stimulere eggløsning kan Letrozol hjelpe kvinner som ikke har regelmessig eggløsning, eller som har problemer med å bli gravide. Sammenlignet med andre medisiner som klomifensitrat, har Letrozol ofte færre bivirkninger og kan gi bedre resultater i visse grupper, spesielt for kvinner med PCOS.

Blir eggene mere modne og fertile av Letrozol?

Ja, Letrozol kan bidra til at eggene blir mer modne og fertile. Dette skjer fordi medisinen fremmer en mer naturlig og effektiv modning av egg ved å øke produksjonen av follikkelstimulerende hormon (FSH), som stimulerer veksten av follikler i eggstokkene. Dette har flere positive effekter:

1. Bedre modning av follikler:

Letrozol hjelper til med å modne folliklene til en optimal størrelse før eggløsning. Dette øker sannsynligheten for at egget er av høy kvalitet og klart til befruktning.

2. Økt sjanse for naturlig eggløsning:

Ved å fremme en naturlig eggløsningsprosess kan Letrozol bidra til å utvikle egg som er mer fertile sammenlignet med egg som frigjøres fra mindre modne eller underutviklede follikler.

3. Redusert risiko for overmodning:

Sammenlignet med noen andre medisiner som klomifen, er Letrozol mindre sannsynlig å føre til overmodning eller overproduksjon av follikler, noe som reduserer risikoen for bivirkninger som ovarial hyperstimuleringssyndrom (OHSS).

Dette gjør Letrozol til et godt valg for kvinner som ønsker å oppnå graviditet, spesielt for de med tilstander som polycystisk ovariesyndrom (PCOS) eller andre former for eggløsningsforstyrrelser.
Her står det jo veldig godt hvorfor det vil være bra for oss som har eggløsning regelmessig og få dette og, tror mange tenker det kun er for de uten eggløsning? Men klart, det er kanskje mer aktuelt for oss som er eldre som har eggløsning av oss selv, siden den også modner og gjør eggene mer fertil.

Her står det jo veldig godt hvorfor det vil være bra for oss som har eggløsning regelmessig og få dette og, tror mange tenker det kun er for de uten eggløsning? Men klart, det er kanskje mer aktuelt for oss som er eldre som har eggløsning av oss selv, siden den også modner og gjør eggene mer fertil.
Veldig enig med deg :) Det her er bra for både de som får eggløsning hver mnd, men er 40+ og for dem som ikke får eggløsning av seg selv. En jeg kjenner prøvde i 2 år uten hell, starta på dem og ble gravid med tvillinger etter 3 mnd
Og som gynekologen sa til meg var at hun ville «piske» eggene mine litt. Så håper virkelig at det vil klaffe nå. Er så glad jeg starter den mnd jeg skal ha EL på riktig side også, tenker at sjansen er enda høyere nå.

Last edited:
PP6, CD1… FINALLY:

Endelig kom TR i natt, så da er vi i prøve periode 6 og jeg starter med Letrozol denne syklusen. Er så utrolig spent :happy:
Starter på CD 3 og skal ta 2 tabletter i 5 dager. Så blir det blodprøve på en av dagene mellom CD 21-24.
I dag gidder jeg heller ikke å veie meg, er så oppblåst etter en Munch dag i går :wtf: Men det er lov til å ha en Cheat dag når man driver å går ned.
Veldig trøtt i dag også, så drikker kaffe. Sov litt lenge med han minste så ble ikke bhg i dag.
Nå skal vi snart ut å shoppe litt, er så mildt og godt ute. Har vært ekstremt kaldt de siste dagene.

Så bra den endelig kom! Ja, du skjønner hva jeg mener, jeg skulle jo ønsket du heller var gravid, men når du ikke var det så vil man jo bare komme i gang! :) Er såå spent for deg jeg og! Hvordan blir forventede "stats" fremover nå? Når eggløsning osv?

Så bra den endelig kom! Ja, du skjønner hva jeg mener, jeg skulle jo ønsket du heller var gravid, men når du ikke var det så vil man jo bare komme i gang! :) Er såå spent for deg jeg og! Hvordan blir forventede "stats" fremover nå? Når eggløsning osv?
Ja, man sitter liksom å tripper etter neste PP når man venter TR og når den starter venter man på EL :laughing002 Gleder meg til å starte på Lørdag. Er så spent på om EL kommer til tiden eller om den kommer før. Nå skal jeg ha EL 25-26 eller 27 Desmeber. Den bytter på mellom CD 15 og 17

Så spennende med letorozol, krysser fingrene for at det er nok og klaffer på denne ppen! :smiley-bounce016

PP6, CD 2:

Herregud, tenk at i morgen så starter jeg på Letrozol dobbel dose! Føler meg helt over gira faktisk. Har så sykt høye forhåpninger denne PP.
Tenk om det faktisk klaffer nå, og hva vet man om det blir 1 eller 2 :happy093
I såfall er jeg så klar for og egentlig bli ferdig med det stresset med å prøve hver eneste mnd, så håper virkelig det blir vår tur snart.
TR er på vei til og gi seg. Har styrt blødninger på dag 1, dag 2 mellom og dag 3 lite, dag 4 så og si nesten TR fri. Har alltid hatt det sånn og er veldig glad for det.
Var på Lucia feiring i BHG i dag, kjempe kos. Skulle egentlig ta turen til Lillestrøm for å møtte venninne gjengen på julegrøt med barna, men pga sykdom hos 2 andre små så blir det søndag i stede :love7

PP6, CD 2:

Herregud, tenk at i morgen så starter jeg på Letrozol dobbel dose! Føler meg helt over gira faktisk. Har så sykt høye forhåpninger denne PP.
Tenk om det faktisk klaffer nå, og hva vet man om det blir 1 eller 2 :happy093
I såfall er jeg så klar for og egentlig bli ferdig med det stresset med å prøve hver eneste mnd, så håper virkelig det blir vår tur snart.
TR er på vei til og gi seg. Har styrt blødninger på dag 1, dag 2 mellom og dag 3 lite, dag 4 så og si nesten TR fri. Har alltid hatt det sånn og er veldig glad for det.
Var på Lucia feiring i BHG i dag, kjempe kos. Skulle egentlig ta turen til Lillestrøm for å møtte venninne gjengen på julegrøt med barna, men pga sykdom hos 2 andre små så blir det søndag i stede :love7
Blir så spennende denne pp med letrozol! Har såå troa :love7

Blir så spennende denne pp med letrozol! Har såå troa :love7
Jaaaa! Herregud, føler meg som den super synderen i dag. Tatt en røyk( røyker sjeldent) 2 glass vin og etter det nå så ble det iskaffe og 1 redbull :laughing001 Føler alt blir så mere realistisk nå. Så fra i dag er det stopp på alt som er en "synd".. er rart hvordan det egentlig påvirker

Jaaaa! Herregud, føler meg som den super synderen i dag. Tatt en røyk( røyker ikke sjeldent) 2 glass vin og etter det nå så ble det iskaffe og 1 redbull :laughing001 Føler alt blir så mere realistisk nå. Så fra i dag er det stopp på alt som er en "synd".. er rart hvordan det egentlig påvirker
Viktig å kose seg litt og! :laughing002 Blir strengt soon enough nå som det snart klaffer:happy093. du har jo vært såå flink lenge nå og!

Viktig å kose seg litt og! :laughing002 Blir strengt soon enough nå som det snart klaffer:happy093. du har jo vært såå flink lenge nå og!
Jaaa! Nå ble det siste kosen, håper det blir 9 fantastiske gravid mnd fra Januar :love7 Gleder meg så utrolig mye til å bli gravid igjen. Elsker det :Heartred

Jaaa! Nå ble det siste kosen, håper det blir 9 fantastiske gravid mnd fra Januar :love7 Gleder meg så utrolig mye til å bli gravid igjen. Elsker det :Heartred
Jaa skjønner hva du mener!! Nå har ikke jeg gått en hel graviditet enda, men det jeg fikk oppleve elsket jeg!! En helt fantastisk følelse å Gro noe inni seg :Heartred

Back
Topp