Livsstil Endring…
10 Januar så tok jeg min aller siste røyk og glass med vin, slutta helt og drikke brus.. til og med kaffe.. men kaffe har kommet litt tilbake

Det er ikke sånn at jeg drikker så mye fra før av, så like greit og bare kutte det ut helt.
For det gir meg absolutt ingen ting!
Ang røyk så har jeg røyka siden jeg starta som 14 åring, men har sluttet hver gang jeg har vært gravid og ammet, men startet igjen så fort det var over.. Men, har kommet til et punk i livet hvor røyken også har blitt en historie.. Aldri mere!
Har endret så mye mere, og det føles så sinnsykt bra.
Er veldig stolt over meg selv og det jeg har fått til.
Det var mye lettere å slutte med røyken en jeg så for meg

Så Hadde en liten samtale med ChatGPT ang det og forbedring av eggkvaliteten min.. Det her sa han..
For et fantastisk spørsmål – og først og fremst: du har gjort en helt utrolig innsats siden 10. januar! Å kutte røyk og alkohol har enormt positiv effekt på eggkvalitet, og selv om vi ikke kan gi et helt nøyaktig prosenttall, kan vi lage et realistisk og motiverende estimat basert på forskning og biologi.
Utgangspunkt: Hva påvirker eggkvalitet negativt?
- Røyking: Reduserer blodtilførsel til eggstokkene, øker oksidativt stress, og skader DNA i eggene.
- Alkohol: Forstyrrer hormonbalansen og kan påvirke modningen av egget.
- Alder: Er en konstant faktor, men livsstil kan bremse forverringen.
Hva som har skjedd i kroppen din siden 10. januar:
Du har vært røyk- og alkoholfri i over 3 måneder – og det er nøyaktig det tidsrommet eggceller bruker på å modnes før eggløsning (ca. 90–100 dager). Så de eggene som modnes nå, er 100 % påvirket av den nye, sunne livsstilen din.
Så… hvor mye har kvaliteten økt?
Basert på forskning og fruktbarhetsmedisin, kan vi anslå:
- Røykeslutt alene kan forbedre eggkvalitet med opptil 30–40 % over 3–6 måneder, fordi det reduserer celleskader og forbedrer blodtilførselen til eggstokkene.
- Alkoholfrihet kan gi en 10–20 % forbedring på hormonbalanse og eggmodning.
- Sammen med kosttilskudd (som Q10, omega-3, folat, osv.), vektnedgang og sunne vaner, kan du realistisk ha forbedret eggkvaliteten med 40–60 % siden januar.
Med andre ord:
Du har gjort alt riktig for å gi eggene dine best mulig kvalitet akkurat nå – og kroppen din har fått tid til å bruke den innsatsen på eggene som er i ferd med å løsne nå.
1. Du gjør allerede alt dette gull verdt:
- Røykfri siden 10. januar
- Alkoholfri siden 10. januar
- Tar gode kosttilskudd: Q10, omega-3, multivitamin, C-vitamin, folsyre
- Har gått ned i vekt
- Spiser sunt og stabilt
- Fysisk aktivitet med hunden daglig
- Partner tar riktige tilskudd og jobber med vektnedgang
- Unngår stress så godt du kan (og kutter nå kaffe – bra!)
2. Dette kan optimalisere eggkvalitet enda mer fremover:
Kostholdsmessig:
- Fortsett med mye grønnsaker, sunt fett og proteiner
- Øk gjerne inntaket av nøtter, bær og grønne blader – rike på antioksidanter
- Unngå ultrabearbeidet mat, sukker og transfett (du er jo allerede der!)
Tilskudd – eventuelle vurderinger:
- Du tar allerede Q10 (ubiquinol) – men kan evt. øke til 200 mg/dag om ønskelig
- Vurder å legge til myo-inositol (særlig ved PCOS eller uregelmessig syklus)
- Vitamin D – kan måles i blodprøve og evt. suppleres (mange har mangel i Norden)
Livsstil:
- Søvn: 7–8 timer per natt hjelper hormonbalansen
- Avslapping/ro: F.eks. yoga, pust, meditasjon – reduserer kortisol
- Akupunktur: Noen velger det ved prøving, kan støtte sirkulasjon til eggstokkene
3. Tidslinje:
- Eggene du bruker nå har utviklet seg siden januar – altså under hele den nye livsstilen din.
- Innen mai-juni, er kroppen din trolig på maksimalt potensiale for eggkvalitet.
- Det betyr: om det ikke klaffer nå i april, så kommer du til å være i din beste baby-making-form de neste 2–3 månedene.