Fosterdiagnostikk

Alt må tas på riksen. Men du kan be om å få gjøre det på samme dag. Har like lang reisetid som deg, og jordmora jeg snakket med sa at der ikke var noe problem. Det tok bare litt lengre tid å få resultatet :)

sykehuset her har info om det på sine nettsider og der står det at duotest kan tas der, men de gjør ingen av de andre undersøkelsene...
 
sykehuset her har info om det på sine nettsider og der står det at duotest kan tas der, men de gjør ingen av de andre undersøkelsene...
Står iallfall at det kun kan tas på følgende sykehus, og når du nevnte riksen så antok jeg at ingen av de andre var aktuelle :)
 

Vedlegg

  • 33DFC47C-E665-45F2-8791-A4A017C09CBB.png
    33DFC47C-E665-45F2-8791-A4A017C09CBB.png
    99,8 KB · Visninger: 11
Jeg fikk innkalling til telefonkonsultasjon i dag, men forstår ikke helt hvorfor det ser ut som om jeg skal ta alt på riksen... håper jeg kan ta alt lokalt, for jeg busser ikke 5 timer hver vei for blodprøve og UL
Det er et fåtall utvalgte sykehus i landet som har lov til å utføre fosterdiagnostikk.Dette er de veldig strenge på!
 
Står iallfall at det kun kan tas på følgende sykehus, og når du nevnte riksen så antok jeg at ingen av de andre var aktuelle :)

Da spørs det om det blir noe av for meg...
 
Da spørs det om det blir noe av for meg...
Men du kan gjøre begge undersøkelsene på samme dag. Jeg har 4-5 timer i bil hver vei, og ba om å få ul langt ut på dagen slik at jeg rekker å ta blodprøven først :)
 
Jeg fikk tilbud om en telefonsamtale i uke 12+4 på riksen. Er ikke telefonsamtale unødvendig? Må jo bety at jeg må vente enda lenger på duotesten? Skulle gjerne hatt prøvesvar så tidlig som mulig (uke11), slik at man slipper å gå lenger enn nødvendig om noe er galt.
 
Jeg fikk tilbud om en telefonsamtale i uke 12+4 på riksen. Er ikke telefonsamtale unødvendig? Må jo bety at jeg må vente enda lenger på duotesten? Skulle gjerne hatt prøvesvar så tidlig som mulig (uke11), slik at man slipper å gå lenger enn nødvendig om noe er galt.

Telefonsamtalen er erstatning for veiledningen man ellers ville fått. Jeg hadde den her om dagen, synes det var en fin prat og ikke unødvendig for min del. De er opptatt av at man skal ha god informasjon om alle valg man tar.
Kanskje litt seint med telefonsamtale 12+4, men antar du ikke må vente veldig lenge på UL da.
(Tok blodprøven dagen etter. Har fått UL om et par uker, da er svaret på blodprøven også klar. (Den sendes til Trondheim for analyse, så vil uansett ta noe tid)
 
Jeg fikk tilbud om en telefonsamtale i uke 12+4 på riksen. Er ikke telefonsamtale unødvendig? Må jo bety at jeg må vente enda lenger på duotesten? Skulle gjerne hatt prøvesvar så tidlig som mulig (uke11), slik at man slipper å gå lenger enn nødvendig om noe er galt
Jeg fikk tilbud om en telefonsamtale i uke 12+4 på riksen. Er ikke telefonsamtale unødvendig? Må jo bety at jeg må vente enda lenger på duotesten? Skulle gjerne hatt prøvesvar så tidlig som mulig (uke11), slik at man slipper å gå lenger enn nødvendig om noe er galt.

Blodprøven sendes til Trondheim, så du kan kanskje be om rekvisisjon til lokalsykehuset så du får tatt den lokalt og sånn at svaret er klart når du kommer til riksen. Tar en drøy uke å få analysert prøven. Timen til ultralyd er mellom 11+0 og 14+0, blodprøven kan tas litt tidligere mener jeg men ikke alt for tidlig. Så de færreste vil få svar før 12+0.
 
Men du kan gjøre begge undersøkelsene på samme dag. Jeg har 4-5 timer i bil hver vei, og ba om å få ul langt ut på dagen slik at jeg rekker å ta blodprøven først :)

hjelper ikke når jeg ikke regner med at pasientreiser dekker kjøring, ikke er jeg iform til den bilturen heller, så måtte blitt buss eller tog, og det er jeg litt skeptisk til i disse korona-tider.
 
hjelper ikke når jeg ikke regner med at pasientreiser dekker kjøring, ikke er jeg iform til den bilturen heller, så måtte blitt buss eller tog, og det er jeg litt skeptisk til i disse korona-tider.
Hvorfor skal de ikke dekke turen?
 
hjelper ikke når jeg ikke regner med at pasientreiser dekker kjøring, ikke er jeg iform til den bilturen heller, så måtte blitt buss eller tog, og det er jeg litt skeptisk til i disse korona-tider.
Pasientreiser vil alltid dekke bilkjøring. Ikke alltid tilleggsutgifter som bom og parkering, men selve reisen. Det er jeg rimelig sikker på. Du finner nok fasit på Pasientreiser.no
 
Hvorfor skal de ikke dekke turen?
Fikk fast km-godtgjørelse sist og det er en dråpe i havet, bompengene er jo «bare» i underkant av 1000kr tur/retur...

men jeg er ikke i form til å kjøre så langt på en dag med kvalme og søvnmangel!
 
Back
Topp