Forventer dere lik sum på gavene ?

Kengu

Forumet er livet
VIP
Om dere gir gaver til noen , forventer dere å få for samme sum tilbake?

Hva om noen har flere barn mens dere har ett, forventer dere at de bruker like mye på det ene barnet deres som du gjør på deres to ?

Litt nysgjerrig etter å ha lest en diskusjon i dag.

Hva om noen har flere barn mens dere har ett, forventer dere at de bruker like mye på det ene barnet deres som du gjør på deres to ?

Syns det er greit at det er en viss balanse i forhold til hvor mye man gir hverandre med tanke på gaver. Men da tenker jeg balanse med tanke på et cirka-beløp per person, ikke hvor mye hver familie bruker totalt på gaver til den andre familien. Så med andre ord syns jeg det er greit at hvis vi bruker f.eks ca 300kr per barn (totalt ca 600kr til to barn eller 900kr til tre barn) til dem, får datteren vår også en gave til ca 300kr fra dem, det tror jeg barna vil oppleve som rettferdig.

Nei, det gjør jeg ikke. Er stor forskjell på hvor mye vi har råd til. Til tantebarna setter jeg meg en ca-pris jeg prøver å forholde meg til, pluss/minus en femtilapp kanskje. At en av familiene der ikke har råd til å gi samme pris, det har jeg full forståelse for, men vil ikke at ungene deres skal lide av den grunn. Andre ganger hender det jo man gjør et kupp og får en vare til en virkelig god pris. I noen tilfeller kan jeg tenke at da er det greit å legge mer sammen med gaven, mens i andre tilfeller tenker jeg verdien på gaven teller og jeg var bare heldig og sparte noen kroner. Med alle salgene før jul er det jo nesten umulig å vite hva noe har kostet uansett, og jeg tenker ikke så mye på akkurat prisen. Setter mest pris på at noen har lagt energi i å finne noe til oss. :)

Men det har liksom blitt noen innkjørte greier da. For eksempel vet jeg jo at mamma og pappa ikke forventer (eller ønsker!) at vi skal bruke så mye penger på dem som de gjør på oss. Mens venninna mi og jeg gjorde vel en avtale en gang i tida, som jeg ofte velger å ligge litt i overkant av fordi jeg har lyst og fordi jeg tross alt har mer penger enn da den avtalen ble gjort :)

Nei summen er ikke viktig for meg. Setter mer pris på ting som er fine/bra/nyttig osv enn akkurat pris. Kan få mye bra til lav pris og mye ræl til en høyere sum.

Forventer ikke å få/gi høyere sum til enebarn enn til søsken nei.

Absolutt ikke. Jeg tenker ikke mest på pris da jeg gir heller, mer at jeg gir noe jeg vet/kan tenke meg at personen vil like. Men jeg kan selv faktisk kjenne litt på det å ha gitt en veldig "enkel" gave hvis jeg får noe som koster tilbake..

Forventer at folk bruker det de har råd til, for det er det jeg gjør. Jeg ser hvor mye penger jeg har, og hvor mange jeg skal kjøpe til, og tar det derfra.

Jeg er ikke interessert i at folk skal pådra seg kredittkortgjeld for at jeg og mine skal få gaver for eksempel, selv om vi har bedre råd enn mange andre. Det blir for dumt!

Folk gir etter evne, og jeg forventer ikke at man skal få og gi for nøyaktig samme sum. Noen har mange å kjøpe gaver til, andre har bare noen få, og man har forskjellig økonomi og ulike prioriteringer. Jeg gir ikke alltid for samme sum til mine to tantebarn (som er søsken) heller, det kommer an på hva de ønsker seg/hva jeg finner. Tenker at sånt jevner seg ut på sikt, og at prisen uansett ikke betyr så mye. Særlig når det er snakk om gaver til barn.

Prisen er ikke viktig :) men klart de gjerne ligger litt likt, men man har jo ofte en formening fra starten om sånn ca. sum!

Har egentlig aldri tenkt pris. Er mer opptatt av å få ting som er nyttig fremfor å få noe for å få noe.

Nå er jeg litt fan av å både sende og få ønskelister sånn at man får det man faktisk ønsker/trenger, men enkelte har problemer med å følge den.

Vi har en enighet om sum. Kjøper helst kun slekta uansett.

Nei. Forventer at folk gir gave etter økonomi og lyst.
Dvs, akkurat med tantebarna mine har vi cirkasum. Kun fordi det tok litt av noen år, og enkelte har bedre økonomi enn andre blant søsknene mine. Så der avtalte vi en sum som var overkommelig for alle. :)

Jeg syntes man legger alt for mye i kroner og øre nå for tiden. Hvor ble det av "tanken som teller" ?

Nei. Kjøper det jeg vil kjøpe og blir glad uansett pris tilbake :)

Vi ga masse gavekort i år fordi folk ønsket seg det, vi gir 500pr.pers, fikk noen gavekort tilbake også og de var på 250 :eek: tenker jo mitt, men samtidig så tenker jeg at alle gir det de føler de kan :) vi er heødige å kan gi 500 andre har kanskje ikke den muligheten.

Det er vel normalt å bli enige om hvor mye en kjøper til hverandre?
Om noen har et barn og noen flere, så jevner jo dette seg ofte ut etterhvert også.
Vi handler f.eks for ca.400,- til hvert tante/onkelbarn. Det er en sum vi har blitt enige om. Så ligger det på samme sum til våre søsken og foreldrene våre.

Hvis man skal kjøpe til søsken så tror eg at jeg ville brukt ca samme summ på hver av dem. Men er ikke så veldig nøye på det

Back
Topp