Fortelle om svangerskapet

Koalabjørn

Forumet er livet
Marshmallows 2022
Stjerneskuddene 2024
Når tenker dere å fortelle om svangerskapet?

Sist jeg var gravid endte det i spontanabort før noen omtrent visste det. Det var tøffere i ettertid når ingen visste at jeg jadde vært gravid, fordi mange kom med kommentarer om "når neste barn kommer" osv. Dersom de hadde visst om det så hadde ting blitt litt lettere. Så denne gangen vurderer jeg å være åpen litt tidligere. Spesielt med kollegaer slik at de vet det om jeg blir dårlig eller om jeg spontanaborterer.
 
Så trist å høre at du mistet sist. Kan tenke meg det er vanskelig med sånne kommentarer!:Heartred Jeg synes det er fint å fortelle ganske tidlig til de jeg uansett ville at skulle visst det om jeg mistet også. Fortalte ganske tidlig med mine to første (typ rundt uke 6-7, i alle fall til noen utvalgte). Har allerede fortalt søsknene mine denne gangen:Heartred Samtidig er det litt kos å ha hemmeligheten sammen en liten stund og slippe masse gravidspørsmål og -prat. Men jeg tenker alt er lov og at det kanskje er godt for deg at noen vet det, så du har noen til å støtte deg om det skulle skje noe, og kanskje hjelpe til å få samtalen over på noe annet om det kommer sånne kommentarer i fremtiden? Krysser fingrene for at det sitter helt til termin for deg denne gangen!:happy:
 
Vi har fortalt det til nærmeste familie, typ mamma og pappa på begge sider pluss søsken, også har jeg fortalt det til ei veninne :love017 Men føler for å holde det litt hemmelig en stund til ift jobb og sånn. Eneste at jeg sliter sånn med kvalme, og vurderer og sykmelde meg 50%, så mulig jeg forteller sjefen min det.

Jeg tenker at det er jo litt tidlig å fortelle, men også godt med litt støtte. Pluss at jeg ble så glad så måtte fortelle noen det :hilarious:
 
Jeg har nok hatt mer behov for å fortelle det til de rundt meg enn min samboer :p Men vi har bestemt at vi forteller det til våre nærmeste. Tenker at det er fint å dele gleden, og så eventuelt dele sorgen hvis det ikke går veien. Er vårt første barn, så vi har lite erfaring på hva som er lurt eller ikke, så blir litt som det blir bare:)
 
Jeg har fortalt det til en venninne som også visste om at jeg nylig gjennomgikk en SA. Ellers har vi ikke sagt det til noen enda, er 5+3 i dag. Samboer vil at vi skal vente til 12 uker, men jeg vil gjerne si det til de nærmeste før, rundt 10 uker tenker jeg er greit hvis alt går bra frem til da :Heartpink Samme som @Bubs hos oss, jeg har mye mer behov for å fortelle enn han.

Når jeg forteller det på jobb avhenger av hvordan formen utvikler seg, hvis jeg blir dårlig kommer jeg nok til å fortelle hvorfor:)
 
Jeg har fortalt det til en venninne som også visste om at jeg nylig gjennomgikk en SA. Ellers har vi ikke sagt det til noen enda, er 5+3 i dag. Samboer vil at vi skal vente til 12 uker, men jeg vil gjerne si det før, rundt 10 uker tenker jeg er greit hvis alt går bra frem til da :Heartpink Samme som @Bubs hos oss, jeg har mye mer behov for å fortelle enn han.

Når jeg forteller det på jobb avhenger av hvordan formen utvikler seg, hvis jeg blir dårlig kommer jeg nok til å fortelle hvorfor:)
Ja, pluss at vi også har prøvd i ca 1 år, så mine nærmeste har også visst det, og derfor også naturlig å fortelle dem når det først var noe å fortelle:Heartpink
 
  • Omsorg
Reactions: E96
Jeg syns det er fint å fortelle rundt uke 6-7 jeg, typ etter jeg har vært på ultralyd og sett at hjertet slår, da har jeg begynt å dele med mange :D
 
  • Liker
Reactions: E96
Vi tenker å fortelle det etter at vi har vært på TUL og sett hjertebank, så vi vet at alt er i orden rundt uke 7-10. Vi tenkte det samme i Mars, men det ble da ikke oppdaget hjertebank på TUL og videre blodprøver. Har en bedre følelse denne gangen, og krysser fingrene for at alt går bra.
 
  • Liker
Reactions: E96
Jeg kommer til å fortelle det til min nærmeste familie på 17.mai, for vi har vanligvis en veldig «voksen» feiring med champagne osv, fordi det ikke er små barn i familien. De vil nok lure hvis jeg takker nei til champagne, og skjønne det uansett. Og jeg tenker også at jeg ville ha fortalt dem det hvis det går galt, så da gjør det ikke noe om de vet. Mannen min er mer betenkt med å fortelle det til sine foreldre for tidlig. Med venner tror jeg at jeg venter litt til.
 
Svigermor vet det og hennes mann. Hun er som mamma for meg. Vi vet ikke helt når vi skal si noe enda, lyst til å vente til etter tul men siden dette er mitt 4 barn(5svangerskap) tror jeg magen popper tidlig. Spørs om de to eldste meker noe snart mtp kvalme.

Må snart si det på ene jobben min pga permisjon men gruer meg litt siden jeg går opp til 100% stilling 1 september men blir nok permisjon fra juni/juli
 
Når tenker dere å fortelle om svangerskapet?

Sist jeg var gravid endte det i spontanabort før noen omtrent visste det. Det var tøffere i ettertid når ingen visste at jeg jadde vært gravid, fordi mange kom med kommentarer om "når neste barn kommer" osv. Dersom de hadde visst om det så hadde ting blitt litt lettere. Så denne gangen vurderer jeg å være åpen litt tidligere. Spesielt med kollegaer slik at de vet det om jeg blir dårlig eller om jeg spontanaborterer.
Tenker litt i samme bane som deg. Det frister å fortelle til mine nermeste.
Nå var jo jeg på besøk hos mine foreldre da jeg gjennomgikk siste sa, men det hjalp voldsomt at de visste om graviditeten på forhånd. Det må ha vært vondt for dere å være alene om et sånt tap:Heartred

Med EM ventet vi til rundt uke 16 da vi gjerne ville fortelle det til besteforeldrene ansikt til ansikt. Har lyst til det denne gangen også, men samtidig vil jeg bare ringe mamma og hyle at jeg er gravid igjen:hilarious:

Folk i bygda får bare vente til det synes tenker jeg:p
 
Her er det bare jeg, pappaen og bestevenninna mi som vet om graviditeten enn så lenge :Heartred vi leker litt med tanken om å holde denne graviditeten skjult for alle så lenge som mulig, ihvertfall til etter oul :p men usikker på om jeg klarer det :hilarious:
 
Jeg har fortalt det til søster og to venninner. De kjenner min historie og vet at det kan gå begge veier, men det er godt å ventilere, og så blir det litt mer virkelig hehe
Med resten venter vi til vi vet noe mer sikkert. Går dette bra er det naturlig å fortelle det til familie og venner ila. sommeren når vi treffes.
 
Jeg har fortalt mine to beste venninner. Var på Eurovision fest på lørdag, og det var ikke mulig å holde det skjult av samme grunn som nevnt over her, alkohol.

Med sønnen min på 3 år, og forrige graviditet som endte i spontantabort fortalte jeg veldig tidlig. Samme dag som positiv test faktisk. Så det at jeg har visst det i hele TRE dager uten å fortelle noen andre er ny rekord :laughing002

Jeg hadde tenkt å vente litt nå, i tilfelle det ikke går bra, men samtidig var det veldig godt å ha så mye støtte rundt, både av familie og kollegaer.

Mitt største dilemma er derfor sønnen vår på 3 år og 9 mnd. I fjor viste han, og brydde seg ikke nevneverdig. Nå skjønner han jo mye mer. Men vil han ikke skjønne det om jeg skulle miste likevel da? Da vil han jo spørre hvorfor jeg er lei meg, og jeg ville aldri løyet til han.

Kjenner at det strider mot min natur å ikke være åpen, og tenker det er naturlig å involvere han i hva som foregår, uansett hvordan det måtte gå. Samtidig er jeg redd for å gjøre noe «feil».
 
Her vet kun jeg og mannen det foreløpig. I sist sv.skap var det kun 2-3stk utenom oss som viste noe før oul. Barna i hus fikk heller ikke vite noe før det.kommer hvertfall å vente til etter otul denne gangen også. Mulig lengre om jeg klarer å skjule det i sommer:)
 
Jeg har nå snudd heeelt! Jeg ønsker ikke å fortelle det til noen. Det er så mange som har kommet med teite kommentarer i det siste. Sånn "det holder vel med ett barn", "jeg passer ikke flere enn ett barn" og "det er veldig dumt å få tette barn".... så nå føler jeg familien bare kommer til å bli skuffet over at det er en til på vei.
 
Jeg har nå snudd heeelt! Jeg ønsker ikke å fortelle det til noen. Det er så mange som har kommet med teite kommentarer i det siste. Sånn "det holder vel med ett barn", "jeg passer ikke flere enn ett barn" og "det er veldig dumt å få tette barn".... så nå føler jeg familien bare kommer til å bli skuffet over at det er en til på vei.
Ånei, det var jo ikke noe hyggelig å få høre! Tenker ikke folk?
Flere barn tror jeg er herlig, du passer så mange barn som du føler er rett for dere og tette barn kan være veldig fint:Heartred
 
Ånei, det var jo ikke noe hyggelig å få høre! Tenker ikke folk?
Flere barn tror jeg er herlig, du passer så mange barn som du føler er rett for dere og tette barn kan være veldig fint:Heartred
Ja, jeg og mannen ønsker jo flere barn! Og vi vil ha litt tette så de har glede av hverandre etterhvert. Men det er selvfølgelig litt kjipt når det virker som vi da aldri kommer til å få barnevakt :( vi får rett og slett gjøre sånn de gjorde da jeg var liten, betale en barnevakt!
 
Klarte å holde tett om positiv test til sambo i tja 10 timer fordi han var på jobb også ville jeg ikke forstyrre da han var på nattevakt. Hadde ikke tenkt å si noe før han kom hjem, men det var vanskeligere enn antatt. Kun vi to som vet og nå som jeg er invitert til alt mulig festligheter fremover så er jeg ikke sikker på om det er løselig å ikke fortelle noen.

Planen er å fortelle minst en person på hvert arrangement om det, i tilfelle noe skulle skje. Bare som en trygghet, ellers tenker jeg at det er en fin hemmelighet vi kan ha for oss selv så lenge som mulig:happy:
 
Er foreløpig 5+2 (før TUL 1.juni). Vi fortalte det til familie + nærmeste venner allerede samme dagen vi fant det ut (15. mai). Vi er dårlige på hemmeligheter:woot:
 
Back
Topp