Fortelle at du er gravid

tulips

Forumet er livet
Himmelbarn
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Septemberskattene 2023
Desemberskattene 2024
Hva er deres tanker? Har du delt det med noen andre enn partner at du er gravid? Når vil du fortelle det til venner, kommende søsken, nærmeste familie, resterende familie, sjefen på jobb og hele verden? :biggrin

Dette blir forhåpentligvis barn nr 6. Vi har gjort forskjellig fra svangerskap til svangerskap. Vi var mest åpne i svangerskapet med barn nr 5, da svangerskap med barn nr 4 endte med et svangerskapsavbrudd uke 14+5 pga avvik. Litt usikker på hvordan jeg/vi skal gjøre det nå. Ingen vet at vi har prøvd, bortsett fra forumet og noen «nettvenner» :shy: Så foreløpig er det bare nettvennene som vet.

I dag skal vi på familiemiddag. Mamma har spurt om jeg er gravid de siste gangene jeg har sett henne, fordi hun kjenner igjen «symptomer» hos meg fra mine andre svangerskap(sover mye, drikker mye Litago) :laughing002 Om hun spør meg etterpå vet jeg ikke hva jeg skal si enda.

Søsken får vite det etter den tidlige ordinære ultralyden :love017

Egentlig burde søstera mi få vite det :nailbiting: Hun er en utrolig fin støttespiller og min aller nærmeste. Hun var med under svangerskapsavbruddet og under forrige fødsel. Hun skulle egentlig være med på fødselen til nr 3 også, men det gikk ikke pga koronaen :dead:

Jeg ser ikke frem til å dele det med svigerinnen min. Hun har stort barneønske. De trodde de skulle få hjelp med det denne mnd, men fikk beskjed om å «se hva som skjer» i 3 mnd først.. og vips, så blir jeg gravid i den mnd de oppsøker hjelp. Jeg lurer på om vi kanskje burde si det på mld framfor face to face, så hun slipper å deale med vanskelige følelser foran oss. For det må jo bli et slag i magen. Det skulle vært hennes tur for lengst :confused:

Ellers blir det nok et innlegg på FB etter den vanlige ordinære ultralyden :happy:
 
Vi må si det på begges jobb på tirsdag.. min da jeg trolig vil bli borte i løpet av 14 dager og det må planlegges, og mannens da han skulle på jobbreise utenlands når jeg blir 7 uker. Da har jeg pleid å bli innlagt, så han kan ikke reise allikevel og må forklare hvorfor syns vi da det er en viktig reise.

Jeg har slått meg til ro med at går det galt er det ok at alle vet det og så det må bare bli sånn. Alle får også vite det når jeg blir dårlig, som sikkert blir snart uansett :wacky: Samtidig føles det bedre at ungene vet det før jobben, de er så store nå, så vi ble enige i går om at vi skal fortelle de i morgen kveld når gjestene reiser hjem :Heartred
 
Håper forresten så klart at jeg ikke blir så dårlig og at jeg ikke blir innlagt :hilarious::hilarious: men kan ikke være hverken naiv eller uforsvarlig med jobb og de tre andre barna våre, som fortsatt må følges opp. Blir mye på mannen, men det får han tåle når jeg er den som må spy :hilarious::hungover:
 
Jeg har sagt det til min familie. Men vi er ekstremt nære og jobber alle i familiebedriften. de var også veldig gode støttespillere under forrige SA så jeg syns det er helt ok at de vet. Mannens side forteller vi når vi treffer de etter uke 12. noe som mest sannsynlig blir før fødsel men gudene vet når. Vi har nesten ingen kontakt med de.
Vi annonserer ikke på SoMe denne gangen :Heartred

Tror du bare må gjøre det som føles riktig for dere.
 
Så lenge jeg ikke blir dårlig så ønsker vi ikke å si det til noen før rundt 12 uker. I alle fall ikke familie.. orker ikke det maset.

Men har sagt det til noen nære venner.
 
Jeg ble spurt igjen i går om jeg er gravid, så mamma, pappa og søsknene mine med partnere vet det :p
 
Jeg har fortalt det til 2 venniner og min søster, siden dem viste om ivf rundene våre. Ellers fikk min mamma og pappa vite det. Resten av søsken og venner får vente litt til
 
Begge familiene våre bor på andre siden av landet, og på min side av familien er dette første barnebarn og oldebarn på begge mine foreldres sider, så for oss er det ikke viktig når i svangerskapet det er, men at vi får møte de ansikt til ansikt når vi forteller det! Det skal sies da, jeg går rundt å dagdrømmer om å bare ringe mamma å fortelle at hun endelig skal få det barnebarnet hun har etterspurt de siste 8 årene ❤️

Ellers har jeg fortalt det til ei god venninne som er gravid selv, slik at jeg har noen jeg kan snakke med og spørre om saker og ting, for uten det kommer jeg til å bli gal!
 
Har fortalt det til nærmeste venner og samboers familie! Gleder meg til å fortelle det til min familie om et par dager, og resterende venner etter TUL.
 
Gikk på en smell for noen måneder siden hvor vi endte med å fortelle det til noen få. Og så mistet vi. Og sorgen hos noen da ble for vondt for meg. Så denne gangen vil vi ikke dele det med noen på lenge. Eneste unntaket er sjefene mine og kanskje de nærmeste kollegaene. Tipper egentlig at de gjetter det idet jeg kommer inn døren i dag.
 
Foreldrene våre vet, og sjefen min, iom. at legen min ønsker meg over på svangerskapspenger.. venter med å fortelle søsken til vi har bekreftet hjertelyd på tul :smiley-angelic002
 
En del av meg har lyst til å rope det ut til hele verden, men vi har bestemt oss for å vente en god stund gitt at jeg ikke blir skamdårlig denne gangen:smiley-ashamed004 Først og fremst fordi vi ønsker minst mulig fokus rundt det, blir så altoppslukende og alt man prater om. Så er det sårt om det går galt, det har vi erfart to ganger. Enkelte familiemedlemmer er eksperter på å rippe opp i ting, føler nesten de finner en slags glede i å få frem følelser for så å kunne trøste. Det er ikke noe vi setter så pris på, kan man si. Men tanken er å skaffe en «storebror-genser» til 2-åringen vår, og så bare casually la folk få oppdage det. Og det gleder vi oss selvfølgelig masse til! :happy:
 
Det er kun min beste venninne som vet at vi prøver. Planen er å holde det for oss selv til etter TOUL (gjerne etter OUL), men vi får se hvor lenge vi klarer.
Det er nok ikke usannsynlig at jobben min får vite det før familie, men det er kun fordi jeg basert på de to forrige svangerskapene mine blir delvis sykemeldt pga. problemer med søvn og at dette igjen påvirker blodsukkeret mitt negativt.
Har veldig lyst til å fortelle bestevenninna mi det så jeg har hvertfall 1 annen person å snakke med om det bortsett fra samboer.
 
Vi har fortalt det til sjefene våre, et par kollegaer, ei venninne og mine foreldre. Ønsker å vente litt til med å fortelle det til "alle".

Hvor tidlig har dere fortalt det til barnehage (med eldre søsken)?
 
Vi har fortalt det til sjefene våre, et par kollegaer, ei venninne og mine foreldre. Ønsker å vente litt til med å fortelle det til "alle".

Hvor tidlig har dere fortalt det til barnehage (med eldre søsken)?
Minsten fortalte det til barnehagen, hun var som forventet dårlig på å holde det hemmelig :hilarious: Barnehagen husket dog godt hvor syk jeg var sist, så de syns det var fint å være klar over det hvis jeg blir sånn syk igjen, så de kan prate om det med minsten.
 
Minsten fortalte det til barnehagen, hun var som forventet dårlig på å holde det hemmelig :hilarious: Barnehagen husket dog godt hvor syk jeg var sist, så de syns det var fint å være klar over det hvis jeg blir sånn syk igjen, så de kan prate om det med minsten.
Hehe høres egentlig fornuftig ut, blir nok ikke å vente så lenge med å si det her heller.
 
Her blir det lenge til vi forteller det tror jeg. Kanskje en nær venninne får vite det. Jeg ønsker å vite at alt er bra først, så antagelig vil vi fortelle etter nipt test og alt sånt ❤️
 
Jeg har vært åpen om at vi mista i januar/februar og om at vi prøver, og kanskje skal i gang med IVF. Likevel føles det altfor tidlig å fortelle mange at jeg har blitt spontant gravid nå. Men har delt det med sjefen og to kollegaer fordi vi jobber tett om et prosjekt der det er viktig at de vet at jeg kan få redusert arbeidsevne pga kvalme/trøtthet.
 
Back
Topp