Forstår du dansk?

Ja, og jeg er nordlending.

Men jeg hadde "det litt svært" da jeg kom på dansk forum for første gang og ble presentert for slang etc. "stå av i Roskilde", Roskildesyke og lignende.

Jeg forstår Dansk greit, fra Vestlandet.

Jeg jobba med mange dansker en stund og har følelsen av at om man gjør et forsøk på å forstå så forstår man. Sier man "Nei jeg fatter ingenting" så vil man heller ikke forstå..

ORIGINAL: Rosa termos

Jeg er fra Østlandet, og skjønner ikke et kvekk[:o] (..nesten i hvert fall)

Det går greit å lese, men ikke når de prater[8D] Da detter jeg fort av lasset altså..

samma her[8D] snakk engelsk til meg sier jeg[8D][:D]

Bortsett i fra tallsystemet deres som jeg stadig sliter med så ja, forstår det svært godt. Var sammen med en danske i ca et år. Men mangen der nede slet med å forstå meg så jeg endte ofte opp med å snakke engelsk. Er i fra Bergen.

Jeg er kvart dansk, og er i Danmark 1-3 ganger i året.. Forstår det veldig godt.. Er nesten alltid på Nord-Jylland og der syntes jeg det er vanskeligere dialekt en i Køben... Tallene deres er veldig enkle :)

så lenge de prater ikke altfor fort så forstår jeg det meste.
men alle de tallene husker jeg ikke da,halvfjers og diverse

Er fra Bergen, forstår dansk veldig godt. Har vært sammen med en danske også da..... forstod han ganske greit i begynnelsen og det tok ikke lang tid før eg forstod nesten alt.

Ja forstaar dansk, men er ikke flink med de danske tallene (halv tres og alt det der husker jeg aldri hva er)
Men resten er som regel greit.

Har ikke sjangs til å forstå det. Og i tillegg synes jeg det er det styggeste språket vi har! Helt forferdelig å høre på....

ORIGINAL: Rosa termos

Jeg er fra Østlandet, og skjønner ikke et kvekk[:o] (..nesten i hvert fall)

Det går greit å lese, men ikke når de prater[8D] Da detter jeg fort av lasset altså..

Sign.

Ja, så lenge de snakker nogenlunde sakte og det ikke er for bred dialekt. Skjønner tallsystemet deres, også.
Er sørlending bosatt på østlandet.

jeg er fra nord, men bor i trondheim, ja jeg forstår dansk, har en stefar som er dansk så det er ikke noe problem.

skjønner ikke meg på folk som ikke forstår svensk eller dansk, det er jo så sinnsykt likt norsk

ORIGINAL: Froskegele

Jeg er fra Nord, og skjønner svært lite dansk når det snakkes.. Jeg kan derimot lese dansk, bortsett fra de håpløse tallene deres..

Hvis ikke de snakker i 150km i timen så forstår jeg godt. Jeg er fra Bergen!

ORIGINAL: nate 85

Jeg er fra midten, og forstår dansk nokså dårlig muntlig[&:]
Derimot kan jeg lese dansk helt fint

Er fra Rogaland og forstår dansk uten problemer.

De forstår ikke meg da, pga. dialekten min, så jeg snakker tysk til dem når de ikke forstår[8D]

Jeg snakker flytende dansk siden jeg bodde der i mange år. Forsto ikke så mye i starten, men etter ca 6 mnd begynte jeg så smått og snakke litt dansk. Og, de skjønte ialldfall nada nix av det jeg sa[8D]

Jeg forstår svensk bedre enn dansk. Men jeg forstår dansk også. Det kommer bare ann på hvor i danmark personen er i fra. Da jeg var på 4h Leir i danmark for 15!!!!! år siden snakka jeg med noen som bodde langt sør i danmark og de var vonde å forstå de.
Er fra Valdres jeg da...

ORIGINAL: Tanketrollet

Jeg skjønner dansk, fra østlandet... 

Back
Topp