Forstår du dansk?

Jeg er fra Nord-Norge og har bare vært i Danmark en gang.. Skjønner lite dansk, men det har blitt bedre etter at jeg flyttet til Vestlandet.. Svensk derimot har jeg null problemer med etter x antall ferier i Sverige i barndomsårene.. Tror det er sånn for mange nordfra..

Bor på østlandet. Skjønner det nesten ikke, det er bare en person jeg anstrenger meg med å skjønne og hun snakker litt rolig så jeg skal få med meg alt mens jeg sitter der og konsentrerer meg for å høre noe som helst. ...Men ofte må hun gå over på engelsk, haha.

Fra Akershus og forstår svært lite dansk når jeg hører dansker snakker.
Menå lese dansk går helt fint - utenom måten de sier tall på ... To og an halv fems, høøh? [8|][8D]

Herregud nei.

Klart og tydelig,er fra ei fjellbygd på østlandet[:D] Har vokst opp med dansk rundt ørene og har kunnet telle på dansk siden jeg var liiiiiten[:D]

Halvtress,tress,halvfjærs,fjærs,halvfems,fems[8D]

Jeg forstår ikke en dritt hva de sier. Jeg er fra møre og romsdal et sted.

Sørlandet her og jeg har store problemer med å forstå dem :p

Jeg forstår noe da jeg har snakket mye med danske avlere når jeg holdt på med avl... importert endel derfra også[:)]

kommer fra Akershus

jeg er fra sør t, skjønner svært lite dansk.. Men svensk har jeg ikke noen problemer med å skjønne da..

nei, skal ikk kryte paa meg danskkunnskaper assa, for jeg skjönner pent lite! men av min erfaring av de som kommer ned dit skjönner de pent lite norsk ogsaa... og det syns jeg er merkelig (ja, og dette er feil aa tenke, men jeg gjör det fordet) for meg er Norsk nesten Dansk (bare at vi snakker 'rent') saa de burde jo forstaa norsk.. hahahahaaaaaaaaaa

Jeg forstår dansk, men jeg er jo fra sørlandet da, så kanskje vi forstår det bedre?

Kan forklare tallsystemet (for dere som kan være interessert)

Tallene 1 til 49 er jo "vanlig"

20 = tyve (klarer ikke å skrive hvordan de sier det)
30 = tredve
40 = førr

50 = halv tress
60 = tress
70 = halv fjers
80 = fjers
90 = halv fems
100 = hundre (kunne også vært fems, men de sier ikke det)

Hvis dere klarer å se et mønster her så teller de i snes. Et snes = 20. Så tre snes vil da være 60, alså tre-sness=tress.
Hvorfor 50 heter halv tress vet jeg ikke, men det er nå sånn.
80 er da fire snes, fire-snes=fjers.
70 er ha halv fjers
100 kunne vært fem-snes=fems, og derfor sier vi halv fems til 90.

Sikkert ikke lettere å huske dette, men det er nå forklaringa på tallene deres[:)]

ORIGINAL: Rosa termos

Jeg er fra Østlandet, og skjønner ikke et kvekk[:o] (..nesten i hvert fall)

Det går greit å lese, men ikke når de prater[8D] Da detter jeg fort av lasset altså..

sign

Ja.. Er fra Nordvest

Sliter veldig med å forstå dansk - men det er lettere å lese enn f.eks svensk.

Back
Topp