Forstår du dansk?

ORIGINAL: Rosa termos

Jeg er fra Østlandet, og skjønner ikke et kvekk[:o] (..nesten i hvert fall)

Det går greit å lese, men ikke når de prater[8D] Da detter jeg fort av lasset altså..

Er fra Bergen og skjønner det bra. Har lært meg tallene godt nok til at jeg etter et øyeblikks tenketid vet hva de snakker om.
Men er oppvokst med parabol= svensk og dansk tv3 blant annet, så har jo vært vant med å høre det fra jeg var liten.
Har derimot større problemer andre veien, danskene skjønner bergensk dårlig, så må snakke "bokmål"

ORIGINAL: Tanketrollet

Jeg skjønner dansk, fra østlandet... 

men skal sies at stefaren min er halvt dansk .. så har vært mye danske turer opp igjennom åra =)

ORIGINAL: Elisabeth og to små

ORIGINAL: Renate Røverdatter

ORIGINAL: Frøgen*

Jeg forstår dansk, men jeg er jo fra sørlandet da, så kanskje vi forstår det bedre?

Kan forklare tallsystemet (for dere som kan være interessert)

Tallene 1 til 49 er jo "vanlig"

20 = tyve (klarer ikke å skrive hvordan de sier det)
30 = tredve
40 = førr

50 = halv tress
60 = tress
70 = halv fjers
80 = fj
ers
90 = halv fems
100 = hundre (kunne også vært fems, men de sier ikke det)

Hvis dere klarer å se et mønster her så teller de i snes. Et snes = 20. Så tre snes vil da være 60, alså tre-sness=tress.
Hvorfor 50 heter halv tress vet jeg ikke, men det er nå sånn.
80 er da fire snes, fire-snes=fjers.
70 er ha halv fjers
100 kunne vært fem-snes=fems, og derfor sier vi halv fems til 90.

Sikkert ikke lettere å huske dette, men det er nå forklaringa på tallene deres[:)]

Jeg sier tyve, tredve og førr selv jeg[8D][:D]

Det er da vel halv fjerds og firs! Ikke Fjers.

Jupp, sier du fjerds, er de ikke sikkert de skjønner deg. Firs= 80

Og til spm.; ja jeg forstår språket både muntlig og skriftlig. Er gift med en dansk mann, bodde 7 år i DK, jobbet der og gått litt på skole der [:)].

Fra midt i landet, forstår når de ikke snakker inngrodd dialekt, fort eller brautende...
Bare å konsentrere seg litt [8D]

Men hadde vel vært enklere å forstått om jeg hadde brydd meg...[;)]

ORIGINAL: vinterkyss

Jeg skjønner dansk, fra sørlandet... 

Nei, det er nesten helt greskt for meg.

Har forstått litt da, etter å ha sett på Paradise Hotel DK, men skjønner fremdeles ikke bæret hva kæll'n sier om han kommer bort til meg på gata og pjatter i vei[8D]

ORIGINAL: MammaGutten

Fra Akershus og forstår svært lite dansk når jeg hører dansker snakker.
Menå lese dansk går helt fint - utenom måten de sier tall på ... To og an halv fems, høøh? [8|][8D]

Det er 92 [;)]

De sier 10, 20, 30, 40, vet ikke om de sier 50 eller halv tress, deretter kommer tress (60), halv fjers (70), firs (80), halv fems (90). Hundre er jeg ikke sikker på.

Så når de sier f.eks. fire og en halv fjers er det fir-og-sytti, altså 74.

Jeg forstår dansk dersom de ikke snakker så raskt. Og så må de snakke litt tydelig. Lærte meg veldig å forstå det da vi var på ferietur i Danmark i fjor sommer. Danskene har det verre med å forstå oss, tror jeg.

Er trønder.

ORIGINAL: Froskegele

Jeg er fra Nord, og skjønner svært lite dansk når det snakkes.. Jeg kan derimot lese dansk, bortsett fra de håpløse tallene deres..

Samme her men eg er fra vestlandet...Har vert i danmark,men det var svert lite av det dei sa eg forstod..Tall e ik til å fårstå.

jobbet på hotell med danske gjester - og forstår d meste, men damene i telefonen fra Colorline snakker ALT for fort, så da måtte jeg be de om å snakke roligere for at jeg skulle forstå[:)]

Min samboer er dansk,så ja,forstår dansk godt

Forstår det ikke. E fra ålesund: )

Jeg er fra stavanger... Forstår ikke en drtitt dansk når dem prater, men klarer å forstå det meste når jeg leser dansk..

jeg har jobbet på danskebåten og har ingen problemer med å forstå dansk..

Nei, jeg skjønner som regel ikke bæret - og det har hendt at jeg har måttet snakke engelsk i Danmark [X(]
Er vestfolding...

skjønner flaut lite.og tellinga deres er jo helt på jordet..[8D] men leser dansk helt fint da..
er fra østlandet..

ORIGINAL: Jannike1

ORIGINAL: Froskegele

Jeg er fra Nord, og skjønner svært lite dansk når det snakkes.. Jeg kan derimot lese dansk, bortsett fra de håpløse tallene deres..

Samme her men eg er fra vestlandet...Har vert i danmark,men det var svert lite av det dei sa eg forstod..Tall e ik til å fårstå.

Ja hvordan var det de teller igjen.. Jeg kunne det når jeg var liten, men har virkelig ikke peiling nå..

ORIGINAL: MammaMø og Kråka

Skjønner stort sett alt..
Fra Vestlandet [;)]

Back
Topp