Forstår du dansk?

*Labambie

Forumet er livet
Og hvor i landet er du fra?

Har fått med meg at svært mange nordmenn ikke forstår dansk. Mon tro hvorfor det er sånn?

Jeg er fra Nord, og skjønner svært lite dansk når det snakkes.. Jeg kan derimot lese dansk, bortsett fra de håpløse tallene deres..

Er fra østlandet.
Vært i Danmark vert eneste år (nesten) Forstår mye av der men de som har sånn "dialekt" er det vanskligere og forstå.

Skjønner dansk flytene så sant de ikke prater alt for brautanes, men skjønner ikke helt tellinga demmes da. Kan også prate litt dansk..[:)] er fra østlandet....Vært på en del danmarks turer i barndommen.. Leka en del med nederlandske unger en sommer og begynnte å lære meg språken, men det forsvant fort igjen da..

Jeg er fra midten, og forstår dansk nokså dårlig muntlig[&:]
Derimot kan jeg lese dansk helt fint

Jeg er fra Østlandet, og skjønner ikke et kvekk[:o] (..nesten i hvert fall)

Det går greit å lese, men ikke når de prater[8D] Da detter jeg fort av lasset altså..

ORIGINAL: Froskegele

Jeg er fra Nord, og skjønner svært lite dansk når det snakkes.. Jeg kan derimot lese dansk, bortsett fra de håpløse tallene deres..

Samme her.

Fra Østlandet, skal ikke skryte på meg noe særlig danskkunnskaper nei.
De må prate sakte for at jeg skal forstå[:D]

Men jeg har mer eller mindre lært meg tall-systemet dems da

Så lenge det ikke er dialekt går det greit - og så må de telle langsomt[8D].

Ja, har ikke store problemer med det. Har til og med lært meg å telle på dansk! [:D]

Kan jo spørre det samme med svensk.. Mange som ikke forstår det heller....

Er utenlandsk og forstår dansk meget dårlig. Passer ikke så bra når nesten samtlige turnus/vikarleger på legesenteret prater enten vanlig eller gebrokkent dansk. [:'(]

ORIGINAL: nate 85

Jeg er fra midten, og forstår dansk nokså dårlig muntlig[&:]
Derimot kan jeg lese dansk helt fint

Jeg skjønner dansk, fra østlandet... 

Jeg skjønner dansk, fra sørlandet... 

Jeg skjønner dansk greit, ikke såå godt tellinga dog, er fra østlandet.

Jeg er fra midten og forstår både muntlig og skriftlig dansk[:)] Men tallene er det verre med[8D]

er i fra ålesund/oppvokst i halden. men forstår det meste de sier, men det skal så si at jeg bor i danmark på det 8. år også da[8D]
og tallene er ikke så voldsom håpløse at det gjør noe...det var kun vanskelig i starten....nå er det nesten lettere å forstå/snakke de danske tall/tallsystem[;)]

ORIGINAL: *Cherry

Jeg er fra midten og forstår både muntlig og skriftlig dansk[:)] Men tallene er det verre med[8D]

samme her, svigerfar er dansk!

Er fra vestlandet, skjønner dansk fint. Hadde kjæreste i 4 år som var dansk så det hjelper jo litt på, men hadde egentlig ikke problem med å skjønne det før jeg møtte ham heller..

Jeg skjønner IKKE dansk..noe som er litt dumt siden samboeren til ei venninne OG min venninnes mor er DANSK..hehe

Bor på Østlandet

Back
Topp