Foreldrepenger

Her blir det 100%, det lønner seg best økonomisk. Jeg tar min del og fellesperioden først, så tar eg ut ferie og noe ulønnet permisjon, slik at eg ender opp med 1års permisjon. Så tar mannen sine 10 uker. Satser da på at vi akkurat har kommet oss til nyåret/2019. Håper da å få samme dagmamma som vi hadde med nr 2, og at lille kan begynne i barnehagen høsten 2019. [emoji2]

Jeg skjønner ikke hvordan vi skal gjøre dette jeg. :p
kan du forklare meg igjen hvordan dere skal gjøre ting? La oss si du har termin 1 oktober. Du tar 100% lønn.. Da er vel din periode over etter 8 mnd? Også har mannen 2 mnd ca... Da har det gått 10 mnd

Da skal du fylle ut de neste 5 mnd frem til nyåret med ferie og perm uten lønn?
 
Vi søker denne uken.
Her tar jeg hele fellesperioden, ferie etter permisjon og så tar han sine uker og ferie.
 
Jeg tror vi kommer til å gå for 80% dekning. Med den type jobb jeg har ville det blitt krise hvis jeg pga sykdom ikke kunne gått tilbake etter ulønnet permisjon. Men har vinglet litt mellom 80 og 100+ulønnet. Sånn jeg har forstått det mister man krav på sykepenger hvis man har ulønnet permisjon. Har ikke termin før 29 oktober, så satser på at vi kan vente med barnehage til Jan 2019.
 
Da fikk jeg terminbekreftelse, så planen er å søke i morgen. Alt føles plutselig mye nærmere da!
 
Usikker på hvordan vi ordner det, men småen skal ikke i barnehage før han nærmer seg 1.5 år. Mulig det blir å jobbe gradert, kanskje i kombinasjon med hjemmekontor og flexitid. Og så håper vi svigermor kan bidra litt innimellom slik at mannen kan ha han hjemme selv om han jobber på gården.

Skal søke om å overta far sin permisjon siden jeg ikke kan gå på jobb vist han skal ha permisjon pga gården, men vet ikke om vi får. Får uansett ikke om vi ikke søker [emoji4] og så har jeg hele årets ferie tilgode pga sykemelding...
 
Jeg blir å få bekreftelse på svangerskapet fra legen i Ålesund når vi skal tid på tirsdag. Og så blir det å søke om foreldrepenger.
 
Jeg tenker ikke slke før i uke 30 jeg, det står 6-8 uker behandlingstid hos meg :)
 
Jeg tenker ikke slke før i uke 30 jeg, det står 6-8 uker behandlingstid hos meg :)
Hadde så masse problemer sist, Så tenkte å søke raskt. Selv om jeg kunne søkt nå allerede, Men orker ikke gå til legen bare for å få bekreftelsen.
 
Jeg skal sende inn søknad om permisjon på jobb før jeg tar ferie. Så må bestemme meg for om det blir 49 eller 59 uker. Skal til jordmor i løpet av ferien og tenkte å få den bekreftelsen da slik at jeg søker om foreldrepenger i starten på august. Så nå det var ulik behandlingstid i mitt fylke for de som får lønnen utbetalt fra arbeidsgiver med refusjon fra NAV, og de som får utbetalt fra NAV. Hos meg gjelder det første tror jeg, men må nok undersøke så det ikke blir noe kluss.
 
Noen som vet eksakt hva jeg trenger av dokumentasjon fra arbeidsgiver som vedlegg i søknaden?
 
Det med 49 eller 59 uker er ett vanskelig valg synes jeg! Men heller mot 59 uker så man kan ha lengstmulig tid med baby hjemme :)
 
Oi, så enkelt det var å søke elektronisk nå ift den pdf-filen jeg måtte fylle ut og sende på papir i 2012! :D Noen forbedringer har nav gjort!
 
Wow! Jeg sendte søknad tirsdag morgen, fikk svar via digipost i natt! Så tok neste virkedag! Og det står 10 ukers behandlingstid på nav.no. Men nå sendte jeg med inntektsopplysningsskjema ferdig signert og stempla fra arb.giver, har fastlønn og skal ha all min og felles etterhverandre i en bolk, så er nok en lett søknad å behandle sånn sett, men likevel.. Noen få ganger overrasker nav!
 
Wow! Jeg sendte søknad tirsdag morgen, fikk svar via digipost i natt! Så tok neste virkedag! Og det står 10 ukers behandlingstid på nav.no. Men nå sendte jeg med inntektsopplysningsskjema ferdig signert og stempla fra arb.giver, har fastlønn og skal ha all min og felles etterhverandre i en bolk, så er nok en lett søknad å behandle sånn sett, men likevel.. Noen få ganger overrasker nav!
:happy:
Det hjalp nok på å sende inntektsopplysningsskjemaet samtidig, ja.
Og godt at de har kommet med elektronisk skjema! Jeg blir forøvrig like imponert hver gang jeg hjeloer noen søke alderspensjon og afp, fra nav får du jo svar innen ett minytt, nettside står bare og tenker litt :happy: Og vips - så mye penger får du i måneden :)
 
Vi skal ta 100% for jeg går hjemme med aap (jobber 15%) uansett så det lønner seg for oss Lille luring skal ikke i bhg før 2019 uansett og Evt bruke bestemor om jeg må ut på tiltak Og jeg har 8 uker med ferie neste år da je overfører mine 4 uker for dette året til nesten år Og gubben har 4 uker så ikke noe stress
 
Jeg måtte sende inn div ark til arbgiver senest 3 måneder før permisjonsstart. Fylte og ut inntektsopplysninger, som arb.giver ferdigutfylte og sendte videre til NAV. Nå har jeg fått brev fra NAV: DU MÅ SENDE OSS SØKNAD OM FORELDREPENGER (med store bokstaver i brevet) I samme skriv står det at jeg må legge ved bekreftelse på at jeg er passert 26 uker. Hadde de lest inntektsopplysningsskjemaet hvor det står permisjonsstart hadde de sett at det ikke går, da jeg umulig kunne være 26 uker på vei. Så de får vente på papirene til jeg har passert grensa og har fått attest fra legen. Så får jeg se om det kommer enda et masebrev med store bokstaver i mellomtiden :p

Sist jeg søkte stod det 6-8 ukers behandlingstid, men tok under ei uke å få svar. Så noen ganger får de det til.

100% + ferie her, mannen tar sine 10 uker + ferie.
 
Søkte så fort jeg kunne ☺ blir 100% lønn på oss. Vi får det over 6G fra arbeidsgiver begge to. Heldige sånn sett.
Også har jeg 5 uker ferie jeg har fått overført så tar ut nesten alt av årets og neste års ferie etter permisjon, men noe samtidig med pappapermen.
 
Jeg måtte sende inn div ark til arbgiver senest 3 måneder før permisjonsstart. Fylte og ut inntektsopplysninger, som arb.giver ferdigutfylte og sendte videre til NAV. Nå har jeg fått brev fra NAV: DU MÅ SENDE OSS SØKNAD OM FORELDREPENGER (med store bokstaver i brevet) I samme skriv står det at jeg må legge ved bekreftelse på at jeg er passert 26 uker. Hadde de lest inntektsopplysningsskjemaet hvor det står permisjonsstart hadde de sett at det ikke går, da jeg umulig kunne være 26 uker på vei. Så de får vente på papirene til jeg har passert grensa og har fått attest fra legen. Så får jeg se om det kommer enda et masebrev med store bokstaver i mellomtiden :p

Sist jeg søkte stod det 6-8 ukers behandlingstid, men tok under ei uke å få svar. Så noen ganger får de det til.

100% + ferie her, mannen tar sine 10 uker + ferie.
Du må uansett sende egen søknad. Det arbeidsgiver sender inn er bare et vedlegg til din ☺ og terminbekreftelse får du fra lege eller jm som må være datert etter 26+0.
 
Back
Topp