Foreldrepenger

Tsecret

Glad i forumet
Høsthjerter 2017
Ikke så lenge før enn må begynne tenke på å søke foreldrepenger nå. Hvordan har dere tenkt gjøre det?

Her ser det ut som om det lønner seg å gå for 100% og jeg tar 10 uker permisjon uten lønn. Mannen skal ha 10 uker (jeg resten), som han vurderer dele opp.

Her er linken til Nav, hvor enn kan beregne foreldrepenger: https://tjenester.nav.no/foreldrepengeveilederen/foreldreOgBarn?0
 
Last edited:
Jeg har et par uker igjen, men tenkte på det senest i dag - nå er det virkelig ikke lenge til!!

Her blir jeg å ta størstedelen, eller det vil si, hele fellesperioden egentlig.
 
Jeg skal ha 80 % og det lønner seg i vårt tilfelle fordi mannen ikke skal ha perm [emoji4]
 
Vi tar 49 uker, far kun sine 10 (han ville ikke mer). Økonomisk er det def best for oss da begge tjener mer enn 6G. Også satser vi stort på bhg-plass fra midten av august. Da er ungen 10,5mnd og det er tidlig, men største startet i bhg da han var litt over 11 mnd, og likte seg fra første stund. Jeg tror vi får plass i samme bhg, for de pleier å fylle opp med unger fra nabokommunen. I verste fall før vi fylle på med ferie, ferie, besteforeldre og evnt ulønnet perm. Men den tid, den sorg...

Vi må legge ved bekreftelse fra jm/lege fra svangerskapsuke 26 eller senere, og jeg er 25+3 i dag, og skal til jm i morgen og lege om drøye 4 uker, så det passer litt dårlig. Lurer på om jeg skal prøve å snike til meg en 5-minutterstime hos jm neste uke bare for å få det. For det står at det er 10 ukers behandlingstid her i fylket, så vil ikke vente til legetimen. Selv om det kan gå fortere å få den behandlet. Og man får etterbetalt, så er det liksom greit å ha det på stell i tide synes jeg. Også mtp at jeg skal få foreldrepengene direkte fra NAV fordi jobben ikke forskuddterer. Jeg har også tenkt til å få jobben til å fylle ut (dvs jeg gjør det på jobben, men ryddig at sjefen signerer) inntektsopplysningsskjema og sende sammen med min søknad og vedlegg, jeg innbiller meg at ting går litt raskere når NAV får alt på en gang og jobben ikke skal sende den inn senere.

Herregud, vi skal snart søke om foreldrepenger!! Nå føltes det plutselig som man var langt på vei :D
 
Jeg tror vi må gå for 80% selv om det absolutt ikke lønner seg for oss. Til neste år blir det flytting til ny by og samboeren starter i jobb på nyåpnet restaurant med høy stilling og det vil derfor bli vanskelig for han og ta ut sin del av permisjonen i løpet av sommeren. Dessuten vil jeg ikke at babyen skal starte i bhg før han har fylt 1 år.
 
Vi skal søke neste uke. Skal til legen når jeg er 26+1 så får med meg papirer da.
Ellers har vi tenkt å ta 100% og jeg tar hele fellesperioden.
Håper vi får barnehageplass, ellers må vi bare ta det når det kommer. Men syntes det er veldig trist at hun må begynne i barnehage før hun er ett år....

Vi skal inn på siden til NAV i morgen å chatte med de, har aldri søkt om foreldrepenger før og vil ikke gjøre noe feil :sorry:
 
Her skal vi ta 100 %, hvorpå jeg endrer litt på turnusen min ut året og pappaen har gradert uttak. Klarer da å strekke permisjonen til januar når lillingen har blitt 15 mnd og har fått MMR vaksina. Totalt uaktuelt for oss å sende avgårde babyen i barnehagen før vaksineringa er gjort. Spesielt i disse tider hvor fler og fler lar være å vaksinere ungene sine. Gjør dette også pga at jeg jobber på ett sted hvor jeg i ytterste konsekvens kan bidra til at pasientene mine dør hvis jeg blir smittet med noe og "tar" det med meg på jobb..
 
Jeg er faktisk ikke helt sikker på hvordan vi gjør det. Det mest lønnsomme er å ta ut 100 prosent, men samtidig har vi planer om å flytte til en ny by langt unna til høsten, og må muligens bo i en annen by i nærheten hvis vi ikke får kjøpt oss hus før vi flytter. Det er veldig mange usikre momenter til neste år. Tror kanskje det lureste er at jeg tar hele fellesperioden (siden samboeren min tjener veldig mye mer enn meg), han tar etterpå ut pappaperm mens jeg tar litt ferie, også tar han ferie etter pappapermen og jeg ulønnet permisjon etter det fram til vi evt. får barnehageplass. Skulle gjerne snakket med noen som hadde peiling, men jeg aner ikke om Nav kan gjøre oss så mye klokere når vi ikke vet hvordan situasjonen blir.
 
Har ingen anelse egentlig, har snakket litt om det og det blir nok til at jeg tar det meste av permisjonen og 100, tror vi... vet ikke hva som lønner seg. Blir liksom ikke klok på det her... husker at jeg ikke ble klok på det sist heller.
 
Vi skal ha 100% . Han tar sine 10 uker så tar jeg resten. Skal overføre 2 uker ferie til neste år. Når jeg er ferdig med permisjon skal jeg ha 3 uker ferie mens han tar 10 uker permisjon + 3 uker ferie. Når han er ferdig med sine 13 uker tar jeg 2 uker ferie slik at hun er ca 1 år når hun må begynne i bhg.

Avansert :p
 
Jeg har så utrolig lite peiling på dette og jeg jobber i NAV :joyful: (ikke innenfor det temaet)

Jeg tror vi skal ta 100%, jeg tar hele fellesperioden, han tar 10 uker.. Det blir nok noen mnd ulønnet permisjon på meg :)

Aller helst skulle jeg ønske hun kunne begynne i bhg 2019, altså når hun er 15 mnd. Men får se om vi får til det
 
Jeg tenker og undersøker en del om dagen. Tjener over 6G og fant i dag ut at arbeidgiver betaler full lønn om jeg velger 100%, og 80% av full lønn om jeg velger 59 uker. Er i tenkeboksen med hensyn til hva jeg/vi velger. Trenger ikke å bestemme oss før om en måned.

Har lenge tenkt at 49 uker med 100% lønn var det lønnsomme økonomisk sett, og det er det helt klart. Men så er det andre ting som også veier tungt. Jeg vil heldigvis komme greit ut av det økonomisk selv om jeg velger 80%, litt trangt blir det bli så klart. Men jeg tror det veier opp for tiden hjemme med baby. Har ikke lyst å sende baby i barnehagen før han/hun blir 1 år. 59 uker gir også mulighet til å utsette deler av permisjonen og spre den utover fram til barnet er tre år. En annen sak er at jeg ikke faller utenfor folketrygden slik jeg vil gjøre dersom jeg velger 1-2 mnd med ulønnet permisjon. Jeg tenker også å ta ut ferie inni permisjonen.

Hvordan vi deler permisjonen vet jeg ikke enda. Far skal ta sine to uker permisjon uten lønn ved fødsel og sine 10 uker. Om han vil ha mer av fellesperioden så skal han gjerne få det.
 
Her blir det nok 100% sånn som sist, mannen får sine uker. Og så tar jeg gradert permisjon etter noen mnd. Vurdere å ikke begynne å jobbe igjen før i mars, for da slipper jeg unna det værste været på vinteren, kaldt og uhyggelig [emoji13]
 
Nå er nok dette et fryktelig dumt spørsmål for mange, men var man ulønnet permisjon tid også eller er det noe man må avtale gjennom jobben?

Vi er så usikker på alt sammen og alt er så nytt for oss. Jeg vil helst være hjemme med henne til hun er 1 år gammel før hun begynner i barnehage og med tanke på amming, men Vet ikke om vi får det til.
 
Her blir det 100%, det lønner seg best økonomisk. Jeg tar min del og fellesperioden først, så tar eg ut ferie og noe ulønnet permisjon, slik at eg ender opp med 1års permisjon. Så tar mannen sine 10 uker. Satser da på at vi akkurat har kommet oss til nyåret/2019. Håper da å få samme dagmamma som vi hadde med nr 2, og at lille kan begynne i barnehagen høsten 2019. [emoji2]
 
Jeg tenker og undersøker en del om dagen. Tjener over 6G og fant i dag ut at arbeidgiver betaler full lønn om jeg velger 100%, og 80% av full lønn om jeg velger 59 uker. Er i tenkeboksen med hensyn til hva jeg/vi velger. Trenger ikke å bestemme oss før om en måned.

Har lenge tenkt at 49 uker med 100% lønn var det lønnsomme økonomisk sett, og det er det helt klart. Men så er det andre ting som også veier tungt. Jeg vil heldigvis komme greit ut av det økonomisk selv om jeg velger 80%, litt trangt blir det bli så klart. Men jeg tror det veier opp for tiden hjemme med baby. Har ikke lyst å sende baby i barnehagen før han/hun blir 1 år. 59 uker gir også mulighet til å utsette deler av permisjonen og spre den utover fram til barnet er tre år. En annen sak er at jeg ikke faller utenfor folketrygden slik jeg vil gjøre dersom jeg velger 1-2 mnd med ulønnet permisjon. Jeg tenker også å ta ut ferie inni permisjonen.

Hvordan vi deler permisjonen vet jeg ikke enda. Far skal ta sine to uker permisjon uten lønn ved fødsel og sine 10 uker. Om han vil ha mer av fellesperioden så skal han gjerne få det.
Så deilig å ha en slik arbeidsgiver :D
 
Nå er nok dette et fryktelig dumt spørsmål for mange, men var man ulønnet permisjon tid også eller er det noe man må avtale gjennom jobben?

Vi er så usikker på alt sammen og alt er så nytt for oss. Jeg vil helst være hjemme med henne til hun er 1 år gammel før hun begynner i barnehage og med tanke på amming, men Vet ikke om vi får det til.
Man har krav på 1 (?) år med ulønnet permisjon. Det må selvfølgelig avtales med jobben, men de har ikke lov til å si nei.
 
Nå er nok dette et fryktelig dumt spørsmål for mange, men var man ulønnet permisjon tid også eller er det noe man må avtale gjennom jobben?

Vi er så usikker på alt sammen og alt er så nytt for oss. Jeg vil helst være hjemme med henne til hun er 1 år gammel før hun begynner i barnehage og med tanke på amming, men Vet ikke om vi får det til.

Som B-gjengen skrev over her. Får du trøbbel med jobben er det lurt å være fagorganisert slik at du har noen som kan støtte deg og være med i møter. Bevisbyrden for at det er vanskelig å gi permisjon uten lønn ligger hos arbeidsgiver.
 
Vingler litt frem og tilbake, men ender nok opp med 100% og at mannen tar 10 uker, men gradert. Det vil si at jeg begynner å jobbe igjen i august 2018, og mannen er da hjemme 3 dager i uka, mens jeg er hjemme to (jeg jobber da noe redusert frem til jul). Så satser vi på at hun kan begynne i barnehagen i januar 2019.
 
Back
Topp