Foreldrepenger..?

Nei, nav har lagt det opp sånn at 100% lønner seg sånn at folk stimuleres til å velge det og gå fortere tilbake i jobb. Hvis du får 80% lønn hver mnd i permisjonen og setter av/sparer mellomlegget opp til 100% så vil det beløpet du har spart tilsvare lønn for mer enn de 10 ukene ekstra du får når du velger 80% dekningsgrad. Med min lønn vil det jeg har spart tilsvare lønn for ca 14 uker. Altså kan jeg få 1 mnd lenger permisjon ved å velge 100% og spare vs å velge 80% og få 10 ekstra uker perm. Om du skjønner? Vanskelig å forklare skriftlig :p
Takk for god forklaring! Nå må jeg virkelig regne her!

Men du sier at ved å velge 100% kan du få 1 mnd lenger. Det er 4 uker = 49 uker + 4 uker = 53 uker.
Mens hvis jeg velger 80% så har jeg jo 59 uker permisjon?
 
Jeg har lest at dette med at 100% lønner seg er utregnet utifra at mannen drar inn ganske mye penger e.l. ?
Jeg regna på det sist, og jeg vil få 10.000 mer om jeg tar 80%, mens mannen vil få 15.000 mindre, så for oss er det bare snakk om ca 5000 vi taper på å velge 80%. Har ikke bestemt oss enda for hva vi skal gjøre, sist hadde vi 100% lønn, nå vurderer jeg 80% for å få de ekstra ukene :)
 
Sånn jeg har forstått det, så lønner det seg å ta ut 100 % utbetaling og heller spare 20 % og deretter forlenge permisjonen uten lønn dersom det er behov for lengre permisjon ifht barnehagestart? Grunnen at det også lønner seg med 100 % utbetaling er at feriepengegrunnlaget er mye høyere, altså du får mer feriepenger med 100 % utbetaling fremfor 80 % utbetaling. Her i huset sliter vi ikke akkurat sånn økonomisk (er ikke full av penger altså, men med 2 faste inntekter i mnd, klarer vi oss veldig bra), vi vil likevel være mest mulig økonomiske og kommer til å gå for 100 % ordningen, og heller forlenge permisjonen dersom vi ikke får barnehageplass i januar året etter.
 
Jeg regna på det sist, og jeg vil få 10.000 mer om jeg tar 80%, mens mannen vil få 15.000 mindre, så for oss er det bare snakk om ca 5000 vi taper på å velge 80%. Har ikke bestemt oss enda for hva vi skal gjøre, sist hadde vi 100% lønn, nå vurderer jeg 80% for å få de ekstra ukene :)
Kan ikke helt skjønne at du vil få 10 000,- mer ved å velge 80 % lønn, det er ikke logisk for meg? Da får jo da 20 % mindre enn ved full utbetaling.. Eller mente du 10 000,- mer ved å velge 100%?
 
Kan ikke helt skjønne at du vil få 10 000,- mer ved å velge 80 % lønn, det er ikke logisk for meg? Da får jo da 20 % mindre enn ved full utbetaling.. Eller mente du 10 000,- mer ved å velge 100%?
Nei utbetalingene av 80% over så mange uker ble mer enn utbetaling av 100% over færre uker. Men nå har jeg ikke regnet på feriepenger osv. Det lønner seg jo helt klart med 100% i alle tilfeller :)
 
Jeg har lest at dette med at 100% lønner seg er utregnet utifra at mannen drar inn ganske mye penger e.l. ?
Ja, når mannen tjener en god del mer enn mammaen. Og det var ikke tilfelle hos oss ;) Så vi gikk ikke glipp av så mye penger og så var jeg somsagt veldig obs på det med rett til sykepenger og sånt.
 
Ja, når mannen tjener en god del mer enn mammaen. Og det var ikke tilfelle hos oss ;) Så vi gikk ikke glipp av så mye penger og så var jeg somsagt veldig obs på det med rett til sykepenger og sånt.
Ett spørsmål - når mannen er i foreldrepermisjon i de 10 ukene - og jeg er ute i jobb igjen. Og han ikke tjener 5 øre siden han er student. Da får han heller ingen penger, sant?
 
Ett spørsmål - når mannen er i foreldrepermisjon i de 10 ukene - og jeg er ute i jobb igjen. Og han ikke tjener 5 øre siden han er student. Da får han heller ingen penger, sant?

Nope. Sålenge han ikke har jobb har han heller ikke rett på foreldrepenger
 
Altså, her kommer jeg frem til at for oss vil 80% løsningen faktisk lønne seg...
Utgangspunkt: Ca 400.000 i lønn for meg, 0 på mannen side han studerer.

Skal sette dette opp så ryddig som mulig så fler kanskje kan få gleden av dette:
_____________________________________________________________________________

49 uker med 100% blir jo fordelt slik at jeg har 39 uker med 100% lønn, han har 10 uker med 0 % lønn. Derfor ser vi bare bort fra mannens inntekt i det hele tatt, siden det utgjør 0 kr - og regner derfor kun med MINE uker. Totalantallet minus 10 uker.


400.000 kr/52 uker = 7692kr/uke
7692 kr x 39 uker med 100% lønn = 300.000kr

ALTSÅ på de 39 ukene med 100% lønn har jeg tjent 300.000 kr.

59 uker med 80% blir fordelt slik at jeg har 49 uker med 80% lønn, han har 10 uker med 0% lønn.

80% av 400.000 = 320.000.
Derav: 320.000 / 52 uker = 6153 kr/uke.
6153 kr/uke x 49 uker = 301.538 kr.

ALTSÅ på de 49 ukene med 80% lønn har jeg tjent 301.538 kr.


Mao tjener vi 1.538 kr på å ta 80%-løsningen, fremfor 100%.


Så det er åpenbart at det ikke alltid vil lønne seg med 100% uansett hva man tjener og ikke tjener - at noen variabler kan gjøre slik at 80% faktisk vil lønne seg.
 
Hvis far ikke har tjent opp rett til foreldrepenger, så tror jeg du har rett på å få overført han sine obligatoriske permisjonsuker? Da vil det vel lønne seg for deg med 100 % utbetaling? Ta og regn med feriepengegrunnlaget, da går du ytterligere ned i den totale utbetalingen vil jeg tro? Usj, ikke lett dette her. Og egentlig har jeg ikke peiling selv :D
 
Hvis far ikke har tjent opp rett til foreldrepenger, så tror jeg du har rett på å få overført han sine obligatoriske permisjonsuker? Da vil det vel lønne seg for deg med 100 % utbetaling? Ta og regn med feriepengegrunnlaget, da går du ytterligere ned i den totale utbetalingen vil jeg tro? Usj, ikke lett dette her. Og egentlig har jeg ikke peiling selv :D
Han har tjent nok til at han har rett på permisjonsukene dessverre. Han jobber om sommerene når han ikke studerer.
Derfor må han ta de 10 ukene, midt i studietiden - men får ingen penger :(
 
Er det ikke samme greia med de mannfolka da at det regnes et gjennomsnitt av deres inntekt også, og siden han bare har jobbet på sommeren, vil gjennomsnittslønnen bli veldig lav, men likevel litt? :)
 
Altså, her kommer jeg frem til at for oss vil 80% løsningen faktisk lønne seg...
Utgangspunkt: Ca 400.000 i lønn for meg, 0 på mannen side han studerer.

Skal sette dette opp så ryddig som mulig så fler kanskje kan få gleden av dette:
_____________________________________________________________________________

49 uker med 100% blir jo fordelt slik at jeg har 39 uker med 100% lønn, han har 10 uker med 0 % lønn. Derfor ser vi bare bort fra mannens inntekt i det hele tatt, siden det utgjør 0 kr - og regner derfor kun med MINE uker. Totalantallet minus 10 uker.


400.000 kr/52 uker = 7692kr/uke
7692 kr x 39 uker med 100% lønn = 300.000kr

ALTSÅ på de 39 ukene med 100% lønn har jeg tjent 300.000 kr.

59 uker med 80% blir fordelt slik at jeg har 49 uker med 80% lønn, han har 10 uker med 0% lønn.

80% av 400.000 = 320.000.
Derav: 320.000 / 52 uker = 6153 kr/uke.
6153 kr/uke x 49 uker = 301.538 kr.

ALTSÅ på de 49 ukene med 80% lønn har jeg tjent 301.538 kr.


Mao tjener vi 1.538 kr på å ta 80%-løsningen, fremfor 100%.


Så det er åpenbart at det ikke alltid vil lønne seg med 100% uansett hva man tjener og ikke tjener - at noen variabler kan gjøre slik at 80% faktisk vil lønne seg.


Hvis far skal ta ut permisjon etter dine uker, da vil jo du ha rett på å kunne få overta hans permisjon.

"Du kan ha rett til foreldrepenger hvis du har hatt pensjonsgivende inntekt i minst 6 av de siste 10 månedene før stønadsperioden starter".

"Hvis far ikke har rett til foreldrepenger, overføres ukene med fedrekvote til mor. Det samme skjer om hun er alene om omsorgen for barnet (forutsatt at hun har rett til foreldrepenger). Hvis mor mottar engangsstønad, har ikke far rett på fedrekvote."

Så da vil du jo få mere utbetalt?
 
Hvis far skal ta ut permisjon etter dine uker, da vil jo du ha rett på å kunne få overta hans permisjon.

"Du kan ha rett til foreldrepenger hvis du har hatt pensjonsgivende inntekt i minst 6 av de siste 10 månedene før stønadsperioden starter".

"Hvis far ikke har rett til foreldrepenger, overføres ukene med fedrekvote til mor. Det samme skjer om hun er alene om omsorgen for barnet (forutsatt at hun har rett til foreldrepenger). Hvis mor mottar engangsstønad, har ikke far rett på fedrekvote."

Så da vil du jo få mere utbetalt?
Som skrevet over har far akkurat tjent nok til å ha krav på fedrekvoten. Er jo nesten ingenting man skal ha tjent for å få rett på den.

Har pratet med NAV og det at han er fulltidsstudent og ikke mulighet til å ta fri osv gir ingen mulighet for at jeg kan overta hans del.
 
Som skrevet over har far akkurat tjent nok til å ha krav på fedrekvoten. Er jo nesten ingenting man skal ha tjent for å få rett på den.

Har pratet med NAV og det at han er fulltidsstudent og ikke mulighet til å ta fri osv gir ingen mulighet for at jeg kan overta hans del.
Det fikk jeg med meg. Men du skriver jo at han kun jobber i sommerferien, da har han jo ikke jobba 6 mnd de 10 siste mnd? Er jo pga det at far ikke skal søke før senest 6 uker før mors permisjon er ferdig, så da skulle man jo tro det er noe du skal kunne få overta?
 
Det fikk jeg med meg. Men du skriver jo at han kun jobber i sommerferien, da har han jo ikke jobba 6 mnd de 10 siste mnd? Er jo pga det at far ikke skal søke før senest 6 uker før mors permisjon er ferdig, så da skulle man jo tro det er noe du skal kunne få overta?

Du, det har jeg helt glemt å ta med i beregninga!! Det med 6 av 10! Takk!

Kan jo også hende han kan jobbe 6 av de 10 siste før januar 17 når jeg er ferdig med min permisjon så kan han få litt mer utbetalt og! Da vil nok regnestykket vårt endre seg!
 
Her har vi regna opp og ned. Vi jobber i skolen begge to og vi er kommet fram til at vi burde velge 100% men spare 20% hver måned og ta ut ulønnet permisjon. Fra jeg skal tilbake i jobb i slutten Av november til begynnelsen av februar. Deretter tar mannen sin permisjon over 20 uker mens jeg jobber 50% og mottar kontantstøtte fram til sommeren. Her har vi ikke sjans på barnehageplass før august :/ heldigvis jobber vi begge i skolen og får det derfor tim å gå opp slik takket være lang sommerferie osv :)
 
Back
Topp