Foreldrepenger..?

Nav krangler med seg selv alt etter hvem jeg prater med der. Noen sier at hvis jeg tar eksamen i november og søker dagpenger etter det, vil jeg få permisjonspenger i februar med opptjening tilbake sånn at sommerjobben jeg hadde i sommer teller i beregningsgrunnlaget. Noen er da en eller annen som svarte meg fordi fristen holdt på å gå ut fordi saksbehandleren min var fraværende.

Saksbehandleren mener at jeg skal fortsette på skolen og få engangsstønaden og heller få penger fra Lånekassen. Lånekassen mener at det ikke går fordi opprinnelig eksamen er i april, sånn at jeg kan ta eksamen og dermed bli ferdig som student før permisjonen er over. Om jeg likevel søker permisjon vil de fordele omtrent 20.000 på ti måneder eller hvordan vi løser akkurat det.

Jeg har forklart (eller prøvd hvertfall) dette til behandleren min hos dps, som ble så oppgitt at hun satt en sosionom på saken, fordi hun mener at når nav har gitt meg skriftlig beskjed om at hvis jeg ikke melder meg møtt til skolestart i januar har jeg krav på permisjonspenger. Men det har jeg jo bare hvis de innvilger dagpenger og det har de jo ikke grunnlag for å gjøre før jeg har søkt og de har sett på saken min.

Jeg blir sprø! Og tipper Lotto.

Så du har tjent 1,5 G det siste året, eller 3 G de siste 3 åra?

Nei, dette NAV greiene er til å bli sprø av! Jeg har endelig fått hjelp nå, etter å ha kranglet med de siden 2012. Håper virkelig det blir litt lettere, for man blir iallfall ikke noe friskere av å hele tiden måtte krangle!
 
Så du har tjent 1,5 G det siste året, eller 3 G de siste 3 åra?

Nei, dette NAV greiene er til å bli sprø av! Jeg har endelig fått hjelp nå, etter å ha kranglet med de siden 2012. Håper virkelig det blir litt lettere, for man blir iallfall ikke noe friskere av å hele tiden måtte krangle!
Man skal være ganske frisk for å mått ha med nav gjøre :-( Har fått totalt sammenbrudd av de flere ganger :-(
 
Vi hadde 80% med førstemann. Blir 100% nå. Det finnes noen regnestykker på det at 100% lønner seg mest og at man da heller tar noen uker ulønnet permisjon. Vi gjorde ikke det sist siden man mister noen rettigheter med sykepenger etc. Men vi gjør det nå siden jeg ikke skal være hjemme så lenge.
Hadde i hovedsak tenkt 80%, men siden mannen går ned i lønn fra i februar, så er det muligens lite lurt... Så ender sikkert med 100%
 
Man skal være ganske frisk for å mått ha med nav gjøre :-( Har fått totalt sammenbrudd av de flere ganger :-(

Ikke sant! Jeg hadde 6000 inn i mnd, det klarte vi oss med. Så fant pappa'n til guttene ut at han ikke gadd å betale bidrag lengre og vips måtte jeg på sosialen og tigge penger. Og når man kommer dit blir man jo totalt nedtrykt, all personlig info blottlagt og man har lyst til å grave seg ned. Man må finne seg i å bli kalt både det ene og det andre, sier man imot får man ikke ei krone!

Så at man må være bra frisk for å være syk, er en ganske korrekt påstand!
 
Så du har tjent 1,5 G det siste året, eller 3 G de siste 3 åra?

Nei, dette NAV greiene er til å bli sprø av! Jeg har endelig fått hjelp nå, etter å ha kranglet med de siden 2012. Håper virkelig det blir litt lettere, for man blir iallfall ikke noe friskere av å hele tiden måtte krangle!
Hva jeg har tjent de siste tre årene er jo irrelevant så lenge jeg ikke er selvstendig næringsdrivende. Det er de i det minste enige om ;)
Og jeg trenger bare å tjene en halv G.

En av de jeg har pratet med foreslo jo at jeg kunne vurdere abort, sånn for å rekke å få dagpenger eller jobb så jeg får permisjon.
Den dagen sluttet jeg å forholde meg til dem på telefon og begynte å sørge for å få alt skriftlig fra dem!
 
Søk i uke 27. Og hver sikker åt du har gjort alt riktig i søknaden. Om man har spørsmål , spør gjerne NAV foreldrepenger på facebook:)
Der kan du sende personlig melding:)
 
Hva jeg har tjent de siste tre årene er jo irrelevant så lenge jeg ikke er selvstendig næringsdrivende. Det er de i det minste enige om ;)
Og jeg trenger bare å tjene en halv G.

En av de jeg har pratet med foreslo jo at jeg kunne vurdere abort, sånn for å rekke å få dagpenger eller jobb så jeg får permisjon.
Den dagen sluttet jeg å forholde meg til dem på telefon og begynte å sørge for å få alt skriftlig fra dem!

For å få dagpenger er det et minstekrav til inntekt. Det er ikke samme inntektskrav som til foreldrepenger.

Dagpenger er 1,5G på 1 år, eller 3 G på 3 år. Foreldrepenger er bare en halv G :)
 
Sist søkte jeg lenge etter mini ble født (rakk akkurat tidsfristen) og da var de superraske! 10 dager tok det, inkludert helg :) Mens da mannen min søkte tok det 2 mnd... :p
 
Hadde i hovedsak tenkt 80%, men siden mannen går ned i lønn fra i februar, så er det muligens lite lurt... Så ender sikkert med 100%
Ja, vi ender opp med 100% denne gangen vi også.

Nå har jobben min selvfølgelig forandret på skjemaet man skal fylle ut og de vil ha flere opplysinger nå enn før. Det er nesten like ille som skjemaet fra NAV. Men må nok snart sette meg inn i det siden denne søknaden skal godkjennes før jeg sender skjemaene til NAV.
 
Ja, vi ender opp med 100% denne gangen vi også.

Nå har jobben min selvfølgelig forandret på skjemaet man skal fylle ut og de vil ha flere opplysinger nå enn før. Det er nesten like ille som skjemaet fra NAV. Men må nok snart sette meg inn i det siden denne søknaden skal godkjennes før jeg sender skjemaene til NAV.
Jeg må ha 100% utbetaling jeg og. klarer meg ikke på 80.
 
Sender man inn tre lønnsslipper fra de siste seks månedene? Så regnes foreldrepengene ut i fra dette?

Vi er veldig usikre på 80 eller 100%. Lang historie kort, jeg har gått inn i en assistent stilling og får ikke betalt etter utdanning grunnet dårlig økonomi i privat barnehage. Så situasjonen er litt annen enn jeg hadde sett for meg etter endt master. Så tror vi må ta ut 100%, men må samtidig være hjemme til august og barnehagestart. Så vurderer fortsatt! :rolleyes:
 
Jeg skulle ønske vi kunne ta 100% men tror det må bli 80% grunnet at vi med stor sannsynlighet ikke får barnehageplass før i august. Så da må vi strekke perm-tiden så mye vi kan.. Får heldigvis 5 uker lengre permisjon fordi jeg har 5 uker ferie i 2016, men det hjelper ikke nok. Vil jo gjerne ha litt ferie sammen med mannen også. Hva gjør dere som velger 100% ift barnepass?
 
Søker fra uke 26 tenker jeg (kan jo ikke søke før), men her skal pappaen ha største del av permisjonen :)
 
Alle her har vel jordmortime i uke 24. Bestiller dere ekstra legetime i uke 26 for å få bekreftelsen? Eller venter dere til neste sjekk egentlig skal være og tar den hos legen..?
 
Jeg skulle ønske vi kunne ta 100% men tror det må bli 80% grunnet at vi med stor sannsynlighet ikke får barnehageplass før i august. Så da må vi strekke perm-tiden så mye vi kan.. Får heldigvis 5 uker lengre permisjon fordi jeg har 5 uker ferie i 2016, men det hjelper ikke nok. Vil jo gjerne ha litt ferie sammen med mannen også. Hva gjør dere som velger 100% ift barnepass?
Vi skal også ha 80% og ikke 100%. Av den enkle grunn at jeg jobber turnus - og orker ikke begynne på jobb akkurat når juleuka starter og risikere å jobbe både jul- og nyttårsaften når jeg kan slippe :p Ganske mange penger vi ofrer for å få lov å ha julen i fred, men.. Vet jo heller ikke om vi får barnehageplass. Det gjør vel ingen? :eek:
 
Vi hadde 80% med førstemann. Blir 100% nå. Det finnes noen regnestykker på det at 100% lønner seg mest og at man da heller tar noen uker ulønnet permisjon. Vi gjorde ikke det sist siden man mister noen rettigheter med sykepenger etc. Men vi gjør det nå siden jeg ikke skal være hjemme så lenge.
Jeg har lest at dette med at 100% lønner seg er utregnet utifra at mannen drar inn ganske mye penger e.l. ?
 
Jeg har lest at dette med at 100% lønner seg er utregnet utifra at mannen drar inn ganske mye penger e.l. ?
http://www.klikk.no/foreldre/article893296.ece

Her tror jeg de kommer litt inn på det jeg mente. For hvis far egentlig tjener mye, så taper man fort mye penger på at han kun skal få utbetalt 80% i de månedene han skal ha permisjon. Her i heimen tjener kommende far 0,- da han er student - og jeg mener da at vi taper mindre på å velge 80% fremfor 100% enn hva de viser i mange av fremstillingene ?
 
Jeg har lest at dette med at 100% lønner seg er utregnet utifra at mannen drar inn ganske mye penger e.l. ?
Nei, nav har lagt det opp sånn at 100% lønner seg sånn at folk stimuleres til å velge det og gå fortere tilbake i jobb. Hvis du får 80% lønn hver mnd i permisjonen og setter av/sparer mellomlegget opp til 100% så vil det beløpet du har spart tilsvare lønn for mer enn de 10 ukene ekstra du får når du velger 80% dekningsgrad. Med min lønn vil det jeg har spart tilsvare lønn for ca 14 uker. Altså kan jeg få 1 mnd lenger permisjon ved å velge 100% og spare vs å velge 80% og få 10 ekstra uker perm. Om du skjønner? Vanskelig å forklare skriftlig :p
 
Back
Topp