Forandrer alle rutiner for baby i jula?

For foreldrene mine hadde det betydd at de måtte feire jul alene med min tante, om de ikke la til rette for oss.. Så det hadde blitt en langt større omsnuing av tradisjonene enn å åpne gavene før middag, og kanskje spise litt tidligere enn de er vant med. Det er ikke alle som feirer med dusinvis av folk.

Nå overnatter vi hos foreldrene mine på julaften, selv om vi bor 15 min kjøretur unna hverandre, nettopp for å unngå å måtte dra hjem når barnet skal legges. Men de andre besøkene i julen sier vi ifra at vi er nødt til å dra hjem senest kl 18, og da kan jo vertskapet velge hva de vil: legge middagen litt tidligere, eller at vi ikke skal komme.

Og om noen sier at det er viktigere for dem å spise middag kl 17:30 enn at vi kommer, så sier jo det litt om hvor lite interessert de er i å feire med oss, så da er det like greit å ikke bruke tid på å være der...

Jeg for min del skipper heller juleselskap med folk som ikke vil legge til rette for at vi skal ha en kjekk kveld også, enn å styre med trilling og bæring og byssing og knebøy og voldsomt opplegg. Det er overhodet ikke koselig i det hele tatt.. Kosen på julekvelden er å sitte i sofaen og prate. Ikke gå og gå og gå med vogn og bæring og sutrete trøtte unger.
Vi er ikke mange vi heller. Derfor ødelegges ikke kvelden til de vi er med å avsluttet før julenringes inn pga mine barn. Jeg synes det hadde vært veldig egoistisk av oss å forvente at man skal være ferdig med middag og pakke åpning før klokken 1630 for mine barn skal legges. Da hadde vi blitt hjemme hos oss selv isteden for. Mine foreldre feirer også kun med tante når vi ikke er der så stor familie har vi :) likevel hatt små barn i 18 år, ganske stor del av livet som kun skal legge de voksenes behov til side og kun fokusere på barn. I vår familie er også jula for voksene, den er for familie der vi skal kose oss sammen. Ikke haste oss gjennom middagen og gaver for barna må sove, og jeg har vært firkantet på rutiner og forventer ellers i året om vi blir bedt på middag at den blir såpass tidlig at vi kan reise hjem. Men jula er annerledes
 
Vi er ikke mange vi heller. Derfor ødelegges ikke kvelden til de vi er med å avsluttet før julenringes inn pga mine barn. Jeg synes det hadde vært veldig egoistisk av oss å forvente at man skal være ferdig med middag og pakke åpning før klokken 1630 for mine barn skal legges. Da hadde vi blitt hjemme hos oss selv isteden for. Mine foreldre feirer også kun med tante når vi ikke er der så stor familie har vi :) likevel hatt små barn i 18 år, ganske stor del av livet som kun skal legge de voksenes behov til side og kun fokusere på barn. I vår familie er også jula for voksene, den er for familie der vi skal kose oss sammen. Ikke haste oss gjennom middagen og gaver for barna må sove, og jeg har vært firkantet på rutiner og forventer ellers i året om vi blir bedt på middag at den blir såpass tidlig at vi kan reise hjem. Men jula er annerledes

Her hadde julen blitt ødelagt for hele besøket både om vi ikke kom (da hadde mine foreldre blitt veldig lei seg), og det hadde blitt ødelagt om vi ikke hadde holdt på rutinene (ingen liker å være i samme rom som en overtrøtt to-åring.. og om store deler av besøket skal bruke hele kvelden på å styre med en overtrøtt unge, er det ikke akkurat koselig..).

Man gjør det som funker for sin egen familie. For oss er det best for både oss og de vi besøker om det blir tilrettelagt. Om vi lar være å komme, blir folk lei seg, og besøket blir veldig lite og stusselig for de som kommer, og om vi ikke holder på rutinene, blir besøket ødelagt av det også.

Og jeg synes det er uendelig mye mer koselig å legge ungen i rett tid, og så faktisk kose seg i fred og ro oss voksne resten av kvelden. I fjor reiste vi hjem på nyttårsaften kl 18, og storkoste oss med å feire resten av kvelden bare jeg og mannen hjemme, etter barnet var i seng. Tusen ganger mer koselig enn å kneke hos mine foreldre med en unge som var helt av skaftet av overtrøtthet.
 
Her hadde julen blitt ødelagt for hele besøket både om vi ikke kom (da hadde mine foreldre blitt veldig lei seg), og det hadde blitt ødelagt om vi ikke hadde holdt på rutinene (ingen liker å være i samme rom som en overtrøtt to-åring.. og om store deler av besøket skal bruke hele kvelden på å styre med en overtrøtt unge, er det ikke akkurat koselig..).

Man gjør det som funker for sin egen familie. For oss er det best for både oss og de vi besøker om det blir tilrettelagt. Om vi lar være å komme, blir folk lei seg, og besøket blir veldig lite og stusselig for de som kommer, og om vi ikke holder på rutinene, blir besøket ødelagt av det også.

Og jeg synes det er uendelig mye mer koselig å legge ungen i rett tid, og så faktisk kose seg i fred og ro oss voksne resten av kvelden. I fjor reiste vi hjem på nyttårsaften kl 18, og storkoste oss med å feire resten av kvelden bare jeg og mannen hjemme, etter barnet var i seng. Tusen ganger mer koselig enn å kneke hos mine foreldre med en unge som var helt av skaftet av overtrøtthet.
Nyttårsaften gjør vi det også, som regel er vi alene for en av oss jobber den dagen. Men det er ikke en dag som er like betydningsfull som julaften. Julaften har vært like koselig selv med barn som er i bæresele :)
 
Ja, man mister julestemningen om julaften allerede er over 1630. Jeg er ikke svart hvitt men det er en kveld i året da gjør vi alt vi kan for å være samme vår familie og det innebærer ikke å dra hjem før julenringes inn :)

synes det er flott at dere klarer å få til en kveld hvor dere kan beholde tradisjoner og alle har det bra Her blir det ikke hyggelig for resten av familien om jeg eller samboer skal bruke store deler av kvelden på å få et utrygt barn til å sove og det blir heller ikke noe hyggelig for barnet. Om noen år er vi der, men ikke i år.
 
Dette slet eg med også, når ungene var yngre. Søster mi sine barn tåler fint at rutinene endres mens mine gjer ikkje det. Det var tøft men eg sto i det og fulgte barns rutiner.
 
Med 3 barn som ikke sover noe lenger om de får være lenger oppe på slike dager så holder vi på rutiner. Vi har kun mine foreldre som lever av besteforeldre til barna så vi feirer alltid jul med dem og de innordner seg greit ifht gaver osv med tanke på barna. Første julen til barna var de allikevel så små (eldste var vel den eldste sin første jul da han ble 1 år på nyttårsaften), men de var så små at om de gikk glipp av gaveåpning for oss voksne gjorde det ikke noe. De fikk åpne gaver tidligere evt tok resten dagen etter. Vi har feiret julen hos oss slik at barna kan legge seg til normal leggetid. Har vi vært hos mine foreldre har vi sovet hos dem for å slippe å enten dra før julekvelden helst begynner eller dra sovende barn med hjem. Måltid på selve julaften har vi kun spist middag med familie, foreldrene mine spiser nok senere frokost enn oss som har barn som våkner kl 6. Middag er gjerne i 16-17 tiden pga ungene slik at de kan åpne litt gaver etter middag også
 
Nei, vi beholdt rutinene. Gjør det videre også, hun er nå 2 1/2 år.
 
Eldste er snart 5,5 år og legger seg til vanlig tid. Hvis ikke våkner hun 1 time tidligere, og er ikke koselige humør dagen etter. Det vi har gjort er at barna får åpne noen gaver først. Det de ikke rekker åpner de når de står opp.
Da hun var 2 år rakkhun kanskje 2 gaver, så gikk hun og henta dyna si og sovna på gulvet ved siden av gavene... Så nei, jeg ville ikke endret babys rutiner fordi andre vil det.
Jeg tvinger ikke barna mine til å være våkne lengre enn de orket. Det blir verre for alle i vår familie.
For andre kan det sikkert gå fint, men hvorfor bryte rutinen til en baby som ikke skjønner at det er jul?
 
Back
Topp