Forandrer alle rutiner for baby i jula?

Ugla95

Forelsket i forumet
Påskekyllingene 2020
Dette er første året med baby, en gutt på 9mnd når jula kommer. Vi skal feire med svigers, men blir nok også invitert på middager hos min familie.
Jeg er inneforstått med at mine tradisjoner blir det dårlig av, og det er helt greit. Men den familien er vant til at de ikke spiser frokost før 12, de har middag kl 17-18 og åpner gaver i 20 tiden. Min gutt våkner 7 og spiser frokost da. Han spiser middag i 15-tiden og legger seg 18. Svigers synes det er helt forferdelig hvis han ikke skal være med på alt som skjer på julaften, men av erfaring er det ikke snakk om å ødelegge døgnrytmen hans bare for en dag ved å skeie ut rutinene, men vi kommer til å plages med han i flere uker etterpå. Jeg synes uansett ikke det er så nøye nå mens han er for liten til å forstå noe av det uansett.
Vi blir også bare invitert bort sent på ettermiddagen, og familien er lite fornøyd når vi sier at etter 16.30 må vi faktisk være hjemme for da er det kveldsstell og leggetid osv.
Er jeg urimelig hvis jeg holder på rutinene også i julen? Hvordan gjør dere andre det?
 
Nei, vet du hva! Baby trenger rutiner, så må heller de tilpasse seg. Eller ta han på natten når han er overtrøtt og ikke får sove :p i mine øyne ihvertfall. Det skal ikke gå utover babyen at de tviholder på klokkeslettene sine!
 
Mi jente var også rundt 9 måneder til jul i 2013.
Hos oss feiret vi en ganske lik dag som dere beskriver egentlig.
Vi valgte å holde hennes mattider og leggetider.
Frokosten ble en lunsj for henne og hun fikk smake litt på middagen (men hadde spist middag før det egentlig)

Hun fikk leke med pakker og prøver og åpne noen (men hun var ikke særlig interessert)
Jeg la henne 19, etter det åpnet vi resten av pakkene våre og hennes.

Fra og med året etter endret vi rutinene for jul, nå i en alder av 7 år er vi heller ferdig å åpne pakkene innen 20.30.

Jeg synes ikke du er urimelig, barnet i den alderen har faktisk best av å følge rutinene og man er ikke "slem" om man ikke lar dem herje oppe hele dagen/langt utpå kveld.
 
Ikke urimelig. Hadde det vært meg, så hadde jeg faktisk holdt på rutinene til baby, lagt kl 18, og spist middag og åpnet gaver etter at baby er lagt. Da hadde man fått matro selv, og gavene skjønner en på 9mnd lite av. Baby hadde fått leke med papiret på noen av pakkene sine tidligere på dagen. Så egoistisk er jeg da :rolleyes::hilarious:
 
Når det kommer en baby i familien så er det BABYENS rutiner som bestemmer jul tenker jeg bare. Og det må de andre vende seg til først som sist. Da de var barn var jo julefeiringen tilpasset dem. Barna er viktigst på julaften. :)

Men erfaringsmessig tar det faktisk litt tid før resten av familien får omstilt seg når en ny generasjon kommer. Antar det ikke er så mange babyer rundt dere? Folk kommer til å bli vandt til det og tilpasse seg etterhvert, men det skjer dessverre litt langsomt.

Selskapet skal være hos svigers? Snakk bare med dem. Ikke involver hele storfamilien med en haug av meninger fra kanskje unge mennesker som er vandt til bare å tenke på seg selv først (vet ikke om dette stemmer da, jeg bare gjetter).


Babyen vår var 11 mnd på sin første jul men da fulgte vi hans rutiner. Og ja, det var uvant. Første babyen i familien på 25 år - selvfølgelig var de andre unge vokse vandt til et annet opplegg for tidspunkter. Men barna kommer først.

Jeg har likevel latt meg presse til å endre babyens rutiner for at det passer noen voksne bedre - bare IKKE gjør det. Det straffer seg alltid og det e rikke de som må betale for det - det er oss. Som vekkes hyppigere på natt og må stå opp 1 time før enn vanlig, for det er det som skjedde hvis babyen ble lagt for seint.

Når det er sagt så er jo ikke jula i år så stas/spesiell for babyen, det er det for dere. Vil svigers ha babyen der ved middag og pakker - så er det de som må tilpasse seg babyen. Det ville jeg bare fått sagt tydelig så det ikke blir noe drama på julaften og de andre får forberedt seg.
 
Da største her var baby i jula så dro vi tidlig hjem og middag og gaver ble justert etter han. Vi fikk til å legge litt seinere til dupp 2, så han holdt ut litt lengre på kvelden da. Og han la seg egentlig seint for alderen i utgangspunktet. Men. Vi justerte oss etter hans behov.

I år har vi en på 2,5 og en på 1 år. Da og gjør vi om litt. Vi spiser middag hos svigers, og pakker opp og sånt hos oss. Da får barna lagt seg når de er trøtte, og vi slipper hyling og skrik av overtrøtte barn på vei hjem.

Minste sover ikke lengre om han sovner seint, det er heller motsatt... Eldste er mye mer fleksibel nå da.

Syns det er tullete om babyer skal måtte tilpasse seg voksnes behov, når det er vi som skjønner hva som skjer, klarer å regulere oss og tåler mye mer stimuli. De er jo ofte mer avhengig av å holde på rutiner enn oss.
 
Vår baby var bare litt over 2 mnd julaften i fjor, så ikke så mange rutiner enda.. Så når han var så liten ble det jo en selvfølge at han måtte få styre dagen sin selv med de behov han hadde der og da.
I år vil han være 1 år og 2 mnd, jeg kommer ikke til å snu om helt på hans rutiner selv om andre ønsker det. Min legger seg mellom kl 18 og 19, alt avhenger hvor godt han sover på dagtid, mulig dette kan endre seg noe etter hvert, men da skal det være for at det blir naturlig for han.
Han er såpass liten enda, så når han er trøtt og sliten så blir det bare tull å prøve å tvinge han til å være våken lengre osv. Så tenker at enten må han bare få ha sine rutiner med måltid og søvn uavhengig av når vi skal spise, åpne gaver osv. Ellers må vi bare tilpasse oss han, eventuelt åpne hans gaver litt tidligere enn resten, vil jo gjerne at han skal få bli med på den biten :)
Og som du skriver så skjønner de ikke noe særlig av det enda uansett, så blir jo mest for egen/andres del å eventuelt snu om helt på rutiner på julaften.
Det er i hvertfall mine tanker om min baby og jula :)
 
Vi kjørte vårt løp på nyttårsaften da lillebror var på samme alder, men han ble lagt i vognbagen da han var klar for å sove inne på et soverom. Ikke noe problem det :) En kan ikke forvente at planeter skal kretse rundt ens baby (ikke rettet mot deg), men må jo finnes en mellomting :)
 
Nei, forandrer ikke rutiner for baby eller små barn! De fikk sine vanlige måltider til faste tider, så fikk de smake litt på julematen til våre måltider. Vår middag ble deres kveldsmat. Når vi ble invitert bort måtte vi noen ganger si "oi, det var litt sent, vi må dra kl 18". Da var det ikke noe problem å flytte litt på tidspunktet.
 
Vi har alltid endret rutiner jul IG nyttår, aldri vært noe som helst problem så da har vi gjort det år etter r siden han var 4 mnd. Helt supert for vår del sånn at vi alle får vært sammen, vi spiser også alltid kl 17, den tradisjonen er ufravikelig for vår del. Barne fikk en senere dupp og storkoste seg deretter til midnatt , vi har aldri vært ekstremt nøye på rutiner og i ferier og helger har vi alltid lagt senere, det aldri bydd på problemer for vår del eller de rundt oss dom gjør det samme.
At vi gjør det sånn er ikke det sanne som at. I ikke bryr oss om barnet , at barnet ikke er viktig osv ;)
 
Last edited:
Når det kommer en baby i familien så er det BABYENS rutiner som bestemmer jul tenker jeg bare. Og det må de andre vende seg til først som sist. Da de var barn var jo julefeiringen tilpasset dem. Barna er viktigst på julaften. :)

Men erfaringsmessig tar det faktisk litt tid før resten av familien får omstilt seg når en ny generasjon kommer. Antar det ikke er så mange babyer rundt dere? Folk kommer til å bli vandt til det og tilpasse seg etterhvert, men det skjer dessverre litt langsomt.

Selskapet skal være hos svigers? Snakk bare med dem. Ikke involver hele storfamilien med en haug av meninger fra kanskje unge mennesker som er vandt til bare å tenke på seg selv først (vet ikke om dette stemmer da, jeg bare gjetter).


Babyen vår var 11 mnd på sin første jul men da fulgte vi hans rutiner. Og ja, det var uvant. Første babyen i familien på 25 år - selvfølgelig var de andre unge vokse vandt til et annet opplegg for tidspunkter. Men barna kommer først.

Jeg har likevel latt meg presse til å endre babyens rutiner for at det passer noen voksne bedre - bare IKKE gjør det. Det straffer seg alltid og det e rikke de som må betale for det - det er oss. Som vekkes hyppigere på natt og må stå opp 1 time før enn vanlig, for det er det som skjedde hvis babyen ble lagt for seint.

Når det er sagt så er jo ikke jula i år så stas/spesiell for babyen, det er det for dere. Vil svigers ha babyen der ved middag og pakker - så er det de som må tilpasse seg babyen. Det ville jeg bare fått sagt tydelig så det ikke blir noe drama på julaften og de andre får forberedt seg.
Det blir vel litt feil å skrive at det straffer seg alltid ? Det har hverfall aldri vært ett problem her
 
Vi hadde (og har forsåvidt det tildels fremdeles) et barn som blir helt umulig hvis rutinene ikke ble holdt, særlig i forhold til leggetid. Så for vår del var det ikke snakk om å endre rutinene noe begge våre familier respekterer. I fjor reiste vi tidlig fra julefeiringen, men hun fikk med seg både mat, julenisse og gaveåpning før vi dro ca. 18:30. I år skal vi forhåpentligvis feire hos besteforeldrene mine, og de spør oss når vi vil ha middag og inviterer evt. andre etter det (vi er de eneste med barn, hun er nå snart 3 år).
 
Vi har alltid endret rutiner jul IG nyttår, aldri vært noe som helst problem så da har vi gjort det år etter r siden han var 4 mnd. Helt supert for vår del sånn at vi alle får vært sammen, vi spiser også alltid kl 17, den tradisjonen er ufravikelig for vår del. Barne fikk en senere dupp og storkoste seg deretter til midnatt , vi har aldri vært ekstremt nøye på rutiner og i ferier og helger har vi alltid lagt senere, det aldri bydd på problemer for vår del eller de rundt oss dom gjør det samme
Herlig at det funket for dere. Det funker til dels for oss også! :) men prøver jo å holde de.
 
Herlig at det funket for dere. Det funker til dels for oss også! :) men prøver jo å holde de.
Vi prøvde ikke engang , enkelt og greit. Vi så at det fungerte med niesa mi så da gjorde vi det samme med kengubarnet , veldig deilig å kunne ha det sånn synes vi
 
Nja, mellomting. Nå er baby bare 2 mnd her i julen, så hun sover når hun sover. Også har jeg to store fra før, men de har alltid vært lette å snu, så de er alltid med på hele pakken.

Men tenker at hvis jeg hadde vært veldig ivrig på rutiner, hadde jeg nok heller invitert hjem til oss om det var mulig. Litt kjipt å reise på besøk, men forvente at middag og alt av pakker skal være åpnet innen 1630.. Jeg kommer også fra den treige sorten som sløver lenge på sofaen med tv-kos, sen lunch og middag i 19-tiden :joyful:
 
Kommer an på barnet. Man kjenner sitt eget barn best.
Lillegutt har aldri sovet lenge på morgenen (han er snart 3,5). Så hvis han legger seg sent så vil det si ikke nok søvn og gretten unge dagen etter.
Så vi holder på rutinen vår uansett hva. Kan drøye legging til 20, men aldri senere enn det.
 
Back
Topp