Forandrer alle rutiner for baby i jula?

Nja, mellomting. Nå er baby bare 2 mnd her i julen, så hun sover når hun sover. Også har jeg to store fra før, men de har alltid vært lette å snu, så de er alltid med på hele pakken.

Men tenker at hvis jeg hadde vært veldig ivrig på rutiner, hadde jeg nok heller invitert hjem til oss om det var mulig. Litt kjipt å reise på besøk, men forvente at middag og alt av pakker skal være åpnet innen 1630.. Jeg kommer også fra den treige sorten som sløver lenge på sofaen med tv-kos, sen lunch og middag i 19-tiden :joyful:
Enig

Vi har holdt på rutiner og det har familien hatt full forståelse for. De har sett hva som skjer når de bikker over.

Ja det er det. Frøkna kan anrette seg. Men andre babyer kan liksom ikke, de er avhengig av en rutine.
Det er et lite minefelt å mene så mye om det , lært litt av tidligere diskusjoner :)
Men ja barn er forskjellige, det er sikkert og visst

Det er et lite minefelt å mene så mye om det , lært litt av tidligere diskusjoner :)
Men ja barn er forskjellige, det er sikkert og visst
Jepp. Jeg ser det på min egen nevø, han trenger de rutinene for å fungere optimalt. Mens frøkna innretter seg etter oss.
Så enorm forskjell. Så jeg tar det med en klype salt når jeg feirer med barn, tror foreldrene vet best angående sitt eget barn :)

Det blir vel litt feil å skrive at det straffer seg alltid ? Det har hverfall aldri vært ett problem her

Nei, det der er jo flispiskking av hvordan jeg ordlegger meg, og på ingen måte det jeg sier. Men la meg omformulere da. :) HVIS det straffer seg, så er det stort sett alltid foreldrene det straffer seg for å surre til rutinene. Det er jo ikke svigermor som blir sittende å bysse i 1,5 time på overtrøtt baby og må opp 1 time tidligere enn normalt fordi babyen sovna for seint. Og da altså om man har et barn hvis nattesøvn i én eller flere netter blir veldig forstyrra av at man forskyver leggingen med flere timer.

Jeg sier altså ikke at ALLE barn blir påvirket av å gå ut av rutiner, men at det er foreldrene som må stå i det dersom man forskyver rutinene bare fordi noen andre voksne (som jo har lettere for å endre på måltidstidspunkt og legging av seg selv) ikke ønsker å tilpasse seg.

Jeg hadde ikke giddet å få flere uker med styr pga en julaften. Babyen har like stor/liten glede av pakkene uavhengig av når de åpnes. Vår familie er heller ikke villige til å endre julaften rutinene for å få dem barnevennlige, og det respekterer og forstår jeg! Men jeg hadde fulgt babyens rutiner likevel. De kan ikke få i pose og sekk, enten tilrettelegger de, ellers blir ikke baby med på de tingene som skjer etter leggetid. Det må de bare finne seg i :)

Vi har endret etter babyens rutiner til jul. Ingen av oss voksne er helt fastlåst i våre juletradisjoner så for oss har det bare blitt en ny julerutine å spise middag kl 16 (istedenfor kl 17) og åpne pakkene til de små rett etter middag. Vi synes egentlig det er ganske deilig å gjøre det sånn for da får vi voksne tid til å åpne pakker til oss etter at ungene har lagt seg og ha en rolig julekveld.

Hos oss er det slik at de med yngste barn bestemmer tidspunktene. Hva med å spise kl. 16. så steller dere å legger han i vogna når det er leggetid ?

Jeg har en svigerfamilie som insisterer på å holde sine rutiner og de er totalt skiftet i forhold til våre og barnet. Det skal være lunch kl 14 og middag kl 20. Alltid. Passer dårlig med barn og leggetid osv. Og at våre mattider er noe annet, f.eks middag mellom 17 og 18. Ikke bare å snu opp ned på alt for noen, men jeg mener vi må tilpasse barnet også, kjedelig å måtte mate han mellom måltider hele tiden og aldri ha middag sammen. Vanskelig når vi er hos dem, jeg syns det er slitsomt. Vi må bo der en uke + når vi først drar, de bor i utlandet. Vanlig med unger oppe til midnatt der, de syns norske rutiner er helt sære.

Var der på nyttår i fjor, og det ble mye om og men fordi vi ville ha middag senest 19. Ungen legger seg vanligvis 19-19:30, så vi hadde da allerede justert for å tilpasse (han var 3 da). Var verst for svogers som ikke har barn, hva skulle vi gjøre resten av kvelden liksom..? Skjønner de ikke skjønner greia med barn.. Middag ble nærmere 20, og ungen måtte få noe å ete før det ble ferdig. Og selvfølgelig trøtt.

Hos mine foreldre forsøker de i hvert fall å tilpasse middag til småbarna, så der er det senest rundt 18. Der sliter vi mer med at ingen er oppe og går før i 11-tida :hilarious::hilarious:

For jula og andre lengre ferier syns jeg det er greit å la rutinene skli ut litt, vi er alle b-mennesker. Ungen sover gjerne 20-8, eller 21-9 om han får det. Vil helst holde på 19-7 i hverdagen, og det må vi kjempe for. Det sklir fort ut om vi ikke passer på.

Man kan jo snu på det, og spørre hvorfor det er så forbanna viktig for de voksne å holde på klokkeslettene sine? Vil påstå at det, i mange tilfeller, er viktigere for en baby og foreldrene. For noen fungerer det å ikke ha rutiner, for andre er de neste dagene eller ukene ødelagt fordi man skulle droppe rutinene en dag eller tre. De som ikke selv har opplevd hvor halvliter det er å «aldri» sove vet ikke hva de snakker om. Når mine var så små tilpasset vi etter ungenes behov, slik ble det mye hyggeligere for alle :) for meg var det helt uaktuelt å bevisst velge å få et par uker uten søvn, når det kunne forebygges ved å bare starte litt før. De voksne som evt ikke syns det var greit fikk bare feire jul uten oss ;)

Synes absolutt du ikke er urimelig. Barnets beste først, og for dere er jo det å holde på rutiner. Det er ikke verd det om det snur opp-ned på hverdagen lenge etter. ❤️

Lille er 7 mnd i jula, og hun har også hatt rutiner siden hun var 3 mnd gammel. Er en rutinebaby, og det funker for oss, men hun reagerer ikke på om rutinene blir annerledes for en dag (annet enn overtrøtt!), men vi får se hva vi gjør. Regner med hun blir lagt til normal tid. Hun sover så godt og har gjort det hele veien, og vil virkelig ikke kødde med det. 5-åringen kan vi fint holde våken, det har vi gjort før. Vi skal faktisk feire med familien her hjemme, for første gang!
Vi spiser frokost sent på julaften, sein middag og sein gaveåpning og annet kos, men lillemor må fortsatt få ha sine rutiner.

Skal dere sove over hos svigers? Må dere dra hjem? Kan baby legges som normalt og dere være med videre? Kan de komme til dere?
Uansett så er barnet så lite enda at det ikke har utbytte av det som skjer på julaften og generelt i jula. Det er vi voksne som må omstille oss når vi har barn i hus, så enten må svigerfamilien din tilpasse seg til litt andre rutiner på julaften hvis de ønsker at lille skal «bli med på alt». Vil de ikke rikke på det, så må de bare innfinne seg i at du gjør det som er best for barnet ❤️

Noen barn tåler fint brudd fra rutiner, andre gjør det ikke.

Vårt barn gjør det definitivt IKKE! Så her holdes rutinene på, basta. Både med soving og spising.

På julaften pleier vi være hos mine foreldre og spise julegrøt til lunsj, så begynner selve "Julebesøket" med middagen sånn 17:30-18. Men etter baby, har han fått åpne pakkene sine før julemiddagen, og så har han spist kveldsmat når vi har spist middag. Vi har overnattet der, så etter middagen legges han, og så åpner vi voksne pakker og har vanlig julekveld etterpå.

Når vi blir invitert i andre besøk, sier vi klart ifra at vi er nødt til å gå seinet kl 18, og det er ikke forhandlbart. Om det er umulig å tilpasse, så lar vi være å gå. Og driter i om det blir sure miner.

Min del av familien er litt mer vant med barn, og langt mer smidig enn svigers. Der har det vært fryktelig vondt og vanskelig for svigermor å godta at ting ikke skal være Nøyaktig Som Før..

Søsteren min har også hatt litt vondt for det at vi må gå hjem kl 18, for hun har to barn som begge helt fint kunne legges nårsomhelst hvorsomhelst, og som helt fint kunne bæres sovende ut i bilen, kjøres hjem, og så sove pent videre hjemme. Mens det er klin umulig med vår; han våkner om han blir flyttet på, og da er det helt pokkers umulig å få ham til å bare sovne fint igjen..

Her har det gått veldig greit at barna har snudd på døgnet i julen. Fått en ekstra dupp på dagen eller rett og slett sen dagdupp. Vært med utover kvelden og kost seg. Og fort kommet inn i en rytme der de sov mye lenger (utover formiddagen). Så lenge baby/barna er lett å snu, så er det jo ganske deilig.

Hvis dere har barn som er mer var på endring i rutiner, så ville jeg beholdt

Takk for innspill! Heller nok til å holde rutinene. Vi skal bo hos svigers en uke, så det er liksom ikke bare å stikke hjem når vi vil. Det blir nok lettere til neste år når vi skal være hjemme og styre selv :)

Her lot vi babyen som var da 10mnd hvile en ekstra gang i vognen sin inne hos svigers der vi feiret. Så våknet hun på kvelden å fikk med seg pakker osv. Men vi fulgte med på hvordan hun hadde det, om det gikk bra så gikk det bra, om ikke så hadde vi gått hjem. Men det gikk veldig bra, selv om svigerfamilien har sykt sein feiring så holdt ungen ut hele tiden med godt humør og la seg fint for natten etterpå. Samme gjorde vi året lillesøster var 1år og 1 mnd på julaften. Det og gikk strålende selv om vi ikke var ferdig med gavene før klokka var passert 00.00 :bored: så mitt tips er å ta det som det kommer, blir ungen helt utslitt å trøtt, så legg den. Om den våkner igjen å vil være med på feiringen, så la den :) det går fint for 1 dag :happy:

De få gangene vi har vært i den situasjonen har vi lagt barna på rom/i vogn der vi er, og så tar vi med barna sovende hjem. Blir litt rutinebrudd, men ikke så ille som ellers. Måltid tok vi som det passet barna.

Min erfaring med jul og baby er denne. Rutinene blir vanskeligere nettopp pga en ukjent situasjon. Alt for mange inntrykk og ting som skjer. Har hatt litt problemer med å legge. Det er lurt å holde på de rutinene man klarer, men mam kan ikke forvente at alt går like lett som vanlig om man har julebesøk og feiring..spesielt ved tanke på leggetid.

Dette er første året med baby, en gutt på 9mnd når jula kommer. Vi skal feire med svigers, men blir nok også invitert på middager hos min familie.
Jeg er inneforstått med at mine tradisjoner blir det dårlig av, og det er helt greit. Men den familien er vant til at de ikke spiser frokost før 12, de har middag kl 17-18 og åpner gaver i 20 tiden. Min gutt våkner 7 og spiser frokost da. Han spiser middag i 15-tiden og legger seg 18. Svigers synes det er helt forferdelig hvis han ikke skal være med på alt som skjer på julaften, men av erfaring er det ikke snakk om å ødelegge døgnrytmen hans bare for en dag ved å skeie ut rutinene, men vi kommer til å plages med han i flere uker etterpå. Jeg synes uansett ikke det er så nøye nå mens han er for liten til å forstå noe av det uansett.
Vi blir også bare invitert bort sent på ettermiddagen, og familien er lite fornøyd når vi sier at etter 16.30 må vi faktisk være hjemme for da er det kveldsstell og leggetid osv.
Er jeg urimelig hvis jeg holder på rutinene også i julen? Hvordan gjør dere andre det?
Neida, hold på rutinen. Du ber jo ikle de om å stå opp kl 7 for frokost og gaver kl 14. Hvorfor skal du endre dine/deres rutiner, de endrer jo ikke sine, og en baby trenger rutiner + som du sier skjønner jo ikke alt som skjer. Er vel heller fare for overstimulering. Dere er med på det som fungerer for dere og baby. Og det er sånn det er. De kommer over det, og det blir nok bedre neste år.

Dette er første året med baby, en gutt på 9mnd når jula kommer. Vi skal feire med svigers, men blir nok også invitert på middager hos min familie.
Jeg er inneforstått med at mine tradisjoner blir det dårlig av, og det er helt greit. Men den familien er vant til at de ikke spiser frokost før 12, de har middag kl 17-18 og åpner gaver i 20 tiden. Min gutt våkner 7 og spiser frokost da. Han spiser middag i 15-tiden og legger seg 18. Svigers synes det er helt forferdelig hvis han ikke skal være med på alt som skjer på julaften, men av erfaring er det ikke snakk om å ødelegge døgnrytmen hans bare for en dag ved å skeie ut rutinene, men vi kommer til å plages med han i flere uker etterpå. Jeg synes uansett ikke det er så nøye nå mens han er for liten til å forstå noe av det uansett.
Vi blir også bare invitert bort sent på ettermiddagen, og familien er lite fornøyd når vi sier at etter 16.30 må vi faktisk være hjemme for da er det kveldsstell og leggetid osv.
Er jeg urimelig hvis jeg holder på rutinene også i julen? Hvordan gjør dere andre det?

Ikke urimelig en plass.

Jenta vår er 5 1/2 mnd i jula og legger seg kl 18:30 / 19:30. Så får vi ta gavene etter leggetid. Dessuten er hun så liten, gøyere neste år med gaver osv!

Jeg tenker du kjenner ditt barn best. Mine har ikke vart vanskelige visst de har endre litt .

Back
Topp