For tidlig å snakke om permisjon?

Bo-Mi

Forelsket i forumet
Februarbarna 2023
Jeg stresser allerede med hvordan jeg skal løse permisjonskabalen om dette svangerskapet går bra og det blir baby i februar. Dette blir vårt første barn. Hvis man verste fall må vente til ungen er 1 1/2 år før man får plass i barnehagen, hvordan ville dere løst det? Har regnet på at jeg bør spare en del penger nå fremover om det blir mange måneder ulønnet permisjon:nailbiting:

Jeg stresser allerede med hvordan jeg skal løse permisjonskabalen om dette svangerskapet går bra og det blir baby i februar. Dette blir vårt første barn. Hvis man verste fall må vente til ungen er 1 1/2 år før man får plass i barnehagen, hvordan ville dere løst det? Har regnet på at jeg bør spare en del penger nå fremover om det blir mange måneder ulønnet permisjon:nailbiting:

Har begynt å tenke på det - men tør ikke planlegge noe siden det er så tidlig enda :angelic:

Hvorfor må du vente til ungen er 1,5 år?
De har jo krav på barnehageplass hvis du søker tidsnok :)

Retten til barnehageplass gjeld for barn som fyller eitt år seinast innan utgangen av november det året det blir søkt om barnehageplass.
Dersom barnet fyller eitt år i løpet av august det året det vert søkt om plass, har barnet rett på plass innan utgangen av august. Dersom barnet fyller eitt år i september, oktober eller november det året det vert søkt, har barnet rett på plass innan utgangen av den månaden barnet vert født. Retten til barnehageplass følgjer av barnehageloven § 16.

Har begynt å tenke på det - men tør ikke planlegge noe siden det er så tidlig enda :angelic:

Hvorfor må du vente til ungen er 1,5 år?
De har jo krav på barnehageplass hvis du søker tidsnok :)

Retten til barnehageplass gjeld for barn som fyller eitt år seinast innan utgangen av november det året det blir søkt om barnehageplass.
Dersom barnet fyller eitt år i løpet av august det året det vert søkt om plass, har barnet rett på plass innan utgangen av august. Dersom barnet fyller eitt år i september, oktober eller november det året det vert søkt, har barnet rett på plass innan utgangen av den månaden barnet vert født. Retten til barnehageplass følgjer av barnehageloven § 16.
Men når barnet er født etter november har man ikke rett på plass før august året barnet er ett - dvs ett og et halvt i vårt tilfelle :( Fikk andremann i januar og var heldig og fikk bhg fra april, men regner ikke med sånn flaks en gang til!

Men når barnet er født etter november har man ikke rett på plass før august året barnet er ett - dvs ett og et halvt i vårt tilfelle :( Fikk andremann i januar og var heldig og fikk bhg fra april, men regner ikke med sånn flaks en gang til!
Hmm.. men våre barn skal jo komme i februar.

Tantebarnet mitt ble født i februar og fikk bhg plass februar det året hun fylte 1 år.

Har dere ikke rullerende opptak kanskje?
Det er muligens litt avhengig av hver enkelt situasjon i barnehagen der og da :)

Er slik jeg har forstått og hørt også… Så da kommer problemstillingen, hvordan løse det best mulig:wacky:

Tantebarnet mitt ble født i februar og fikk bhg plass februar det året hun fylte 1 år.

Det er muligens litt avhengig av hver enkelt situasjon i barnehagen der og da :)
Vet ikke egentlig, hehe! Jeg regner med det er opptak 1 gang i året, men tenkte jeg skulle kontakte en av de lokale barnehagene her å høre. For vår del så må vi ikke ende opp på en spesifikk barnehage heldigvis, mtp jobb og reisevei, så sjansen for plass når ungen er rundt året er forhåpentligvis stor:)

Man har jo dra krav på kontantstøtte+ barnetrygd.

Kontantstøtte 7500kr
Barnetrygd 1676

Også må vi vel spare som f.. :dead:

Kommer an på barnehagen ja - har de plass så får man jo, men man har ikke krav på plass før august :) Så i verste fall må man jo bare vente. Men kontantstøtte hjelper jo litt så klart!

Sniker fra januar. I Oslo får du plass året barnet fyller 1 år, fra August-November. Får du i Desember blir barnet i samme søkergruppe som januar-juli barna som er født etterpå, de må altså vente lenger. Foll flytter jo heldigvis utenom på sommeren også, så dere må bare søke fra når enn dere vil ha plass og håpe det ordner seg. Her tenker vi å søke fra november, og ta hva enn vi kan får. Har søskenprio så er greit å gi de "beskjed" med en søknad om at vi ønsker plass utenom hovedopptak hvis det åpner seg. Løste seg med plass i januar til vårt tidligere desemberbarn. Ønsker barnet i bhg fra ca 1 år, de lærer så ekstremt mye av det. Greit med en buffer hvis man ikke får så den lille summen man får i kontantstøtte ikke er eneste inntekt for en forelder :)

Har desemberbaby og har ikke startet barnehagen enda.. begynner i august for fikk ikke plass.. vi er heldige som har en bestemor som er pensjonist +ulønnet perm og ferie. Blir nok samme nå :)

Har desemberbaby og har ikke startet barnehagen enda.. begynner i august for fikk ikke plass.. vi er heldige som har en bestemor som er pensjonist +ulønnet perm og ferie. Blir nok samme nå :)
Vi har flere vi kan spørre om barnepass, men utfordringen vår er at vi bor 45 min unna nærmeste familie så det blir litt tungvindt om vi må sette ungen der. Ikke vet jeg åssen det blir i forhold til jobben om man hadde jobbet litt blandet med ulønnet. Er i et yrke hvor det ikke er mulig med hjemmekontor og arbeidsvaktene er ulike fra uke til uke. Jeg tenker uansett at om jeg klarer å spare rundt 3-5000,- i måneden nå så hjelper det mye sånn just in case:wtf:

Det hjelper jo masse hvis du klarer å spare såpass og i tillegg kan få kontantstøtte :)

Vi har flere vi kan spørre om barnepass, men utfordringen vår er at vi bor 45 min unna nærmeste familie så det blir litt tungvindt om vi må sette ungen der. Ikke vet jeg åssen det blir i forhold til jobben om man hadde jobbet litt blandet med ulønnet. Er i et yrke hvor det ikke er mulig med hjemmekontor og arbeidsvaktene er ulike fra uke til uke. Jeg tenker uansett at om jeg klarer å spare rundt 3-5000,- i måneden nå så hjelper det mye sånn just in case:wtf:
Har og tenkt på sparing - men det er ikke lett nå som alt øker i pris!
Mat - bensin - strøm… det tar jo helt av

I tillegg må jeg kjøpe inn alt jeg trenger til den lille :hilarious:

Har og tenkt på sparing - men det er ikke lett nå som alt øker i pris!
Mat - bensin - strøm… det tar jo helt av

I tillegg må jeg kjøpe inn alt jeg trenger til den lille :hilarious:
Nok å tenke på som må handles inn!:nailbiting: Håper man finner en del skatter på Finn.no fremover… er nok der feriepengene ryker i år:hilarious:Hvis jeg klarer å spare rundt 3- 5000,- (ettersom hva jeg får utbetalt i måneden) så har jeg 1000 ,- etter at alle faste utgifter er betalt å rutte med til bensin og diverse, så det blir veldig trangt fremover. Da kan man i beste fall ha 90 000,- spart når den ordinære permisjonen er over. Men er faktisk veldig motivert nå som man har noe så stort og gledelig å se frem til:Heartbigred

Nok å tenke på som må handles inn!:nailbiting: Håper man finner en del skatter på Finn.no fremover… er nok der feriepengene ryker i år:hilarious:Hvis jeg klarer å spare rundt 3- 5000,- (ettersom hva jeg får utbetalt i måneden) så har jeg 1000 ,- etter at alle faste utgifter er betalt å rutte med til bensin og diverse, så det blir veldig trangt fremover. Da kan man i beste fall ha 90 000,- spart når den ordinære permisjonen er over. Men er faktisk veldig motivert nå som man har noe så stort og gledelig å se frem til:Heartbigred
Ja det er klart!

Jeg skal i alle fall spare så mye som mulig og saumfare «gis bort» grupper hvis dette går bra :)

Datteren vår ble født i Jan 21 så jeg er fortsatt hjemme med henne i delvis ulønnet permisjon. Fikk ikke barnehageplass før 15 august. Jeg jobber turnus og mannen har vanlig dagjobb så derfor har jeg kunnet jobbe litt helger og helligdager. I tillegg har jeg kunnet tatt på meg ekstra hvis vi har barnepass. Noen kveldsvakter har hun blitt med meg en times tid på jobb før mannen sluttet for dagen. Det er jamen meg en kabal man må løse og det er mye penger.. Og nå ser det ut til at det blir akkurat samme greia på nytt neste år, så den biten ser jeg ikke frem til. Neste år får jeg i tillegg mindre feriepenger :eek: ikke husker jeg reglene for hvor lenge man må ha jobbet før man kan få foreldrepenger heller, håper da jeg er innenfor det mtp jeg har jobbet i deler av stillingen min siden februar.

Datteren vår ble født i Jan 21 så jeg er fortsatt hjemme med henne i delvis ulønnet permisjon. Fikk ikke barnehageplass før 15 august. Jeg jobber turnus og mannen har vanlig dagjobb så derfor har jeg kunnet jobbe litt helger og helligdager. I tillegg har jeg kunnet tatt på meg ekstra hvis vi har barnepass. Noen kveldsvakter har hun blitt med meg en times tid på jobb før mannen sluttet for dagen. Det er jamen meg en kabal man må løse og det er mye penger.. Og nå ser det ut til at det blir akkurat samme greia på nytt neste år, så den biten ser jeg ikke frem til. Neste år får jeg i tillegg mindre feriepenger :eek: ikke husker jeg reglene for hvor lenge man må ha jobbet før man kan få foreldrepenger heller, håper da jeg er innenfor det mtp jeg har jobbet i deler av stillingen min siden februar.
Oi, da har du en kjempe utfordring! Men bra du har hatt mulighet til å jobbe litt. Tenkte å høre med arbeidsgiver om jeg kan jobbe helg og en kveldsvakt i uka så det overlapper med samboeren min, om vi ender opp med noen måneder ulønnet. Må bare sette meg litt mer inn i permisjonsreglene :wacky: Man må jobbe 3 måneder før man starter permisjonen for å ha rett til foreldrepenger, så sjansen er stor for at det skal gå fint for dere:D

Tar du forresten den ulønna permisjonen etter at barnefar har tatt sin del? Ble ikke helt klok da jeg leste om rettighetene for ulønnet permisjon.. Tolket det som at man måtte ta det etter at man hadde tatt sin delo_O

Oi, da har du en kjempe utfordring! Men bra du har hatt mulighet til å jobbe litt. Tenkte å høre med arbeidsgiver om jeg kan jobbe helg og en kveldsvakt i uka så det overlapper med samboeren min, om vi ender opp med noen måneder ulønnet. Må bare sette meg litt mer inn i permisjonsreglene :wacky: Man må jobbe 3 måneder før man starter permisjonen for å ha rett til foreldrepenger, så sjansen er stor for at det skal gå fint for dere:D

Tar du forresten den ulønna permisjonen etter at barnefar har tatt sin del? Ble ikke helt klok da jeg leste om rettighetene for ulønnet permisjon.. Tolket det som at man måtte ta det etter at man hadde tatt sin delo_O
Det jeg vet er at man ikke kan dele opp foreldrepermisjonen sin med ulønna perm, men tror ikke det er noen regel som sier at man må ta den etter sin del. Hos oss så ble permisjonen snudd på hodet sist for jeg ble sykmeldt, så far brukte opp sin pappaperm helt i starten av barseltiden. Så jeg har hatt permisjon til slutt :)

Sniker fra januar:
Jeg forventer ikke barnehageplass før i august. Det skal sies at vi har en spesifikk barnehage vi ønsker plass i, og siden jeg uansett bare ser fordeler med å måtte ta lang permisjon, så ønsker vi ikke å søket barnet inn noen andre steder (eller i den barnehagen vi vil ha plass i) før august 2024. Ja, det blir utfordrende økonomisk, men vi skal nok få det til å gå. Blant annet har jeg forstått det sånn at vi nå kan fordele ukene med ulønnet permisjon gjennom hele permisjonstiden, så man slipper at alle kommer på slutten (også lurt med tanke på rettigheter når man skal ut i jobb igjen.) I tillegg får man jo kontantstøtte vårhalvåret, som jo blir i tillegg til full lønn hos begge (for vår del), så da får vi jo igjen litt da.

Alle barnehager har løpende opptak. Ingen barnehager ønsker å ha ledige plasser. MEN, de fleste barnehager har bare ledige plasser i forbindelse med skolestart. Utenom det er det eventuelt om noen flytter, og det er gjerne ikke så mange.

Anbefaler dere å bruke 2023 til å besøke litt forskjellige barnehager som kan være aktuelle for dere, for å se hva som føles bra og ikke, også ha jevnlig kontakt med disse barnehagene utover høsten og våren for å få en eventuelt ledig plass.

Takk for innspill! Jeg begynner å tenke meg at for vår del så vil det passe best om min samboer deler opp sin permisjon slik at jeg får jobbet 40% (jobber 80% til vanlig)… Hadde det vært opp til han så ville han sluppet permisjonen om han kunne. Spørs om han mener det samme om 1 år :hilarious:

Back
Topp