For eller mot

Her utlyser de stillinger kun i helger og ettermiddager (til studenter). Da jeg var ungdom og jobbet på spisested på et senter så fikk de voksne dagvakter og vi unge kveld og helg. Selv om jeg siste året hadde friår fra skolen så fikk de voksne førsteprioritet på dagvakt. Tenker det er riktig å kunne gjøre det slik mtp hvem som bare kan jobbe dag og hvem som bare kan jobbe helg. Synes det er kjipt at det ikke er sånn alle steder. Burde være forskjellige stillinger og ikke at alle må kunne ta alle vakter.

Føler ikke noe spesielt for eller mot. Fint å ha hvis det blir, klarer meg like fint uten hvis det ikke blir.

Jeg er imot. Jobber selv i handelstanden og min sjef har per i dag kun fri på søndag. Om vi får søndagsåpent må hun være tilgjengelig 7 dager i uka ved mindre hun tar ferie (da er jeg den som må være tilgjengelig ). I verste fall kan min sjef risikere å måtte dra innom jobb hver bidige dag uten ekstra lønn. Det vil bli kutt på stillingen til alle da det er dyrt å ha folk på jobb på søndager. Omsetningen pr uke vil ikke øke for det vil ikke komme flere kunder. Dette vet man ut av erfaring.

Ha alle butikkene åpne og ikke ha de brustadbuene lenger, matbutikken, klesbutikker, senter osv. Dette skal være frivillig. Ser på det litt mer som frivillig tvang da alt i handel handler om konkurranse :D
Frivillig tvang, et utrolig godt uttrykk for hvordan det vil bli. Her har senterleder sagt at om nærliggende kjøpesentre har søndagsåpent så må alle butikkene ha det på dette senteret også. Vi har ikke råd til å miste kunder. Kundestrømmen vil jo ikke øke med en dag ekstra åpent, kun flytte på seg. Og da vil de som ikke er åpne miste en del kunder. Skulle ønske regjeringen hadde satt seg bedre inn i hva det her vil føre til, men som vanlig så er det nytteløst å forklare de noe :p

Her utlyser de stillinger kun i helger og ettermiddager (til studenter). Da jeg var ungdom og jobbet på spisested på et senter så fikk de voksne dagvakter og vi unge kveld og helg. Selv om jeg siste året hadde friår fra skolen så fikk de voksne førsteprioritet på dagvakt. Tenker det er riktig å kunne gjøre det slik mtp hvem som bare kan jobbe dag og hvem som bare kan jobbe helg. Synes det er kjipt at det ikke er sånn alle steder. Burde være forskjellige stillinger og ikke at alle må kunne ta alle vakter.
Det gjelder vel kun ekstrahjelper, ellers så skal alt det andre fordeles på to til som skal jobbe 5 dager i uka. Allerede her sliter min jobb, jeg er assisterende butikksjef og må jobbe mange senvakter (15-20.15) og med unger i bhg og skole så får jeg sett de ganske lite. Blir det søndagsåpent så må jeg jobbe lørdag og søndag i samme helg annenhver helg. Vi må ha en på jobb hver dag som er enten sjef eller assisterende slik at det er nok kunnskap på jobb. Vi kan derfor ikke bruke ekstrahjelper på hver kveldsvakt for vi er to andre som skal jobbe 100% og 70%.

Det gjelder vel kun ekstrahjelper, ellers så skal alt det andre fordeles på to til som skal jobbe 5 dager i uka. Allerede her sliter min jobb, jeg er assisterende butikksjef og må jobbe mange senvakter (15-20.15) og med unger i bhg og skole så får jeg sett de ganske lite. Blir det søndagsåpent så må jeg jobbe lørdag og søndag i samme helg annenhver helg. Vi må ha en på jobb hver dag som er enten sjef eller assisterende slik at det er nok kunnskap på jobb. Vi kan derfor ikke bruke ekstrahjelper på hver kveldsvakt for vi er to andre som skal jobbe 100% og 70%.
Vet ikke hva du jobber med men jeg tenker på matbutikk. Jeg jobbet 100% kun kveld og helg og kunne alt like bra. De voksne damene jobbet 100% kun dagvakter mandag-fredag. Så det må ikke være ekstrahjelper. Evt 2-3 stk som deler på kveld og helgejobbingen ser jeg ikke problemer med det så lenge de har god nok opplæring selv om de ikke jobber fult.

Vet ikke hva du jobber med men jeg tenker på matbutikk. Jeg jobbet 100% kun kveld og helg og kunne alt like bra. De voksne damene jobbet 100% kun dagvakter mandag-fredag. Så det må ikke være ekstrahjelper. Evt 2-3 stk som deler på kveld og helgejobbingen ser jeg ikke problemer med det så lenge de har god nok opplæring selv om de ikke jobber fult.
Jobber på senter, og vi vil jo bli tvunget til å ha åpent. Vi har allerede lite overlapping pga budsjettkutt og det er mange senterbutikker som allerede sliter og de må klare seg med bare 80 og 60 % fast pluss litt ringehjelp.

Jeg liker å ha søndagsåpen butikk. Jeg er et forferdelig surrehue, som alltid glemmer et eller annet. Og bensinstasjoner er DYRT om du trenger erstatning, nesespray osv. Dog holder det med den lille bunnpris butikken. Har ingen behov for å reise på shopping på søndagene :)

Jobber på senter, og vi vil jo bli tvunget til å ha åpent. Vi har allerede lite overlapping pga budsjettkutt og det er mange senterbutikker som allerede sliter og de må klare seg med bare 80 og 60 % fast pluss litt ringehjelp.
Jeg tenker kanskje det bare er matbutikker dette er aktuelt for jeg da. Skjønner at forretninger som krever spesiell kompetanse blir litt anderledes.

Det er som jeg skrev kjipt om man blir tvunget til å jobbe alle vakter bare fordi man jobber i en matbutikk, når det ofte finnes de som ikke har behov for å jobbe dagvakter og de som ikke kan jobbe annet enn kveld og helg. Det burde de som kan organisere bedre. Så kan småbarnsforeldre jobbe dag, de uten barn kveld og studenter helg. Skal kunne gå an å ha mest mulig fulltidsansatte allilevel, slik jeg tenker. Individuelle forskjeller er det nok fra butikk til butikk, men det hadde vært fint om det ikke var sånn at "skal du jobbe i butikk MÅ du ta alle vakter".

Jeg tenker kanskje det bare er matbutikker dette er aktuelt for jeg da. Skjønner at forretninger som krever spesiell kompetanse blir litt anderledes.

Det er som jeg skrev kjipt om man blir tvunget til å jobbe alle vakter bare fordi man jobber i en matbutikk, når det ofte finnes de som ikke har behov for å jobbe dagvakter og de som ikke kan jobbe annet enn kveld og helg. Det burde de som kan organisere bedre. Så kan småbarnsforeldre jobbe dag, de uten barn kveld og studenter helg. Skal kunne gå an å ha mest mulig fulltidsansatte allilevel, slik jeg tenker. Individuelle forskjeller er det nok fra butikk til butikk, men det hadde vært fint om det ikke var sånn at "skal du jobbe i butikk MÅ du ta alle vakter".
Ja det er stor forskjell på matbutikk med mange ansatte og senter der det er kun to som jobber en hel dag. Vi er jo to voksne med 3 barn som jobber 100 % og 70%, men sjefen skal ha 3-4 tidligvakter pga det administrative på dagtid når hovedkontoret er åpent. En veldig urettferdig bransje, men med høy arbeidsledighet i kommunen så tar jeg ikke sjansen på å bytte jobb heller.

Mine skolebarn har ikke fri midt i uka, så for meg hadde det vært helt uaktuelt å ev. byttet søndag som fridag mot en ukedag. Søndag her i huset= familietid og kos med barna. Jeg har dog valgt en jobb hvor jeg jobber mandag-fredag, kunne aldri tenkt meg en jobb hvor jeg MÅ jobbe helg og spesiellt ikke søndager.
Ser den. Men jeg har valgt utdanning og jobb slik at jeg kan jobbe man-fre. Hvis man jobber i butikk jobber man på lørdager selv om barna har fri ;) De som jobber turnus jobber jo både helg og helligdager.. Regner med at det uansett blir korte arbeidsdager og at det er mange som er villig til å jobbe søndag enten som fast søndagsvakt eller ringehjelp ;)

For :)

Jeg har meninger som både er for og imot. Det hadde selvfølgelig vært greit å kunne handle på søndager også, men vi har jo de bittesmå søndagsåpne butikkene, og det er egentlig nok. Er synd hvis mindre butikken mister konkurranseevne fordi de ikke kan holde åpent akkurat den dagen.

Mot

Jeg syns ikke det er nødvendig. En burde kunne klare å handle i løpet av de seks andre dagene i uka. Hvis ikke er det kanskje noe en burde gjøre eller prioritere annerledes.

Mot

Back
Topp