For eller mot

Jeg henger ikke helt med, jeg. Er det slik at det er kommet et forslag om å ha alle butikker åpne på søndager? Eller diskuteres det om at det skal finnes søndagsåpne butikker i det hele tatt?
Ha alle butikkene åpne og ikke ha de brustadbuene lenger, matbutikken, klesbutikker, senter osv. Dette skal være frivillig. Ser på det litt mer som frivillig tvang da alt i handel handler om konkurranse :D

Har skolebarn selv jeg...

Sent from my iPhone using BV Forum

Det er jo flott da vet du at ditt skolebarn ikke kan hentes tidligere, leveres seinere og ta en lang helg da det passer turnus? Er det ikke viktig for de barna å tilbringe tid med mor og far?

Mot. Syns heller ikke så mange butikker trenger å være åpne til kl 23 om kvelden hver ukedag.

Jeg er i mot! Jeg jobber på bensinstasjon selv og har jobbet søndager i over 12 år. Her jeg bor har vi ingen åpne butikker på søndag sånn rett i nærheten, så søndag er den mest hektiske dagen på jobb. Hva vil skje med min jobb hvis butikkene får ha oppe, for da regner jeg med at omsetningen går ned..?! Vi har merket at åpningstidene på butikken har blitt 7-23 for å si det sånn..

Har skolebarn selv jeg... Og jeg har fortsatt mye mer tid med barna mine enn om jeg skulle jobber 8-16. De går feks ikke på SFO de dagene jeg ikke jobber. De har generelt et veldig lite stressende liv.

Når barna blir 10-14 år så vil de gå på skole fra 830 til 14, noen har også lang skolevei. Innen de har kommet hjem så har foreldrene dratt på jobb. Også kommer helgen og da må barna igjen være alene for begge foreldrene skal på jobb. Det er svært få yrker som ikke jobber hele helger, det blir da enda fler som må få kabalen til å gå opp.
Og når skulle de ha familietid med de barna de satt til verden? Mens de stod i kassen på rema?

Når barna blir 10-14 år så vil de gå på skole fra 830 til 14, noen har også lang skolevei. Innen de har kommet hjem så har foreldrene dratt på jobb. Også kommer helgen og da må barna igjen være alene for begge foreldrene skal på jobb. Det er svært få yrker som ikke jobber hele helger, det blir da enda fler som må få kabalen til å gå opp.
Og når skulle de ha familietid med de barna de satt til verden? Mens de stod i kassen på rema?

Flere og flere jobber allerede skift og det er vel også derfor dette blir tatt opp? Da må man kanskje reverse en allerede påbegynt utvikling..

Og det er vel ingen som har sagt at man skal måtte jobbe hver søndag.

Flere og flere jobber allerede skift og det er vel også derfor dette blir tatt opp? Da må man kanskje reverse en allerede påbegynt utvikling..

Man går aldri tilbake i ett samfunn, men man kan la være å endre ting som allerde fungerer. Du svarer meg ikke på hva med de barna som må være alene mye av tiden? Nå er det i det minste mulig å finne en partner med normale arbeidstider.
Jeg har ikke det, men det er en del andre. Hvorfor skal så mange som er i handlen jobbe enda mer ubekvemt?

Og det er vel ingen som har sagt at man skal måtte jobbe hver søndag.

Om de gjør om Aml så kan de fint jobbe hver søndag jo.
I dag sier Aml ikke jobb to søndager etterhverandre.
Nei, ingen har sagt at man må jobbe hver søndag. Men ditt argument med mer tid til barn faller bort når barna er såpass store at de ikke kan gå i barnehage lenger. Da er barna bindt opp 5 dager i uka, er ikke mye tid barna får med foreldrene sine på de ukedagene foreldre har fri.

Det handler ikke om å velge det handler om konkurranse om prix velger å holde åpent i bygda så vil garantert rema det også.
Også har vi senter da, der butikkene får bot om de ikke følger åpningstidene. Det er ikke et reelt valg. Ja vi får flere og flere barnehager med utvidet åpningstid, klart behagelig for foreldrene.
Skulle gjerne brukte det vi også da vi jobber turnus, annhver helg osv. Hva med barna? Og hvorfor tror du ikke det blir endring når enda en gruppe må jobbe hele helgen? Om med endret AML så kan også sjefen din sette deg på jobb 6 søndager på rad.
Når vi ikke har ett behov så trenger vi det faktisk ikke.
Altså det her er ikke noe kjernesak for meg, så jeg har ærlig talt ikke satt meg inn i hva som egentlig gjelder av regler. Jeg synes det er greit slik det er nå, og ferdig med det! Men ang barnehage synes jeg du tar feil! "Behagelig for foreldrene?" Jeg er ganske sikker på at det er fåtallet av de som har barnet eller barna sine i barnehagen på natta gjør det fordi de vil det, men heller fordi de må. Det er jo flott at du og din familie får det til med barn og turnus, men hva med enslige, eller de med lite nettverk rundt seg? Det burde være et tilbud til de som jobber innenfor brann, politi, og helsevesen mm og. Når man først jobber innenfor disse sektorene, så er det ikke så lett å velge bort ubekvem arbeidstid. Så å si det er behagelig for foreldrene synes jeg er på kanten til frekt.

Skulle ønske IKEA kunne vært åpen om søndagene. ;-) hehe.

Sterkt i mot! Tull spørr du meg.

Har ikke tenkt noe særlig over argumentene egentlig, men ser ikke helt behovet når butikkene allerede er åpne til kl 23.
Da jeg gikk på ungdomsskolen var alt stengt på søndager, også bensinstasjoner. Gikk helt fint det og.

Hvor mange er det som jobber doble skift 6 dager på rad så de ikke rekker butikken? Det er vel faktisk ikke lov heller, så om arbeidsplassene lar folk gjøre dette kan det få store konsekvenser.
Enig med deg :)

Som alenemor så tar man det etter barnehage/skole, som vi andre må som er mye alene meg ungene. Det er ytterst sjeldent jeg kan gå ut etter ungene har lagt seg, selv med mann :p Og ingen jobber to skift 6 dager i uken, dessuten så velger man selv å jobbe slik. Tror rett og slett ikke det er noen i vårt samfunn som har problemer med å handle inn mellom 07-23 6 dager i uken, ser da ikke en grunn til å utnytte en allerde underbetalt bransje. Ikke vil jeg betale for det heller som jeg da må.
Da betaler jeg heller for økte lønninger i de åpningstidene vi har :)
Jaja jeg synes hvertfall søndagsåpen bunnpris var himmelen i to forskjellige perioder i livet mitt :) I tillegg har jeg i ønsket meg selv en søndagsjobb.

Jeg handler jo i de nå, fordi de er åpne. Men jeg syns synd på de som jobberi butikk og arbeidstiden dems så jeg er i mot. Sksl klare meg fint uten:)

Totalt i mot. Handler ingenting på søndager. Søndag er familiedag for meg.

Det finnes da bensinstasjoner?
Og tror ikke de i handelstanden har så problemer med å rekke Nav, lege og andre ting. Butikkene er oppe fra 7-23 nesten hele uken, det er flere skift i løpet av den dagen.
Hva er det neste som skal holdes åpent på søndag? Barnehagen?
Synes det er flott at vi i Norge har en dag der ting er stengt jeg :)
Ja, det finnes, men hva med de som bor langt unna bensinstasjoner? Det er ikke alltid de har det man trenger engang. Da jeg mistet i romjula kjørte jeg innom tre bensinstasjoner for å se etter tykt bind. Var bare tamponger og sånne truseinnlegg å få der. Hvordan skulle jeg på forhånd ha visst at jeg burde hatt noen maxi bind hjemme etter å ikke hatt mensen siden mai 2013? Og ikke for å snakke om at jeg måtte knaske smertestillende. Ja, da gikk jeg plutselig tom. Så har jeg også 2 små barn. Da er det fint med en søndagsåpen butikk i nærheten. Hva med når yngste barnet får diarè? Og plutselig er man tom etter flere bleieskift? Det er veldig greit å ha noen dagligvarebutikker oppe på en søndag spør du meg ;)

Det er mange ungdommer som vil jobbe på søndager da de er opptatt med skole mandag til fredag. ;)

Back
Topp