For eller mot

Du rekker vel å handle mellom 7-23 i dag? Vi har helt andeledes åpningstider i dag enn da husmødrene var hjemme. Når jeg var liten så stengte butikkene 17..
Ikke hvis du jobber to skift. Eller går fra skole og rett til jobb etterpå. Snakker ikke for meg selv, min situasjon er helt overkommelig :) Jeg handler forresten i helgen. Tidsklemme + legging av barn gjør det lite attraktivt i hverdagen. Som alenemor får man feks ikke kommet seg noe sted etter barna er lagt.

Jeg er i mot. Man trenger bare de 6 dagene vi allerede har, og blir det åpent 7 dager i uken tror jeg folk bare blir litt latere/mindre nøye på å gjøre ferdig handlingen. Vi klarer oss fint uten :)
Synes det er supert at noen vil ha butikker/bensinstasjoner oppe, men alt må ikke være oppe.

Har ikke tenkt noe særlig over argumentene egentlig, men ser ikke helt behovet når butikkene allerede er åpne til kl 23.
Da jeg gikk på ungdomsskolen var alt stengt på søndager, også bensinstasjoner. Gikk helt fint det og.

Hvor mange er det som jobber doble skift 6 dager på rad så de ikke rekker butikken? Det er vel faktisk ikke lov heller, så om arbeidsplassene lar folk gjøre dette kan det få store konsekvenser.

Last edited:
Ikke hvis du jobber to skift. Eller går fra skole og rett til jobb etterpå. Snakker ikke for meg selv, min situasjon er helt overkommelig :) Jeg handler forresten i helgen. Tidsklemme + legging av barn gjør det lite attraktivt i hverdagen. Som alenemor får man feks ikke kommet seg noe sted etter barna er lagt.

Som alenemor så tar man det etter barnehage/skole, som vi andre må som er mye alene meg ungene. Det er ytterst sjeldent jeg kan gå ut etter ungene har lagt seg, selv med mann :p Og ingen jobber to skift 6 dager i uken, dessuten så velger man selv å jobbe slik. Tror rett og slett ikke det er noen i vårt samfunn som har problemer med å handle inn mellom 07-23 6 dager i uken, ser da ikke en grunn til å utnytte en allerde underbetalt bransje. Ikke vil jeg betale for det heller som jeg da må.
Da betaler jeg heller for økte lønninger i de åpningstidene vi har :)

Last edited:
For! Selv om man jobber på en søndag betyr det ikke at man ikke har fri lenger. Da får man en fridag i ukedagene som man kan bruke på å gjøre ting man ikke rekker i arbeidstiden som for eksempel dra innom banken, NAV, eller andre steder med 8-16 åpningstid man-fre. Noen ganger er det krise på en søndag. Plutselig er vi tomme for paracet, kondomer, bind, melk you name it! Da er det greit å ha en søndagsåpen butikk i nærheten. Ser ikke behovet for alle butikker, men syns ikke det gjør noe at vi har noen. Ellers får man jo best betalt om man jobber på en søndag :)
Mine skolebarn har ikke fri midt i uka, så for meg hadde det vært helt uaktuelt å ev. byttet søndag som fridag mot en ukedag. Søndag her i huset= familietid og kos med barna. Jeg har dog valgt en jobb hvor jeg jobber mandag-fredag, kunne aldri tenkt meg en jobb hvor jeg MÅ jobbe helg og spesiellt ikke søndager.

Tja hvorfor i alle dager er søndagen en helligdag lenger? Flere og flere nordmenn velger jo å melde seg ut av statskirken om dagen, så hvorfor ikke gjøre om søndag til en helt vanlig dag? Jeg er for, tror det kan være bra for turistnæringen feks. Ingen må ta buss, taxi eller fly på søndager heller...

Sent from my iPhone using BV Forum

Tja hvorfor i alle dager er søndagen en helligdag lenger? Flere og flere nordmenn velger jo å melde seg ut av statskirken om dagen, så hvorfor ikke gjøre om søndag til en helt vanlig dag? Jeg er for, tror det kan være bra for turistnæringen feks. Ingen må ta buss, taxi eller fly på søndager heller...

Derfor går det mye færre både av busser og fly, men det er faktisk noen som må ta det på søndag for å komme seg på jobb, sykehus, legevakten osv.
Handler ikke om å holde søndagen hellig, men vi nordmenn har godt av en fri dag i uken ;)

Last edited:
Søndagsåpent gir jo bare enda en dag hvor mange må få kabalen til å gå opp mtp barnepass. Trenger vi egentlig mer arbeidstid nå når tidsklemma er sånn et vanlig uttrykk? Og har vi virkelig så stort behov for å handle 7 dager i uka at vi er villige til at prisene går opp? Vi er ikke villige til å betale mer for kjøtt av dyr som har mer optimale levekår, men en dag ekstra til handel kan vi betale for...

Derfor går det mye færre både av busser og fly, men det er faktisk noen som må ta det på søndag for å komme seg på jobb, sykehus, legevakten osv.
Handler ikke om å holde søndagen hellig, men vi nordmenn har gått av en fri dag i uken ;)

Men grunnen til at det evt blir så dyrt å ha butikkene åpne er jo fordi det er en rød dag ;) Fridagene sine får man uansett.
Og det går absolutt ikke færre fly på en søndag.

Men grunnen til at det evt blir så dyrt å ha butikkene åpne er jo fordi det er en rød dag ;) Fridagene sine får man uansett.
Og det går absolutt ikke færre fly på en søndag.

Så du mener at de som jobber i handelstanden skal jobbe for samme timelønn på søndag som på mandag?
Man får tillegg på lørdag også altså selv om den ikke er hellig.
Og jeg jobber ikke frivillig helg ofrer tid med barna mine om jeg ikke får ekstra betalt for det? Gjør du?
Nei, nå går det kanskje ikke færre fly det har jeg ikke satt meg inn i. Men det går mindre kollektiv i både store og små byer.

Hvor lenge tror du samfunnet godtar det når alle jobber lørdag og søndager? Se i Sverige så har de døgnåpne barnehager.. Når det ikke står om liv og sikkerhet så trenger vi ikke å ha butikkene åpne. Det vil bli dyrere mat, og flere arbeidstakere vil bli utnyttet!
Nå er ikke jeg for at alt skal være åpent på søndager. Synes det er greit slik det er, men blir det forandringer, så takler vi det og. Ville bare poengtere at selv om enkelte butikker velger å ha søndagsåpent, så betyr ikke det nødvendigvis at alle følger etter ;) Lørdagsåpent i butikker har det vært i hele mi levetid ihvertfall, men de fleste kontorer, skoler og barnehager holder enda stengt på lørdag. Her har vi også en barnehage som har nattåpent, men da må foreldrene dokumentere at de har turnus/jobber natt. Nattarbeidere vil det alltid være, og jeg synes bare det skulle mange at det finnes et tilbud for dem også som har barn.

Så du mener at de som jobber i handelstanden skal jobbe for samme timelønn på søndag som på mandag?
Man får tillegg på lørdag også altså selv om den ikke er hellig.
Og jeg jobber ikke frivillig helg ofrer tid med barna mine om jeg ikke får ekstra betalt for det? Gjør du?
Nei, nå går det kanskje ikke færre fly det har jeg ikke satt meg inn i. Men det går mindre kollektiv i både store og små byer.

Ikke så lenge det fortsatt er en rød dag nei. Jeg jobber skift jeg, og har mer tid med barna mine enn de fleste. Det er jo besvist i flere undersøkelser at barn av skiftarbeidene ofte er mindre i bhg enn de som jobber 8-16 ;)

Nå er ikke jeg for at alt skal være åpent på søndager. Synes det er greit slik det er, men blir det forandringer, så takler vi det og. Ville bare poengtere at selv om enkelte butikker velger å ha søndagsåpent, så betyr ikke det nødvendigvis at alle følger etter ;) Lørdagsåpent i butikker har det vært i hele mi levetid ihvertfall, men de fleste kontorer, skoler og barnehager holder enda stengt på lørdag. Her har vi også en barnehage som har nattåpent, men da må foreldrene dokumentere at de har turnus/jobber natt. Nattarbeidere vil det alltid være, og jeg synes bare det skulle mange at det finnes et tilbud for dem også som har barn.

Det handler ikke om å velge det handler om konkurranse om prix velger å holde åpent i bygda så vil garantert rema det også.
Også har vi senter da, der butikkene får bot om de ikke følger åpningstidene. Det er ikke et reelt valg. Ja vi får flere og flere barnehager med utvidet åpningstid, klart behagelig for foreldrene.
Skulle gjerne brukte det vi også da vi jobber turnus, annhver helg osv. Hva med barna? Og hvorfor tror du ikke det blir endring når enda en gruppe må jobbe hele helgen? Om med endret AML så kan også sjefen din sette deg på jobb 6 søndager på rad.
Når vi ikke har ett behov så trenger vi det faktisk ikke.

Last edited:
Ikke så lenge det fortsatt er en rød dag nei. Jeg jobber skift jeg, og har mer tid med barna mine enn de fleste. Det er jo besvist i flere undersøkelser at barn av skiftarbeidene ofte er mindre i bhg enn de som jobber 8-16 ;)

Barna går kun i barnehage i 4-5 år.. Hva med de 14 andre årene? Skal man ikke tilbringe tid med sine barn da? Eller skal skolebarna gå på skolen mandag til søndag. Jeg jobber selv turnus, supert i barnehage årene, mange etterlengtede helger alikevel der jeg gjerne skulle ha deltatt på karneval, turn, teater osv.
Nå har jeg skolebarn, jeg kan ikke selv velge å hente tidlig, ta en lang helg osv,

Jeg henger ikke helt med, jeg. Er det slik at det er kommet et forslag om å ha alle butikker åpne på søndager? Eller diskuteres det om at det skal finnes søndagsåpne butikker i det hele tatt?

Barna går kun i barnehage i 4-5 år.. Hva med de 14 andre årene? Skal man ikke tilbringe tid med sine barn da? Eller skal skolebarna gå på skolen mandag til søndag. Jeg jobber selv turnus, supert i barnehage årene, mange etterlengtede helger alikevel der jeg gjerne skulle ha deltatt på karneval, turn, teater osv.
Nå har jeg skolebarn, jeg kan ikke selv velge å hente tidlig, ta en lang helg osv,

Har skolebarn selv jeg... Og jeg har fortsatt mye mer tid med barna mine enn om jeg skulle jobber 8-16. De går feks ikke på SFO de dagene jeg ikke jobber. De har generelt et veldig lite stressende liv.

Back
Topp