For eller imot abort

For de som absolutt ikke vil ha eller at de ikke passer , men ble gravid, er det greit. Og voldtatte, jeg har ikke ville hatt voldtektsmannens barn....

Hverken eller... Jeg personlig vil aldri bruke den metoden men folk har så forskjellige grunner til å ta abort og det legger ikke jeg meg opp i.

Du mangler ett svaralternativ: "Kommer an på situasjonen rundt"

[;)]

Jeg er for RETTEN til selvbestemt abort. Men det er umulig å svare ja eller nei på spørsmålet som er skissert opp her.. Hvilken abort er det da jeg sier ja eller nei til? Alle situasjoner er forskjellige! Det er ikke opp til meg eller noen andre å dømme..

Alle dere som har svart nei, mener dere virkelig at en kvinne ikke skal få kunne bestemme selv over egen kropp nå i 2007?
Hvem skal bestemme det da? Jeg, dere, leger, en spesielt nedsatt nemd for denne typen saker... Who???

Forresten.. sånn helt personlig synes jeg det er patetisk at noen føler at de har rett til å sitte og definere NÅR og OM en abort er "moralsk forsvarlig".
Uansett hva som har brakt en opp i en situasjon der en må ta et valg.. så om en velger abort, er jo resultatet av aborten akkurat den samme uansett hvordan du kom dit at en tok det valget. Altså.. uansett om det er fordi du "har blitt voldtatt", eller "ikke er ferdig med festing, og bruker det som prevensjonsmiddel"... if u get my point [8|]

ORIGINAL: Julita

Forresten.. sånn helt personlig synes jeg det er patetisk at noen føler at de har rett til å sitte og definere NÅR og OM en abort er "moralsk forsvarlig".
Uansett hva som har brakt en opp i en situasjon der en må ta et valg.. så om en velger abort, er jo resultatet av aborten akkurat den samme uansett hvordan du kom dit at en tok det valget. Altså.. uansett om det er fordi du "har blitt voldtatt", eller "ikke er ferdig med festing, og bruker det som prevensjonsmiddel"... if u get my point [8|]

VELL syntes vell ikke det er det samme. Skal vi si "samme hvordan du betaler regningene dine, om det er med stjelte penger eller ikke så lenge de blir betalt" Ja dårlig eksempel, men orker ikke å tenke ut et annet. Patetisk å sitte å mene når og om en abort er forsvarlig? SOm jeg skrev i den andre tråden så syntes jeg dette temaet er vanskelig, men jeg sntes ikke det er patetisk å mene at hvis noen BEVISST har sex uten å bruke prevansjon og blir gravid for å så ta abort, nei da er det ikke MORALSK forsvarlig.

ORIGINAL: småfolk

jeg er for selvbestemt abort.. og imot at andre egentlig skal mene at det er feil.. det er ret og slett ikke noen andres sak men så privat som det kan bli.

Liker ikke uttrykket selvbestemt - for i mine øyne er barnet også et menneske, og får ikke bestemme NOE selv[8|]

ORIGINAL: *silly*

ORIGINAL: Julita

VELL syntes vell ikke det er det samme. Skal vi si "samme hvordan du betaler regningene dine, om det er med stjelte penger eller ikke så lenge de blir betalt" Ja dårlig eksempel, men orker ikke å tenke ut et annet. Patetisk å sitte å mene når og om en abort er forsvarlig? SOm jeg skrev i den andre tråden så syntes jeg dette temaet er vanskelig, men jeg sntes ikke det er patetisk å mene at hvis noen BEVISST har sex uten å bruke prevansjon og blir gravid for å så ta abort, nei da er det ikke MORALSK forsvarlig.

Ikke akkurat det jeg mener igrunnen.. Men noen som ikke har vært i en situasjon der abort har vært noe en har vurdert som en aktualitet for seg selv av forskjellige årsaker, har ingen rett til å bedømme hvorvidt det er det riktige valget for noen å ta. Velger dog å tro at det er veldig få av dem som tar abort som ikke blir påvirket av det, før eller senere. Finnes sikkert unntak til den regelen, men-- uansett.

Jeg er for selvbestemt abort og sterkt imot dømming av de som får det utført. Man vet sjelden hele historien som ligger bak avgjørelsen til mennesket som tar det valget.

ORIGINAL: jonesie

Både og, men mest imot. Så lenge valget ikke er basert på egoistiske grunnlag. "Jeg føler ikke at jeg har festet ferdig"

Økonomi syntes jeg egentlig ikke er unnskyldning nok, med mindre man VIRKELIG sliter, siden etter mine erfaringer så går økonomien rundt på ett vis uansett. Sikkert noen som mener det motsatte.
Signerer. Er det slik at man må pga barnet er sykt eller man selv er syk osv,så er det noe annet.

ORIGINAL: Mette_Moj

imot, så sant det ikke er nødvendig på noen måte...

men bare et lite spørsmål...dere som mener at man ikke skal dømme dem som tar abort (mener det selv også altså) og som samtidig er for abort, mener dere at man dømmer folk bare fordi man selv er imot abort? det må jo være lov å være imot det uten at det betyr at man dermed fordømmer alle som gjør det? eller? bare et spørsmål altså, prøver ikke å krangle her[:)]

ORIGINAL: lykkeligemeg

men bare et lite spørsmål...dere som mener at man ikke skal dømme dem som tar abort (mener det selv også altså) og som samtidig er for abort, mener dere at man dømmer folk bare fordi man selv er imot abort? det må jo være lov å være imot det uten at det betyr at man dermed fordømmer alle som gjør det? eller? bare et spørsmål altså, prøver ikke å krangle her[:)]

Jeg mener ikke at de som er mot abort dømmer de som får det utført. Det er ikke enten/eller her . [:)]

ORIGINAL: Oktober07

Personlig er jeg imot, hvis noen spør meg svarer jeg at jeg er i mot. Men jeg kjefter ikke på de som velger å gjøre det eller er for det...
Men en ting vil jeg kommentere, ikke vondt ment, men dere som sier dere tror ikke folk gjør det for å bruke det som prevansjon og vi vet ikke grunnen for det....
Selfølgelig finnes det "gode" grunner for å ta abort, som voldtekt, misshandling.... og sikkert masse mer... Men det er fakta at folk bruker det som prenvasjon også, det er ikke fåtall av ganger det har blitt sagt at f.eks. de går på byen å ligger med hvem som helst med eller uten prevansjon, for det er jo ikke no problem, de kan jo bare gå å ta abort og skylde på voldtekt eller noe annet etterpå....
SELVFØLGELIG er det mange av dem som snakker sant, mener bare på at det er manga av dem som lyver også.... Dette er et stor og vanskelig tema, med utallig meninger... Det finnes sikkert tusenvis av "gyldige" grunner for å ta abort, akkurat som det gjør det den andre veien også...

Joda, selvfølgelig er det noen som utnytter loven og bruker det som prevensjon. Men det bør ikke gå utover de som ikke bruker det som prevensjon. Alle systemer utnyttes, dessverre, og heldigvis kan man ikke skjære alle over en kam.

Jeg er for selvbestemt abort.
Det er KUN kvinnen selv som kan ta avgjørelsen, ingen nemd eller "bedreviter" vet bedre enn hun selv.
Dersom vi sier det er greit at andre tar den avgjørelsen for oss, hva blir det neste? Gamle menn med skjegg som skal sitte og vurdere om DIN situasjon er så vanskelig som du synes? Som skal dømme og synse og føle seg selvrettferdige?
Det finnes grader av alt, men i det øyeblikket du åpner døren for at "noen" skal vurdere og dømme hva som er "riktig" i en annen persons situasjon, så er det vanskelig å stappe det marerittet tilbake i sekken.
"Vel, jeg er ikke sikker på om jeg er enig i at du trenger dette her..."

Selvfølgelig finnes det tomhjernede ungjenter som bruker abort som forsinket prevensjon. Men hva har du tenkt å gjøre med det? Tror du nødvendigvis det blir bedre om den samme tomhjernede bimboen blir sittende med fire unger hun ikke har lyst på? Som kanskje går for lut og kaldt vann, som har senskader fordi hun drakk og ga faen under svangerskapet, som blir født til tapere?
Abort er en utrolig vanskelig problemstilling, uten gode svar. Men i den grad jeg kan sette meg inn i situasjonen til dem som må ta dette vanskelige valget, vil jeg på ingen måte gjøre det vanskeligere for dem!
De få jeg kjenner som har gjennomgått en abort har på ingen måte tatt lett på dette, og har hatt kvaler i mange år etterpå. Allikevel er det bare én av dem som angrer, og det fordi hun lot en annen overtale seg...

Et sted må grensen for "rett til liv" gå, og vi har satt den til 12 uker.
Ja til selvbestemt abort - din kropp, ditt valg.

kurtine: ok, bra:) for er selv imot, men velger å ikke dømme dem som gjør det likevel, med mindre folk bare er ekstremt uansvarlige og bruker det som prevensjons som så mange har sagt her..:)

kurtine: ok, bra:) for er selv imot, men velger å ikke dømme dem som gjør det likevel, med mindre folk bare er ekstremt uansvarlige og bruker det som prevensjons som så mange har sagt her..:)

Det kalles å skille sak og person og når man holder det på det planet går det an å diskutere

nopes.. men mener det blir litt merkelig å føle at en har rett til å definere hvilke grunner som er "gode nok" til at andre skal kunne ta abort.

Jeg er for retten til selvbestemt abort, men det skulle vært meeeeeeeget sterke grunner for at jeg skulle benyttet meg av det selv (dvs, om det ikke var min forlovedes barn, så hade jeg nok gjort det (altså, voldtekt/misbruk. Utro er jeg ikke, så det ville vært ufrivillig fra min side, og derfor ville jeg nok kunne tatt abort pga overgrepet jeg hadde vært utsatt for)) Jeg hadde en prat me han som nå er min forlovede da vi var svært ferkse, omkring "hva om pillene svikter, og jeg likevel blir gravid?" og vi var heldigvis enige om at selv om det ikke ville være ideelt, så ville vi da blitt foreldre. Å ha den sikkerheten, gjorde meg i stand til å

Men uansett er jeg absolutt for den retten vi har til selvbestemt abort, og vil ikke sette meg til dom over hva andre velger.

(men jeg blir trist når jeg tenker på de som bruker det nærmest som prevensjon, man kan forebygge litt der ja... Likevel, er det virkelig bedre for barnet å fødes inn i en situasjon der det ikke er ønket, av en mor som ikke vil/kan ta seg av det?)

Back
Topp