For aller første gang

For ei nydelig frøken[emoji7][emoji7][emoji177] Og som flere har sagt, det viktigste er å være en god mamma og det er du uavhengig om du gir morsmelk eller tillegg kjære du[emoji177][emoji177]

Når mammaen har det bra så har bebis det bra[emoji177] Mamming framfor amming[emoji169][emoji106]
 
Jeg synes det var litt trist og sårt i starten når vi bestemte oss for å gi opp ammingen og kun gi MME men heldigvis gikk det raskt over :) Det var som du sier mer en lettelse over å ha tatt valget og ikke måtte ”styre” mer. Det begynte å gå på helsa løs. Det går fint med MME også og det er viktig at mor har det bra ❤️

Så bra at hun har begynte å sove litt mer :) Hun kommer nok til å sove enda litt lenger med kun MME også og fordelen med det er at man kan få avlastning!

Hun er så skjønn! :)
Takk :Heartred Veldig godt å kunne få avlasting ja. Nå må vi bare komme oss gjennom innkjøring av mme. J har slitt endel med magevondt siste dagene så prøver oss frem med malt og håper det hjelper så hun får gått på do!

For en søting alså!
Godt dere møter støtte hos hs så får dere la andre sine meninger prelle litt av..:happy:
Takk:HeartredForeløpig har det gått veldig fint og kjenner jo jeg heldigvis kan stå hundre prosent for avgjørelsen og at det er rett for oss så da blir det litt lettere hvis noen skulle mene noe annet :)

Så skjønn og blid jente :Heartred
Takk:Heartred hun er veldig blid og gir oss masse smil hver eneste dag! :love017

Jeg har og tatt valget (etter ørten betennelser) om å kun gi MME. Hadde veldig mange runder med megselv (og samboeren) i starten. Og sliter fremdeles litt med dårlig samvittighet. Var som deg redd for både hva hs, lege og andre ville si, men heldigvis har alle vært positive og det hjelper veldig på. Barnelegen sa til og med at han virkelig ikke skjønte hva jeg stresset med, de hadde jo helt fin melk på butikken. Og det har han helt rett i! Bedre å ha overskudd til å være mamma enn å slite seg helt ut pga amming!

Så nydelig og glad jente du har! [emoji4]
Takk:Heartred hun er jo så blid og glad at man kan ikke annet enn å smile :love017
Helt sant:Heartred det handler vel om at vi vil det beste for våre små og ønsker å ta rette valg og at det da kjennes utrygt å satse på noe nytt til man helt kan stole på at magefølelsen var rett :) hvordan går det med dere nå som dere gir flaske? Har det gått bra med magen til lille? Her sliter vi litt med å få henne til å bæsje de siste dagene så har begynt med malt. I går var hun veldig plaget så da ble det en dag og natt med mye gråt før det endelig kom.
 
For ei nydelig frøken[emoji7][emoji7][emoji177] Og som flere har sagt, det viktigste er å være en god mamma og det er du uavhengig om du gir morsmelk eller tillegg kjære du[emoji177][emoji177]

Når mammaen har det bra så har bebis det bra[emoji177] Mamming framfor amming[emoji169][emoji106]
Takk:Heartred
Ja det var akkurat det at jeg ikke kjente jeg hadde overskuddet jeg trengte lenger til å gi henne det både jeg og hun trengte i hverdagen da alt fokuset ble på ammingen og måltidene i løpet av dagen. Må si igjen at jeg er så imponert over jobben du har lagt ned for å få ammingen til å fungere og er så glad dere nå har fått det slik dere ønsker det:Heartred
 
Takk[emoji813]red
Ja det var akkurat det at jeg ikke kjente jeg hadde overskuddet jeg trengte lenger til å gi henne det både jeg og hun trengte i hverdagen da alt fokuset ble på ammingen og måltidene i løpet av dagen. Må si igjen at jeg er så imponert over jobben du har lagt ned for å få ammingen til å fungere og er så glad dere nå har fått det slik dere ønsker det[emoji813]red
Viktigste er å gjøre det som gir overskudd, mammajobben er slitsom nok i seg selv[emoji177][emoji177] Syns du har gjort et godt valg jeg som du kan være stolt av. Du har holdt ut kjempelenge før du gikk over til mme [emoji4]

Jeg har vært kjempeheldig som har hatt mye melk og pumpevennlige pupper fra dag 1. Har ikke blitt sår eller fått betennelser så det var nok derfor jeg holdt ut[emoji4] Hadde jeg slitt med å få ut melk eller blitt sår så hadde det blitt tillegg ganske kjapt her [emoji4][emoji111]
 
Takk :Heartred Veldig godt å kunne få avlasting ja. Nå må vi bare komme oss gjennom innkjøring av mme. J har slitt endel med magevondt siste dagene så prøver oss frem med malt og håper det hjelper så hun får gått på do!


Takk:HeartredForeløpig har det gått veldig fint og kjenner jo jeg heldigvis kan stå hundre prosent for avgjørelsen og at det er rett for oss så da blir det litt lettere hvis noen skulle mene noe annet :)


Takk:Heartred hun er veldig blid og gir oss masse smil hver eneste dag! :love017


Takk:Heartred hun er jo så blid og glad at man kan ikke annet enn å smile :love017
Helt sant:Heartred det handler vel om at vi vil det beste for våre små og ønsker å ta rette valg og at det da kjennes utrygt å satse på noe nytt til man helt kan stole på at magefølelsen var rett :) hvordan går det med dere nå som dere gir flaske? Har det gått bra med magen til lille? Her sliter vi litt med å få henne til å bæsje de siste dagene så har begynt med malt. I går var hun veldig plaget så da ble det en dag og natt med mye gråt før det endelig kom.

Vi tok det veldig gradvis med overgangen til kun MME. Hun fikk en del ferdigblandet nan i starten og det gikk veldig fint, men når vi gikk over til pulver slet hun med magen. Vi prøvde med malt, men følte ikke det hadde noe særlig effekt. No har vi gått over til hipp og føler hun sliter mindre med magen, har fulle bleier 1-3 ganger om dagen. Eneste er at hun sover litt kortere på natten, men det har nødvendigvis ikke noen sammenheng. Skal ihvertfall prøve hipp noen uker til før vi ser om vi må prøve en annen eller ikke.

Hvordan går det med deres lille no? Er magen bedre?
 
Vi tok det veldig gradvis med overgangen til kun MME. Hun fikk en del ferdigblandet nan i starten og det gikk veldig fint, men når vi gikk over til pulver slet hun med magen. Vi prøvde med malt, men følte ikke det hadde noe særlig effekt. No har vi gått over til hipp og føler hun sliter mindre med magen, har fulle bleier 1-3 ganger om dagen. Eneste er at hun sover litt kortere på natten, men det har nødvendigvis ikke noen sammenheng. Skal ihvertfall prøve hipp noen uker til før vi ser om vi må prøve en annen eller ikke.

Hvordan går det med deres lille no? Er magen bedre?

Vi synes også det virket som hun fikk vondt i magen av Nan og byttet til Hipp ganske kjapt. Det har fungert fint :)
 
Vi tok det veldig gradvis med overgangen til kun MME. Hun fikk en del ferdigblandet nan i starten og det gikk veldig fint, men når vi gikk over til pulver slet hun med magen. Vi prøvde med malt, men følte ikke det hadde noe særlig effekt. No har vi gått over til hipp og føler hun sliter mindre med magen, har fulle bleier 1-3 ganger om dagen. Eneste er at hun sover litt kortere på natten, men det har nødvendigvis ikke noen sammenheng. Skal ihvertfall prøve hipp noen uker til før vi ser om vi må prøve en annen eller ikke.

Hvordan går det med deres lille no? Er magen bedre?
Magen har dessverre ikke blitt noe bedre her:sorry: Fikk en bæsjebleie i går etter tre store doser malt og dagen før hadde det gått to dager før det kom i en stor eksplosjon etter å ha fått malt over flere ganger. Har kjøpt inn nan sensilac så tenker å gi det et forsøk nå. Ser at mange kan bli forstoppet av malten også pga gluten så har ikke lyst å måtte gi så store mengder. Er også dumt å måtte gi masse malt for å få det ut av henne i stedet for at magen jobber selv! Har gitt mange små doser også men da skjedde det ingenting. Hun har ikke slitt med gulp eller luft på hipp så sånsett kjipt å måtte bytte men hun presser for livet dagen lang og får helt sjokk når hun endelig bæsjer, pustebesvær, så vil ikke ha det sånn over langen. Krysser fingrene for at nan sensilac blir bedre!
 
Magen har dessverre ikke blitt noe bedre her:sorry: Fikk en bæsjebleie i går etter tre store doser malt og dagen før hadde det gått to dager før det kom i en stor eksplosjon etter å ha fått malt over flere ganger. Har kjøpt inn nan sensilac så tenker å gi det et forsøk nå. Ser at mange kan bli forstoppet av malten også pga gluten så har ikke lyst å måtte gi så store mengder. Er også dumt å måtte gi masse malt for å få det ut av henne i stedet for at magen jobber selv! Har gitt mange små doser også men da skjedde det ingenting. Hun har ikke slitt med gulp eller luft på hipp så sånsett kjipt å måtte bytte men hun presser for livet dagen lang og får helt sjokk når hun endelig bæsjer, pustebesvær, så vil ikke ha det sånn over langen. Krysser fingrene for at nan sensilac blir bedre!

Uff, stakkars! Håper det blir bedre :)

Nathalie har bare hatt én bæsjebleie om dagen frem til nylig men så har hun ikke slitt med å få det ut heller, da, og da blir det jo noe annet.
 
Uff, stakkars! Håper det blir bedre :)

Nathalie har bare hatt én bæsjebleie om dagen frem til nylig men så har hun ikke slitt med å få det ut heller, da, og da blir det jo noe annet.
Hun er nå god og da og holder humøret oppe men kommer over henne til tider når hun blir frustrert over å ikke få noe ut. Kan jo ikke være noe godt:oops:Ja ikke sant, skal være fornøyd så lenge hun har en om dagen! :)
 
Oh happy day! Jeg la meg halv elleve i går fordi jeg var så sliten og mannen min og J ble oppe og han ga kveldsflaske halv tolv. Så sov hun fil fire (!) og spiste en flaske, sovna med en gang og sov til åtte! :woot: Kan ikke huske sist jeg har sovet så mye. Og for å toppe det hele: da hun var ferdigspist på morningen nå kom det en bæsjebleie helt av seg selv :joyful: etter tre flasker nan sensilac uten malt eller noe så kan vi jo håpe det nå har løst seg. Så dette blir en bra dag! :cat:
 
Hurra for bæsjebleie:)
Lenge siden jeg har lest i dagboken din nå. Men ser at det har skjedd litt av hvert.
Først av alt. Helledussan for et nydelig smil:Heartred ikke rart hun sjarmerer deg i senk:p

Angående amming så høres det ut som du har tatt et riktig valg for deg og ditt barn. Og hva andre skulle mene om ditt valg, skal du ikke bry deg om. Tenk så koselig for pappaen og kunne hjelpe til litt mer også. Og den nærheten med flaske-mating er jo så koselig.
 
Ting jeg synes vi har fått gode rutiner på og som fungerer bra:) :
Flaskemating, måltider og bleier- spiser 140ml hver tredje time ca, jeg og mannen bytter på å gi og vi har godt system på vasking og koking og har kjøpt tidenes vidundermaskin; baby brezza! :joyful: Gir en dæsj malt i morgen og kveldsflaska og har nå en bæsjebleie om dagen, hurra! :happy:
Nattsoving og mat- kveldsstell og tran mellom 19/20 før hun bysses i søvn eller sover i bæresele. Gir så kveldsflaske på senga i 23 tiden og hun sover da videre i senga vår eller i egen seng. Våkner for mat mellom 3/4 før morgenflasken i 7/8 tida.
Bilkjøring og besøk - Har nå vært på to langturer i bil på fire og tre timer og det har gått veldig bra. Hun klarer fint å være våken og kose seg og sover også godt i bilen. Da vi kjørte på kvelden sov hun tre timer i strekk uten problem. Går fint på besøk hos andre og hun slapper bedre av nå enn tidligere og klarer å spise og sove som vanlig selv om vi er borte og også være selskapelig og sjarmerer stort sett besøket i senk :)

Ellers er hun bare så sjarmerende og morsom å være med for tiden og smiler masse og kan nå ha lange "samtaler" med henne hvor hun pludrer i vei. Sterk i nakken og holder hodet sitt godt og begynner virkelig å bli bevisst hender og føtter og har siste uka blitt veldig fascinert av beina sine. Er på babysang på torsdager og der koser hun seg veldig :) Veldig godt at nettene nå har blitt rutine så nå prøver vi å få til dagsovingen litt bedre og finne rutine på trilleturer da det ofte blir stor frustrasjon i vogna..
og så er det så deilig at det begynner å bli vår! :smiley-bounce015 God påske!
 
J er nå over 10 uker allerede og nå nærmer det seg endelig at jeg blir klarert for trening igjen etter ks! Hurra! Prøver å ha fokus på det som går bra for tiden for er endel tunge tanker og lite krefter. Føler meg konstant sliten og vond i kroppen og nå kommer vi oss ikke så mye ut heller siden hun har bestemt seg for å ikke like trilleturer for øyeblikket.. Sliter litt med tilbakevendene tanker fra fødselen og merker det tar meg igjen nå som amming og matstyr har roet seg og rutinenene begynner å sitte. Frem til nå har det liksom havnet lenger bak i køen men nå er det mer rom for det:sorry: Brøt helt sammen i går kveld og fikk endelig fortalt mannen min om hvordan jeg har det etter å ha skrubbet hele badet for å få tankene over på noe annet. Skal avtale med hs nå etter påske så vi får pratet skikkelig gjennom fødselen igjen for det er deffinitivt ikke ferdig prosessert og føler veldig på at det har påvirket så veldig mye av hele barseltiden.

Virker heldigvis som vi nå er kommet oss gjennom utv.trinn to og J er så mye mer våken og fokusert og klarer å sovne uten konstant byssing på dagtid og i natt sov hun hele natten i krybba si, fem timer om gangen! Og i går lo hun for første gang så hun lyser heldigvis opp hverdagen til tross for alt annet:Heartred
 
Vondt å høre at du ikke har det helt enkelt om dagen. Håper hs tar tak i det. Men kanskje det er en jordmor du heller burde snakke med?

Godt at rutiner faller på plass, og at lillemor koser seg. Er virkelig stas nå når de begynner å «gi» så mye av seg selv[emoji813]️
 
Vondt å høre at du ikke har det helt enkelt om dagen. Håper hs tar tak i det. Men kanskje det er en jordmor du heller burde snakke med?

Godt at rutiner faller på plass, og at lillemor koser seg. Er virkelig stas nå når de begynner å «gi» så mye av seg selv[emoji813]️
:HeartredGår opp og ned men prøver å bli flinkere på å sette pris på alt som er bra i løpet av dagene og heller samle på det, men det er ikke alltid like lett. Er heldig sånn sett da hun vi går til på hs er både helsesøster og jordmor :) må prøve å finne en dag mannen kan være med også da jeg tror det kan være lurt at vi er der begge to siden begge var med på fødselen også.

Er helt ubeskrivelig godt at nettene nå har blitt faste rutiner og at hun ikke gråter om kveldene mer! Hvordan går det med dere?:Heartred
 
:HeartredGår opp og ned men prøver å bli flinkere på å sette pris på alt som er bra i løpet av dagene og heller samle på det, men det er ikke alltid like lett. Er heldig sånn sett da hun vi går til på hs er både helsesøster og jordmor :) må prøve å finne en dag mannen kan være med også da jeg tror det kan være lurt at vi er der begge to siden begge var med på fødselen også.

Er helt ubeskrivelig godt at nettene nå har blitt faste rutiner og at hun ikke gråter om kveldene mer! Hvordan går det med dere?:Heartred

Sikkert lurt. Det sies vell så at det er viktig å legge fødselen bak seg. Spesielt om en en dag skulle ønske flere barn. Jeg føler min fødsel skjedde så fort at jeg ikke hang med i de hele. Men har ikke orket å ta tak i det. Jeg husker ingenting ifra fødselen. Tenkte jeg skulle titte litt i sykehus journalene for å se om jeg kan bli litt klokere da. Men nå skal jeg ikke ha flere barn. Så for min del så betyr det ikke ikke så mye.

Med oss går det heldigvis mye bedre. Spedbarnstiden har sin sjarm. Men jeg holder en knapp på denne tiden jeg. Når man faktisk forstår babyen litt bedre[emoji85]
 
Sikkert lurt. Det sies vell så at det er viktig å legge fødselen bak seg. Spesielt om en en dag skulle ønske flere barn. Jeg føler min fødsel skjedde så fort at jeg ikke hang med i de hele. Men har ikke orket å ta tak i det. Jeg husker ingenting ifra fødselen. Tenkte jeg skulle titte litt i sykehus journalene for å se om jeg kan bli litt klokere da. Men nå skal jeg ikke ha flere barn. Så for min del så betyr det ikke ikke så mye.

Med oss går det heldigvis mye bedre. Spedbarnstiden har sin sjarm. Men jeg holder en knapp på denne tiden jeg. Når man faktisk forstår babyen litt bedre[emoji85]
Ja man bør vel legge det bak seg, men for min del er jeg og litt redd for å gjøre det og at alt skal komme opp igjen hvis jeg noen gang skulle bli gravid igjen. Vet jo ikke om jeg takler å gå gjennom en fødsel igjen og det skremmende er jo at man ikke vet hvordan man tar det før man er midt i det,og ikke har noen utvei..Er jammen ikke lett med verken rask eller langvarig fødsel!


Enig med deg, liker det bare bedre å bedre nå som vi virkelig blir kjent med henne som person og får litt mer rutiner på ting også :)
 
Uff, i dag er det en skikkelig skrikedag med voldsom gråting og det gjør så inderlig vondt i mammahjertet:sorry::Heartred prøver hardt å tenke på gårsdagen som var så veldig fin og huske på at det går over.
 
Back
Topp