Flere?

Håpefull93

Betatt av forumet
Hei. Første gang jeg publiserer noe her på generelt. Men er ingen i termingruppa mi som har det jeg har så da prøver jeg her :angelic: Jeg lurer rett og slett på om det er noen av alle dere her inne som har antifosfolipidsyndrom, slik som meg? Hadde vært fint å kunne dele litt erfaringer, og for min del, kanskje få litt svar på ting jeg lurer på :)
 
Hei. Første gang jeg publiserer noe her på generelt. Men er ingen i termingruppa mi som har det jeg har så da prøver jeg her :angelic: Jeg lurer rett og slett på om det er noen av alle dere her inne som har antifosfolipidsyndrom, slik som meg? Hadde vært fint å kunne dele litt erfaringer, og for min del, kanskje få litt svar på ting jeg lurer på :)
Har det ikke vil dytte også :) kan jeg spørre hva det er?
 
Må spørre; Er det det samme som Lupus? Prøvde Google hva det er for noe og fikk bare opp masse rart på tyrkisk og spansk.
 
Har det ikke vil dytte også :) kan jeg spørre hva det er?
Det er en autoimmun blodsykdom, som gjør at blodet mitt danner antistoffer mot antifosfolipider slik at blodet mitt klumper seg, blir klissete og lettere danner blodpropper. Det er ganske trøblete med graviditet hvis man har dette. Takk for dytten :)
 
Må spørre; Er det det samme som Lupus? Prøvde Google hva det er for noe og fikk bare opp masse rart på tyrkisk og spansk.
Det er vel omtrent det samme som en form for lupus som heter lupus antikoagulant. Det var slik det ble oppdaget i hvertfall, at jeg testet positivt på lupusprøver etter jeg hadde MA i uke 19 i mars i fjor. Det går på blodets evne til å koagulere i allefall. Danner antistoffer mot fosfolipider i blodet som gjør det klumpete/klissete og at jeg lettere danner blodpropper.
 
Det er en autoimmun blodsykdom, som gjør at blodet mitt danner antistoffer mot antifosfolipider slik at blodet mitt klumper seg, blir klissete og lettere danner blodpropper. Det er ganske trøblete med graviditet hvis man har dette. Takk for dytten :)
Oj. Hørtes ikke bra ut. Hvordan går det å være gravid nå? Hva er risikoen og hvilke oppfølging får du?
 
Oj. Hørtes ikke bra ut. Hvordan går det å være gravid nå? Hva er risikoen og hvilke oppfølging får du?
Nå har jeg kommet til uke 33+2 og foreløpig har det gått helt fint. Det er et høyrisikosvangerskap og jeg blir tett fulgt opp på sykehus med ultralyder og nå fremover ctg-registreringer. Så føler meg veldig trygg egentlig. Har gått på blodfortynnende sprøyter to ganger om dagen siden positiv test og skal ta det hele veien. Risikoen er gjentatte aborter, dødfødsel, for tidlig fødsel, preeklampsi, lav fødselsvekt. Jeg støtte på mitt første problem på kontroll på sykehuset i går, da fant de at gjennomstrømmingen i navlesnoren er litt dårlig og babyen virket litt slapp + at han ligger på -15% i vekst, så skal tilbake i morgen. Derfor jeg tenkte jeg skulle se om noen andre har det og hvordan svangerskap har gått for de, om de har gått til termin eller har blitt satt i gang tidlig og slikt.
 
Nå har jeg kommet til uke 33+2 og foreløpig har det gått helt fint. Det er et høyrisikosvangerskap og jeg blir tett fulgt opp på sykehus med ultralyder og nå fremover ctg-registreringer. Så føler meg veldig trygg egentlig. Har gått på blodfortynnende sprøyter to ganger om dagen siden positiv test og skal ta det hele veien. Risikoen er gjentatte aborter, dødfødsel, for tidlig fødsel, preeklampsi, lav fødselsvekt. Jeg støtte på mitt første problem på kontroll på sykehuset i går, da fant de at gjennomstrømmingen i navlesnoren er litt dårlig og babyen virket litt slapp + at han ligger på -15% i vekst, så skal tilbake i morgen. Derfor jeg tenkte jeg skulle se om noen andre har det og hvordan svangerskap har gått for de, om de har gått til termin eller har blitt satt i gang tidlig og slikt.
Ingen erfaring dessverre. Men mammaen min måtte gå på blodfortynnende sprøyter gjennom hele sitt siste svangerskap. Fordi hu hadde blodpropp når jeg var liten uten at de fant ut hvorfor. Hu fikk en helt frisk baby på 5,5 kg [emoji23]
 
Ingen erfaring dessverre. Men mammaen min måtte gå på blodfortynnende sprøyter gjennom hele sitt siste svangerskap. Fordi hu hadde blodpropp når jeg var liten uten at de fant ut hvorfor. Hu fikk en helt frisk baby på 5,5 kg [emoji23]
Så bra det gikk bra for mammaen din :) Nå blir nok ikke det helt det samme, da det trolig var helt tilfeldig at hun hadde blodpropp og ikke noe sykdom som lå bak det.
 
Det er en autoimmun blodsykdom, som gjør at blodet mitt danner antistoffer mot antifosfolipider slik at blodet mitt klumper seg, blir klissete og lettere danner blodpropper. Det er ganske trøblete med graviditet hvis man har dette. Takk for dytten :)
Det er en utfordring. Hvordan blir det da med fødselen forholdt til blodtap?
 
Har leiden mutasjon jeg da. Blodpropp har jeg da hatt, men ikke i svangerskap. Gått på blodfortynnende gjennom begge. Har ikke mistet noen av gangene. Ene ble født uke 35 da grunnet sf. Jeg har fått mye ekstra kontroller pga leiden mutasjon og med nr 2 enda flere pga sfen med nr 1 uten. Men hu ble født uke 39 da.

Jeg ble igangsatt med nr 1. Og fikk ikke blodfortynnende den dagen. Mista helt normalt med blod.

Jeg tok blodfortynnende med nr 2 frem til dagen jeg føda. Så der fikk jeg ikke epidural pga faren for å blø i ryggen av den da. Så hu ble født uten smertestillende da.

Litt usikker på om jeg var til hjelp nå da. Men vi har da litt til felles som jeg kan se ang blodet vårt da. [emoji4]
 
Nå har jeg blitt lagt inn på sykehuset. Jeg var jo som sagt tidligere her inne på kontroll i går, hvor ting ikke var helt optimalt, så skulle jeg egentlig tilbake i morgen. Men pga det har vært litt rolig i magen i dag så dro vi inn nå i kveld. Og da ble de enige om at han ikke bør være så mye lenger inni magen. Derfor har jeg fått lungemodningssprøyte siden jeg ikke har kommet meg til uke 34 enda, og det vil bli forløsning i løpet av de nærmeste dagene. Mest sannsynlig med keisersnitt sa legen. Uff, kjenner at dette kom litt brått på, var ikke helt klar for dette.
 
Uff da. Ingen er klar for det. Husker jeg fikk tidenes panikk når de fortalte meg jeg skulle føde uke 34+6. Hyperventilerte og fullstendig panisk. Men det hele gikk veldig godt og var under full kontroll [emoji169]

Masse lykke til [emoji169][emoji169]
 
Uff da. Ingen er klar for det. Husker jeg fikk tidenes panikk når de fortalte meg jeg skulle føde uke 34+6. Hyperventilerte og fullstendig panisk. Men det hele gikk veldig godt og var under full kontroll [emoji169]

Masse lykke til [emoji169][emoji169]
Tusen takk :)
 
Nå har jeg kommet til uke 33+2 og foreløpig har det gått helt fint. Det er et høyrisikosvangerskap og jeg blir tett fulgt opp på sykehus med ultralyder og nå fremover ctg-registreringer. Så føler meg veldig trygg egentlig. Har gått på blodfortynnende sprøyter to ganger om dagen siden positiv test og skal ta det hele veien. Risikoen er gjentatte aborter, dødfødsel, for tidlig fødsel, preeklampsi, lav fødselsvekt. Jeg støtte på mitt første problem på kontroll på sykehuset i går, da fant de at gjennomstrømmingen i navlesnoren er litt dårlig og babyen virket litt slapp + at han ligger på -15% i vekst, så skal tilbake i morgen. Derfor jeg tenkte jeg skulle se om noen andre har det og hvordan svangerskap har gått for de, om de har gått til termin eller har blitt satt i gang tidlig og slikt.
Jeg har ikke samme sykdom, men jeg hadde en morkake full av blodpropper som følge av preeklampsi og truende eklampsi. Leit å høre at du har et forholdsvis tøft svangerskap, men kan trøste deg med en ting tror jeg [emoji4] Vekst på - 15% er helt innenfor normalen, og man kan gå ganske langt før noe må gjøres! Om det hjelper. Min datter sluttet å vokse i mellom uke 29/30. Da lå hun helt på kurven. Det har først i uke 32 med et avvik på - 25% at legene viste snev av bekymring. En veksthemming som det kalles kan også snu, da babyer ofte vokser i rykk og napp - spesielt mot slutten. Og skulle man være uheldig, så går det veldig ofte bra. Det er både skremmende og tøft å føde en eventuell dysmatur baby, men som en liten oppmuntring kom min lille trollunge 34+5 med et avvik på - 40%. Frisk som en fisk sånn sett. Men veldig lita. Hun har i dag CP, men det er ikke som følge av veksthemming, men heller andre utfordringer i svangerskapet. Hun fikk ligge der å kose seg i magen i 5 uker tross ingen vekst [emoji173]️ Apgar på 9-10-10 ved keisersnitt. Ønsker deg masse lykke til, og forsøk å senke skuldrene litt [emoji4] Foreløpig er du godt innenfor normalen [emoji4]
 
Nå har jeg blitt lagt inn på sykehuset. Jeg var jo som sagt tidligere her inne på kontroll i går, hvor ting ikke var helt optimalt, så skulle jeg egentlig tilbake i morgen. Men pga det har vært litt rolig i magen i dag så dro vi inn nå i kveld. Og da ble de enige om at han ikke bør være så mye lenger inni magen. Derfor har jeg fått lungemodningssprøyte siden jeg ikke har kommet meg til uke 34 enda, og det vil bli forløsning i løpet av de nærmeste dagene. Mest sannsynlig med keisersnitt sa legen. Uff, kjenner at dette kom litt brått på, var ikke helt klar for dette.
Ser at jeg svarte før jeg leste videre her. Så leit at du ble lagt inn [emoji173]️ Og at baby må ut før. Er det helt sikkert, eller er det føre var? Som jeg skrev i forrige innlegg så er det skummelt, men går somregel veldig, veldig bra [emoji173]️ Det er lov å kjenne på usikkerheten rundt det. Vi har et prematur underforum her inne, med mye fine historier og delte erfaringer også. Masse lykke til, jeg håper det går fint med både deg og baby!
 
Back
Topp