Flere som søker seg til ABC eller planlegger naturlig fødsel?

Leste også akkurat den :crybaby2 hadde akkurat skrevet ferdig søknaden min så ble veldig trist.. krysser fingrene for at fødselen skjer på en ukedag da…
 
Veldig nysgjerrig, men hvorfor velger noen å føde naturlig/uten medisinsk smertelindring? Fordeler/ulemper?
 
Veldig nysgjerrig, men hvorfor velger noen å føde naturlig/uten medisinsk smertelindring? Fordeler/ulemper?
For meg handler det om at jeg vil ha kontroll, og er redd for å miste det med medisinsk smertelindring. Jeg har nok også litt sykehusskrekk, så syns det føles mye trygger ut å skulle føde i et rom med dempet belysning, stor seng og badekar.
 
Veldig nysgjerrig, men hvorfor velger noen å føde naturlig/uten medisinsk smertelindring? Fordeler/ulemper?
for min del så har jeg født to ganger før, én med epidural og én uten noen form for smertelindring. Det var ikke frivillig, jeg kom på sykehuset med 6-7cm åpning og anestesilegen var opptatt med keisersnitt så de rakk ikke komme før jeg fødte. Jordmor vurderte å sette pudental (lokalbedøvelse med sprøyte rett i glufsa) men da hun skulle sjekke tilstanden så sa hun at jeg kunne heller bare presse én gang, så var babyen ute. Så da gjorde jeg det. Alt over på under 4 timer.

Første fødsel, den med epidural, tok over 15 timer. Da fikk jeg epidural på 4cm, og det tok fremdeles over 6 timer før baby kom.

Man kan ikke sammenligne direkte fødslene og si «den uten gikk fortere, så det er bedre» for det er ikke sånn det fungerer.

En bedre måte å formulere det på er «fødselen gikk så bra av seg selv at jeg ikke hadde behov for smertelindring» (selv om jeg ønsket det der og da).

Jeg merket også skikkelig forskjell på åpningsfasen/overgangsfasen med og uten epidural. Uten så skjønte jeg mye mer av hva kroppen prøvde å fortelle meg, jeg skjønte at hodet var helt nede og at det snart var tid for å presse. Med epidural måtte jordmødrene fortelle meg hva jeg skulle gjøre, nåe jeg skulle presse osv.

Det er også slik at epidural kan føre til at fødselen stopper litt opp, jeg vet ikke om det skjedde meg, men kroppen var definitivt mye mer sliten etter 15 timers fødsel enn etter kun 4 timer. Så hvis det å droppe epidural gjør at jeg har litt større sjanse for kortere fødsel, så velger jeg det. Gjør jo vondt uansett.
 
Jeg tror uansett man skal være forsiktig med å låse seg for mye til det ene eller andre. Ting kan skje som gjør at man må prioritere annerledes eller vike fra opprinnelig plan.

Jeg ønsket meg å kunne bruke badekar og styre fødsel så langt det gikk selv, men endte opp med valget mellom planlagt keisersnitt eller vaginal setefødsel. Valgte det siste, og fikk antibiotika, epidural, riedrypp, lystgass og den overvåkningssaken som man «skrur» inn i babyen. Fødselen ble fin likevel, og jeg ser fram til neste. Poenget mitt er bare at selv om man ser veldig klart for seg hvordan man ønsker det kan ting endre seg underveis, og jeg tror det er lurt å være åpen for det også. :)
 
Jeg tror uansett man skal være forsiktig med å låse seg for mye til det ene eller andre. Ting kan skje som gjør at man må prioritere annerledes eller vike fra opprinnelig plan.

Jeg ønsket meg å kunne bruke badekar og styre fødsel så langt det gikk selv, men endte opp med valget mellom planlagt keisersnitt eller vaginal setefødsel. Valgte det siste, og fikk antibiotika, epidural, riedrypp, lystgass og den overvåkningssaken som man «skrur» inn i babyen. Fødselen ble fin likevel, og jeg ser fram til neste. Poenget mitt er bare at selv om man ser veldig klart for seg hvordan man ønsker det kan ting endre seg underveis, og jeg tror det er lurt å være åpen for det også. :)

Dette var er godt svar. Jeg hdde også vaginal setefødsel siste og den var igangsatt, drypp, elektrode på baby og diverse - jeg følte at det var en veldig naturlig prosess likevel hvor jeg hadde full kontroll hele veien :D ❤️
Men ABC er uansett et fint tilbud da - når det fungerer. Synes de burde stenge den helt om alternativet er å stenge i helgene, det medfører jo bare ekstra stress rundt starten av fødselen om man må bekymre seg for å føde i helga. Helt tullete.
 
Veldig nysgjerrig, men hvorfor velger noen å føde naturlig/uten medisinsk smertelindring? Fordeler/ulemper?
Sniker.
Jeg hadde bestemt meg for å ikke ha smertelindring sist.
Fordi;
Epidural synes jeg er skummelt.
Og lystgass, gjorde at jeg mistet kontrollen; fordi jeg ble så susete i hodet at jeg ikke greide henge helt med.

Så, sist fulgte jeg kroppen istedenfor. Pustet og gikk rundt etter hvordan det føltes mest naturlig.
Jeg vil si at det er mye mer smertelindrende å være tilstede og ha kontroll; og å VITE hva som skjer, enn med lystgassen som bare surret til hodet.
Dessuten, ved å følge kroppen fremfor å "bli dyttet ned på en seng" av jordmødrene, så fikk jeg en langt mer naturlig fødestilling.
I motsetning til de andre, så ble det ingen rift eller klipping.

Så jeg kommer til å legge til rette for ingen smertelindring neste gang også.
 
Jeg tror uansett man skal være forsiktig med å låse seg for mye til det ene eller andre. Ting kan skje som gjør at man må prioritere annerledes eller vike fra opprinnelig plan.

Jeg ønsket meg å kunne bruke badekar og styre fødsel så langt det gikk selv, men endte opp med valget mellom planlagt keisersnitt eller vaginal setefødsel. Valgte det siste, og fikk antibiotika, epidural, riedrypp, lystgass og den overvåkningssaken som man «skrur» inn i babyen. Fødselen ble fin likevel, og jeg ser fram til neste. Poenget mitt er bare at selv om man ser veldig klart for seg hvordan man ønsker det kan ting endre seg underveis, og jeg tror det er lurt å være åpen for det også. :)
Takk for kommentar, jeg glemte å skrive om den biten!

For meg så ble det egentlig akkurat sånn som du beskriver - med første hadde jeg et «naivt» ønske om å føde uten, men endte opp med epidural ved første mulighet. Ved andre ville jeg ha epidural, men det var for sent, og i etterkant en bedre opplevelse.

Så det viktigste er å være fleksibel - ingen fødsler er like! Hvis jeg søker ABC ender jeg sikkert opp med KS denne gangen, hehe.
 
Dette var er godt svar. Jeg hdde også vaginal setefødsel siste og den var igangsatt, drypp, elektrode på baby og diverse - jeg følte at det var en veldig naturlig prosess likevel hvor jeg hadde full kontroll hele veien :D ❤️
Men ABC er uansett et fint tilbud da - når det fungerer. Synes de burde stenge den helt om alternativet er å stenge i helgene, det medfører jo bare ekstra stress rundt starten av fødselen om man må bekymre seg for å føde i helga. Helt tullete.
Når det gjelder delvis stenging av ABC er jeg enig, det skaper usikkerhet for de fødende om hvilket tilbud de får når og hvor.

Jeg skal ikke dit, så akkurat den bekymringen slipper jeg. Men at jeg samtidig vet hvor jeg skal når tiden er inne er betryggende i seg selv. sånn sett var det kjekt å måtte hentes med ambulanse første gang og jeg bokstavelig talt ble kjørt helt inn på undersøkelsesrommet. Slapp å tenke selv. :laughing002

Ble du satt i gang, altså? Trodde ikke de gjorde det ved setefødsel. Vi skulle diskutere det om jeg gikk over termin. Førstemann kom på termindato, så det rakk vi aldri.

Elektrode heter den skrutingen, ja! Gravidhjernen gjør seg ekstra gjeldende som syk, begrepene bare forsvinner ut av hodet mitt i dag. :dance018
 
Når det gjelder delvis stenging av ABC er jeg enig, det skaper usikkerhet for de fødende om hvilket tilbud de får når og hvor.

Jeg skal ikke dit, så akkurat den bekymringen slipper jeg. Men at jeg samtidig vet hvor jeg skal når tiden er inne er betryggende i seg selv. sånn sett var det kjekt å måtte hentes med ambulanse første gang og jeg bokstavelig talt ble kjørt helt inn på undersøkelsesrommet. Slapp å tenke selv. :laughing002

Ble du satt i gang, altså? Trodde ikke de gjorde det ved setefødsel. Vi skulle diskutere det om jeg gikk over termin. Førstemann kom på termindato, så det rakk vi aldri.

Elektrode heter den skrutingen, ja! Gravidhjernen gjør seg ekstra gjeldende som syk, begrepene bare forsvinner ut av hodet mitt i dag. :dance018

Nei, de kan gjøre det, kanskje helst på flergangs som er lettere å sette igang, men de unngår så langt det lar seg gjøre å sette igang setefødsel. Men jeg ble satt igang med baby i hodeleie - trodde vi :hilarious: så det var uoppdaget seteleie, var hodeleie på ultralyd to uker før så ingen vet helt når hun snudde seg, enten etter igangsetting eller en gang i løpet av de to ukene etter UL. Fant ut av det da vannet skulle tas på ved 5 cm åpning for å få litt fortgang, jordmødrene synes merkelig nok det var litt vanskelig å kjenne hodet.
Jeg hadde masse fostervann (såvidt innenfor normalområdet men) så tror det var derfor hun hadde plass til å snu seg mellom uke 36 og 38 :p
 
Nei, de kan gjøre det, kanskje helst på flergangs som er lettere å sette igang, men de unngår så langt det lar seg gjøre å sette igang setefødsel. Men jeg ble satt igang med baby i hodeleie - trodde vi :hilarious: så det var uoppdaget seteleie, var hodeleie på ultralyd to uker før så ingen vet helt når hun snudde seg, enten etter igangsetting eller en gang i løpet av de to ukene etter UL. Fant ut av det da vannet skulle tas på ved 5 cm åpning for å få litt fortgang, jordmødrene synes merkelig nok det var litt vanskelig å kjenne hodet.
Jeg hadde masse fostervann (såvidt innenfor normalområdet men) så tror det var derfor hun hadde plass til å snu seg mellom uke 36 og 38 :p
Aha, da blir det annerledes ja! :hilarious: Her hadde han nok ligget i seteleie leeenge, hadde karret seg godt til med ryggen mot høyre, som er omtrent det trangeste de kan ligge i magen. Var gjennom vendingsforsøk, målinger og hele pakka. Ble veldig godt ivaretatt syns jeg, har nok fått et litt gærent bilde av oppfølging før og under fødsel om man sammenligner med om han hadde ligget i hodeleie. Om denne også skulle vise seg å ligge i sete går jeg nok for setefødsel igjen. :)
 
Ang delvis stemning av ABC, så er det vel ikke sånn at alle som har søkt dit opplever usikkerhet? Ikke jeg hvertfall.

Jeg stoler på at det er et så godt fødetilbud på Ullevål uansett hvor jeg ender opp, så det føler jeg meg helt trygg på ☺️ selvfølgelig blir jeg glad om jeg får føde på ABC, men jeg MÅ jo ikke ha epidural, og kan vel komme med egne ønsker på vanlig fødestue også?

Tenker det er viktig å tenke gjennom hva som betyr mest for en selv, og kommunisere det tydelig med både partner og jordmor før fødsel - og skrive det ned i et fødebrev kanskje.
 
Ang delvis stemning av ABC, så er det vel ikke sånn at alle som har søkt dit opplever usikkerhet? Ikke jeg hvertfall.

Jeg stoler på at det er et så godt fødetilbud på Ullevål uansett hvor jeg ender opp, så det føler jeg meg helt trygg på ☺️ selvfølgelig blir jeg glad om jeg får føde på ABC, men jeg MÅ jo ikke ha epidural, og kan vel komme med egne ønsker på vanlig fødestue også?

Tenker det er viktig å tenke gjennom hva som betyr mest for en selv, og kommunisere det tydelig med både partner og jordmor før fødsel - og skrive det ned i et fødebrev kanskje.

Det er bra du har det sånn :)
For noen som har søkt ABC er det veldig viktig å vite at de får komme dit. For min egen del ville jeg tenkt at det var fint om abc i såfall var åpen og hvis ikke så går det bra med fødseavdeling også. Men altså, jeg har bare hatt ganske medikamentelle fødsler som har vært igangsatt, litt drypp underveis osv. kjempefine opplevelser for meg, men det er jo ikke en abc-fødsel i badekar :) så kanskje lett for meg å tenke at det ikke er så farlig siden noe annet har vært fint for meg - jeg tenker likevel at jeg anerkjenner de som synes denne usikkerheten rundt delvis stenging som utforutsigbart og stressende!

Håpe du får en god fødselsopplevelse enten det blir på abc eller fødeavdelingen ❤️
 
Det er bra du har det sånn :)
For noen som har søkt ABC er det veldig viktig å vite at de får komme dit. For min egen del ville jeg tenkt at det var fint om abc i såfall var åpen og hvis ikke så går det bra med fødseavdeling også. Men altså, jeg har bare hatt ganske medikamentelle fødsler som har vært igangsatt, litt drypp underveis osv. kjempefine opplevelser for meg, men det er jo ikke en abc-fødsel i badekar :) så kanskje lett for meg å tenke at det ikke er så farlig siden noe annet har vært fint for meg - jeg tenker likevel at jeg anerkjenner de som synes denne usikkerheten rundt delvis stenging som utforutsigbart og stressende!

Håpe du får en god fødselsopplevelse enten det blir på abc eller fødeavdelingen ❤️
Jeg forstår godt at man kan ha ulike følelser rundt dette, men tenker at dersom usikkerheten er stressende, så er det vel bedre å forsone seg tidlig med et alternativ med åpning alle dager - det er jo også et valg ☺️

Det er jo synd å stenge en delvis åpen klinikk, dersom det stadig er ønske og behov for den.

Takk♥️ iligemåde!
 
Hei @Havmusa , har du fått endelig tilbakemelding fra ABC? Venter i spenning, men frykter at de har enda mindre kapasitet nå i forbindelse med helgestenging:-(
 
Hei @Havmusa , har du fått endelig tilbakemelding fra ABC? Venter i spenning, men frykter at de har enda mindre kapasitet nå i forbindelse med helgestenging:-(
Hei, nei jeg har ikke fått noen annen beskjed enn at de har mottatt søknaden :/
Så jeg krysser fingrene, men er veldig trygg på at de har godt tilbud til fødende på Ullevål uansett hvor man havner - skulle det ende opp med helgefødsel blir det jo ordinær fødestue uansett☺️

Skal sette meg inn i de ulike utfallene som kan oppstå under fødsel (former for smertelindring, keisersnitt ++) da jeg tror det viktigste man gjør er å bevare roen og tilliten til at det skal gå bra uansett, men samtidig være forberedt på at det kanskje ikke blir slik man ser for seg☺️♥️
 
Kan ikke anbefale positiv fødsel kurs nok! Eller smertefri fødsel. Så mye nyttig kunnskap om hva som skjer i kroppen under fødsel og hvordan man jobber best med fødekreftene ❤️
Og at alle fødsler kan ende opp som positive uansett utfall, keisersnitt, igangsettelse, naturlig, smertelindring etc.
 
Hei, nei jeg har ikke fått noen annen beskjed enn at de har mottatt søknaden :/
Så jeg krysser fingrene, men er veldig trygg på at de har godt tilbud til fødende på Ullevål uansett hvor man havner - skulle det ende opp med helgefødsel blir det jo ordinær fødestue uansett☺️

Skal sette meg inn i de ulike utfallene som kan oppstå under fødsel (former for smertelindring, keisersnitt ++) da jeg tror det viktigste man gjør er å bevare roen og tilliten til at det skal gå bra uansett, men samtidig være forberedt på at det kanskje ikke blir slik man ser for seg☺️♥️
Hurra, i dag har jeg fått brev (helsenorge.no) om at jeg har fått plass på ABC!

Jeg er helt enig med deg at vi blir godt ivaretatt også på Ullevål uansett. Min første fødsel gikk jo strålende på vanlig fødeavdeling på Ullevål, januar 2021. Men håper selvfølgelig å kunne føde på ABC uansett, og så må man heller forberede seg mentalt på begge utfall

Jeg har tidligere anbefalt kurset Positiv fødsel her i tråden, det er GULL❤️
 
Back
Topp