Forrige svangerskap ringte jeg til en gynekolog jeg har hørt masse positivt om. Sa jeg akkurat hadde oppdaget at jeg var gravid, og lurte på om det var anledning til å bli fulgt opp gjennom svangerskapet hos de i stedet for hos fastlege. Dette var ikke noe problem, og jeg fikk alle mine legetimer hos denne gynekologen + timer hos jordmor. Jeg fikk 6-ukerskontroll, innsetting av spiral når den tid kom, uttak av spiral, og oppfølging pga prøving uten hell i over ett år hos den samme gynekologen.
Sendte mail (det har de begynt med nå i tillegg til telefonbestilling) da vi endelig fikk positive graviditetstester igjen, og har fått time til første konsultasjon med ul 8.oktober.
Har flere venninner som har gått hos samme gynekolog, men også flere som ikke har gjort annet enn å bli fulgt opp av fastlege og jordmor, og oul i uke 18.
For min egen del føles det helt rett og absolutt best å bli fulgt opp av gynekolog i stedet for fastlege, og for oss er det veldig beroligene, trygt og greit å få tidlig ultralyd ved første konsultasjon, og også ultralydoppfølging de kommende oppfølgingstimene hos lege.
Det er betryggende å se et bankende hjerte i uke 8, et foster i utvikling i uke 12, og ny "visning" i uke 18, selv om det sånn strengt tatt ikke er "nødvendig".
Jeg bekymrer meg mye, sånn generelt sett, og det å få jevnlig oppfølging og "visning" gjorde i alle fall at mitt forrige svangerskap var veldig fint. Jeg føler at min samboer også ble mer deltakende og inkludert i det hele når han også fikk sett hva som foregikk inni hormonballen
Dersom min gynekolog ikke hadde hatt anledning til å følge meg opp denne runden tror jeg nok helt klart at jeg hadde bestilt meg time hos privat slik at jeg kunne fått en grundig undersøkelse før oul i uke 18.