Fjord /i fjor

Ja vet at jeg fikk skikkelig god oppfølging et år jeg bodde i Narvik. Det året startet jeg på skolen som klassens dårligste elev, og gikk ut som en av klassens beste. Dessverre flyttet jeg tilbake til stedet jeg gikk i første klassen, og lærte knapt nye ting de neste 7 årene. Men hadde veldig mye å si at lærer hadde tid å så meg da jeg faktisk fikk hjelp. Og til tross for at jeg måtte jobbe mye med lekser og gjentakelser så gav det enorme resultater bare på et år. Så veldig trist at jeg mista all troa på meg selv igjen etter det året.

Håper troen er på vei tilbake nå da og at du ser deg selv som den enorme, ressursterke personen du er!

Håper troen er på vei tilbake nå da og at du ser deg selv som den enorme, ressursterke personen du er!

Ser vell ikke på meg selv som ressursterk, men har tenkt at det hadde vært fint å gått barneskolen på nytt igjen og hvor jeg kanskje nå ville klart å lært meg setningsoppbyggning, hvor å når komma og punktum skal inn. Og/å forskjellen. Og at folk ikke dør hver gang de leser gjennom setningene mine fordi jeg ikke har komma og punktum på rett plass. Nå trenger jeg jo ikke så bruke all tiden på å lære hvordan de vanlige ordene skrives å kan kun konsentrere meg om de tingene jeg ikke skjønte den gang fordi jeg hadde nok med å skjønne dobbel og enkel konsonant, og at jeg ikke puttet bokstaver på feil plass eller i det hele tatt skrev dem feil vei.

Jeg ser godt forskjell ja.. Og det jeg misliker sterkest i dagens språk, er "ord delings feil"!!! Noe så utrolig irriterende! De med dysleksi trenger ikke ta kommentaren til seg altså, der er det intet annet enn forståelse :-)

Jeg skjønner forskjellen, jeg forstår også forskjellen når jeg leser en setning med dette ordet, jeg forstår hva formidleren ønsker å formidle.
Jeg derimot blir så usikker når slike innlegg kommer jeg vet at jeg er en av de som skriver veldig dårlig. Jeg kan ikke norskgrammatikk jeg må Google for å hjelpe mitt barn på skolen med norsk grammatikk. Jeg har dysleksi, jeg burde kanskje holde meg unna slike fora for jeg skriver ikke perfekt og irriterer vettet av andre. Jeg tenker da at nei, ingen er perfekt andre sliter sikkert med noe jeg ikke sliter med.
Nei, du trenger da ikke holde deg unna, ingen trenger det. Det er et spørsmål om man vet forskjellen , ikke et hold deg unna om du ikke kan det innlegg.

«Hvem skal du til», der er det jo hvem. Men som en annen her skriver, at mannen hennes sier «hvem bil», når han egentlig mener «hvilken bil». Med legen blir det også «hvilken lege skal du til».

Som sagt, så er det dialekt. På min dialekt sier jeg «hvem bil, hvem lege» etc. Men jeg kan skrive korrekt norsk selv om jeg snakker dialekt;)

Liker ikke å være kjerringa mot strømmen her nå, men jeg må bare få si at jeg synes det er en uting å kritisere skrivefeil. Flere personer med dysleksi vegrer seg for å skrive på sosiale medier pga offentlig latterliggjøring. Og, der en tror at foreldre overfører sine slurvefeil til sine barn, kan det like mye handle om at dysleksi faktisk er arvelig.
Skrivefeil plager meg ekstremt mye, men kommenterer det sjelden eller aldri, jeg vet ikke hvorfor det er skrivefeil der. Dysleksi er ikke lett å overkomme.

Jammen, man sier jo heller ikke voksene...?
Hadde man enda skrevet det sånn det sies så hadde jeg skjønt det

Du, jeg sier d fort slik på grunn av dialekten, eller.... det kan høres slik ut på meg om du lytter og overtolker ;)

Jeg sliter selv med hvordan ord skal skrives til tider, men da er det ikke verre enn at jeg faktisk finner meg andre ord jeg bruker istedenfor det opprinnelige ordet :)

Jeg tror jeg også overtolker mange ord som kan høres ut som de har stumme, eller nesten stumme bokstaver. I fjor og fjord derimot har jeg lært. Sleit lenge med voksene og voksne da. Måne og måned og bøying av spessielt den siste kan være småproblematisk. Å jeg vet forskjellen at en teater sene, skal ha en c i seg, men finner aldri en passende plass til en c i det ordet, uannsett hvor jeg knør hode mitt rundt det, men vet det er et ord som skal ha om ikke c så en annen lite brukt bokstav som ikke gir mening.

Jeg klarer også ikke forstå at så mange skriver feil på "i fjor". Det som dog irriterer meg mest er når folk sier "hvem" istedenfor "hvilken" :shy:

Nei, du trenger da ikke holde deg unna, ingen trenger det. Det er et spørsmål om man vet forskjellen , ikke et hold deg unna om du ikke kan det innlegg.

Det handler egentlig ikke om det du spør om, for som du ser utvikler tråden seg til noe helt annet.
Du kan lese slike klassiske innlegg om at Gud det irriterer meg, hvorfor så vanskelig å skrive rett. Så legger de til og det gjelder selvfølgelig ikke de som har dysleksi. Det er tull at alle kan se hvem som har hva, når skolen bruker flere år på å finne ut av det, så sitter ikke de her inne å kan peke på den som har lese og skrivevansker.
Og jo da er det faktisk slik at andre irriterer seg over skrivefeil som også er lagd av de som sliter med sånt, man blir liksom fortalt hvor utrolig teite de er de som ikke kan skrive rett.

Jeg klarer også ikke forstå at så mange skriver feil på "i fjor". Det som dog irriterer meg mest er når folk sier "hvem" istedenfor "hvilken" :shy:
Vi er mange er som irriterer oss over denne «hvem» istedenfor «hvilken». Tilsynelatende er det en dialekt. Tror det er fra Østfold?

Tihii :) Tror mange kjenner seg igjen der. Jeg hadde aldri i verden "pirket" på det du skrev hvis jeg trodde du led av skriveproblemer. Det jeg skrev var også humoristisk ment selv om det var en bitteliten, grammatisk feil der. Er bra du har humor og skjønte det :)

Emojis er jo heldigvis et hjelpespråk der. Vår tids hieroglyfer :p
Tok det ikke slik heller, så ironien i det :)
Men når det er sagt, jeg er dyslektiker..

Vi er mange er som irriterer oss over denne «hvem» istedenfor «hvilken». Tilsynelatende er det en dialekt. Tror det er fra Østfold?

Det er i hvertfall i store deler av dalførene i Oppland og over mot Sogn. Og der lærer vi å skrive nynorsk. Med en helt annen måte å si og skrive det du kaller «hvem « og « hvilken». Jeg bruker ikke ordet «hvilken» i det hele tatt når jeg snakker.

Ja Østfold hvertfall.
«Hvem» når man mener «hvilken» skurrer i mine Østfold-ører, og jeg kan ikke si at jeg husker å ha hørt det særlig mye i oppveksten. Så det gjelder i såfall ikke hele fylket.

Når det gjelder temaet her ... ja, jeg vet hva fjord og fjor betyr og kan skrive det riktig. MEN det er mange andre ord-par jeg har ordentlig vanskelig for å skille: lenger/lengre, ennå/enda, ovenfor/overfor, og sikkert flere. Jeg vet hva som er forskjellen, men altså ikke hvilken sammenheng jeg bruker det ene eller det andre, så det er vel 50/50 sjanse for at jeg bruker de feil. Det handler ikke om at jeg ikke har forsøkt å lære meg det - det har jeg prøvd mange ganger. Men det fester seg bare ikke. Høyre/venstre, vannrett/loddrett øst/vest er heller ikke intuitivt for meg, men hvis jeg tenker litt, så klarer jeg det. Så jeg tror bare at hjernen min har litt vanskelig for slike par-begreper.

«Hvem» når man mener «hvilken» skurrer i mine Østfold-ører, og jeg kan ikke si at jeg husker å ha hørt det særlig mye i oppveksten. Så det gjelder i såfall ikke hele fylket.

Når det gjelder temaet her ... ja, jeg vet hva fjord og fjor betyr og kan skrive det riktig. MEN det er mange andre ord-par jeg har ordentlig vanskelig for å skille: lenger/lengre, ennå/enda, ovenfor/overfor, og sikkert flere. Jeg vet hva som er forskjellen, men altså ikke hvilken sammenheng jeg bruker det ene eller det andre, så det er vel 50/50 sjanse for at jeg bruker de feil. Det handler ikke om at jeg ikke har forsøkt å lære meg det - det har jeg prøvd mange ganger. Men det fester seg bare ikke. Høyre/venstre, vannrett/loddrett øst/vest er heller ikke intuitivt for meg, men hvis jeg tenker litt, så klarer jeg det. Så jeg tror bare at hjernen min har litt vanskelig for slike par-begreper.

Hopper på utfordringen og ser om dette blir rett: han kom ikke lenger, og de var ikke på stedet lengre. Ennå/enda brukes ganske mye om hverandre. Måtte jukse her og sjekke, er vist bare noen få tilfeller at man kun bruker enda og ikke kan bytte fritt mellom enda/ennå. Ennå er relatert til tid. Enda kan brukes uavhengig av om man snakker om tid.
Ovenfor-bokstavelig talt over noe. Overfor-her måtte jeg sjekke, og det er: sidestilt/tvers imot. Altså når to ting er på samme nivå/høyde. Bilen står overfor huset på tunet. Loftet ligger ovenfor stua.

Back
Topp