Fjord /i fjor

En annen feil jeg ser ganske ofte er «for» og «får».

Hadde en venninne på vgs som sendte meg melding og sa hun hadde kjøpt seg nytt «skjede» :hilarious:

Også er det en del vell og nokk og da/når er jo sjelden riktig - når man skal bruke da vel og merke.

Ja, den voksene har jeg sett blir mer og mer utbredt. Er det dialekt ?
Vet ikke om det er dialekt, men når folk skriver og sier «hvem lege skal du til», så får jeg fnatt. Samme om det er dialekt eller ikke, det gjør vondt ørene. Vet de ikke forskjell på «hvem» og «hvilken»??? Det samme med «de» og «dem». Utrolig mange som feiler her.

Liker ikke å være kjerringa mot strømmen her nå, men jeg må bare få si at jeg synes det er en uting å kritisere skrivefeil. Flere personer med dysleksi vegrer seg for å skrive på sosiale medier pga offentlig latterliggjøring. Og, der en tror at foreldre overfører sine slurvefeil til sine barn, kan det like mye handle om at dysleksi faktisk er arvelig.

I fjor var jeg OG badet i en fjord på Vestlandet ;)
(Verbet står ikke i infinitiv og skal derfor ikke ha infinitivsmerket å foran seg. Her brukes dessuten OG som binding mellom to verb: var og badet. Her blir det altså OG istedetfor Å). :smiley-angelic002

Vennlig hilsen en pirkete norsklærer :happy090
Det har du selvfølgelig helt rett i, beklager, pleier å være flink til å gjøre det riktig.
Satt bare med et utslitt hode oppi 2 jobb dokumenter mens jeg skrev

Liker ikke å være kjerringa mot strømmen her nå, men jeg må bare få si at jeg synes det er en uting å kritisere skrivefeil. Flere personer med dysleksi vegrer seg for å skrive på sosiale medier pga offentlig latterliggjøring. Og, der en tror at foreldre overfører sine slurvefeil til sine barn, kan det like mye handle om at dysleksi faktisk er arvelig.
Nå er det holdningen til egne skrivefeil jeg snakker om da.

Vet.
Min far var dyslektiker.
Jeg er dyslektiker.
Man misstenker at vår datter også er dyslektiker....

Jeg kjenner flere med dysleksi og de virkelig jobber hardt for å skrive riktig.
Som de sier mange av de, det er lett å se forskjell.

Når det gjelder språk, så starter vi alle på samme måte. Vi lytter og hermer lyder. Det kalles fonologi. Det er sånn barn starter å skrive. De skriver fonologisk (skriver som de hører): jei (jeg), kåmer/ kåmmer (kommer).... f. eks.

Når vi lærer, så lærer vi altså med ørene og forskning har hele tiden vist at over tid så forandrer språklyden seg. Ord har kommet til Norge fra andre land og vikinger la igjen norrøne ord i andre land. Der hvor mennesker er på reise er også språket på reise. Sånn har det alltid vært.

Nye generasjoner snakker forskjellig fra foregående. Sånn er det. Påvirkningene kommer av så mangt: fjernsyn og data, dialekter brukes mer som skriftspråk i tekstmeldinger og chat-funksjoner, vi reiser mer og vi har innflyttere fra mange, andre land.

Det man ser er at forandringene stort sett skjer i de store byene først og forflytter seg så til mindre byer, så til tettsteder og deretter ut til bygdene. Når forandringene har nådd til det punktet så vet man at slaget om språket er tapt og da blir som regel ny norm for rettskriving godkjent.

Så for å si det enkelt: om mange nok snakker samme feilen så kommer den feilen til å bli grammatisk akseptert til slutt dersom den blir brukt på feil måte i grammatikken også B-)

Så i framtiden så kan det hende at vi skører og skøper skylling. Ord med stumme endinger faller bort så hard blir har, fjord blir fjor, søskenbarn blir søskenebarn ...... hvem vet.

Sånn er språket og man kan aldri vite hvor det havner.

*Enkelt fortalt.

Fordi jeg spør om man vet forskjell? Ser ingen grunn til å reagere på det i grunn, det er bare et spørsmål.
Jeg kjenner flere med dysleksi og de virkelig jobber hardt for å skrive riktig.
Som de sier mange av de, det er lett å se forskjell.

Jeg gjør også det, og jeg jobber med det. Jeg mente ikke ditt innlegg personlig. Skrev at jeg reagerte totalt sett. No hard feelings!

Det har du selvfølgelig helt rett i, beklager, pleier å være flink til å gjøre det riktig.
Satt bare med et utslitt hode oppi 2 jobb dokumenter mens jeg skrev

Hehe :) Jeg skjønner deg godt! Du skal se hva de pølsefingrene her greier å trykke fram til tider. Tør nesten ikke innrømme at jeg er norsklærer enkelte ganger.

Det er bra med litt menneskelige skrivefeil for det gjør at terskelen for å skrive noe i et forum ikke blir prestasjonsbundet :)

Har selv et barn med dysleksi, tenker selvsagt på voksne med stavefeil. Mannen min sier "hvem" bil f.eks og jeg irettesetter han, men han tenker overhodet ikke over det og mener at jeg er pirkete:rolleyes::oops:

Vet ikke om det er dialekt, men når folk skriver og sier «hvem lege skal du til», så får jeg fnatt. Samme om det er dialekt eller ikke, det gjør vondt ørene. Vet de ikke forskjell på «hvem» og «hvilken»??? Det samme med «de» og «dem». Utrolig mange som feiler her.

Det er dialekt. Og jeg mener vi skrev det på nynorsk, men da skrev vi «kven skal du til». Mulig jeg husker feil, er 15 år siden jeg la om til bokmål. Men snakker fortsatt bred dialekt, og da sier jeg «kven»

Hehe :) Jeg skjønner deg godt! Du skal se hva de pølsefingrene her greier å trykke fram til tider. Tør nesten ikke innrømme at jeg er norsklærer enkelte ganger.

Det er bra med litt menneskelige skrivefeil for det gjør at terskelen for å skrive noe i et forum ikke blir prestasjonsbundet :)
Du skulle sett meg skrive uten retteprogram :P
Får tidvis ekstremt mange røde streker (er derfor jeg foretrekker å sitte på PC'n, ikke telefonen når jeg er på forum :rolleyes:

Back
Topp