Fjerne mandler i voksen alder

Fjernet de da jeg var 19. Hadde omtrent konstant halsbetennelse fra jeg var liten. Ble henvist for å ta de da jeg var 12 år, men det var visst litt ventetid kan du si! Synes ikke det var så ille i det hele tatt. Måtte sove over på sykehuset til neste dag, da var jeg egentlig klar for å dra rett på skolen for å slippe fravær, men min mor mente jeg skulle vente til mandag (ble operert en torsdag). Hadde ikke mer fravær enn de to dagene opr.dag+1.postopr.dag. Synes heller ikke det var så vondt. Ikke verre enn halsbetennelsene jeg hadde stort sett hele tiden før fjerningen. Spiste ikke akkurat knekkebrød den første uken etterpå, men myk mat gikk helt fint. Og det hjalp virkelig på halsbetennelsene, de har jeg ikke hatt mange av etterpå. Eneste "kjipe" er at før så følte jeg meg jo ikke syk før jeg nærmet meg 40 i feber, for jeg var så vant å gå rundt med feber/sykdom hele tiden, mens nå som jeg skjeldent er syk, så blir jeg skikkelig mannesyk så fort jeg er litt pjusk [emoji23]
8 års ventetid var det nok ikke altså ;)

Max uflaks ja!

Ingen operasjon er uten risiko dessverre.

Må ta meg en god prat med fastlegen før en eventuell henvisning. Men dette har jeg tenkt på i mange år. Fjernet deler av de med laser, men til ingen nytte..

Ville ikke nølt om jeg var deg. Er du mye plaget med halsbetennelse og særlig streptokokker så blir livet mye mye lettere etter å ha fjernet de kirurgisk.

Selv om ting ble som det ble med meg, og jeg fortsatt blir veldig sår i halsen om jeg jeg spiser noe som skraper litt, så angrer jeg ikke ett sekund.
Før jeg fjernet mandlene var jeg veldig mye syk og hadde mange sykedager og sykemeldinger i året. Nå har jeg så godt som ingen.
 
8 års ventetid var det nok ikke altså ;)

Ikke 8 år, 7 år. Sendte henvisning fra legen min til sykehuset da jeg var 12. Fikk time til ønh-lege på sykehuset da jeg var 14. Han så i halsen min i 2 sek og sa "de må ut, setter deg opp til operasjon". Fikk faktisk et "løfte" om at de skulle gjøre alt de kunne for at jeg skulle få fjernet de før jeg begynte på videregående mtp fravær. Da jeg var 17 (først året på vgs) fikk jeg innkalling til opr, men da jeg møtte opp var jeg visst "for syk" til å fjerne de. Ikke at jeg var mer syk enn jeg stort sett var hele tiden. Så måtte vente på ny time til operasjon. Den fikk jeg da jeg var 19 (siste året på vgs). Så jo. 7 år tok det.

Men bedre enn min bror. Han ventet og ventet på operasjon for å fjerne de, og fikk bare tilslutt et brev om at de fjernet han fra ventelisten fordi han hadde stått på den så lenge [emoji849]
 
Fordi det var så vondt etter?
Jeg var jo skikkelig uheldig med min ettertid. Infeksjon som resultatet ble innleggelse på sykehus i nestem 3 dager på morfin og antibiotika kur. Infeksjon er vondt ja, kunne ikke drikke vann en gang. Så fikk jeg styrtblødning et par uker etter, ny runde på sykehus. Men nå er jo alt bra, mye mindre syk enn før
 
Jeg var 18/19. Kronisk halsbetennelse! Glad jeg er ferdig med den operasjonen!
 
Ikke 8 år, 7 år. Sendte henvisning fra legen min til sykehuset da jeg var 12. Fikk time til ønh-lege på sykehuset da jeg var 14. Han så i halsen min i 2 sek og sa "de må ut, setter deg opp til operasjon". Fikk faktisk et "løfte" om at de skulle gjøre alt de kunne for at jeg skulle få fjernet de før jeg begynte på videregående mtp fravær. Da jeg var 17 (først året på vgs) fikk jeg innkalling til opr, men da jeg møtte opp var jeg visst "for syk" til å fjerne de. Ikke at jeg var mer syk enn jeg stort sett var hele tiden. Så måtte vente på ny time til operasjon. Den fikk jeg da jeg var 19 (siste året på vgs). Så jo. 7 år tok det.

Men bedre enn min bror. Han ventet og ventet på operasjon for å fjerne de, og fikk bare tilslutt et brev om at de fjernet han fra ventelisten fordi han hadde stått på den så lenge [emoji849]
Trodde virkelig ikke det var lov å ha så lang ventetid..
 
Hadde ofte vondt i halsen, selv om det ikke slo ut noe ved testing hos legen.. kunne dermed ikke få behandling for det.

Fjernet mandlene med laser da jeg var 22-23 år gammel, dvs «rota» sitter fremdeles igjen. Fikk lokal bedøvelse. Smertene etterpå var ikke så ille :)
 
Fjernet mandlene med laser da jeg var 22-23 år gammel, dvs «rota» sitter fremdeles igjen. Fikk lokal bedøvelse. Smertene etterpå var ikke så ille :)

Med laser?
Det har jeg allerede gjort, hjalp ikke på plagene
 
Min mann gjorde det som 20-åring. Han var sengeliggende og levde fra pille til pille til skorpene falt av på dag 10-11. Spiste kun is og kald suppe. Tror det var ganske vondt. Men han sluttet med halsbetennelser da [emoji6]
 
Back
Topp