Fjerne mandler i voksen alder

Ørkenrev

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
August 2018
Maiblomstene 2020
Junilykke 2020 ♡
Noen som har gjort dette?

Hvordan var det og hvorfor måtte du/ville du fjerne de?
 
Jeg gjorde det som 18åring.
Anbefaler deg bare å gjøre det om du absolutt må.
Gikk fra å være syk annenhver uke til nesten aldri.
Men kan ikke lyve. Det var helt ekstremt vondt leenge! Ikke greide jeg spise, drikke eller svelge smertestillende, så jah..
 
Gjorde det i 2012. Var vel 25 år da.
Måtte fjerne de etter veldig mye halsbetennelser. Fikk 8 stk på under ett år [emoji31]

Var helt greit å fjerne de. Jeg ble veldig kvalm av narkosen den gangen da. Har ikke hatt det problemet andre ganger.

Var hjemme i noen uker etterpå da. Var slit å få i seg mat og tror jeg gikk ned 8 kg på de ukene jeg sleit med å spise. Men formen var veldig grei etterpå da. Bare kvalm dagen operasjonen var.

Har ikke hatt antydning til halsvondt etterpå da [emoji16]
 
Min mann gjorde det pga flere halsbetennelser som påvirket astmaen i stor grad. Det gikk veldig greit. Smerter i etterkant, men det var verdt det. Han har ikke hatt mye problemer i ettertid.
 
Jeg gjorde det da jeg var 21år :inpain:
Slet veldig med luftveisinfeksjoner og halsbetennelse. Var veldig vondt og lå i 3 uker, men absolutt verdt det :happy:
 
Noen som har gjort dette?

Hvordan var det og hvorfor måtte du/ville du fjerne de?
Gjorde det som 26 åring. Mye halsbetennelse, over 7 ganger i året.
Men jeg vet nesten ikke om jeg ville ha gått igjennom den prosessen en gang til med fjerning. Jeg er glad det er over for å si det sånn
 
Gjorde det som 26 åring. Mye halsbetennelse, over 7 ganger i året.
Men jeg vet nesten ikke om jeg ville ha gått igjennom den prosessen en gang til med fjerning. Jeg er glad det er over for å si det sånn

Fordi det var så vondt etter?
 
Gjorde det i 2016. Var da 25 år. Helt utrolig vondt etterpå men glad jeg gjorde det for har nesten ikke hatt vondt hals siden og blir nå «bare» forkjølet og slipper halsbetennelse og feber ved hver forkjølelse. Var ca 1 1/2 uke med ekstremt vondt men heller det enn konstant sjuk.
 
Gjorde det for 4 år siden. Hadde alt gått bra så hadde det sikkert ikke vært så ille. Vet ikke om det er så lurt at jeg forteller ;)
 
Opererte ut mine for noen år tilbake, da var jeg 31. Både søsteren min og jeg tok dem som følge av at faren vår hadde fått toncillekreft og fastlegen mente det kunne være lurt å fjerne dem, om ikke bare for å være på den sikre siden.

Jeg skal ikke lyve, det var ikke akkurat behagelig og husker at jeg som tidligere ikke likte tanken på stikkpiller tok de uten å tenke meg om, når det var tid for det.

Når det er sagt, så hadde jeg trodd det ville være verre.. husker jeg hadde sett lillesøsteren min året før, som så vidt fikk i seg lunkent vann - mat kunne hun nesten ikke på halvannen uke..
Men selv gikk det fint, tror jeg spiste etter tre eller fire dager :p

Har ikke angret et sekund :)
 
Noen som har gjort dette?

Hvordan var det og hvorfor måtte du/ville du fjerne de?

Var sengeliggende syk med halsbetennelse (ikke strepto) som beveget seg ned til lungene og ga meg bronkitt hver eneste mnd. Var vel "frisk" en uke i mnd før jeg ble syk igjen. Operasjonen gikk bra. Var vondt de første dagene, så ble det enda litt mer vondt før det ble bedre igjen. Smertestillende hjalp, og det fungerte greit å bare ligge å slappe av i to tre uker. Hadde gjort det igjen uten tvil. Så verdt det. Ikke vært syk en eneste gang siden. Total livsforandring.
 
Mannen skal gjøre det grunnet ekstrem snorking. Men tror ikke jeg skal fortelle han hva jeg leser her, for da vil han vel ikke :p
Det er vel meg det blir værst for meg uansett, for når den mannen har vondt/er syk DA er det ille da!
:hilarious: Han var litt forkjølet i forrige uke og det var jo nesten så jeg måtte få stakkaren innlagt. :wacky:
 
Tok mine i 2008. Vondt ja men bedre enn fryktet. Gikk fra å ha mange halsbetennelser til ingen. Har riktignok fått noen halsbetennelser igjen de siste par årene, så helt uten er jeg ikke. Men langt færre.
 
Jeg tåler det! Infeksjon? [emoji30]

Ja.
Jeg var plaget med kraftig halsbetennelse og veldig veldig hovne mandler 8-10 ganger i året før. Det var planlagt at jeg skulle ta mandlene og jeg sto på venteliste. Men så fikk jeg kraftig halsbetennelse med streptokokker som ble så ille at jeg knapt fikk puste, mandlene var så hovne at de møttes på midten i halsen. Da valgte de å operere meg der og da.
Husker jeg fikn sånn ekkel likegladsaft mens jeg satt på kontoret med sykepleier. Den sovnet jeg av og jeg aner ikke hvordan de fikk meg inn på operasjonsommet eller operasjonsbordet. Stakkars folk måtte sikkert løfte meg eller noe.. Våknet etter operasjonen og hadde blødd endel så de beholdt meg på intensiven over natta.
Sendt hjem dagen etter, men ble i dårligere og dårligere form utover kvelden. Ringte til slutt 113 for jeg trodde virkelig jeg skulle dø. Ble litt problemer med å gjøre meg forstått for jeg klarte ikke å prate skikkelig eller fortelle adressen min. Klarte til slutt å komme meg ut og til naboen. Så fikk naboen 113 og de kom kjapt. Ble kjørt i full fart midt på natta til ett sykehus 1 time unna for lokalsykehuset kunne ikke ta meg imot av en eller annen grunn jeg aldri fikk med meg.. så husker jeg egentlig ikke mer..
Men jeg har blitt fortalt at jeg lå på intensiven i 2 dager og bare sov. Hadde crp på over 500 da jeg kom inn og halsen min var så hovne på utsiden at den sto like langt ut som haka.
Lå på sykehuset i 8 dager før jeg fikk dra hjem. Klarte ikke spise noe i det hele tatt på 3 uker ca, var så sår i halsen. Eneste jeg fikk i meg var sånne næringsdrikker man får kjøpt på apoteket. Tok 6 uker før jeg var i normal form igjen.
Tror neppe dette hadde skjedd om jeg ikke var syk i forkant.
Men jeg har ikke hatt en eneste halsbetennelse siden :)
 
Last edited:
Ja.
Jeg var plaget med kraftig halsbetennelse og veldig veldig hovne mandler 8-10 ganger i året før. Det var planlagt at jeg skulle ta mandlene og jeg sto på venteliste. Men så fikk jeg kraftig halsbetennelse med streptokokker som ble så ille at jeg knapt fikk puste, mandlene var så hovne at de møttes på midten i halsen. Da valgte de å operere meg der og da.
Husker jeg fikn sånn ekkel likegladsaft mens jeg satt på kontoret med sykepleier. Den sovnet jeg av og jeg aner ikke hvordan de fikk meg inn på operasjonsommet eller operasjonsbordet. Stakkars folk måtte sikkert løfte meg eller noe.. Våknet etter operasjonen og hadde blødd endel så de beholdt meg på intensiven over natta.
Sendt hjem dagen etter, men ble i dårligere og dårligere form utover kvelden. Ringte til slutt 113 for jeg trodde virkelig jeg skulle dø. Ble litt problemer med å gjøre meg forstått for jeg klarte ikke å prate skikkelig eller fortelle adressen min. Klarte til slutt å komme meg ut og til naboen. Så fikk naboen 113 og de kom kjapt. Ble kjørt i full fart midt på natta til ett sykehus 1 time unna for lokalsykehuset kunne ikke ta meg imot av en eller annen grunn jeg aldri fikk med meg.. så husker jeg egentlig ikke mer..
Men jeg har blitt fortalt at jeg lå på intensiven i 2 dager og bare sov. Hadde crp på over 500 da jeg kom inn og halsen min var så hovne på utsiden at den sto like langt ut som haka.
Lå på sykehuset i 8 dager før jeg fikk dra hjem. Klarte ikke spise noe i det hele tatt på 3 uker ca, var så sår i halsen. Eneste jeg fikk i meg var sånne næringsdrikker man får kjøpt på apoteket. Tok 6 uker før jeg var i normal form igjen.
Tror neppe dette hadde skjedd om jeg ikke var syk i forkant.
Men jeg har ikke hatt en eneste halsbetennelse siden :)

For en forferdelig opplevelse [emoji31][emoji173]️
 
Det var det, men heldigvis var jeg såppas dårlig at jeg ikke husker så mye. Og det var jo en utrolig flott slankekur ;)

Dette tilfelle er helt ekstremt da. Max uheldig

Max uflaks ja!

Ingen operasjon er uten risiko dessverre.

Må ta meg en god prat med fastlegen før en eventuell henvisning. Men dette har jeg tenkt på i mange år. Fjernet deler av de med laser, men til ingen nytte..
 
Fjernet de.. Vondt etterpå ja. Is gjør gjør godt i halsen og saltvann faktisk! Hjalp utrolig. Brukte påsken på å komme meg. Effektiv slankekur hehe. Smertestillende får man. Ville ikke nølt med å gjøre det om du e mye plaget med de. De ti dagene etter operasjon tar jeg lett i stedenfor alle de andre plagene! Lykke til!
 
Fjernet de da jeg var 19. Hadde omtrent konstant halsbetennelse fra jeg var liten. Ble henvist for å ta de da jeg var 12 år, men det var visst litt ventetid kan du si! Synes ikke det var så ille i det hele tatt. Måtte sove over på sykehuset til neste dag, da var jeg egentlig klar for å dra rett på skolen for å slippe fravær, men min mor mente jeg skulle vente til mandag (ble operert en torsdag). Hadde ikke mer fravær enn de to dagene opr.dag+1.postopr.dag. Synes heller ikke det var så vondt. Ikke verre enn halsbetennelsene jeg hadde stort sett hele tiden før fjerningen. Spiste ikke akkurat knekkebrød den første uken etterpå, men myk mat gikk helt fint. Og det hjalp virkelig på halsbetennelsene, de har jeg ikke hatt mange av etterpå. Eneste "kjipe" er at før så følte jeg meg jo ikke syk før jeg nærmet meg 40 i feber, for jeg var så vant å gå rundt med feber/sykdom hele tiden, mens nå som jeg skjeldent er syk, så blir jeg skikkelig mannesyk så fort jeg er litt pjusk [emoji23]
 
Back
Topp