Fisk i bolle?

• Trådstarter Trådstarter søteste
  • Opprettet Opprettet
S

søteste

Guest
Min samboer har lyst på fisk i bolle og jeg tenker at det kanskje er litt dyreplageri? Har dere fisk i bolle? Og har fisken det noe bra?

Det er ikke særlig bra med gullfiskbolle. Har ikke det selv da.

Fant dette et sted på nettet:

"Gullfisk blir dessverre ofte holdt i fiskebolle, noe som ikke er anbefalt siden dette er en fisk som blir stor dersom den får mulighet til det!
Denne arten har også blitt ekstremt mye avlet på gjennom tidene og det finnes utallige oppdrettsvarianter der de aller fleste har det til felles at fisken ser morsom ut, men ikke har det særlig godt. Gullfisk er en kjempefin akvariefisk, men man bør ikke kjøpe oppdrettsvarianter som "slørhale", "golfball" e.l. Dette er i prinsippet like ille som å skaffe en katt med fem cm lange ben. Den ser morsom ut, og ligger sikkert pent på fanget, men har det ikke godt!"

Har vel hørt at bolle er i minste laget for fisk.. men ser jo at også dyrebutikker stiller ut kampfisk i bittesmå beholdere.. har selv et akvarie på 60 liter da det er det minste jeg føler meg komfortabel med å holde noen fanget i.. :-)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum

Jeg vil ikke ha fisk så det kommer ikke noe større enn en bolle i hus.
Så om fisken ikke har det bra, blir det ingenting :)
Det finnes ikke em annen fisk som kan ha i en bolle da?

Det er vel en grunn til at de dør rimelig raskt i slike boller...

Signerer de andre her...et akvarium hadde nok vært best! :)
Men dersom du ikke liker fisk, er jo saken grei! :P

Signerer de andre her...et akvarium hadde nok vært best! :)
Men dersom du ikke liker fisk, er jo saken grei! :P

Ja, den er veldig grei. Jeg setter foten ned om fisken ikke har det bra i en bolle og akvarium vil jeg ikke ha :p

du bør bare ha chips i en bolle. ;)

gullfisk trenger stort akvarie. minst 150-200 liter om jeg ikke husker feil. og all fisk bør ha pumpe.

inegn fisk bortsett fra yngel kan være i så lite akvarie, noen små arter kan du ha i et 60 liters.

og det bør stå uten fisk i noen uker, 3-4 uker.

er en kjempegøy hobby, og man blir fort tatt av litersyken (vil ha større og større ;)

Vi har hatt kampfisk i bolle flere ganger. De har hatt plante til å gjemme seg i og laget skumreder etterhvert. Pene å se på er de og!

Vi har hatt kampfisk i bolle flere ganger. De har hatt plante til å gjemme seg i og laget skumreder etterhvert. Pene å se på er de og!

Ja etter som jeg har googlet litt er det den fisken som klarer seg best i en bolle, men var ikke anbefalt det heller.

Jeg liker ikke akvarium jeg synes det er er grusomt, med alt dem trenger og ledninger som henger og slenger.
Det passer ikke inn i mitt hjem.
En bolle hadde jeg til nød kunne sagt ja til, men siden fisken ikke har det bra. Så blir det nok ikke det heller ;)

Hva om de kjøper så stor bolle som mulig, kanskje 25-30 liter, og har to små guppy oppi? De er jo bittesmå?

Ingen fisker fortjener ett liv i en bolle. Da ville jeg heller hatt små fisker i ett lite akvarium.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Ingen fisker fortjener ett liv i en bolle. Da ville jeg heller hatt små fisker i ett lite akvarium.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
Da er det rart at de i dyrebutikken stiller ut kampfisk i 15 liters akvarium :S
Selv har jeg 80 liters stående som skal tas i bruk så fort jeg får overbevist mannen ^^ Det er så morsomt å dekorere!

En ting som kan være greit å tenke over er at det faktisk blir MINDRE jobb jo STØRRE akvarie man har :) Jeg startet med ett på 25l og måtte bytte vann og rydde og rense oppi der temmelig ofte, har nå et på 60l som nesten klarer seg selv :) (må jo bytte litt vann i ny og ne, men sjeldent behov for slamsuging osv) En liten bolle på 5-6l vil jo være en del jobb med tanke på tilførsel av surstoff etc :)

Da er det rart at de i dyrebutikken stiller ut kampfisk i 15 liters akvarium :S
Selv har jeg 80 liters stående som skal tas i bruk så fort jeg får overbevist mannen ^^ Det er så morsomt å dekorere!
Er stor forskjell på hva som er lov og hva som er anbefalt dessverre. Dyrebutikkene gjør som regel alt for å tjene penger :(

sendt ifra BV forum <3

Er stor forskjell på hva som er lov og hva som er anbefalt dessverre. Dyrebutikkene gjør som regel alt for å tjene penger :(

sendt ifra BV forum <3
Uff.. Så kjipe de er :/ Da håper jeg at de i smug fraråder folk som ønsker å kjøpe ^^

Får kjøpt slike miniakvarier på 15-25 liter. Tror disse koster fra 500,- med pumper ol. Da kan man ha småfisk som har plenty med plass :)

Back
Topp