Fisk i bolle?

• Trådstarter Trådstarter søteste
  • Opprettet Opprettet
Eneste fisk en kan ha i bolle er kampfisk å da kun 1 :) så ville heller gått for akvarium med pumpe å det hele :) å huske på at jo større akvarie jo mindre jobb er D med å holde det rent :)

Eneste fisk en kan ha i bolle er kampfisk å da kun 1 :) så ville heller gått for akvarium med pumpe å det hele :) å huske på at jo større akvarie jo mindre jobb er D med å holde det rent :)

feil. mange som tar den feilen, også dyrebutikker desverre =(

kopiert fra akvaforum:

Meget vanlig akvariefisk som ofte selges i veldig små akvarier eller i gullfiskbolle. Dette anbefales likevel ikke. At en fisk overlever i et akvarium er ikke det samme som at den trives og har det bra.
Den klarer seg bra i et mindre akvarium pga at den bruker labyrintorganet til å "puste". Derfor bør den altså være i et akvarium med dekkglass, slik at temperaturforskjellen mellom vannet og lufta ikke blir for stor.

Ikkje noe lett å feste pumpe i en bolle og har du en fisk i en bolle uten pumpe ville eg sett på det som dyreplageri;)

Sent from my HTC Wildfire S A510e using BV Forum mobile app

Søteste jeg fant denne ;)
Den MÅ da være perfekt for din mann :p

http://www.toysrus.no/Merker/Lamaze/LAMAZE min første gullfiskbolle.aspx?id=870348&vid=411437

LAMAZE-min-f%c3%b8rste-gullfiskbolle-411437-787527.ashx

Ikke gladere med større boller
Forfedrene til dagens gullfisk har vært i fangenskap i hundrevis av år, og det er ingen grunn til å tro at de ble avlet fram for å huske godt. Likevel ser det altså ut til at selv akvariepryd har hukommelse som holder seg i dagevis.
Og da gjenstår altså 15-årige Rory Stokes' spørsmål: Betyr dette at vi bør skifte ut den lille fiskebollen med et gigantakvarium?
- Nei, du får ikke nødvendigvis en gladere fisk ved å gi den en større bolle, sier Nilsson.
- Gullfiskene er byttedyr, og blir redde for bytteetere når de er i store områder hvor de ikke har oversikt.
- Undersøkelser vi har gjort på laksefisker tyder på at de er minst stresset når de går alene i et lite område, sier Nilsson og avslutter:
- De må jo ha plass til å røre seg. Men ellers vil fisk ha trygghet og mat - så er de happy.

kopiert:http://www.forskning.no/artikler/2008/februar/1203687094.82

feil. mange som tar den feilen, også dyrebutikker desverre =(

kopiert fra akvaforum:

Meget vanlig akvariefisk som ofte selges i veldig små akvarier eller i gullfiskbolle. Dette anbefales likevel ikke. At en fisk overlever i et akvarium er ikke det samme som at den trives og har det bra.
Den klarer seg bra i et mindre akvarium pga at den bruker labyrintorganet til å "puste". Derfor bør den altså være i et akvarium med dekkglass, slik at temperaturforskjellen mellom vannet og lufta ikke blir for stor.
Jeg gadd heller ikke skrive all verden istad :-P men kampfisken trives ikke med mye sirkulasjon, den trenger svak/lite sirkulasjon i vann! Så daglig bytte av vann er en forutsetning for å kunne ha en kampfisk i bolle, helst å med en svak svak bruse stein. Jeg selv mener ingen fisk har fortjent ett liv i bolle. Men er altids noen som SKAL ha uansett anbefalinger..

Min samboer har lyst på fisk i bolle og jeg tenker at det kanskje er litt dyreplageri? Har dere fisk i bolle? Og har fisken det noe bra?
Jeg hadde fisk i bolle, gikk på en dyrebutikk ble overbevist å kjøpe flere fisk og bolle, det var jo så fint... (*dumme meg) Kom hjem, putta fiskene og alle mulige greier oppi. Fiskene sloss, noen døde, jeg satt med ned å nileste på nett, og endte etterhvert opp med 3 akvarium.

Noe av det jeg har lært er:
- Fisk trives ikke i bolle.
- Vannkjemi er ganske komplisert.
- Ulike fisker skal ha ulik vannkvalitet.
- Vann må byttes ofte.
- Jo mindre akvarium, dess mer arbeid.
- Fisker må ha oksygen og filterpumpe for å få rett vannkvaltet.
- Fiskeboller er umulig å holde pene over tid.

Aldri kjøp bolle. Med mindre du skal ha reker og snegler, da er det greit fint med bolle.

Back
Topp