Fetaost?

Ååå, fantastisk :) Takk skal du ha :) Nå slanket kose meg til kvelds :D Savner spekeskinke, brie og alt mulig godt, godt jeg kan ha noe å kose meg med som smaker litt annerledes enn leverpostei og gulost ;)

Termin 26. februar <3
Taster fra mobil med app'n :)

Helsedirektoratet fraråder alle typer fetaost, selv om de er pasteuriserte. Sjekket det her forleden da jeg er fetaost-elsker selv;)

Fetaosten fra Arla kan man fint spise!
Tenk alt man spiste og gjorde før man visste man var gravid? Og tenk generasjonen over oss? Man kan stort sett spise som normalt! Det er få ting gravide ikke skal spise! (Foruten spekemat og myke/ muggoster osv!)
De får barn i jungelen også! :-)

Vet du hvorfor?

Termin 26. februar <3
Taster fra mobil med app'n :)
Det er mange gravide som lurer på om de kan spise fetaost, ettersom denne er mer fast i konsistensen og ligger i lake på glass. Listeria kan vokse i noen typer fetaoster, avhengig av hvordan fetaosten er produsert. Det generelle rådet fra Mattilsynet er at du bør unngå fetaost dersom du vil være på den sikre siden når du er gravid. Ønsker du likevel å spise fetaost, kan du ta kontakt med produsenten og forhøre deg om de har utført holdbarhetstester for listeria i produktet.

Det er mange gravide som lurer på om de kan spise fetaost, ettersom denne er mer fast i konsistensen og ligger i lake på glass. Listeria kan vokse i noen typer fetaoster, avhengig av hvordan fetaosten er produsert. Det generelle rådet fra Mattilsynet er at du bør unngå fetaost dersom du vil være på den sikre siden når du er gravid. Ønsker du likevel å spise fetaost, kan du ta kontakt med produsenten og forhøre deg om de har utført holdbarhetstester for listeria i produktet.
Poengterer at dette er er sitat klippet ut fra nettsiden, det er ikke min tekst.

Fetaosten fra Arla kan man fint spise!
Tenk alt man spiste og gjorde før man visste man var gravid? Og tenk generasjonen over oss? Man kan stort sett spise som normalt! Det er få ting gravide ikke skal spise! (Foruten spekemat og myke/ muggoster osv!)
De får barn i jungelen også! :-)
Har du undersøkt med produsenten, siden du så fint poengterer at den er helt trygg å spise?
Jeg velger å forholde meg til eksperter på området og ikke hvilke som helst andres personlige meninger. Tar ingen sjanser ift. listeriabakterie. Spiser det meste, men det som eksperter fraråder å spise i svangerskapet holder jeg meg unna.

Har du undersøkt med produsenten, siden du så fint poengterer at den er helt trygg å spise?
Jeg velger å forholde meg til eksperter på området og ikke hvilke som helst andres personlige meninger. Tar ingen sjanser ift. listeriabakterie. Spiser det meste, men det som eksperter fraråder å spise i svangerskapet holder jeg meg unna.
Jeg har flere venninner som diskuterte dette i vinter, som også ringte til produsenten! Så ja! :-)
Jeg har spist mye, og har snakket med både jordmor og lege om dette!
Man skal ikke Google seg ihjel på nett, da kan man bli gal!
Spør mora di, eller bestemor, om de sjekket med Mattilsynet da de var gravide! ;-)

Selvfølgelig gjorde de ikke det! Mye har endret seg siden da, det betyr ikke at det ikke kunne være helseskadelig på den tiden, selv om de var uvitende.
De visste ikke at det var helsefarlig å røyke heller, betyr det at da er det ikke helseskadelig å røyke i dag heller? Beklager, men synes det argumentet er latterlig.

Merk dere at apetina-glassene står det ikke "feta" noe sted på, det er bare en etterligning ;) akkurat som billig revet ost som det bare står "revet" på :) så, ekte fetaost skal man passe seg for. Apetina går nok fint (selv om jeg har skippa det, men er ikke så glad i det uansett) :)

*** Venter nr 1, termin 8.februar! ***

Selvfølgelig gjorde de ikke det! Mye har endret seg siden da, det betyr ikke at det ikke kunne være helseskadelig på den tiden, selv om de var uvitende.
De visste ikke at det var helsefarlig å røyke heller, betyr det at da er det ikke helseskadelig å røyke i dag heller? Beklager, men synes det argumentet er latterlig.

Litt forskjell på røyk og fetaost også kanskje?? Nå vet man at røyk og alkohol ikke passer inn i et svangerskap!
For all del, la vær å spise Arla fetaost om du ikke vil!
Spørsmålet i tråden var om den kunne spises og var trygg, og ja, det skal den i følge produsenten også være!

Jeg spiser feta og "feta" av pasteurisert melk.
Gullet født 10.04.12 på termin
Ny termin 03.02.14

Jeg tenker - alt med måte!
Hvis produsenten har sakt at det skal gå fint, ser jeg ikke helt problemet med det. Det er myye vi kan spise så lenge man tar forhåndsregler.. Noe spekemat kan også spises så lenge det er godt saltet - slik som fenalår, kaffi kan drikkes i moderate mengder, krabbe kan spises så lenge du holder deg til klørene, biff kan nytes gjennomstekt osv osv.. Så jeg vil tippe at pasteurisert feta ost fra Arla fint kan spises litt i ny og ne, men kanskje ikke i store mengder (?)
Så blir det vel opp til hver enkelt om di vil ta 100% avstand for å være helt trygge eller om man tillater seg litt fristelser i ny og ne ;)

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Enig at det er skummelt. Listeria er det man er redd for i spekemat.

Gullet født 10.04.12 på termin
Ny termin 03.02.14

Tar heller å drøyer det, de få månedene jeg er gravid. Er sikkert drittkjipt å havne i den 2% som får listeria og babyen lider. Jeg er heller litt for forsiktig med maten, for det er hele babyens liv, men bare 8 mnder av mitt liv :)

Litt forskjell på røyk og fetaost også kanskje?? Nå vet man at røyk og alkohol ikke passer inn i et svangerskap!
For all del, la vær å spise Arla fetaost om du ikke vil!
Spørsmålet i tråden var om den kunne spises og var trygg, og ja, det skal den i følge produsenten også være!

Poenget er vel det at man har fått mer kunnskap om matvarer som kan være farlige for gravide å spise, på bakgrunn av forskning og erfaring. Den kunnskapen hadde man kanskje ikke før? Jeg forholder meg til det Helsedirektoratet anbefaler :-)

Back
Topp