OG diverse oster, inkludert fetaost! ...Enig at det er skummelt. Listeria er det man er redd for i spekemat.
Gullet født 10.04.12 på termin
Ny termin 03.02.14
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
OG diverse oster, inkludert fetaost! ...Enig at det er skummelt. Listeria er det man er redd for i spekemat.
Ny termin 03.02.14
Neeeei. Hvor står den anbefalingen?OG diverse oster, inkludert fetaost! ...
Hæ? Hva mener du? Har aldri snakket om noen anbefaling? Du skriver at listeriabakterie er det man er redd for i spekemat, så tilføyer jeg oster.Neeeei. Hvor står den anbefalingen?
Ny termin 03.02.14
Står feta på matportalen? Der det står om brie å sånn?Hæ? Hva mener du? Har aldri snakket om noen anbefaling? Du skriver at listeriabakterie er det man er redd for i spekemat, så tilføyer jeg oster.
Det er pga. listeriabakterie at man fraråder diverse oster.
Står feta på matportalen? Der det står om brie å sånn?
Ny termin 03.02.14
Deler denne igjen - Mattilsynet anbefaler å unngå fetaost i graviditeten pga. mulig forekomst av listeriabakterie.Det er mange gravide som lurer på om de kan spise fetaost, ettersom denne er mer fast i konsistensen og ligger i lake på glass. Listeria kan vokse i noen typer fetaoster, avhengig av hvordan fetaosten er produsert. Det generelle rådet fra Mattilsynet er at du bør unngå fetaost dersom du vil være på den sikre siden når du er gravid. Ønsker du likevel å spise fetaost, kan du ta kontakt med produsenten og forhøre deg om de har utført holdbarhetstester for listeria i produktet.
Poenget er vel det at man har fått mer kunnskap om matvarer som kan være farlige for gravide å spise, på bakgrunn av forskning og erfaring. Den kunnskapen hadde man kanskje ikke før? Jeg forholder meg til det Helsedirektoratet anbefaler![]()
http://www.melk.no/helse-og-livsstil/gravid-og-amming/graviditet-og-ost/
Her står det litt om feta i alle fall
Termin 16.02.14
F.... I helvette. . Da håper jeg ikke har skada babyen i magen. Jeg har spist feta 2 ganger den siste uka![]()
Ny termin 03.02.14
Går nok helt sikkert fint, sjangsen for listeria er jo litenF.... I helvette. . Da håper jeg ikke har skada babyen i magen. Jeg har spist feta 2 ganger den siste uka![]()
Ny termin 03.02.14
Trudde jeg hadde oversikt over hva som var lov å ikke. føda for under 14 mnd sia og da var både brie og feta lov... Må nok være litt mer obs fremover.
Ny termin 03.02.14
Brie var da lov i 2012Jeg kommer til å savne fetaost i sommer! Men minien min er 15 mnd og da jeg gikk gravid med han var det frarådet å spise både fetaost og brie
Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app
Brie var da lov i 2012
Ny termin 03.02.14