Fetaost?

Neeeei. Hvor står den anbefalingen?

Gullet født 10.04.12 på termin
Ny termin 03.02.14
Hæ? Hva mener du? Har aldri snakket om noen anbefaling? Du skriver at listeriabakterie er det man er redd for i spekemat, så tilføyer jeg oster.
Det er pga. listeriabakterie at man fraråder diverse oster.

Jeg spiser fetaost... Prøver bare å finne den ferskeste i butikken.

Hæ? Hva mener du? Har aldri snakket om noen anbefaling? Du skriver at listeriabakterie er det man er redd for i spekemat, så tilføyer jeg oster.
Det er pga. listeriabakterie at man fraråder diverse oster.
Står feta på matportalen? Der det står om brie å sånn?

Ny termin 03.02.14

Står feta på matportalen? Der det står om brie å sånn?

Ny termin 03.02.14
Det er mange gravide som lurer på om de kan spise fetaost, ettersom denne er mer fast i konsistensen og ligger i lake på glass. Listeria kan vokse i noen typer fetaoster, avhengig av hvordan fetaosten er produsert. Det generelle rådet fra Mattilsynet er at du bør unngå fetaost dersom du vil være på den sikre siden når du er gravid. Ønsker du likevel å spise fetaost, kan du ta kontakt med produsenten og forhøre deg om de har utført holdbarhetstester for listeria i produktet.
Deler denne igjen - Mattilsynet anbefaler å unngå fetaost i graviditeten pga. mulig forekomst av listeriabakterie.

Hvor står det på matportalen sine sider at man ikke skal spise fetaost? Har leitet og leitet og lest og lest, men ikke funnet det... Og hvor står det at man kan spise spekemat, hvis den er godt saltet? Det har jeg aldri hørt, og synes det virker merkelig... Salt dreper jo ikke listeria?!

Poenget er vel det at man har fått mer kunnskap om matvarer som kan være farlige for gravide å spise, på bakgrunn av forskning og erfaring. Den kunnskapen hadde man kanskje ikke før? Jeg forholder meg til det Helsedirektoratet anbefaler :)

jeg fikk i mitt første svangerskap mange kommentarer fra svigerforeldrene mine ift dette: "herregud, hva gjorde man før i tia osv... "
enig i at den kommentaren er latterlig! Jeg svarer følgende : "takk og pris for at verden går videre! Med tanke på forskning og vitenskap,! Det er mye man vet nå, som man ikke visste da...

F.... I helvette. . Da håper jeg ikke har skada babyen i magen. Jeg har spist feta 2 ganger den siste uka :(
Ny termin 03.02.14

Hvis du hadde fått i deg listeria ville du nok blitt dårlig? Går helt sikkert fint :)

app! Venter nr 3 :) 15.02

F.... I helvette. . Da håper jeg ikke har skada babyen i magen. Jeg har spist feta 2 ganger den siste uka :(
Ny termin 03.02.14
Går nok helt sikkert fint, sjangsen for listeria er jo liten :) jeg trykte i meg en hel pakke salami helga før jeg oppdaga jeg var gavid, orker ikke tenke at det kan ha skada ungen. Positive tanker <3 :)

Termin 16.02.14

Trudde jeg hadde oversikt over hva som var lov å ikke. føda for under 14 mnd sia og da var både brie og feta lov... Må nok være litt mer obs fremover.

Ny termin 03.02.14

Å jeg setter veldig pris på dere jenter, som hjelper meg på "rett kjør" :)
tusen takk <3
Ny termin 03.02.14

• Liker
Reactions: BMC
Trudde jeg hadde oversikt over hva som var lov å ikke. føda for under 14 mnd sia og da var både brie og feta lov... Må nok være litt mer obs fremover.

Ny termin 03.02.14

Jeg kommer til å savne fetaost i sommer! Men minien min er 15 mnd og da jeg gikk gravid med han var det frarådet å spise både fetaost og brie :-)

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Jeg kommer til å savne fetaost i sommer! Men minien min er 15 mnd og da jeg gikk gravid med han var det frarådet å spise både fetaost og brie :-)

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app
Brie var da lov i 2012

Ny termin 03.02.14

Brie har ikke vært anbefalt på mange år, var ikke anbefalt da jeg fikk eldste i 2006.

Termin 26. februar <3
Taster fra mobil med app'n :)

Back
Topp