Felles skravle 2015

Det eneste jeg skulle gjøre var å endre min konto til en studentkonto fordi den hadde bedre vilkår og renter enn den jeg hadde, og i pakken var også et kredittkort....
Det hørtes jo fornuftig ut. De fleste studentene har jo ikke inntekt under skolegang

Man har faktisk fått et par dommer her i Norge hvor kredittkortselskapet ble dømt til å ettergi lån fordi de ikke skulle gitt ut kredittkortet i første omgang ut fra personens kreditt sjekk

Har jeg ikke fått med meg. Bra er det, men det burde vært flere virker det som:o

Nei det burde ikke det. Hun ba om en max grense på 3000, men ble overtalt av banken til å ta ti.

Banker kan være tette de og da. De burde jo heller hjelpe folk. Ikke prakke på de masse gjeld:(

Jeg ble tilbudt 25.000,- når jeg var student.
Fortalte dama bak skranken nøyaktig, rolig og saklig hva jeg syntes om det.
Jeg ville aldri kunne klare å betjene et kredittkort lån på 25.000,-.
10.000,- kunne jeg klare dersom jeg virkelig hadde vært i beita, men ville ikke har et ør mer

Jeg fikk faktisk ikke kredittkort da jeg var stundent. Ikke at jeg hadde behov for det heller da, og prøvde ikke å søke på noe utenom min egen bank.

Jeg fikk faktisk ikke kredittkort da jeg var stundent. Ikke at jeg hadde behov for det heller da, og prøvde ikke å søke på noe utenom min egen bank.
Dette var i min bank, og jeg søkte heller ikke.

Må innrømme det var veldig praktisk den gangen jeg stod det i matvare butikken og kjøpt masse varer på en slik salg dag og mitt vanlige kort var på en eller annen merkelig måte klart å bli avmagnifisert (dette var før denne chipen kom)...

Kredittkortet ble selvfølgelig betalt ned med en gang

Jeg har aldri blitt påprakket et kredittkort noen gang, jeg har et, trumf visa, og det har jeg søkt om å få.

Mannen har et mastercard eller noe sånn fordi han er totalkunde hos dnb, det hadde han også da han var studentkunde der ja. Jeg tror det er brukt sånn ca 2 ganger, i sammenehng med jobbreise ut utlegg som skulle på reiseregning.

Det er dog skummelt hvor lett man kan få kredittkort og forbrukslån, det er rekmape på radio og tv som får det til å høres ufarlig ut å refinansiere til skyhøy rente, det kommer tilbud i posten rett som det er. Vi er jo økonomisk kompetente mennesker, så vi faller ikke for slikt, men det er det dessverre mange som gjør. Kredittkort i en studentpakke er ikke smart. Noen er smarte nok til å bruke det fornuftig, ja. Men de aller fleste har ikke en økonomi som tillater det, og mange er dessverre litt or ung og dum også, til å se konsekvensen

Må innrømme det var veldig praktisk den gangen jeg stod det i matvare butikken og kjøpt masse varer på en slik salg dag og mitt vanlige kort var på en eller annen merkelig måte klart å bli avmagnifisert (dette var før denne chipen kom)...

"nødkort" er kjekt å ha, ja.

Jeg har i praksis bankkortet mitt som nødkort jeg, bruker det dersom jeg har klart å overskride kreditten (kan skje dersom en regning er gasnke høy, for neste måned begynner jo før regninga forfaller...) eller mest trolig, at butikken ikke tar kredittkort.

Vi har fornuftig bruk av kredittkort da, betales selvsagt før det tilkommer gebyrer eller renter.

"nødkort" er kjekt å ha, ja.

Jeg har i praksis bankkortet mitt som nødkort jeg, bruker det dersom jeg har klart å overskride kreditten (kan skje dersom en regning er gasnke høy, for neste måned begynner jo før regninga forfaller...) eller mest trolig, at butikken ikke tar kredittkort.

Vi har fornuftig bruk av kredittkort da, betales selvsagt før det tilkommer gebyrer eller renter.
Kanskje man bare skal innfør et pålagt "fornuft-kurs" som alle må bestå før de får lov til å få noe som ligner kredittkort i det hele tatt, og at kredittkort-lisensen på et hvert tidspunkt kan dras inn for kortere eller lengre perioder :P

Jeg skjønner bare ikke at de ikke har fått med seg at kredittkort og forbrukslån ikke er det smarteste i verden. Det er dyrt og absolutt ikke lønnsomt. Går jo mange programmer på tv om det, samt mange artikler div. plasser.. men virker som om enkelte bare ikke bryr seg.. har en sånn "det ordner seg"-holdning :-/ Jeg har virkelig slitt med å bruke kredittkort frem til de siste årene fordi jeg har vært så redd for å måtte betale renter. Nå bruker jeg kredittkort på nettkjøp, større innkjøp og flyreiser, men betaler alltid ned påfølgende måned...!

Grunnelggende undervisning i personlig økonomi og hvordan slike kort fungerer i praksis, i skolen hadde vært en god ide.

Vi hadde bittelitt privatøkonomi på vgs, men jeg gikk øk.adm, der satt altså de som hadde valgt en utdannelse som siktet mot mer utdannelse, og økonmisk retning. Det er nok andre som kunne trenge det mer.

Jeg har hatt kurs i personlig økonomi på NHH også jeg. Det var... vel, noe fornuftig. Og en del som bare er relevant for dem som faktisk HAR så mye penger at generasjonsskifte i forma, arv utover pliktdelsarv og denslags er aktuelt...

Jeg skjønner bare ikke at de ikke har fått med seg at kredittkort og forbrukslån ikke er det smarteste i verden. Det er dyrt og absolutt ikke lønnsomt. Går jo mange programmer på tv om det, samt mange artikler div. plasser.. men virker som om enkelte bare ikke bryr seg.. har en sånn "det ordner seg"-holdning :-/ Jeg har virkelig slitt med å bruke kredittkort frem til de siste årene fordi jeg har vært så redd for å måtte betale renter. Nå bruker jeg kredittkort på nettkjøp, større innkjøp og flyreiser, men betaler alltid ned påfølgende måned...!

Det ER jo en smart greie med kredittkort om man har et uten gebryrer på bruk, og betaler før det påløper renter. Da er det reelt sett gebryfri betalignsutsettelse, og renter spart for egen del (du får renter av pengene du kan ha på konto helt til regningen forfaller, inntil 45 dager etter du egentlig brukte dem)

Men det forutsetter disiplin da, at man ser på det som en regning som skal betales i sin helthet, like selvfølgelig som strømregningen. Ikke at det å betale minimum er en mulighet engang, saldo på kortet er det man skal betale, uten å tenke, det er selvsagt.

For den som begynner å la det gå over tid.... da bør man ha et meget bevisst forhold til hvorfor det er gjort, for at det skal være smart. Av og til er det det. Oftest er det slett ikke det.

Det ER jo en smart greie med kredittkort om man har et uten gebryrer på bruk, og betaler før det påløper renter. Da er det reelt sett gebryfri betalignsutsettelse, og renter spart for egen del (du får renter av pengene du kan ha på konto helt til regningen forfaller, inntil 45 dager etter du egentlig brukte dem)

Men det forutsetter disiplin da, at man ser på det som en regning som skal betales i sin helthet, like selvfølgelig som strømregningen. Ikke at det å betale minimum er en mulighet engang, saldo på kortet er det man skal betale, uten å tenke, det er selvsagt.

For den som begynner å la det gå over tid.... da bør man ha et meget bevisst forhold til hvorfor det er gjort, for at det skal være smart. Av og til er det det. Oftest er det slett ikke det.
Ja, enig i alt du skriver. Jeg er veldig økonomisk forsiktig/fornuftig av meg - har brukt noen år på å komme på bølgelengde med sambo der (i forhold til gjeld, forbruk o.l.). Vi har svært god økonomisk styring altså, men har ganske stor gjeld og forbruk (men svært bevisst på dette).. Det tok litt tid før jeg klarte å akseptere dette da jeg flyttet inn etter studenttilværelse/turnustjeneste og lav inntekt, mens sambo hadde jobbet fullt med svært god lønn i 5 år..

Poenget er at det ikke virker som om enkelte lever etter inntekt, men ser på hva samfunnet mener de skal/må ha..

Ja, og de kjente jo til at hun ikke var den smarteste med penger.

Da blir det enda dummere :(

Praktisk er det selvfølgelig:) fikk meg vel ikke mastercard før for en 4-5 år siden jeg da. Rett og slett fordi jeg ikke følte behovet da, og mine banker har ikke prøvd å prakke på meg noe. Hehe

Ja, enig i alt du skriver. Jeg er veldig økonomisk forsiktig/fornuftig av meg - har brukt noen år på å komme på bølgelengde med sambo der (i forhold til gjeld, forbruk o.l.). Vi har svært god økonomisk styring altså, men har ganske stor gjeld og forbruk (men svært bevisst på dette).. Det tok litt tid før jeg klarte å akseptere dette da jeg flyttet inn etter studenttilværelse/turnustjeneste og lav inntekt, mens sambo hadde jobbet fullt med svært god lønn i 5 år..

Poenget er at det ikke virker som om enkelte lever etter inntekt, men ser på hva samfunnet mener de skal/må ha..

Leve etter inntekt er viktig. Og ikke hva en selv tror samfunnet mener, for reelt sett så er det gjerne ikke sånn heller.

enkelte ser at nabo A har to biler, nabo B reiser på tre utelndadsreiser i året og nabo C har barn som driver med hest eller alpint, og vips, så tror de at man "må" ha alle disse tingene. Det handler jo reelt sett om å prioritere det som er viktig for en selv, ikke at alle sksal ha økonomi til alt. Men det var det å skjønne det da...

Leve etter inntekt er viktig. Og ikke hva en selv tror samfunnet mener, for reelt sett så er det gjerne ikke sånn heller.

enkelte ser at nabo A har to biler, nabo B reiser på tre utelndadsreiser i året og nabo C har barn som driver med hest eller alpint, og vips, så tror de at man "må" ha alle disse tingene. Det handler jo reelt sett om å prioritere det som er viktig for en selv, ikke at alle sksal ha økonomi til alt. Men det var det å skjønne det da...
Man må rett og slett prioritere ut fra sitt ståsted.

Back
Topp