Felles skravle 2015

Jeg gleder meg alltid til jul, men jeg pleier å bli litt høstdeprimert i september/oktober.
September var jo sommer i år.

Oktober er den tyngste måneden i året. September er jo grei, alt er nytt (bhg året, skoleåret) og ting skjer. Foreldremøter, nye rutiner, aktivitet.

Så oktober. Oktober... Våt, kald (vanlig vis, i år har starten vært problematisk varm for dem av oss som tørker lam til jul på gamlemåten.) trist.

Så dør vaskemaskina.
Og vi er uheldige når vi løfter ned trommelen for å gjøre klart. Det kommer ut vann.
Pc'n er nede for telling.
Mannen jobber og jobber.
Grapefruktjusen min er mygla når jeg åpner den. (I glasset til min datter. Hun fikk melk, jeg også.)

Ei uke uten vaskemaskin. Så om de. Nå virker den. Fint. Trommelen sier de det ikke er noe galt med, den har bare vært holdt på skrå. Jusen leverte jeg tilbake. Pc'n er enda mindre god enn den var, men vi får se hva mannen får til. Inntil videre bruker jeg iPad.

Oktober

Neste mnd er november. November er bedre. Første søndag i advent er i november. Vi skal pynte. Innen den tid rydde, vaske, forberede, handle, pakke, lure og glede oss.

Det kan ta lang tid å finne EL om EL kommer sent, men man finner ikke EL bedre av å teste mange ganger per dag. Når månedens LH-topp kommer så vil man vanligvis fint se det over 4-5 dager mente jeg (man kan godt ende opp med å teste i 10 dager før disse dagene her).

Dersom testen går fra helt ultrasvak til nesten positiv og tilbake til ultrasvak er det sannsynlig at du har hatt EL.

Det er lurest å teste mellom kl. 11-15, om du står opp tidlig på morgenen. LH produserer i kroppen på morgenen, og bruker noen timer over i blodet. Jeg har lest at det aller beste tidspunktet er urin mellom kl. 13-14, om man står opp kl. 6-7.

Du må i tillegg forsøke å holde deg i 4 timer, og drikke minst mulig de timene (og helst ingenting de siste 2 timene) før testing.

I forrige pp testet jeg kl 07.00 hver dag. Å da kom el, så vet ikke om jeg trur så mye på de tidspunktene? Tester ikke mange ganger om dagen, men med flere forskjellige. Kjøpte noen på ebay som jeg brukte som ikke gir utslag. Så var for å teste om de stemte eller ikke ;)

I forrige pp testet jeg kl 07.00 hver dag. Å da kom el, så vet ikke om jeg trur så mye på de tidspunktene? Tester ikke mange ganger om dagen, men med flere forskjellige. Kjøpte noen på ebay som jeg brukte som ikke gir utslag. Så var for å teste om de stemte eller ikke ;)

EL kommer nok selv om du ikke nødvendigvis finner LH toppen altså. Positiv EL-test betyr ikke at man har EL, men at man har nok LH til at kroppen kan prøve på EL. Dersom ingen egg er modne kan kroppen prøve på nytt senere. Negativ EL-test hele syklusen betyr vanligvis enten at man ikke fanget LH-toppen eller at egget slapp før LH nådde toppen. EL-tester er egentlig et litt misvisende navn, for det er bare LH de forteller noe sikkert om. Ikke EL.

På morgenen (første urin) kan du få positiv test fordi du har samlet LH gjennom hele natten. Det kan gi falsk positiv, siden du egentlig ikke har LH-månedstoppen akkurat da, men får sterk strek pga mange timer oppsparing.

Hvordan LH syntetiseres i kroppen er jo egentlig ikke noe å tro på eller ikke, det er legevitenskap. Det kan selvfølgelig være små individuelle variasjoner allikevel.

Finnes mange nettsider som forklarer prosessen enkelt; eller man kan lese medisinske studier. :)

http://www.pregnantinthecity.co.il/Page/Ovulation+Test+FAQs.html

God morgen! Her er det øs pøs regnvær!

Jeg er straks på vei for å ta blodprøve for å sjekke om pergo ga meg EL. Spent på resultatet!
Det blir spennende! Må du vente lenge på resultat?

Jeg er et surrehode.

Jeg vet jeg sa "da tar jeg den siste pillen i dag, så neste uke..."

Jeg vet slett ikke om jeg tok den...

Jeg er et surrehode.

Jeg vet jeg sa "da tar jeg den siste pillen i dag, så neste uke..."

Jeg vet slett ikke om jeg tok den...
Åneei... Det er så irriterende!

Back
Topp