Februarskravla!

Er jo stor forskjell på barn, har ikke bare med når på året de er født. Men. Utsatt skolestart er vanskelig å få.

Kort arbeidsdag , ble to t før jeh ble sendt hjem. Utrolig kjipt , skulle ut å spise med mannen i dag og så massasje i morgen , men sånn ble det ikke

Apropos
Ja, når man smetter seg ut før termin og er født i slutten av des heller enn starten av jan, så har det den konsekvens at man er 5,5 i st4edet for 6,5 år når man begynner på skolen.
Jeg bodde for en del år siden i Nederland. Der begynte ungene på skolen først når de faktisk fylte fire år. (Dagen etter bursdagen, tror jeg.)
Skoledagen lignet nok da mer på vår barnehage enn vår skole, men poenget er at barna startet fortløpende gjennom året og slik sett var like gamle da de startet. Da slapp man sånne absurde utslag.
Aner ikke hvordan det er nå.

Apropos

Jeg bodde for en del år siden i Nederland. Der begynte ungene på skolen først når de faktisk fylte fire år. (Dagen etter bursdagen, tror jeg.)
Skoledagen lignet nok da mer på vår barnehage enn vår skole, men poenget er at barna startet fortløpende gjennom året og slik sett var like gamle da de startet. Da slapp man sånne absurde utslag.
Aner ikke hvordan det er nå.
Det høres bedre ut da. Planen var jo at første året skulle være mer lek. Slik er det ikke idag dessverre.

Da håper vi hu føler seg klar til høsten :)

Regner med det, hun gleder seg og snakker positivt om skolestart, hun kan noen bokstaver, er som de andre flink med tall, vi har forsinket foreldresamtale nå på fredag, den skulle vært før jul men hun ble syk også glemte vi det, men tidligere har det i alle fall vært sagt at hun kar knekket de sosiale kodene og er på høyde med de andre, så jeg håper det står seg. Hun er litt dramaqueen nå da, følelsesregulering må vi jobbe en del med. men det går seg nok til.

Det blir nå litt rart å være helt ferdig med bhg. Lurer på om vi får ha en form for sommerfest/avslutning i år. Om de får overnatte i bhg og sånne ting. Førskoletreffene utgår jo (alle ungene som skal begynne på samme skole fra ulike bhg pleier treffes noen ganger i løpet av siste år i bhg, treffer årets førsteklasse en gang eller to, og treffer fadderklassen sin en gang etc), får de førskloledager på skolen tro? Det utgikk i fjor. Redd det gjør det i år også.

Er jo stor forskjell på barn, har ikke bare med når på året de er født. Men. Utsatt skolestart er vanskelig å få.

Forskjell på barn ja, og det skal være gode grunner til å få utsatt

Det høres bedre ut da. Planen var jo at første året skulle være mer lek. Slik er det ikke idag dessverre.

Ja, dengang det var sånn skulle 1. klasse være mer lek enn skole

Sånn det er i dag er det "bekumringsverdig" om de ikke kan lese til jul i første klasse. Min datter forventes altså å kunne lese før hun fyller 6 år.

Det er egentlig bare trist.

Ja

For hennes del så ser jeg ikke bort fra at det kan gå bra det altså, men det er ikke alle som er like skoleklar, og gutter er statistisk sett senere klar enn jenter, og barn med eldre søsken ofte klarere fordi de har noen å strekke seg etter på en annen måte. Men, så er det individuelle forskjeller alle veier, en gutt født i des kan være mer "skolemoden" enn ei jente født i januar, slikt skjer. En av de mest "lite moden tulleunge" i klassen til en av mine unger er født i januar. (Har ikke hjulpet å få flere år på seg heller, det er mer person enn tid på året.)

Men at det er ansett som bekymringsverdig at et barn ikke kan lese før 6 års dagen sin, det synes jeg rett og slett er trist.

Og da har jeg altså ei datter som i sommerferien før hun begynte på skolen, altså var hun 6 år gammel, fikk sin bror til å lære seg å lese, siden jeg ikke hadde gjort det... Det er ikke det at 6 åringer ikke kan lære å lese, det er bare det at de sa at 6 åringer i skolen skulle ikke ha læringspress, de skulle leke!

Ja

For hennes del så ser jeg ikke bort fra at det kan gå bra det altså, men det er ikke alle som er like skoleklar, og gutter er statistisk sett senere klar enn jenter, og barn med eldre søsken ofte klarere fordi de har noen å strekke seg etter på en annen måte. Men, så er det individuelle forskjeller alle veier, en gutt født i des kan være mer "skolemoden" enn ei jente født i januar, slikt skjer. En av de mest "lite moden tulleunge" i klassen til en av mine unger er født i januar. (Har ikke hjulpet å få flere år på seg heller, det er mer person enn tid på året.)

Men at det er ansett som bekymringsverdig at et barn ikke kan lese før 6 års dagen sin, det synes jeg rett og slett er trist.
Det er faktisk bekymringsverdig hvis en snaut 6åring ikke kan lese? :eek:

Det er faktisk bekymringsverdig hvis en snaut 6åring ikke kan lese? :eek:

Flere jeg kjenner har fått beskjed om bekymringsverdig om ungene ikke leser til jul. De fleste er jo over 6 før jul, men mi fyller ikek 6 år før i juleferien.

Flere jeg kjenner har fått beskjed om bekymringsverdig om ungene ikke leser til jul. De fleste er jo over 6 før jul, men mi fyller ikek 6 år før i juleferien.
Slikt er bare provoserende. :( Nå leste O før det, men læreren sa det var store variasjoner i klassen og at det var helt normalt.

Slikt er bare provoserende. :( Nå leste O før det, men læreren sa det var store variasjoner i klassen og at det var helt normalt.
Mine leste også til jul og det gjør sikkert siste også. Men jeg vet det var barn i klassene deres som ikke gjorde det.

Mine leste også til jul og det gjør sikkert siste også. Men jeg vet det var barn i klassene deres som ikke gjorde det.
Samme her. En av O sine nærmeste venner sliter enda fortsatt med lesning, men oppegående og fin fyr:) Blir oppgitt over slikt vås. Blir spennende å se med S her. Hun kommer halveis i alfabetet nå så sier hun «Å , ferdig» :hilarious:

Samme her. En av O sine nærmeste venner sliter enda fortsatt med lesning, men oppegående og fin fyr:) Blir oppgitt over slikt vås. Blir spennende å se med S her. Hun kommer halveis i alfabetet nå så sier hun «Å , ferdig» :hilarious:

Hehe, mi synger alfabet-sang, men hun kan ikke alfabetet, bare sangen, for å si det sånn. Så bokstavene stokker seg

Back
Topp