FEBRUAR 2018

Masse lykke til i morgen, krysser alt jeg har for at du får se hjerteslag [emoji173] jeg har diabetes selv, og det er viktig å presisere at risikoen for spontanabort eller senskader på fosteret er relativt liten, så lenge du får god oppfølging i svangerskapet. Be fastlegen din om å henvise deg til oppfølging på sykehuset du skal føde på, så vil du få god og tett oppfølging der [emoji173]

Tusen takk! Litt beroligende å høre at risikoen for spontanabort eller senskader er liten, men samtidig har jeg mistet så mange ganger før og begynner nå å tenke på om hva om jeg hver gang har mistet fordi blodsukkeret har blitt for høyt... Er så bekymret! Har overhodet ikke lyst til å prøve med kostholdsregulering siden jeg allerede spiser tilnærmet likt diabeteskosthold og ikke tror jeg har noe å hente der. Det eneste jeg kan kutte ut er nok de maks to fruktene jeg spiser om dagen og de få, små bitene med 70% kokesjokolade. Vil bare ha insulin med en gang slik at jeg er helt sikker på at jeg får blodsukkeret ned raskt. :-( Hvor ille tenker du at 9,1 er i underkant av to timer etter et sunt måltid (to rugsprø, sukkerfritt fiskepålegg, vann og en appelsin)? Ble forresten kjempeglad for å lese at du har diabetes (ikke det at jeg unner noen å ha det, altså), men da er jeg ikke alene om det og kan kanskje få litt råd av deg hvis jeg ender opp med diagnosen?

Mener jeg har lest det før, men har ikke klart finne det igjen som "skrevet i stein" liksom.
Det kommer liksom ikke fra fagpersoner det jeg har funnet.
i denne veilederen for gynekologi står det bare "støttende behandling" uten at det er utdypet http://legeforeningen.no/Fagmed/Nor.../Habituell-abort---gjentatte-spontanaborter1/
Den er fra 2015 vel, mens denne fra 2004 sier man skal være liberal med UL til abortfaren er over... http://legeforeningen.no/Fagmed/Nor...ell-gynekologi-2004/kapitler/habituell-abort/

Tusen takk for linker! Skal titte på dem og håper at jeg kan bruke dem. :) Liberal med ultralyd høres bra ut. Akkurat hva jeg trenger hvis det viser seg at det er noe der imorgen. Jeg klarte heller ikke å finne det igjen da jeg lette idag, det er jo slike ting man egentlig burde lagre som bokmerker for å ha det klart når man trenger det, men det tenkte jeg jo ikke på da jeg leste det...

Har lest gjennom dem nå, og satser på den med "liberal med ultralyd". Tusen takk for hjelpen! :-) Jeg må ha en ultralyd neste uke også hvis alt ser i orden ut nå og også hvis alt ikke ser i orden ut men det fortsatt er håp om at det kan bli det... (Går privat hvis jeg ikke får det på sykehuset, men vil helst slippe det siden denne prosessen har vært dyr nok hittil...)

Last edited:
Tror ikke jeg har hørt om noen som har fått det påvist SÅ tidlig.
Tok de langtidsblodsukker på deg?

Jeg har heller ikke hørt om noen som har fått det så tidlig. Langtidsblodsukkeret var normalt, så hvis jeg har diabetes, er det nok nyoppstått. Det kan også være prednisolonutløst diabetes sa legen. Isåfall blir jeg jo kjemperedd for at de skal be meg slutte med prednisolon hvis jeg fortsatt er gravid nå, for uten prednisolon mister jeg garantert (hvis det ikke alt har gått galt)... Mye å være redd for akkurat nå. Nå må denne kvelden og natten bare forsvinne slik at jeg kan få klarhet i hvordan ting ligger an på ultralyd og få gjennomført glukosebelastningen. Føler meg helt ødelagt av all redselen akkurat nå. Dette er virkelig ikke for pyser!

Ja, time tidlig er absolutt best. De hadde egentlig ikke tid til meg, men presset meg inn likevel, så det blir nok ingen lang time, men det bryr jeg meg ikke om. Skal jo bare se om det er noe der i passende størrelse og med hjerteslag.

Jeg syntes det kjentes ut som at jeg hadde urinveisinfeksjon og leverte derfor urinprøve hos legen igår. Gravide får jo lett urinveisinfeksjon og trenger ikke en gang ha symptomer, så da jeg kjente litt, trodde jeg at det var det. Den slo ikke ut på uvi, men på ketoner, så da målte jeg blodsukker og det lå på 9.1 nesten to timer etter siste måltid. Var og tok fastende blodprøve idag tidlig og den var på 5,4 og skal ligge under 5,3. Ser på nettet at 5,3 og over, men lavere enn verdier for vanlig diabetes, er svangerskapsdiabetes. :-( Skal ta glukosebelastning også for å se hvordan kroppen håndterer sukker. Er vel det som skal til for å sette diagnosen. Jeg blir sikkert fulgt godt opp hvis jeg får diagnosen, men jeg frykter voldsomt at jeg allerede har mistet eller mister på grunn av det før jeg rekker oppfølging. Jeg spiser allerede et veldig diabetesvennlig kosthold uten sukker og med veldig lite raske karbohydrater, så har ikke mye å gå på i forhold til kostholdsregulering, dessverre.

Ingenting tyder forsåvidt på at noe er galt, men jeg føler meg ikke særlig gravid lenger, og det har alltid tidligere betydd at det har gått galt. Det bekymrer meg...

Okei.. Håper det ordner seg og at du slipper unna det:) og hvis ikke at dem finner den beste løsningen fremover:)
Om noen timer har du svaret ditt heldigvis! :) ikke lett å være bekymret og redd heletiden, er sliten av det selv.. Men i morgen håper jeg at vi kommer med gladmelding begge to! Har større tro på deg enn meg! :Heartred

Okei.. Håper det ordner seg og at du slipper unna det:) og hvis ikke at dem finner den beste løsningen fremover:)
Om noen timer har du svaret ditt heldigvis! :) ikke lett å være bekymret og redd heletiden, er sliten av det selv.. Men i morgen håper jeg at vi kommer med gladmelding begge to! Har større tro på deg enn meg! :Heartred

Takk, for meg er det omvendt. Jeg har definitivt mye større tro på deg enn på meg. Du har tross alt allerede sett hjerteaktivitet og har ikke mistet ni ganger tidligere (så vidt jeg vet). Vi får håpe at vi begge to kommer lykkelige ut fra hvert vårt legekontor imorgen og at all redsel og bekymring da er glemt og ikke kommer tilbake. Man blir helt utslitt av å bekymre seg, ja, all tankekapasitet går til det. Føler meg totalt fraværende og bortreist og ute av stand til å konsentrere meg om noe annet.

Tusen takk! Litt beroligende å høre at risikoen for spontanabort eller senskader er liten, men samtidig har jeg mistet så mange ganger før og begynner nå å tenke på om hva om jeg hver gang har mistet fordi blodsukkeret har blitt for høyt... Er så bekymret! Har overhodet ikke lyst til å prøve med kostholdsregulering siden jeg allerede spiser tilnærmet likt diabeteskosthold og ikke tror jeg har noe å hente der. Det eneste jeg kan kutte ut er nok de maks to fruktene jeg spiser om dagen og de få, små bitene med 70% kokesjokolade. Vil bare ha insulin med en gang slik at jeg er helt sikker på at jeg får blodsukkeret ned raskt. :-( Hvor ille tenker du at 9,1 er i underkant av to timer etter et sunt måltid (to rugsprø, sukkerfritt fiskepålegg, vann og en appelsin)? Ble forresten kjempeglad for å lese at du har diabetes (ikke det at jeg unner noen å ha det, altså), men da er jeg ikke alene om det og kan kanskje få litt råd av deg hvis jeg ender opp med diagnosen?

Siden langtidsblodsukkeret ditt var fint har du mest sannsynlig ikke mistet fordi du har hatt for høyt blodsukker. Noen målinger over ønsket verdi kommer man ikke utenom, uansett om man har en nyoppdaget diabetes eller er gammel traver. Jeg var i møte med både jordmor, endokrinolog og diabetessykepleier på Ahus i går, og alle presiserte at det er et fint langtidsblodsukker som er det viktigste!

For oss diabetes type 1-ere bør blodsukkeret være på under 7.1 mmol/l 1.5-2 timer etter et måltid. For de med svangerskapsdiabetes vet jeg ikke helt, men ser at diagnosen settes på målinger mellom 9,0-11,0 mmol/l 2 timer etter glukosebelastning. Du er altså helt i grenseland der. 9.1 mmol/l er uansett for høyt til å ikke ha diabetes, så noe er det nok dessverre.

Jeg svarer gjerne på spørsmål dersom du får diagnosen, fint hvis mine 28 år som diabetiker endelig kan komme til nytte [emoji4] ut fra hvordan du beskriver kosten din lever du for øvrig mer diabetesvennlig enn meg, jeg spiser det jeg vil og tar insulin deretter, men jeg har null egenproduksjon og kan ikke styre den med kost uansett hva jeg spiser. Vil anbefale deg denne nettsiden, samt å insistere på å bli henvist til sykehus for oppfølging dersom de konkluderer med diabetes etter glukosetesten:

https://www.diabetes.no/leksikon/s/svangerskap-og-diabetes/

Jeg har heller ikke hørt om noen som har fått det så tidlig. Langtidsblodsukkeret var normalt, så hvis jeg har diabetes, er det nok nyoppstått. Det kan også være prednisolonutløst diabetes sa legen. Isåfall blir jeg jo kjemperedd for at de skal be meg slutte med prednisolon hvis jeg fortsatt er gravid nå, for uten prednisolon mister jeg garantert (hvis det ikke alt har gått galt)... Mye å være redd for akkurat nå. Nå må denne kvelden og natten bare forsvinne slik at jeg kan få klarhet i hvordan ting ligger an på ultralyd og få gjennomført glukosebelastningen. Føler meg helt ødelagt av all redselen akkurat nå. Dette er virkelig ikke for pyser!

Hva var langtidsblodsukkeret ditt?

Takk, for meg er det omvendt. Jeg har definitivt mye større tro på deg enn på meg. Du har tross alt allerede sett hjerteaktivitet og har ikke mistet ni ganger tidligere (så vidt jeg vet). Vi får håpe at vi begge to kommer lykkelige ut fra hvert vårt legekontor imorgen og at all redsel og bekymring da er glemt og ikke kommer tilbake. Man blir helt utslitt av å bekymre seg, ja, all tankekapasitet går til det. Føler meg totalt fraværende og bortreist og ute av stand til å konsentrere meg om noe annet.

Helt enig, blir helt tom i hode av dette:Heartred Det skal virkelig ikke gå galt for deg denne gangen! Det er ikke lov!:Heartred heier på deg!

Tenkte på en ting til.. Hvor mange dager med blødninger hadde du de gangene? Jeg er på 5.dag i dag:/
Jeg hadde ganske kraftig blødning de første dagene. Kunne sette meg på do også rant det ut i do. Var et par ganger det hørtes ut som jeg tisset! Mens på natten blødde jeg omtrent ingenting og hadde ikke noe i innlegget når jeg våknet. Men så kom det mer og mer utover dagen. Så etterhvert ble det mindre, noen ganger litt brunlig. Og plutselig var det dager hvor jeg kunne få en stor frisk blødning igjen. Og det var titt og ofte klumper i blodet som da var koagulerert blod.

Jeg var på UL 4+3 og så ingenting (var redd for exu) og 5+0 da så vi en liten prikk. 6+3 så vi hjertet men da mente de at den var for liten. Og fra 6+3 til 7+3 var jeg på 3 UL som viste at den vokste og hjertet banket supert. Men fremdeles 2 mm for liten. 8+3 hadde jeg UL på riksen hvor målene var fine og alt så bra ut. Da hadde også blødningene stoppet opp. Og på UL 10+0 så jeg en vinkende minibaby som var helt etter boka når det gjaldt målene. Måtte bare skrive at jeg har vært på maaange UL og blitt forsikret av alle at det overhodet ikke er skadelig for barnet. Så bare noen her som skrev at det ikke var bra :) Værre for bebis at mor er redd tror jeg ❤️ Så dra på UL når du er bekymret!

Jeg hadde ganske kraftig blødning de første dagene. Kunne sette meg på do også rant det ut i do. Var et par ganger det hørtes ut som jeg tisset! Mens på natten blødde jeg omtrent ingenting og hadde ikke noe i innlegget når jeg våknet. Men så kom det mer og mer utover dagen. Så etterhvert ble det mindre, noen ganger litt brunlig. Og plutselig var det dager hvor jeg kunne få en stor frisk blødning igjen. Og det var titt og ofte klumper i blodet som da var koagulerert blod.

Jeg var på UL 4+3 og så ingenting (var redd for exu) og 5+0 da så vi en liten prikk. 6+3 så vi hjertet men da mente de at den var for liten. Og fra 6+3 til 7+3 var jeg på 3 UL som viste at den vokste og hjertet banket supert. Men fremdeles 2 mm for liten. 8+3 hadde jeg UL på riksen hvor målene var fine og alt så bra ut. Da hadde også blødningene stoppet opp. Og på UL 10+0 så jeg en vinkende minibaby som var helt etter boka når det gjaldt målene. Måtte bare skrive at jeg har vært på maaange UL og blitt forsikret av alle at det overhodet ikke er skadelig for barnet. Så bare noen her som skrev at det ikke var bra :) Værre for bebis at mor er redd tror jeg ❤️ Så dra på UL når du er bekymret!

Wow at det går ann å ha det så likt!
Takk for svar! Håper jeg er like heldig som deg! Jeg føler meg ikke gravid og har ingen symptomer på noe nå så blir spennende i morgen, gruer meg ihjel! !
Om det er bra imorgen får jeg sjokk og kommer til å gå på ul så ofte jeg kan tror jeg! Er nok bedre det enn at jeg er redd, enig der!
Setter stor pris på hjelpen din:Heartred

Wow at det går ann å ha det så likt!
Takk for svar! Håper jeg er like heldig som deg! Jeg føler meg ikke gravid og har ingen symptomer på noe nå så blir spennende i morgen, gruer meg ihjel! !
Om det er bra imorgen får jeg sjokk og kommer til å gå på ul så ofte jeg kan tror jeg! Er nok bedre det enn at jeg er redd, enig der!
Setter stor pris på hjelpen din:Heartred
Ikke sant! Og som sagt, jeg hører stadig om flere som har opplevd det samme! Veldig spesiell start på et svangerskap men det kalles visstnok hormonell blødning. Og husk, du har faktisk sett hjertet slå! Da er det minimal sjanse for å miste. De fleste mister fordi hjertet ikke starter å slå :)

Symptomene mine kom kastet over meg i uke 6. Kvalm :P Så nyt tiden symptomfri! Hehe.

Siden langtidsblodsukkeret ditt var fint har du mest sannsynlig ikke mistet fordi du har hatt for høyt blodsukker. Noen målinger over ønsket verdi kommer man ikke utenom, uansett om man har en nyoppdaget diabetes eller er gammel traver. Jeg var i møte med både jordmor, endokrinolog og diabetessykepleier på Ahus i går, og alle presiserte at det er et fint langtidsblodsukker som er det viktigste!

For oss diabetes type 1-ere bør blodsukkeret være på under 7.1 mmol/l 1.5-2 timer etter et måltid. For de med svangerskapsdiabetes vet jeg ikke helt, men ser at diagnosen settes på målinger mellom 9,0-11,0 mmol/l 2 timer etter glukosebelastning. Du er altså helt i grenseland der. 9.1 mmol/l er uansett for høyt til å ikke ha diabetes, så noe er det nok dessverre.

Jeg svarer gjerne på spørsmål dersom du får diagnosen, fint hvis mine 28 år som diabetiker endelig kan komme til nytte [emoji4] ut fra hvordan du beskriver kosten din lever du for øvrig mer diabetesvennlig enn meg, jeg spiser det jeg vil og tar insulin deretter, men jeg har null egenproduksjon og kan ikke styre den med kost uansett hva jeg spiser. Vil anbefale deg denne nettsiden, samt å insistere på å bli henvist til sykehus for oppfølging dersom de konkluderer med diabetes etter glukosetesten:

https://www.diabetes.no/leksikon/s/svangerskap-og-diabetes/

Takk for langt svar! :-) Så utrolig godt å høre at langtidsblodsukkeret er det viktigste. Jeg husker dessverre ikke hva det var, ble så opphengt i at blodsukkeret da var på over 9, men tror det var noe med 5. 5,4 kanskje eller 5,6? Nei, husker ikke, dessverre.

Jeg vil tro at blodsukkeret etter glukosebelastning vil bli høyere enn etter måltidet jeg spiste, siden det kun var appelsinen som inneholdt sukker, men jeg har vel antakelig ikke høyt nok blodsukker til at det kan være type 1 diabetes? Jeg leste nettopp om Lada--diabetes (tror det var det det het) og lurte litt på om jeg kunne ha det. Grunnen til at jeg har så diabetesgunstig kosthold, er nemlig at jeg siden i høst har følt meg dårlig når jeg har fått i meg noe med sukker: kaker, gjærbakst med bare hvitt mel, fruktjuice og også vanlig frukt hvis jeg spiser det på tom mage. Har egentlig derfor kuttet sukker så å si helt fra kosten og i tillegg sluttet med alt som inneholder bare hvitt mel og også sluttet med juice og redusert fruktinntaket. Har også så godt som sluttet å spise frukt alene, kun som "dessert" på slutten av et måltid. Har rett og slett prøvd å holde blodsukkeret mest mulig stabilt siden jeg har skjønt at sukker/raske karbohydrater ikke er bra for meg.

Tusen takk for at du vil svare på spørsmål og for linken. Den skal jeg titte på imorgen. Nå må jeg prøve å få sovet litt før morgendagen.

Godt å høre at ultralyd ikke er skadelig! Jeg planlegger egentlig en i uka og å supplere med privat når jeg ikke får på sykehus, men fastlegen sa til meg igår at det ikke er bra med for mange ultralyder, så hun mente at det var passe med den imorgen og så den i uke 8. Jeg tenker også at det er bedre for baby med litt ekstra ultralyd enn en superstresset og livredd mamma, så med mindre jeg hører at det ikke er bra fra gynekologene også, tenker jeg at det er best med mange ultralyder. Godt at alle har sagt til deg at det ikke er skadelig!

1521176980144.jpeg

25 dpo, eller 5+4 og jeg kan trygt gi meg med testing [emoji173]

Vedlegg

• 20180316_060742.jpg
    20180316_060742.jpg
    42,5 KB · Visninger: 71
Vis vedlegget 249095
25 dpo, eller 5+4 og jeg kan trygt gi meg med testing [emoji173]

Så fine tester! Gøy å se 3+! :) Jeg tok min siste test igår, tror jeg. Da var også strekene på de trege one steptestene like sterke, så da har jeg ikke mer å teste med. Føles rart å gi seg med testing etter den lange testeperioden. :)

Så fine tester! Gøy å se 3+! :-) Jeg tok min siste test igår, tror jeg. Da var også strekene på de trege babyplantestene like sterke, så da har jeg ikke mer å teste med. Føles rart å gi seg med testing etter den lange testeperioden. :-)
Veldig rart.. Men nå må jeg bare vente på TUL som er neste fredag [emoji4]

Ikke sant! Og som sagt, jeg hører stadig om flere som har opplevd det samme! Veldig spesiell start på et svangerskap men det kalles visstnok hormonell blødning. Og husk, du har faktisk sett hjertet slå! Da er det minimal sjanse for å miste. De fleste mister fordi hjertet ikke starter å slå :)

Symptomene mine kom kastet over meg i uke 6. Kvalm :p Så nyt tiden symptomfri! Hehe.

Ja veldig spesiell start! Prøver å trøste meg med det:) men ikke mange timene igjen nå..:nailbiting:
Håper de kommer kastet over meg også:joyful:

Back
Topp