Fastende Blodsukker

Hun målte meg to ganger på legesenteret tilfelle jeg for eksempel ikke hadde vasket fingrene. Det jeg nå lurer på er om grensa er 5,3 og jeg har 5,1 idag er det fortsatt litt risiko? Bør jeg gå til legen igjen før blodprøver om 4 uker? Eller bare sjekke selv å passe på mat. Hva gjør dem eventuelt om det er plutselig 5,3 igjen en dag?
Dette er jo noe legen egentlig burde kunne svare på, eller henvist deg til noen som kan svare på det.

Jeg er ikke helsepersonell, men samtidig er retningslinjene fra Helsedirektoratet ganske klare. Har man målt 5.3 som fastende blodsukker én gang har man per definisjon svangerskapsdiabetes. Da «hjelper det ikke» at fastende verdier var 5.1 i dag. Da er videre behandling å endre kostholdet og å måle fastende blodsukker og 2-timers verdier etter frokost og middag.

Sjekk ut denne oversikten for videre forløp:

Det eneste jeg stusser på er at dere målte fastende blodsukker så tidlig i svangerskapet, når det vanlige er å måle dette i forbindelse med glukosebelastning i uke 24-28. Samtidig er Helsedirektoratet klar på at om det fastende blodsukkeret på et tidspunkt er 5.3 eller mer, så stilles diagnosen uansett når denne verdien er målt i svangerskapet:

Hun målte i fingern bare å grunn for at det var fastende var bare fodi jeg ikke hadde spist. Hadde tidlig time hun skulle måle hb tror jeg å da sikkert også blodsukker. Jeg hadde gu undersøkelse også. Og så skulle hun ta blodprøver når jeg er 12 uker om 4 uker. Ok men skal i allefall passe kosten min å måle litt ekstra både fastende og to timer etter. Så ringer jeg henne om det er noe avik. Er det riktig det skal ligge inder 7 to timer etter frokost?

Hun målte i fingern bare å grunn for at det var fastende var bare fodi jeg ikke hadde spist. Hadde tidlig time hun skulle måle hb tror jeg å da sikkert også blodsukker. Jeg hadde gu undersøkelse også. Og så skulle hun ta blodprøver når jeg er 12 uker om 4 uker. Ok men skal i allefall passe kosten min å måle litt ekstra både fastende og to timer etter. Så ringer jeg henne om det er noe avik. Er det riktig det skal ligge inder 7 to timer etter frokost?

Skal man følge Helsedirektoratet er det det som er riktig å gjøre, altså endre kost og måle verdier en periode. Men dette burde jo komme på anbefaling av legen din, sammen med anbefalinger på hva du skal endre i kosten din. Er litt redd det kan føles litt uoversiktlig og voldsomt hvis du ikke får snakket med helsepersonell om det, og at du stresser unødvendig? :Heartred Har du mulighet til å ta kontakt med legen om den igjen? Og kanskje henvise til noen av kildene jeg har postet her, sånn i tilfelle han/hun ikke har oppdatert informasjon om svangerskapsdiabetes?

2 timer etter måltid skal verdien være under 6.7 :)

Eventuelt ta kontakt med jordmor, dette er jo svangerskapsrelatert, de har ofte mer oversikt over det enn allmennleger :love2

Hei, vet at det finnes kilder på dette, legger du de ved? Kan være skummelt å lese en sånn kommentar uten mulighet til å kunne se helheten i en god og sikker kilde :love2

Hadde drukket vann. Ikke noe annet. Tror jeg men jeg er så usikker på om jeg drakk en kopp kaffe men er nesten helt sikker på jeg ikke gjorde det. Men er litt usikker nå. Hadde jo glemt igjen meg selv om det hadde gått ann.

Takk :love2 Det som er viktig å legge til fra den tidligere kommentaren din er jo det som står i kildene dine - komplikasjonene du lister opp gjelder ubehandlet svangerskapsdiabetes (ref. diabetesforbundet), og at god behandling reduserer mulighetene for disse komplikasjonene (ref. helsenorge). Viktig detalj og viktig for helheten så man ikke blir unødvendig bekymret :love2

Takk :love2 Det som er viktig å legge til fra den tidligere kommentaren din er jo det som står i kildene dine - komplikasjonene du lister opp gjelder ubehandlet svangerskapsdiabetes (ref. diabetesforbundet), og at god behandling reduserer mulighetene for disse komplikasjonene (ref. helsenorge). Viktig detalj og viktig for helheten så man ikke blir unødvendig bekymret :love2
Jaa, klart det gjelder ubehandlet! Min kommentar var mest ment til vedkommende som mente at det ikke var farlig i det hele tatt med svsk. Diabetes ;) Trådstarter virker å ta dette på høyeste alvor, så ikke bekymret der:)

Kan jeg bare skyte inn noen spørsmål litt utenfor tema?
Tar man glukosebalstningstest på alle?
Jeg målte langtidsblodsukker hos legen i går, og det var helt topp. Mener legen sa at det var 31. Stemmer det? Eller er det 3.1? Bare så ikke jeg går rundt og sier feil :hilarious:

Jeg har ikke tatt det med di fire andre. Men nå er jeg mye eldre da(35)

Dette er så feil som det kan få blitt!

Sv.sk diabetes øker som nevnt sjansen for misdannelser, men også sjansen for svangerskapsforgiftning, for tidlig fødsel, babyen kan bli født med lavt blodsukker og som du sier stor baby. Dersom babyen er stor kan det oppstå komplikasjoner under fødsel, og barnet kan i værste fall bli skadet eller få varige skader under fødsel.

Vil du utsette ditt ufødte barn for dette annki87?

Jeg tok glukosebelastning for 1 år siden (han er 9mnd nå..) og da tar de blodsukker med veneblod, ikke kapillært (stikk i finger). Veneblod er ofte mer riktig (selv om alle med diabetes måler kapillært) :) Og jeg må sikkert ta det denne gangen også:shifty:

Det er så utrolig lite som skal til for å være utslagsgivende; litt dårlig vaska fingre, var du 100% fastende?
Kjempefint at du følger med selv også, lykke til ♥️
Hilsen spl ♥️
Var ikke det jeg fikk beskjed om for 4 år siden.. vil ikke ha det men jeg fikk jo bare å måle selv

Jeg målte langtidsblodsukker hos legen i går, og det var helt topp. Mener legen sa at det var 31. Stemmer det? Eller er det 3.1? Bare så ikke jeg går rundt og sier feil :hilarious:
Det var nok 3,1. 31 er skyhøyt og du ville blitt veldig dårlig og mest sannsynlig sykehusinnleggelse. Med mindre du har levd med diabetes type 2 i mange år og kroppen blitt vant til å leve med høyt blodsukker :hilarious:

Det var nok 3,1. 31 er skyhøyt og du ville blitt veldig dårlig og mest sannsynlig sykehusinnleggelse. Med mindre du har levd med diabetes type 2 i mange år og kroppen blitt vant til å leve med høyt blodsukker :hilarious:
Var det jeg begynte å mistenke når jeg så tallene det var snakk om her. Men kunne jo hende langtidsblodsukkeret var annerledes. Jaja, da slipper jeg å gi noen hjerteinnfarkt om jeg forteller om blodsukker på 31 :hilarious: :hilarious:

Måtte sjekke skjemaet mitt, og det står faktisk 31 mmol(?). Men kanskje det er forskjell på måleenheten?

Dersom du oppfyller en eller flere av følgende kriterier blir du tilbudt test for svangerskapsdiabetes:

- er førstegangsfødende og er 25 år eller eldre
- har bakgrunn fra Asia eller Afrika
- mor, far eller søsken har diabetes
- kroppsmasseindeks (KMI) var høyere enn 25 kg/m² før graviditeten

Du målte ikke langtidsblodsukker da? Det skal ligge i området 27-40 :happy:

Edit: så nå at det var langtidsblodsukker du målte ja! Mitt var 30, som er bra mtp. at jeg hadde svangerskapsdiabetes sist, men ting kan endre seg i løpet av graviditeten :rolleyes:

Var det jeg begynte å mistenke når jeg så tallene det var snakk om her. Men kunne jo hende langtidsblodsukkeret var annerledes. Jaja, da slipper jeg å gi noen hjerteinnfarkt om jeg forteller om blodsukker på 31 :hilarious: :hilarious:

Måtte sjekke skjemaet mitt, og det står faktisk 31 mmol(?). Men kanskje det er forskjell på måleenheten?
Ja, jeg så ikke at det stod langtidsblodsukker til deg :dead: Var litt rask der, Så det stemmer og det er perfekt:angelic:

Dette er jo noe legen egentlig burde kunne svare på, eller henvist deg til noen som kan svare på det.

Jeg er ikke helsepersonell, men samtidig er retningslinjene fra Helsedirektoratet ganske klare. Har man målt 5.3 som fastende blodsukker én gang har man per definisjon svangerskapsdiabetes. Da «hjelper det ikke» at fastende verdier var 5.1 i dag. Da er videre behandling å endre kostholdet og å måle fastende blodsukker og 2-timers verdier etter frokost og middag.

Sjekk ut denne oversikten for videre forløp:

Det eneste jeg stusser på er at dere målte fastende blodsukker så tidlig i svangerskapet, når det vanlige er å måle dette i forbindelse med glukosebelastning i uke 24-28. Samtidig er Helsedirektoratet klar på at om det fastende blodsukkeret på et tidspunkt er 5.3 eller mer, så stilles diagnosen uansett når denne verdien er målt i svangerskapet:

Jeg ble henvist til glukosebelastningstest i uke 18 pga min vekt.
Så det er ikke alltid man blir sendt avgårde så sent ;)

Back
Topp