Dette er jo noe legen egentlig burde kunne svare på, eller henvist deg til noen som kan svare på det.Hun målte meg to ganger på legesenteret tilfelle jeg for eksempel ikke hadde vasket fingrene. Det jeg nå lurer på er om grensa er 5,3 og jeg har 5,1 idag er det fortsatt litt risiko? Bør jeg gå til legen igjen før blodprøver om 4 uker? Eller bare sjekke selv å passe på mat. Hva gjør dem eventuelt om det er plutselig 5,3 igjen en dag?
Jeg er ikke helsepersonell, men samtidig er retningslinjene fra Helsedirektoratet ganske klare. Har man målt 5.3 som fastende blodsukker én gang har man per definisjon svangerskapsdiabetes. Da «hjelper det ikke» at fastende verdier var 5.1 i dag. Da er videre behandling å endre kostholdet og å måle fastende blodsukker og 2-timers verdier etter frokost og middag.
Sjekk ut denne oversikten for videre forløp:
Det eneste jeg stusser på er at dere målte fastende blodsukker så tidlig i svangerskapet, når det vanlige er å måle dette i forbindelse med glukosebelastning i uke 24-28. Samtidig er Helsedirektoratet klar på at om det fastende blodsukkeret på et tidspunkt er 5.3 eller mer, så stilles diagnosen uansett når denne verdien er målt i svangerskapet:
Har du mulighet til å ta kontakt med legen om den igjen? Og kanskje henvise til noen av kildene jeg har postet her, sånn i tilfelle han/hun ikke har oppdatert informasjon om svangerskapsdiabetes?

Var litt rask der, Så det stemmer og det er perfekt