Fastende Blodsukker

Jeg ble henvist til glukosebelastningstest i uke 18 pga min vekt.
Så det er ikke alltid man blir sendt avgårde så sent ;)

Ah, takk for info! Trådstarter forklarte jo også hvorfor de målte på henne før «det som er normalt» :happy: Er jo ikke alltid man passer inn i de vanlige prosedyrene og skjemaene :shy:

Fikk 5.3 på fastende verdi på glukosebelastning sist jeg var gravid. Ble da sendt hjem med måler og beskjed om teste hver morgen fastende, 2 t etter måltider i 14 dager. Fikk en verdi til over 5.3, og tok 14 nye dager. Etter det justerte alle fastende seg (bare der problemet lå) til under 5 og de droppet å sette diagnose på meg. Var kun alder som gjorde at den ble tatt i utgpunktet hos meg.

Dersom du oppfyller en eller flere av følgende kriterier blir du tilbudt test for svangerskapsdiabetes:

- er førstegangsfødende og er 25 år eller eldre
- har bakgrunn fra Asia eller Afrika
- mor, far eller søsken har diabetes
- kroppsmasseindeks (KMI) var høyere enn 25 kg/m² før graviditeten

Du målte ikke langtidsblodsukker da? Det skal ligge i området 27-40 :happy:

Edit: så nå at det var langtidsblodsukker du målte ja! Mitt var 30, som er bra mtp. at jeg hadde svangerskapsdiabetes sist, men ting kan endre seg i løpet av graviditeten :rolleyes:
Takk! Da får vel jeg tilbud om dette tenker jeg.

Var det jeg begynte å mistenke når jeg så tallene det var snakk om her. Men kunne jo hende langtidsblodsukkeret var annerledes. Jaja, da slipper jeg å gi noen hjerteinnfarkt om jeg forteller om blodsukker på 31 :hilarious: :hilarious:

Måtte sjekke skjemaet mitt, og det står faktisk 31 mmol(?). Men kanskje det er forskjell på måleenheten?
Du har langtidsBS på 31! Det tilsvarer 5.0mmol:) Det er et nydelig blodsukker ;)

Hadde du hatt 3.1 hadde du ikke vært i form for å si det sånn, det er litt vel lavt :)

Fikk 5.3 på fastende verdi på glukosebelastning sist jeg var gravid. Ble da sendt hjem med måler og beskjed om teste hver morgen fastende, 2 t etter måltider i 14 dager. Fikk en verdi til over 5.3, og tok 14 nye dager. Etter det justerte alle fastende seg (bare der problemet lå) til under 5 og de droppet å sette diagnose på meg. Var kun alder som gjorde at den ble tatt i utgpunktet hos meg.

Da hadde du ifølge retningslinjene svangerskapsdiabetes, selv om du klarte p regulere det. Du bør tar glukosebelastning i dette svangerskapet også.

Sniker meg inn her jeg :) fikk nylig påvist (forhøyet fastende verdi på glukosebelastningen (5,6) og normalt etter 2 timer, og startet idag med egenmålinger. Fastende målte jeg til 5,3, men må jo da komme meg lavere enn dette innen 1-2 uker.
Gjorde du noen spesielle grep for å oppnå ok målinger du? Jeg er mye i fysisk aktivitet, men tenker å stramme inn enda mer på kostholdet selvfølgelig.
Virker bare veldig overveldende og stressende nå i starten.. o_O

Back
Topp