Fast føde

BareEnMamma

Glad i forumet
*MIA*
Har dere begynt? Hva starter dere med? Tanker rundt mat til babyen :)

Nå som de små er/blir 4 måneder så er dette aktuelt for de som ønsker å starte med smaksprøver. Hadde vært fint hvis vi delte erfaringer her.

Gutten vår blir 4 mnd neste uke så her forbereder vi oss til hans første smaksprøver :)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Frøkna mi ble 4 mnd for et par uker siden, og har siden da fått litt banan som vi har skrapet med skje. Første dagene fikk hun bare ca en teskje og så økte vi etter hvert til det ble 3-4 teskjeer. Hun får det på formiddagen/ettermiddagen for å slippe evt mageknip når hun skal legge seg, og jeg har ammet rett etterpå for at hun skal fordøye det bedre. Hun har likt bananer fra første smak. I dag fikk hun noen skjeer med fruktmos fra Hipp med fersken, mango og pære, og da var det litt mer grimaser.:p
 
Enda et par uker til vi runder 4 mnd,men vi blir å starte med litt fruktmos og litt risgrøt. Hun har allerede fått sutte litt på et eple,men det falt ikke i smak ;)

Sent from my SM-G900F using BV Forum mobile app
 
Her er det fire mnd på torsdag og vi prøvde litt i dag og i går. Ville unngå torsdag og fredag da jeg er alene med storebror også og greit å ikke ha en baby med magevondt da..

Vi prøvde fruktmos i går, var ikke så godt og sutret på kvelden. I dag ble det en mini ts med ris/maisgrøt, men mye sutring i dag også.. Tror vi dropper alt til over helgen og forsøker på nytt da... Ammer ikke lenger desverre, så får ikke gitt mm(men, kom på nå at jeg har mm stående i fryseren, tror jeg skal ta frem det til neste runde for å gjøre det lettere for magen til tulla:) )


Prins 03.03.08 og prinsesse 14.04.14 <3


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Vi har prøvd fruktmos, potet og gulrotmos og ellers får han velling på kvelden
Har gått kjempefint, eneste var at han fikk løs mage etter første gang med velling..

Sent from my D6503 using BV Forum mobile app
 
Jeg er litt forvirret. For jeg hadde sett frem til 4mnd og smaksprøving, men helsesøster sa at hun baaare kunne få 1-3ts med tynn tynn grøt/nestlegrøt 4mnd blandet med mm.

Er det bare min helsesøster som er streng? :/

Tror hun har en drøm om at jeg skal fullamme til 6mnd...
 
Jeg er litt forvirret. For jeg hadde sett frem til 4mnd og smaksprøving, men helsesøster sa at hun baaare kunne få 1-3ts med tynn tynn grøt/nestlegrøt 4mnd blandet med mm.

Er det bare min helsesøster som er streng? :/

Tror hun har en drøm om at jeg skal fullamme til 6mnd...

Hun hørtes litt streng ut ja:)..
Jeg tar mye av det helsesøster her sier med en klype salt jeg, hun vi har er veldig "etter boka",må jeg har aldri likt henne.. Så jatter med, og tar ting sånn som jeg/vi føler er best, og mest riktig for oss og våre barn:)..


Jente født juli 2011 ~ Gutt født april 2014 :)
 
Her er ikke lillemann riktig 4mnd enda (mangler ikke mange dagene da..), men behovet for litt mer mat enn mm har meldt seg.. Så han har siste uka fått smake litt.. Først fikk han littegrann grøt på dagtid et par dager, sånn et par t-skjeer, før vi prøvde på kvelden også - og gradvis økte litt på ettersom han ikke har reagert:).. Nå får han ca halv porsjon (av det som står på pakken), morgen&kveld:)..
Han digger grøt, å blir fly forbanna når det er tomt;)..
Har også fått smake litt most avokado, også har han fått banan i sånn babyfeeder som han styrer og gnager på selv:)..

- blander forresten i litt morsmelk i både grøten og avokadoen:)



Jente født juli 2011 ~ Gutt født april 2014 :)
 
Jeg er litt forvirret. For jeg hadde sett frem til 4mnd og smaksprøving, men helsesøster sa at hun baaare kunne få 1-3ts med tynn tynn grøt/nestlegrøt 4mnd blandet med mm.

Er det bare min helsesøster som er streng? :/

Tror hun har en drøm om at jeg skal fullamme til 6mnd...
Vår helsesøster sa at det anbefales å fullamme til de er 6 mnd,men hun har i sin lange fartstid som helsesøster sett at å gi smaksprøver fra de er 4 mnd er best,rett og slett fordi de blir lettere kresen på smak om man drøyer det for lenge.

Sent from my SM-G900F using BV Forum mobile app
 
Ikke prøvd noe enda..men vurderer å tilvenne grøt før 6 mnd selv om hs anbefaler å fullamme i 6 mnd.
 
Fint å lese om andres tanker og erfaringer :) Vi skal starte med smaksprøver fra 4 mnd, men mm skal være hovednæringen til lillegutt fram til han er 6 mnd.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Vi har startet med smaksprøver, lille er 4 mnd+ 11 dager :p hs her sa kjør på :p jeg blander mm i alt ho får. Får på dagtid for at magen skal være grei på kvelden/leggetid :) ho får moste grønnsaker og grøt jeg lager selv :)
 
Min legger kjempegodt på seg, så jeg venter til seks måneder jeg. Er vel fram til de er et år at det burde være hovednæringen deres.
 
Her anbefalte helsesøster smaksprøver fra 4 mnd og gjerne bitre smaker, type brokkoli ol da de er åpne for det.

Vår er 4,5 mnd og har mest fått søte ting, må lære seg å svelge. Men får nå grønnsaker som søtpotet, gulrot og pastinakk med litt MME og rapsolje på dagen og fruktgrøt til kvelds (hjemmelagd mango/eple/pæremos, MME, hirsegrøtpulver og litt kokosolje. Enn så lenge er mat nam nam, tenkte å teste litt brokkoli ol til uka.
 
Her fikk mini prøve litt supertynn grøt, ca en teskje. Risgrøten fra Hipp med morsmelk, falt i smak for å si det mildt :) Planen er å lage selv med hirse og litt frukt som neste grøt, men venter ca en ukes tid tenker jeg. Så blir det litt variasjon etterhvert :) Er vel viktig at de får smake litt ulike typer.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Har ikke begynt enda. Men skal starte med litt til mandagen :)


Tutdelafrut
Lillegull 070414 :D
 
Fått risgrøt på kvelden i en mnd nå. Gikk smertefritt fra første stund. Sover som en engel. Byttet ut mme flaske (hun sluttet tvert å ta den plutselig) på kvelden med grøt (med mm) og nå er det pupp resten av dagen og natten. Har ikke spurt h.s. og det er for seint å slutte nå. Tulla elsker grøten sin!
 
Fått risgrøt på kvelden i en mnd nå. Gikk smertefritt fra første stund. Sover som en engel. Byttet ut mme flaske (hun sluttet tvert å ta den plutselig) på kvelden med grøt (med mm) og nå er det pupp resten av dagen og natten. Har ikke spurt h.s. og det er for seint å slutte nå. Tulla elsker grøten sin!

Høres ut som du ikke gjør feil :)
Hvor gammel er hun?


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Kommer til å få starte og smake på litt ting fra 4 mnd slik i ny og ned med tanke på dette med at sjansen for spisevegring øker etter det. Blir slik som å få suge på litt frukt osv. Men ellers har jeg tenkt til å fullamme til 6mnd :)
 
Jeg fullammer, men tenkte å la han få smake litt fra 4 mnd. Det er enda litt over to uker til :)
 
Back
Topp