Fast føde

I dk anbefaler de å gi uten gluten og i Norge med gluten. What to do??
Legger ved bildene fra den butikken med absolutt best utvalg.Vis vedlegget 67020

Vis vedlegget 67018

Sent from my iPhone using BV Forum
Slik jeg har forstått det så anbefaler de å gradvis innføre gluten mens man fortsatt ammer. Men i og med at du ikke ammer, ville jeg kjørt på med glutenfritt og så innført gluten litt senere.
Ville prøvd hirsemelsgrøt, fant en oppskrift her: http://www.katrinefinstad.com/2013/06/hirsegrt.html
Og så bare mose banan eller avokado med gaffel. Kanskje få sutte på mango?

Idag testa vi litt most banan. Hun var litt skeptisk og ga meg et rart blikk:) Men nå har vi prøvd hvertfall. Prøver igjen imorgen!

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Lillegutt på 4,5 mnd startet med grøt og frukt da han nærmet seg 4 mnd. Har vært svæææært matglad hele tiden, så vi så oss nødt til å prøve med noe mer enn mme :) Har ikke merket noe til magevondt, og han smatter og koser seg!

Her fikk han grøt for første gang i dag, stor stas! Fått litt banan før, og da ville han ha mer:)

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Prøvde å gi henne litt avokado. Det var ikke sånn mega suksess egentlig..

Idag har jeg kjøpt hirsemel. Uten at jeg er helt sikker på hvorfor. Det ene øyeblikket har jeg lyst å prøve med grøt, og i det neste vil jeg ikke. Vet ikke hva det er med meg, men akkurat på dette punktet er jeg skikkelig usikker på hva jeg vil og hva som er best!
Fant hirsegrøt hos helsekosten, men ifølge innholdsfortegnelsen inneholder det bare hirsemel. Bare i barnegrøtinnpakning. Så da er det jo billigere å bare kjøpe mel!
Grøt kostet 49 kr for 250 g og mel kostet 38 kr for 425 g.

Vi drar på hytta på fredag, så usikker på om det er noe vits i å prøve nå? Isåfall må jeg jo drasse det med på hytta. Vi skal ha ferie i tre uker, så egentlig er det jo mest praktisk å amme.
Uff, jeg som ofte er så bestemt av meg har plutselig skikkelig beslutningsvegring.
Når på døgnet bør jeg prøve isåfall? Og skal jeg gi henne morsmelk først?
Helt enig med deg! Jeg klarer heller ikke å bestemme meg for dette mat-greiene og er skikkelig vingle-petter! Trooor nå jeg har bestemt meg for å utsette grøt til etter ferien, er som du sier praktisk å amme og iallefall når man er på ferie. Så ja, heller kanskje gi litt smaksprøver på forskjellig fra nå av, kun sånn bittelitt på fingeren :)

Jeg tenkte begynne med smaksprøver fra 4 mnd. Ikke hver dag, men 1-2 ganger også en pause på en uke osv. Litt for å vende seg til smaker og det å spise annet en morsmelk. Går for ferdig grøt nå, men lyst til å lage mer selv når han skal begynne å spise mer.. Ifølge min helsesøster driver de å vurderer om de skal endre anbefalingene om å fullamme i 6 mnd i Norge.. Det er på trappene om de ser at det er for lenge.. Men ingenting we bestemt ennå.. Planer om å fullamme 6 mnd

Trodde det var WHO som ville endre fra 6 til 4 mnd pga økende antall av barn med allergi? Jeg har i hvertfall tro på innføre fastføde så tidlig så mulig.

En dårlig natt i natt, lurer på om det kanskje skyldes grøten. Han fikk i går i 16-tiden.

Fikk litt banan nå, er helt i hundre. Vil så gjerne ha mer enn de to ts han får:)

Her utløste bananen en enda større grimase enn igår;) Men vi fortsetter prøvingen!

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Trodde det var WHO som ville endre fra 6 til 4 mnd pga økende antall av barn med allergi? Jeg har i hvertfall tro på innføre fastføde så tidlig så mulig.

Jo helt sikkert.. Men da endrer vel de anbefalingene hos helsesøstrene også..

Her anbefaler helsesøster å introdusere smaksprøver fra 4 mnd for å hindre allergi. Men poengterer at man bør fullamme frem til 6 mnd.

Vi prøvde et par skjeer tynn ris/mais grøt i går, så ikke ut som om han synes det var så galt :) Glemte det i dag, så får prøve litt igjen snart, er ikke helt 4 mnd enda heller.

Prøvde banan i dag, det var litt mer suksess enn avokado. Men herregud for noen grimaser. Måtte løpe ut på gangen for jeg holdt på å daue av latter! Hadde sagt til sambo at vi ikke måtte le, så han satt der å smatter på en banan sammen med henne og prøvde å holde seg. Hysterisk morsomt!

Prøver grøt når vi er hjemme igjen.

Vesla fikk smake på banan i går, gikk rett ned i magen. Ble sint når hun ikke fikk mere.. Dette var en god start. Tenke å prøve med grøt på søndag. Vil være to når vi starter, en på guttene og en som gir grøt...

For vår del er det jo litt annerledes enn dere som kun ammer. Det blir anbefalt å starte ved 4mnd når barnet kun får mme, så da får vi gjøre det ;-) Har også tro på at spisinga går bedre om en introduserer mat fra 4 mnd enn å vente med alt til de er 6mnd.

hvor mye gir dere når de får smake på noe for første gang, f. eks banan, avokado osv?

Min får smake grøt, frukt, gulrotmos på glass, smoodie....

Lot henne slikke på en bit vannmelon i dag, det var tydeligvis gøy for hun smilte og fektet i vei :-)

Jeg har også startet med å la han slikke forsiktig på vannmelon, eple, banan osv. Ser veldig forundret men glad ut :-) Har også latt han lukte på ting når jeg lager mat, men vet ikke om han egentlig lukter noe som helst, hehe ;-)

Back
Topp