Fast føde

K84

Elsker forumet
Marsboerne
Flere som har tenkt til å begynne med grøt/grønnsaker ved 4 mnd? De siste dagene har han spist oftere enn før, så gleder meg til å gi noe annet ved siden av mm.


Sent from my iPhone using BV Forum mobile app
 
Ser ut som om ho klarer seg på morsmelk enda, men har tenkt å begynne å gi ho smaksprøver på litt mat sånn at ho venner seg til det :) Blir 4 mnd 24 juni, så det er jo ganske snart!
Fant noen Nestle pakker med most frukt fra 4 mnd, men det var ganske store porsjoner. Er jo snakk om bare bitte små smaksprøver i starten.
Blir veldig spennende å se om ho vil ha noe da. Niesa mi på 4,5 mnd har fått litt gulrot purè, men det meste kom vist ut igjen :p
 
Lillemor her er 3,5 mnd, men får jo bare erstatning, og begynner å nærme seg den magiske literen i døgnet, så vi har såvidt begynt med smaking av grøt og frukt, bør erstatte et måltid mme med grøt fra rundt 4 mnd. Et par-tre skjeer om gangen. Det går ned, men hun bruker lang tid, tror ikke hun elsker det enda, men øvelse gjør mester :)
 
Tenker å vente til hun er nærmere 5-6 måneder så sant hun legger på seg bra og virker fornøyd av morsmelk.
Er ikke noe hast for min del hvertfall, jeg koser meg med amminga

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Last edited:
Med de to andre ventet jeg seks måneder før jeg introduserte fast føde. Begge nektet å spise både grøt, grønnsaker og frukt og jeg endte dermed opp med å fullamme i 9 og i 12 mnd. Litt slitsomt! Så denne gangen skal hun få smake litt forskjellig fra hun er 4-5 mnd. Ingen faste måltider, men litt smaksprøver :)
 
Jepp. Vi starter opp så fort han blir 4 måneder:) Både grøt og andre smaksprøver. Opplevd bare positivt i forhold til å starte da med storebror, så det gleder vi oss til.

Tenkte på noe idag forresten her hvor det er flere Danmark eksperter. Hvordan er det med grøt og barnemat der, er den sånn som i syden at den er tilsatt masse sukker og slikt. Eller kan den sammenlignes med den norske maten? Og hvordan er den i pris i forhold til Norge? Vi reiser på ferie ti Danmark i neste uke og jeg tenkte jeg kanskje kunne kjøpe inn litt hvis det er litt å spare:)

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app
 
Last edited:
Tenker å begynne så smått med fast føde når hun er 4 mnd ja :) Vi må nesten det siden jeg skal gjøre ferdig studiet i høst. Har prøvd å pumpe å gi henne mm på flaske, men det er visst ikke så stas enda. Så litt tilvenning med flasken må til før august :p


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Med storebror startet vi med smaksprøver og grøt da han var 4 mnd, men det var fordi vekta stagnerte litt. Denne gangen tror jeg ikke det blir nødvendig med grøt så tidlig, men noen små smaksprøver tror jeg nok det blir :)

I Danmark kan du trygt kjøpe barnemat og grøt! Større utvalg, og billigere er det også. (Men bleiene er myye dyrere). Tyskland derimot, de hadde noen smaksvarianter som jeg ble meget skeptisk til. Grøt med sjokoladesmak til 6 mnd og sånn!
 
Jepp. Vi starter opp så fort han blir 4 måneder:) Både grøt og andre smaksprøver. Opplevd bare positivt i forhold til å starte da med storebror, så det gleder vi oss til.

Tenkte på noe idag forresten her hvor det er flere Danmark eksperter. Hvordan er det med grøt og barnemat der, er den sånn som i syden at den er tilsatt masse sukker og slikt. Eller kan den sammenlignes med den norske maten? Og hvordan er den i pris i forhold til Norge? Vi reiser på ferie ti Danmark i neste uke og jeg tenkte jeg kanskje kunne kjøpe inn litt hvis det er litt å spare:)

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app


Nå vet jeg ikke hvor har vært Galadriel har vært. For utvalget av barnemat (spesielt glass) er veldig mye dårlige her enn i Norge, her er det mest vanlig at man lager mat selv. Nesten alt er økologisk og inneholder ikke sukker. Merker som selges hovedsakelig er Semper og änglemark (Nestle selges ikke overhodet, og man kan finne Hipp noen få steder). Prisen er litt billigere!


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Vi har begynt med grøt. Hun blir fire mnd neste tirsdag og hun legger på seg veldig lite og er veldig urolig om natten. I samråd med barnespesialist har vi gjort det


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Sønderjylland! Føtex i Aabenraa har godt utvalg :) Men nå er det stort sett der vi har handla barnemat, så om det bare er en velassortert butikk, eller om det er dansk standard har jeg aldri tenkt over..!
Må ha vært heldige da :)
Godt utvalg er en sjeldent kost, skal ta bilder i morgen i de "beste" mArbutikkene her!


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Hvilken kjøpegrøt har dere begynt med? Synes det er dårlig utvalg i Norge jeg. Vurderer en Sverige-tur i sommer

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Må ha vært heldige da :)
Godt utvalg er en sjeldent kost, skal ta bilder i morgen i de "beste" mArbutikkene her!
Gjør det :) Vi gidder aldri dra på Netto og Superbest og sånn, for der har de èn liten hylle med babymat mellom tegnesakene, hundematen og partyhattene. Ikke noe system overhodet! Kanskje vi faktisk bare er heldige med "vår" Føtex..
 
Gjør det :) Vi gidder aldri dra på Netto og Superbest og sånn, for der har de èn liten hylle med babymat mellom tegnesakene, hundematen og partyhattene. Ikke noe system overhodet! Kanskje vi faktisk bare er heldige med "vår" Føtex..

Super best er jo dk svar på meny da ;) der er det dyrt, handler aldri der!

Føtex er mer obs, vi bor rett ved en stor Føtex, men glemte selvsagt å ta bildet..


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Hvilken kjøpegrøt har dere begynt med? Synes det er dårlig utvalg i Norge jeg. Vurderer en Sverige-tur i sommer

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Hipp sin risgrøt begynte jeg med.. funker fint den. Er lite utvalg i de for 4 mnd, blir mer og mer.. kan blande i forskjellige fruktmoser etterhvert for å variere smakene..
 
Idag har jeg kjøpt hirsemel. Uten at jeg er helt sikker på hvorfor. Det ene øyeblikket har jeg lyst å prøve med grøt, og i det neste vil jeg ikke. Vet ikke hva det er med meg, men akkurat på dette punktet er jeg skikkelig usikker på hva jeg vil og hva som er best!
Fant hirsegrøt hos helsekosten, men ifølge innholdsfortegnelsen inneholder det bare hirsemel. Bare i barnegrøtinnpakning. Så da er det jo billigere å bare kjøpe mel!
Grøt kostet 49 kr for 250 g og mel kostet 38 kr for 425 g.

Vi drar på hytta på fredag, så usikker på om det er noe vits i å prøve nå? Isåfall må jeg jo drasse det med på hytta. Vi skal ha ferie i tre uker, så egentlig er det jo mest praktisk å amme.
Uff, jeg som ofte er så bestemt av meg har plutselig skikkelig beslutningsvegring.
Når på døgnet bør jeg prøve isåfall? Og skal jeg gi henne morsmelk først?
 
Som jeg har skrevet før, så kommer vi til å gi litt smaksprøver fra 4 mnd her i håp om å unngå så store utfordringer med fast føde som de andre har hatt... starter med litt banan og avokado tenker jeg.

Det anbefales å gi det på dagtid de første gangene. Synd med magevondt på natten hvis de skulle reagere. Etterhvert er det vel vanlig at kveldsmat er det første skikkelige måltidet de får.
 
I dk anbefaler de å gi uten gluten og i Norge med gluten. What to do??
Legger ved bildene fra den butikken med absolutt best utvalg.ImageUploadedByBV Forum1404243786.284424.jpg

ImageUploadedByBV Forum1404243767.317608.jpg


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Vi har prøvd med smaksprøver med både grøt og frukt. Hun har fått vondt i magen av grøten, så vi har satt det på vent, hun hyyyler bare vi setter henne i newbornsetet..
 
Back
Topp