FARLIG HOSTEKUR

ORIGINAL: krugans

http://www.tidsskriftet.no/?seks_id=2054645

Fra den norske legeforenings tidsskrift!

Ingen tvil om at Efedrin er gift i små barnekropper. Personlig tror jeg at flest barn som tar denne medisin har opplevd bivirkninger.

Men foreldre kan tro at det kommer av luftveisinfeksjonen i seg selv. Som urolighet, høyere kropps temp. Osv. Barn under 2 år kan ikke kommunisere sine plager så godt. Derfor tror jeg nok det er mange barn som har hatt bivirkninger av denne i mer eller mindre alvorlig grad.

Tenkte AKKURAT det samme selv...hva vet vel vi om de ligger og skjelver om natten, har hallusinasjoner eller hjertebank?? INGENTING[&:]

Men man skal også huske på alle de barna som har hatt god hjelp av denne når ting står på som verst. Mulig de nå finner ut at den ikke egner seg for barn under 2 år, men da tror jeg alle (fornuftige) leger vil følge myndighetenes råd. Som en annen sier her, alle medisiner har bivirkninger i større eller mindre grad, men det er klart det må vurderes hva som veier mest, spesielt til små barn. Og til dere som føler dere fæle som har gitt den til barna deres - ikke ha det. Det gikk bra, og dere ga den i beste mening [:)]

Dere som tenker "pyttsann, så farlig er det vel ikke", har dere noen gang fått i dere efedrin?

ORIGINAL: Betty Poop

Dere som tenker "pyttsann, så farlig er det vel ikke", har dere noen gang fått i dere efedrin?

Lurer i grunn på det samme selv...min samboer får ihvertfall veldig vansker med å sove når han har tatt hostesaft med efedrin....og han er en stor og trent mann...

ORIGINAL: _Lotus_

Men man skal også huske på alle de barna som har hatt god hjelp av denne når ting står på som verst. Mulig de nå finner ut at den ikke egner seg for barn under 2 år, men da tror jeg alle (fornuftige) leger vil følge myndighetenes råd. Som en annen sier her, alle medisiner har bivirkninger i større eller mindre grad, men det er klart det må vurderes hva som veier mest, spesielt til små barn. Og til dere som føler dere fæle som har gitt den til barna deres - ikke ha det. Det gikk bra, og dere ga den i beste mening [:)]

Hva vet man egentlig om dette har hjulpet barnet eller ikke. Jeg limer inn et avsnitt fra legeforeningens tidskrift:

Selv om efedrin mikstur har vært på markedet i over 50 år, er effekten hos mindre barn utilstrekkelig dokumentert i kliniske studier. Medikamentet ble tidligere brukt i behandling av asthma bronchiale hos barn og er en effektiv bronkodilator hos barn i alderen 7–13 år (3). Selektive ?2-agonister til inhalasjon har gjort medikamentet overflødig ved astma. Ved ukomplisert forkjølelse og hoste viser flere systematiske gjennomganger at det ikke finnes gode nok studier med barn til å si noe om en eventuell effekt av efedrin, verken efedrin alene eller efedrin i kombinasjon med andre virkestoffer.

Kan det være en merkelig form av placebo?
dvs. at foreldrene tror barnet blir bedre for det får medisin anbefalt av lege???

Fastlegen min skrev ut efedrin til største når han var rundt 1 mnd... Droppa å gi den for å sei det slik[8D][;)]

ORIGINAL: Piril

Lurer i grunn på det samme selv...min samboer får ihvertfall veldig vansker med å sove når han har tatt hostesaft med efedrin....og han er en stor og trent mann...

Etter å ha testa efedrin selv, så ville jeg i hvert fall aldri gitt det til ungen min. (Da måtte i så fall ungen vært døden nær, og jeg hadde valget mellom pest og kolera.)

Etter å ha testa efedrin selv, så ville jeg i hvert fall aldri gitt det til ungen min. (Da måtte i så fall ungen vært døden nær, og jeg hadde valget mellom pest og kolera.)

Det ironiske er at hvis barnet var døden nær, ville ikke legene anbefalt efedrin grunnet at det ikke har noen dokumentert effekt og alvorlige bivirkninger[:D]

Har aldri tatt det og kommer aldri til å ta det heller...og min sønn får det ihvertfall ALDRI mer...ikke av meg ihvertfall.

Jeg kom til å tenke på at jeg har tatt efedrin to ganger nå i det siste, og har merka at hele kroppen har blitt urolig etter jeg har tatt det, føles som blodtrykket går opp liksom...

Jeg tok bare samme dose som sønnen min skulle ha... [&:] Skummelt å tenke på at jeg reagerte sånn på det, når jeg tok så liten dose, og kanskje sønnen min har reagert på samme måte som meg, bare i større grad [&:] Han er jo ikke gammel nok til å si ifra om alt han opplever.....

Det ironiske er at hvis barnet var døden nær, ville ikke legene anbefalt efedrin grunnet at det ikke har noen dokumentert effekt og alvorlige bivirkninger[:D]

Pussig nok.

Gammelt nytt.. Men, mange leger henger etter som vanlig.. 

ORIGINAL: Shushame85

Jeg kom til å tenke på at jeg har tatt efedrin to ganger nå i det siste, og har merka at hele kroppen har blitt urolig etter jeg har tatt det, føles som blodtrykket går opp liksom...

Jeg tok bare samme dose som sønnen min skulle ha... [&:] Skummelt å tenke på at jeg reagerte sånn på det, når jeg tok så liten dose, og kanskje sønnen min har reagert på samme måte som meg, bare i større grad [&:] Han er jo ikke gammel nok til å si ifra om alt han opplever.....

Nå er høyere blodtrykk en kjent virkning av effedrin.

Et avsnitt fra legemiddelhåndboken!

Forsiktighetsregler:
Forsiktighet ved bruk hos barn. Bruk hos barn < 2 år bør som hovedregel unngås. Forsiktighet ved hypertensjon, hjerte- og karsykdommer, tyreotoksikose. Digitalisforgiftning (økt arytmirisiko). Obs. misbruksproblematikk.

Forsiktighetsregler:
Forsiktighet ved bruk hos barn. Bruk hos barn < 2 år bør som hovedregel unngås. Forsiktighet ved hypertensjon, hjerte- og karsykdommer, tyreotoksikose. Digitalisforgiftning (økt arytmirisiko). Obs. misbruksproblematikk.

Ja, jeg leste det der!! [&:] Rart at legene skriver ut det så lett... Har ikke hørt noe om at det kan være farlig hos små barn, så ble litt satt ut når jeg leste dette! Og Efedrin her i huset kommer nok til å bli tømt ut!

Har de ikke noe annet for hosten til barn som ikke er så farlig da??? Virker jo som Efedrin er det eneste legene skriver ut for hoste!

ORIGINAL: Sicily

Er i grunn glad for at "gammelt.nytt" stadig dukker opp jeg, så alle vi andre som ikke har fått det med oss kan ta stilling til hva vi vil gi/ikke gi ungene framover....bivirkninger som kan komme ved bruk av efedrin er en ting..MEN hvor alvorlige bivirkninger barn under 2 år kan få av å få hostesaft med efedrin er for meg ukjent...når fikk du vite dette og har du en gammel link jeg kan lese??

Hva er det som er gammelt nytt med dette?

Ja vi vet alle at misbruk av efedrin er skadelig og lite gunstig. (på lik linje med annet misbruk). Men det som i denne sammenheng er "nytt" er at man kan få skadelig effekt ved bare vanlig anbefalt "bruk".

Fint om du kunne utdype hva som er gammelt nytt! Og hva leger henger etter med?

Forsiktighetsregler:

Ja, jeg leste det der!! [&:] Rart at legene skriver ut det så lett... Har ikke hørt noe om at det kan være farlig hos små barn, så ble litt satt ut når jeg leste dette! Og Efedrin her i huset kommer nok til å bli tømt ut!

Har de ikke noe annet for hosten til barn som ikke er så farlig da??? Virker jo som Efedrin er det eneste legene skriver ut for hoste!

Jeg skjønner du kanskje er en av de som reagerte litt på dette som meg...[&:] Jeg er helt enig med deg...synes det igrunn er uansvarlig og ikke minst litt forvirrende at leger skriver ut denne type medisin...og ihvertfall hvis dette er et kjent faktum.Jeg veit ihvertfall at neste gang skal jeg be om noe annet!

Tenker jeg kaster den i søpla nå, jeg.

Men er det noen som vet hva annet man kan gi barna?
Så jeg har noe å si til legen dersom han vil prakke på oss den der igjen, liksom.

Er i grunn glad for at "gammelt.nytt" stadig dukker opp jeg, så alle vi andre som ikke har fått det med oss kan ta stilling til hva vi vil gi/ikke gi ungene framover....bivirkninger som kan komme ved bruk av efedrin er en ting..MEN hvor alvorlige bivirkninger barn under 2 år kan få av å få hostesaft med efedrin er for meg ukjent...når fikk du vite dette og har du en gammel link jeg kan lese??

Helt enig, slike artikler åpner øynene mine og får meg til å tenke annerledes. Vi trenger å våkne opp innimellom

ORIGINAL: toneany

Tenker jeg kaster den i søpla nå, jeg.

Men er det noen som vet hva annet man kan gi barna?
Så jeg har noe å si til legen dersom han vil prakke på oss den der igjen, liksom.

Jeg vet ikke om noen gode erstatninger, men i følge hva man leser så kanskje man klarer seg like greit uten.
Jeg vet dette ble tatt opp i legemiddelverket tidligere skal se om jeg finner linken!

Her er linken. Veldig god lesning faktisk!

http://www.legemiddelverket.no/upload/10-10305-2%20Referat%20fra%20m%C3%B8te%20i%20Bivirkningsnemnda%2027052010%20endelig%201528979.pdf

Back
Topp