"farlig" å spise

Har lest gjennom rådene, men ikkje pugga lista, så kan godt hende eg et noko eg ikkje burde. Har ikkje falt meg inn at fetaost er i grenseland f.eks. Det eg veit om prøver eg å holde meg unna. Fårepølse er veldig god steikt! Og til alt hell har eg fått heilt avsmak på cola, noko eg drakk ganske masse av før graviditeten.

Sent from my iPhone using BV Forum

Folk røyker og drikker, og spiser verre ting enn to skiver med spekeskinke til grøt:) jeg spiste masse i forrige svangerskap (uten å vite at at det var fy fy mat). Jeg velger å ta det med ro i svangerskapet og spise normalt og ikke stresse. Det tror jeg er mye verre:)
Ja d er heldigvis hvert vårt valg! Men den bakterien er veldig farlig for fosteret, men ikke for deg! Mange er heldige, andre ikke... Helsedirektoratet som i utgangspunktet er kilden til legen din sier: unngå rått kjøtt, spekemat og bifftartar! Unngå også oppskåret kjøttpålegg på slutten av holdbarhetstiden. Stek og kok ALT kjøtt skikkelig. Ikke smak på rått kjøtt under matlaging. Selv om risikoen er svært liten, kan konsekvensene bli alvorlig. Kan i verste fall gi infeksjoner som fører til abort, eller skader på fosteret. Synes faktisk det er merkelig at legen din sier det er ok med litt.. Hva om akkurat du er uheldig da? Ta d opp med legen din.. Skummelt om h*n gir deg råd som kan få fatale konsekvenser!

Må bare si at røyking og drikking tar ikke nødvendigvis livet av den lille med det samme, skulle man derimot være så uheldig og komme over spekemat og få en listeriainfeksjon så er det mindre sjanse for overlevelse enn ved røyking og drikking...
Men med det sagt så "støtter" jeg ingen av delene!! ;) Men selvfølgelig opp til enhver!!

Personlig så hører jeg på hysteriet, det er en grunn til at man har kommet frem til de konklusjonene man har gjort og da er det ikke verdt det på noen som helst mulig måte! Men det er meg :)

Må bare si at røyking og drikking tar ikke nødvendigvis livet av den lille med det samme, skulle man derimot være så uheldig og komme over spekemat og få en listeriainfeksjon så er det mindre sjanse for overlevelse enn ved røyking og drikking...
Men med det sagt så "støtter" jeg ingen av delene!! ;) Men selvfølgelig opp til enhver!!

Personlig så hører jeg på hysteriet, det er en grunn til at man har kommet frem til de konklusjonene man har gjort og da er det ikke verdt det på noen som helst mulig måte! Men det er meg :)
Derfor følger jeg legen min sitt gode råd: lytt til helsedirektoratet og kun d!!! Der er de oppdatert til enhver tid, så slipper du dårlige råd:) For noen år siden var jo kaffe fy fy, nå har de funnet ut at det går ann så lenge d er max 1-2kopper! Med andre ord man kan få noen aha opplevelser, gode som dårligr:p Men infoen der er den nyeste av den nyeste forskningen hvertfall;)

Derfor følger jeg legen min sitt gode råd: lytt til helsedirektoratet og kun d!!! Der er de oppdatert til enhver tid, så slipper du dårlige råd:) For noen år siden var jo kaffe fy fy, nå har de funnet ut at det går ann så lenge d er max 1-2kopper! Med andre ord man kan få noen aha opplevelser, gode som dårligr:p Men infoen der er den nyeste av den nyeste forskningen hvertfall;)

Amen! ;)

Jeg kjøpte røkelaks i dag! Kan man ikke spise det?? Søren...

Jo! Røkelaks skal være greit! Bare den er godt innenfor utløpsdato. Industrielt tilvirket er helt annet enn i "gamle dager". For å være helt sikker kan du passe på å spise opp mens den er nyåpna, evt. fryse den.

Helt enig, det er alt for mye hysteri og at sjansen for både listeria og toxoplasmose er veldig liten her i Norge. Mest sannsynlig kan du jo, som du nevnte over her, spise både spekeskinke og myke muggoster hele svangerskapet uten at det skjer noe som helst :)

Problemet er om man skulle være uheldig og få en infeksjon som potensielt kan skade ett foster/ufødt barn. For den muligheten er til stede fordi om den er minimal.

Poenget er vell at man kan minimalisere denne sjansen for matrelaterte bakterie infeksjoner (som toxoplasmose og listeria) om man ønsker det. Dette ved å ta veldig enkle forholdsregler, som eksempelvis ved å spise utvalgte produkter ferskest mulig og ved å fryse spekeskinken før du spiser den. Men dette er jo bare råd, og selvsagt opp til hver og en om man ønsker å følge disse :)
Hvis det blir kjøpt spekeskinke her, så blir det som regel kastet dagen etter uansett:)
Jeg har hørt st man kan få kreft av å spise poteter og gulrøtter.. Så er visst farlig å spise uansett hva man putter i munnen :)

Ja d er heldigvis hvert vårt valg! Men den bakterien er veldig farlig for fosteret, men ikke for deg! Mange er heldige, andre ikke... Helsedirektoratet som i utgangspunktet er kilden til legen din sier: unngå rått kjøtt, spekemat og bifftartar! Unngå også oppskåret kjøttpålegg på slutten av holdbarhetstiden. Stek og kok ALT kjøtt skikkelig. Ikke smak på rått kjøtt under matlaging. Selv om risikoen er svært liten, kan konsekvensene bli alvorlig. Kan i verste fall gi infeksjoner som fører til abort, eller skader på fosteret. Synes faktisk det er merkelig at legen din sier det er ok med litt.. Hva om akkurat du er uheldig da? Ta d opp med legen din.. Skummelt om h*n gir deg råd som kan få fatale konsekvenser!

Å spise rått kjøtt under matlaging er jo bare ekkelt uansett? Jeg spiser ikke biff, og ikke hval, og de andre spesielle fiska, jeg er ekstremt nøye med hva jeg spiser, men to skiver med spekeskinke mef god holdbarhetstid og som er fryst er ikke det værste jeg kunne spist! Syns folk går over stokk og Stein her, ved å snakke om aborter og alt mulig.. Taxoplasma eller hva du kaller det er svært sjeldent her i landet, og jeg nekter å måtte leve i en boble når man er gravid.

Å spise rått kjøtt under matlaging er jo bare ekkelt uansett? Jeg spiser ikke biff, og ikke hval, og de andre spesielle fiska, jeg er ekstremt nøye med hva jeg spiser, men to skiver med spekeskinke mef god holdbarhetstid og som er fryst er ikke det værste jeg kunne spist! Syns folk går over stokk og Stein her, ved å snakke om aborter og alt mulig.. Taxoplasma eller hva du kaller det er svært sjeldent her i landet, og jeg nekter å måtte leve i en boble når man er gravid.
Du er jo ikke nøye da... Men heldigvis er det opp til hver enkelt av oss.. Og jeg er laaaaangt fra hysterisk hvertfall... Men når legen sier d.......!

Det var en sak for en del år siden der det var blitt servert listeria-infisert camembert-ost i kantinen på rikshospitalet. En dame som hadde spist der, og som gikk gravid med tvillinger, mistet begge fostrene pga listeria.

Jeg tenkter at folk må få gjøre som de vil, men jeg tar utgangspunkt i de anbefalingene helsedirektoratet kommer med. Det er en grunn til at de komme med anbefalinger, og det er kun for en lite periode av livet mitt uansett.

Enig med du:) legen min sa dette med litt rød biff og sånn absolutt ikke er noe stress;)

Jeg lever etter anbefalingene.
Jeg tar ingen sjanser med mitt barns liv for å spise litt myk ost eller spekeskinke.
Ikke drikker jeg koffein heller, ettersom det er gjort studier på at 2 kopper kaffe eller mer kan så mye som doble sjansene for spontanabort. Og siden jeg har mistet tidligere, ja da tar jeg ingen sjanser.
Det gjør meg kanskje hysterisk?
Men skjer det noe med mitt foster, så vet jeg at det ikke var noe jeg kunne gjort til eller fra.
Kan alle her si det samme?

Du er jo ikke nøye da... Men heldigvis er det opp til hver enkelt av oss.. Og jeg er laaaaangt fra hysterisk hvertfall... Men når legen sier d.......!
Jeg er ikke nøye da? Hva vil du frem til med 100 punktum?? Jeg fryser spekeskinken.. Og da skal det være snakke greit, som noen over her også skreiv. Tipper du gjør ganske mye hver dag som ikke er bra de barnet! Som f.eks å sette deg i en bil, eller å krysse gata, eller kanskje du putter fingrene i munnen etter å ha tatt på mobilen din.. Eller uheldigvis er på restaurant og spiser mat som er dårlig lagd (og du vet det ikke selv).. Livet er farlig, ingen har overlevd... Spoiler!

Jeg er ikke nøye da? Hva vil du frem til med 100 punktum?? Jeg fryser spekeskinken.. Og da skal det være snakke greit, som noen over her også skreiv. Tipper du gjør ganske mye hver dag som ikke er bra de barnet! Som f.eks å sette deg i en bil, eller å krysse gata, eller kanskje du putter fingrene i munnen etter å ha tatt på mobilen din.. Eller uheldigvis er på restaurant og spiser mat som er dårlig lagd (og du vet det ikke selv).. Livet er farlig, ingen har overlevd... Spoiler!
D jeg mente med mange punktum er forskningen, og at legen sier, men ingen grunn til å gjenta! Å jeg gjør helt sikkert mange feil, mange ting også, men ikke de tingene som er opplyst! Den gravid boka er faktisk ikke så tykk! Det er ikke så mye å ta hensyn til! Men det er mange som ikke finner ut at de er gravide før langt i svangerskapet, det går som regel bra, bare så jævlig trist visst det ikke gjør det. Ekstra trist viss man vet man har spist noe med advarsel!

Dette er fra http://www.matportalen.no/rad_til_s..._spekemat_dersom_man_fryser_ned_kjottet_forst

Mange produsenter av spekepølse fryser inn kjøttråvarene på forhånd. Dette vil riktignok drepe Toxoplasmaparasitten, men ikke Listeriabakterien. Spekemat kan også forurenses med Listeriabakterier under oppskjæring og pakking, på samme måte som for annet skivet kjøttpålegg. Hvis spekematen er eller blir forurenset med Listeriabakterier, kan disse formere seg gjennom den svært lange holdbarhetstiden og gi et for høyt bakterienivå.

Frysing av råvarene før spekeprosessen begynner, dreper altså Toxoplasma, men sikrer ikke mot forekomst av Listeria i det ferdige produktet.

Hvorvidt det hjelper med frysing i ettertid står det ingenting om. Men i begynnelsen på innlegget her står det at frysing ikke tar Listeriabakterien..

Last edited:
Jeg prøver å være nøye...

Spiser dere salma laks? Har så lyst på, men holdt meg unna med de to andre. Det er jo egentlig trygt?

Back
Topp