"farlig" å spise

Dette skriver de om brus:

4. Kan jeg drikke brus med kunstig søtstoff?
Du kan drikke brus med kunstig søt stoff, men du bør unngå å drikke mer enn 1 liter per dag fordi drikke med
kunstig søtstoff inneholder konserveringsmiddelet benzosyre som kan være skadelig i store mengder. Vær
oppmerksom på at drikker du 1 liter koffeinholdige drikker i løpet av en dag, har du fått i deg maksimalt tilrådelig
inntak av koffein

Vil ikke virke belærende her, men er det ikke en del koffein i Pepsi og cola? Har sluttet å drikke det, fordi jeg heller vil spare koffeinen til kaffen på jobb. Jeg holder meg unna alt på nei-listen, selv om det er kjedelig fordi jeg elsker både spekemat og bløte oster :) men det er jo bare for en periode!

Legen min sa at spekeskinke kan man ha av og til.. Det må bare ikke bli for mye av det gode.. Jeg MÅ nemlig ha 2 skiver spekeskinke til Risgrøt og klarer meg ikke uten noe av dette i jula.. Feta ost er det beste jeg vet, så det har jeg i salaten min:) salat pølse har jeg en sjelden gang på skiva.. Er ufattelig mye som er nei mat, men det lurest er å bruke sunn fornuft! Kan alltids ha litt, men hold ett viss inntak :)

Godt å høre, synes det blir så mye hysteri;)

Enda godt! Elsker feta og oliven sammen :)

Det er mange gravide som lurer på om de kan spise fetaost, ettersom denne er mer fast i konsistensen og ligger i lake på glass. Mattilsynet oppgir at konservert fetaost og lignende salatoster på glass er trygge å spise dersom de nyåpnet og laget av pasteurisert melk. Upasteuriserte varianter av fetaost og salatoster bør derimot unngås.

Jeg følger Matportalen sine råd til gravide. Jeg mistet ett barn under graviditet for litt over ett år siden, og hadde jeg fått beskjed om at det var min feil pga dummhet så hadde jeg aldri kunnet tilgi meg selv..

Liker ikke noe utav nei maten så her går helt fint uten :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Bare les på innholdsfortegnelsen:) tror det var eldorado kanskje? Ikke sånn super god. Men den duger:)

Brie, camembert og blåmuggost skal ikke spises selv om de (stort sett) er lagd av pasteurisert melk. Dette er såkalte myke muggoster som lagres. Og det er på grunn av lagringen, og mulighet for rekontaminering at disse ikke skal spises :-) det skal sies at sjansen for listeria i norsk produsere oster er liten, men den er fortsatt tilstede.

Legen min sa at spekeskinke kan man ha av og til.. Det må bare ikke bli for mye av det gode.. Jeg MÅ nemlig ha 2 skiver spekeskinke til Risgrøt og klarer meg ikke uten noe av dette i jula.. Feta ost er det beste jeg vet, så det har jeg i salaten min:) salat pølse har jeg en sjelden gang på skiva.. Er ufattelig mye som er nei mat, men det lurest er å bruke sunn fornuft! Kan alltids ha litt, men hold ett viss inntak :)

Da er jeg ikke sikker på at legen din har fulgt helt med i timen :-) når det gjelder spekemat så er det ikke mengden det kommer ann på. Om du spiser en bit og den inneholder toxoplasmose er det farligere enn om du spiser 100 biter som ikke inneholder denne bakterien! Må du absolutt ha spekemat til grøten ville jeg kjøpt en pakke, fryst den ned og ta opp noen skiver akkurat når du skal spise. Frysing dreper toxoplasmose. Listeria kan i teorien også finnes i spekeskinke, men sjansen er svært liten på grunn av høyt saltinnhold og lavt vanninnhold. Spiser du "ny-tint" spekeskinke vil dette også hjelpe til å holde sjansen for listeria på ett minimum. Bon apetitt :-)

Da er jeg ikke sikker på at legen din har fulgt helt med i timen :) når det gjelder spekemat så er det ikke mengden det kommer ann på. Om du spiser en bit og den inneholder toxoplasmose er det farligere enn om du spiser 100 biter som ikke inneholder denne bakterien! Må du absolutt ha spekemat til grøten ville jeg kjøpt en pakke, fryst den ned og ta opp noen skiver akkurat når du skal spise. Frysing dreper toxoplasmose. Listeria kan i teorien også finnes i spekeskinke, men sjansen er svært liten på grunn av høyt saltinnhold og lavt vanninnhold. Spiser du "ny-tint" spekeskinke vil dette også hjelpe til å holde sjansen for listeria på ett minimum. Bon apetitt :)

Folk røyker og drikker, og spiser verre ting enn to skiver med spekeskinke til grøt:) jeg spiste masse i forrige svangerskap (uten å vite at at det var fy fy mat). Jeg velger å ta det med ro i svangerskapet og spise normalt og ikke stresse. Det tror jeg er mye verre:)

Folk røyker og drikker, og spiser verre ting enn to skiver med spekeskinke til grøt:) jeg spiste masse i forrige svangerskap (uten å vite at at det var fy fy mat). Jeg velger å ta det med ro i svangerskapet og spise normalt og ikke stresse. Det tror jeg er mye verre:)

Helt enig, det er alt for mye hysteri og at sjansen for både listeria og toxoplasmose er veldig liten her i Norge. Mest sannsynlig kan du jo, som du nevnte over her, spise både spekeskinke og myke muggoster hele svangerskapet uten at det skjer noe som helst :-)

Problemet er om man skulle være uheldig og få en infeksjon som potensielt kan skade ett foster/ufødt barn. For den muligheten er til stede fordi om den er minimal.

Poenget er vell at man kan minimalisere denne sjansen for matrelaterte bakterie infeksjoner (som toxoplasmose og listeria) om man ønsker det. Dette ved å ta veldig enkle forholdsregler, som eksempelvis ved å spise utvalgte produkter ferskest mulig og ved å fryse spekeskinken før du spiser den. Men dette er jo bare råd, og selvsagt opp til hver og en om man ønsker å følge disse :-)

Back
Topp